handdator

Visa fullständig version : 2 Pass om dagen med samma muskelgrupp


krappen
2009-12-13, 00:26
Jag tränar i nuläget 5 dagar i veckan och splittrar självfallet upp muskelgrupperna med 2st per pass.
Efter att jag tränat ett pass så är jag helt slut, men några timmar senare när jag har ätit och fått ny energi så känner jag att jag skulle vilja träna igen.
Jag vet att man KAN träna 2 pass om dagen men frågan lyder; skulle man kunna träna samma muskelgrupper i det senare träningspasset som man gjorde i det tidigare? Jag förstår att återhämtningen är viktig men har de muskelgrupperna redan börjat återhämta sig några timmar efteråt? och skulle då ytterligare ett pass ge en negativ effekt till återhämtningen?

Det kanske är en extremt dum fråga :smash: men jag har inte hittat något svar på detta i mina forumssökningar och googlande. Tack på förhand :)

mattilainen
2009-12-13, 00:30
vila mellan 24 - 48 timmar.

hendran
2009-12-13, 00:54
Jag tror det skulle göra mer skada än nytta och att risken för att bli övertränad skulle vara överhängande. Spara istället på din motivation och kör hårdare på nästa pass.

liljenfeldt
2009-12-13, 19:22
Har för mig att Joakim Bartoll rekommenderade samma muskelgrupper vid det andra passet som vid det första för att inte överbelasta det centrala nervsystemet mer än nödvändigt om man nu vill klämma in två pass på samma dag.

Har själv lekt med tanken även om det inte är ett självklart val trots att man har tid och energi. Kanske kan funka i perioder men inte till vardags tänker jag. Om jag får spekulera vidare så låter det rimligt att köra det ena passet som ett lättare pass (kanske på morgonen beroende på hur man är funtad) och det andra som ett medeltungt. Svårt att säga dock om det blir ett sammantaget bättre resultat än ett tungt pass. Finns ju så många faktorer med i leken så det känns rätt lurigt att hävda nåt med bestämdhet...

Mega_man1000
2009-12-13, 21:04
hmm om du nu måste köra två pass per dag! testa splitta upp själva muskelgruppen! om vi tar rygg t,ex på första passet kan du köra typ olika sorters chins och latsdrag och på pass två köra mera rodd övningar etc

Men som sagt håller med de andra bättre att köra hårdare nästa pass ;)

-Englund
2009-12-13, 21:10
pratar du endast tung styrketräning med syfte att bygga muskler så är det kanske inte så smart nej, om det är på något annat vis så är det en helt annan sak.