handdator

Visa fullständig version : Ont i nacken.


joker560
2009-12-13, 16:32
hej på er, mitt första inlägg här om än lite tråkig början :) Använder den "klistrade"mallen för en beskrivning =)

Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt. 178cm, 87kg

Smärtbeskrivning: Ont i nacken, eller kotan som sticker ut där rygg övergår till hals :P Har kommit dom två senaste gångerna jag tränat trapezius, och då i stång och hantelshrugs, kommer efter 1-2dagar tillsammans med träningsvärken. Det smärtar när man rör på huvudet upp/ner/sida. Men det går över efter 1-3dagar.. samtidigt som träningsvärken avtar.

Tränar 4gg i veckan och har sedan 4v sen kört en styrkeperiod.

Kan de vara en bristande teknik som är boven i dramat och vad gör ni för att unvika detta problem? Kan de vara så att jag går för fort fram och kroppen säger ifrån. Har gjort rejäla ökningar på hela kroppen och jag själv har vuxit som ogräs sedan jag började träna seriöst i höstas.

Ha de ! /Jocke *flex*

Martin Löwgren
2009-12-13, 20:50
Hur ser din hållning ut när du tränar och i största allmänhet? Har du full rörlighet i nacke och bröstrygg (kan du rotera fullt åt båda håll etc)?

Kotan du har ont i benämns prominens (C7) och utgör ett fäste för bland annat ligament och muskulatur.

joker560
2009-12-14, 21:41
tjena martin. Försöker tänka på att ha schysst hållning när jag tränar i alla övningar. Menar du om jag kan röra nacken fullt? ja de går men de gör ont.

Hur brukar du ha axelpartiet vid shrugsövningar, bakåtdraget,framåt eller rakt?

Martin Löwgren
2009-12-15, 12:27
tjena martin. Försöker tänka på att ha schysst hållning när jag tränar i alla övningar. Menar du om jag kan röra nacken fullt? ja de går men de gör ont.

Hur brukar du ha axelpartiet vid shrugsövningar, bakåtdraget,framåt eller rakt?

Axelpartiet ska vara sänkt och i neutral position.

Det låter ju som ett rent led/muskulärt syndrom men du får nog berätta lite mer om dina symptom om man ska kunna ge några tips.