handdator

Visa fullständig version : Mitt schema, bra eller a..s?


Beef
2009-12-13, 00:45
Jag har börjat träna och undrar vad ni tycker om mitt schema jag är 18 år och jag tränar för nu läget tungt 3-5 reps, jag undrar om mitt schema är bra eller om jag borde ändra något? olympiska övningar kommer bland dom första övningarna på passen för fokus.
Dag1 ben
benpress, knäböj, sittande och stående vadpress, hacksquat, benspark,lårcurl

dag2 Biceps triceps
frenchpress,pushdown,smalbänk,armextension? sträcker arm över huvdet med hantel, bicepcurl med stöd hantel,scottcurl, curl med vajer,hammercurl-underarm

Dag3 simmning tills nära döden upplevelse infinner sig

Dag4rygg mage
T-bar rodd, vajerrodd v-grepp, marklyft, latsdrag bakom nacken och mot bröst, latsdrag smalt med händerna emot, rygglyft, diverse magövningar

Dag5 axlar bröst
drag till hakan, sidolyft med hantlar, militärpress, reversed peck deck, bänk, bänk decline, bänk incline, flyes,

dag6 löpning intervaller

Dag7 vila

grakka
2009-12-13, 02:12
Hur ska någon annan än du kunna avgöra om ditt schema är bra eller ej?

Beef
2009-12-13, 13:56
tänkte mest om det var nått allvarligt fel då jag inte är erfaren på något vis, men den där attityden är inte trevlig

FilipWT
2009-12-13, 14:00
Kanske kan vara svårt att simma om du har tränat armar riktigt tungt dagen innan?
Annars ser det väl helt OK ut.

Annars är min personliga åsikt att halv/helkroppspass fungerar bäst, speciellt om man inte har så lång "träningstid" bakom sig.

Exhale_
2009-12-13, 14:01
Upplägg är ganska individuellt. Testa och se om det funkar för dig. Jag ser inga problem med det iaf. Hade iofs bytt plats på dag 5 och dag 2.

Vill du lära dig mer om styrketräning så rekommenderar jag: http://traningslara.se/blogg/category/styrketraning/

dellan
2009-12-13, 14:03
En vanlig 4 split ser det ut som. Jag tycker att du borde hålla dig till färre övningar.
T.ex. Armdagen kan se ut såhär
Smalbänk 5 set
12,8, 6, 8, 10
Hantelcurl 5 set
12, 8, 6, 8, 10
Liggande tricepsextension 5 set
12, 8, 8, 8, 10
Hammercurl 5 set
12, 10, 8, 10, 12
Pushdowns 3 set
12, 10, 8

Du behöver inte heller köra 7 rygg övningar och 5 bröst övningar. Fokusera runt 3-4 stycken och satsa på att öka i de övningarna.
Börja alltid med övningarna där du involverar flest muskelgrupper för att gå på isolation sist i passet.
Sen tycker jag inte att du ska köra drag till hakan ö.h.v. En ofta väldigt skadlig övning, jag själv har skadat axlarna i den.

Lycka till!

Scratch89
2009-12-13, 15:12
Lite väl mycket övningar tycker jag. Jag antar att du kör bänkpress och knäböj innan flyes och benspark.

Jag är också ett fan av hel- eller halvkroppspass, då en split känns rätt så onödig om man verkligen inte behöver prioritera någonting.

Beef
2009-12-13, 17:03
Hade iofs bytt plats på dag 5 och dag 2.

blir det inte lite mycket biceps aktivering med biceps ena dagen och sen latsdrag smalt dagen efter?

jag har inga som helst problem med att simma dagen efter, och visst kan det nog vara lite i överkant att ha sju ryggövningar på ett pass, jag ska försöka att skära ner på antalet övningar per pass och istället variera övningarna, men det är svårt att låta bli då det inte finns nått skönare än att vara i gymmet i 120 minuter och slita :)
anledningen till att jag inte kör halvkropps pass är att jag är rädd för överträning och vill helst träna 4 gånger i veckan så därför har jag den här uppdelningen,

Scratch89
2009-12-13, 20:42
Klagomålet på antal övningar behöver inte vara att det är för mycket träning, utan bara för mycket övningar. Hellre tre eller fyra övningar istället för sju, där man lägger till lite fler set.