handdator

Visa fullständig version : Crossfit ? Lite hjälp med tack.


faldikus
2009-12-13, 21:14
Jag har styrketränat tungt strikt i drygt ett år nu men har i ett par veckor nu börjat gå in mer för uthållighet/kondition. Målet är att bli så bra allmäntränad som möjligt. Jag tror att bästa sättet för detta är att variera träningen ofta för att chocka kroppen och bygga max inom allt.

Jag tänkte börja med crossfit men hittar inga bra scheman, träningsupplägg osv.
Vore tacksam om någon kunde komma med lite förslag :)
Värt att notera: har knäskada så jag gör inte löpning/cykel/knäböj och som alternativ gör jag rodd/crosstrainer. Har även ganska grav naturlig svank som jag tränar bort och då kör jag inte marklyft för att det ger tryck i svanken, annars kör jag nog allt.

Martin Löwgren
2009-12-13, 21:18
Jag har styrketränat tungt strikt i drygt ett år nu men har i ett par veckor nu börjat gå in mer för uthållighet/kondition. Målet är att bli så bra allmäntränad som möjligt. Jag tror att bästa sättet för detta är att variera träningen ofta för att chocka kroppen och bygga max inom allt.

Jag tänkte börja med crossfit men hittar inga bra scheman, träningsupplägg osv.
Vore tacksam om någon kunde komma med lite förslag :)
Värt att notera: har knäskada så jag gör inte löpning/cykel/knäböj och som alternativ gör jag rodd/crosstrainer. Har även ganska grav naturlig svank som jag tränar bort och då kör jag inte marklyft för att det ger tryck i svanken, annars kör jag nog allt.Har du testat crossfit.com?

faldikus
2009-12-13, 21:26
Har du testat crossfit.com?

Ja. Det känns som att det mer är om vad crossfit är för något än hur ofta man kan träna det, hur typiska scheman ser ut, osv.

sunkan
2009-12-13, 21:29
Ja. Det känns som att det mer är om vad crossfit är för något än hur ofta man kan träna det, hur typiska scheman ser ut, osv.


crossfit.com

Mack10
2009-12-13, 21:29
ja har testat cross fit några ggr, 1 pass var: 100 armhävningar - 100 knäböj - 100 sit ups - 100 utfall, sen till 75 på varje, 50,25 sen klart.

Pass 2: springa 200 meter, max pull ups, max dips

Som du förstår går det att köra några biljoner varianter :D

wesaft
2009-12-13, 21:30
står dagens pass där på crossfit.com WOD som de kallar den
sen kolla in FAQ där på sidan för förklaringar och de kända passen, sen kan du även titta bak i kalendern för att se tidigare pass.
Övningarna i sig hittar du också videoklipp på.
Sen har du många andra ställen med sina egna WODs, crossfitfootball.com crossfitnordic.com för at nämna några.

du kan söka i crossfittråden ocskå: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4039964#post4039964

krellik
2009-12-13, 21:33
Ja. Det känns som att det mer är om vad crossfit är för något än hur ofta man kan träna det, hur typiska scheman ser ut, osv.

Jepp folk hintar nog lite snällt om att kör man crossfit så börjar man typiskt med att gå in på crossfit.com och kör workout of the day dvs WOD, det är så att säga träningen...

Upplägget är typiskt 3 dagar träning, 1 dag vila och på ytan så verkar systemet lite slumpat men tydligen ska det finnas en djupare tanke bakom allt.

faldikus
2009-12-13, 22:23
ja har testat cross fit några ggr, 1 pass var: 100 armhävningar - 100 knäböj - 100 sit ups - 100 utfall, sen till 75 på varje, 50,25 sen klart.

Pass 2: springa 200 meter, max pull ups, max dips

Som du förstår går det att köra några biljoner varianter :D

Låter som något.. Hur långa pass kör du?

faldikus
2009-12-13, 22:24
Jepp folk hintar nog lite snällt om att kör man crossfit så börjar man typiskt med att gå in på crossfit.com och kör workout of the day dvs WOD, det är så att säga träningen...

Upplägget är typiskt 3 dagar träning, 1 dag vila och på ytan så verkar systemet lite slumpat men tydligen ska det finnas en djupare tanke bakom allt.

Okay men det verkar vara mycket kondition i crossfit och vad jag förstår så ska man inte köra kondition mer än varannan dag om det är hård. Eller jag kanske missuppfattat?
Och även i helkroppspassyfte, kan man köra tre dagar på raken? Även om det är uthållighet..

sunkan
2009-12-13, 23:57
som jag såg det när jag tränade crossfit så var det någon som hade bra mycket tjockare brillor än mig som hade planerat passen. Testa ett tag å gillar du det så kör på.