handdator

Visa fullständig version : Ingen träningskada. men en skada. Söker hjälp


Ergo
2009-12-12, 17:16
Förra fredagen (en vecka alltså)var jag ute och blev väldigt full. Jag kommer inte riktigt ihåg allt, jag får ofta minnesluckor.

Jag var på fest hos en polare som bor cirka 500 meter hemifrån. Jag var där tills runt 1. Tog mig hem efter det. Vilket jag inte riktigt minns hur det gick till.
Vaknade upp på lördagen utan några större smärtor. Bara allmänt seg och trött i kroppen. Dagen var väldigt lugn, kollade TV och cyklade till en polare för att kolla film.

När jag vaknar på söndag morgon har jag skitont i ryggen. Några cm ovanför högre korsben. Kanske 1 cm från ryggraden. När jag kollar i spegeln ser jag att det är stora ytor på den sidan som är alldeles röda. Ser ut som att jag har blivit piskad alternativt som bristningar. (lite svårt att förklara) (Kan tänka mig att jag har ramlat i en trappa eller något sånt, men vet inte som sagt)
Hur som helst så är det en stor svullnad och jag är väldigt öm. Nu har svullnaden gått över, men det gör fortfarande väldigt ont.

Om man trycker där det gör ont gör det väldigt ont precis när man trycker in handen där samt när man tar bort den. dock inte speciellt ont när man väl har den intryckt. Trycker man hårt på området gör det ont, men inte om man lixom trycker in sin hand där sen låter den vara.
Smärta är huggande typ som att man vill skrika lite lätt när det gör ont.

Jag var på gymmet idag. Jag kan utan några större problem köra, axlar, bröst, biceps,triceps. Men när jag provade latsdrag kändes det direkt.


Kan detta vara en spricka?
Vad borde jag göra?
En ide att kolla med läkare, kiropraktor, osteopat, naprapat, sjukgymnast?

tsp
2009-12-12, 17:59
Tja, det första du bör göra är väl att ta dig till en vårdcentral om du är orolig.

Ergo
2009-12-12, 20:26
jag kanske är lite naiv. men tycker inte läkare har så bra koll när det gäller just skador. Och skulle man vilja ha ett RIKTIGT svar så måste man gå igenom massa olika läkare.

Lite det som är grejen med att fråga här. Jag kanske inte är den listigaste mannen som finns, men jag har självklart funderar på läkare...

saab900
2009-12-12, 20:45
jag kanske är lite naiv. men tycker inte läkare har så bra koll när det gäller just skador. Och skulle man vilja ha ett RIKTIGT svar så måste man gå igenom massa olika läkare.

Lite det som är grejen med att fråga här. Jag kanske inte är den listigaste mannen som finns, men jag har självklart funderar på läkare...

Hehe, vilken motsägelse. Du vill inte gå till en läkare eftersom du vill ha ett riktigt svar, men du är beredd att följa råd från någon på ett internetforum vars kunskapsnivå du inte vet ett dugg om. Råd från någon som utan att ha sett och undersökt dig baseras på din beskrivning "ont i ryggen". :)

Jag ska ge dig ett försiktigt råd. Gå åtminstone till en sjukgymnast eller en naprapat. De brukar ha bra koll.

Krya på dig!

Eddie Vedder
2009-12-12, 21:08
Ojojoj, vilka klasskompisar man har.:D

Skämt åsido är det trist att höra såklart. Jag visste inte om att du förvärvat dig faktiskt.:( Idrottsskadecentrum här i Uppsala ska vara bra har jag hört. Vi får höras på MSN framöver hur det går för dig.

WHITEFOLKS
2009-12-12, 21:10
Ingen som reagerar på minnesluckan? :D

Måste ju vara rätt läskigt det där att bara vakna upp utan aning om vad som hänt.

Ergo
2009-12-12, 22:23
Hehe, vilken motsägelse. Du vill inte gå till en läkare eftersom du vill ha ett riktigt svar, men du är beredd att följa råd från någon på ett internetforum vars kunskapsnivå du inte vet ett dugg om. Råd från någon som utan att ha sett och undersökt dig baseras på din beskrivning "ont i ryggen". :)

Jag ska ge dig ett försiktigt råd. Gå åtminstone till en sjukgymnast eller en naprapat. De brukar ha bra koll.

Krya på dig!

DU får säga vad du vill. Men det är inte ofta en allmänläkare säger mer än "vila dig, ta det lugnt. Om det inte har släppt kom tillbaks om 2 veckor"

Men frågar man på ett ställe där folk har intressen för kroppen, dess muskler och hur "allt hänger ihop" tror jag att man kan få bättre råd. Kanske i form av egna erfarenheter. Det finns även ett par sjukgymnaster här som har en del väldigt bra kunskaper. För att ta ett exempel kunde dem svarat:
-Svullnaden går inte ner på en vecka om det är en spricka, därav behöver du inte vara orolig för det.
- har du en spricka finns det inte en chans att du kan gå, springa, cykla o.s.v.
-I och med att smärtan kom så långt efter så betyder det att x

Något i den stilen hade varit bra svar.

Mitt problem är ju att jag inte vet något om vad det är, men det finns andra som vet. Jag trodde att det var meningen med forum. Men här känns det ibland mer som att man ska sparka på den som ligger. Förlöjliga istället för att hjälpa. Vet man inget om ämnet eller frågan behöver man ju faktiskt inte säga något.

Samt vad menar du att jag skulle kunna "följa råd" som skadar mig på något sätt? (svarr inte på det, blir ju bara helt off topic ändå)
Tror du att jag skulle börja göra något helt random för att någon sa att det var bra. Man får väl se vem som säger vad.


Tack till er som har försökt att hjälpa.

Ergo
2009-12-12, 22:24
Ingen som reagerar på minnesluckan? :D

Måste ju vara rätt läskigt det där att bara vakna upp utan aning om vad som hänt.

Välkommen till Sverige utanför kolo.

WHITEFOLKS
2009-12-12, 22:32
En enda stor minneslucka eller vad menar du?

Ergo
2009-12-13, 01:24
En enda stor minneslucka eller vad menar du?
Menade att få en minneslucka inte är en större grej för mig. Det är väldigt många som har det ett antal gånger i veckan.

Men för att förtydliga lite. Jag minns inte hur jag kom hem. Men minns tiden jag var hos min polare.

capture
2009-12-13, 03:16
Just skador som man kan härleda att få besvär med idrott skulle jag strunta i vanlig läkare och gå till sjukgymnast/dylikt. Har själv råkat ut för läkare om bara gjort saken värre när det gäller idrottsskador,

Gabriel174
2009-12-13, 04:32
Naprapat?

Eddie Vedder
2009-12-13, 09:43
DU får säga vad du vill. Men det är inte ofta en allmänläkare säger mer än "vila dig, ta det lugnt. Om det inte har släppt kom tillbaks om 2 veckor"

Men frågar man på ett ställe där folk har intressen för kroppen, dess muskler och hur "allt hänger ihop" tror jag att man kan få bättre råd. Kanske i form av egna erfarenheter. Det finns även ett par sjukgymnaster här som har en del väldigt bra kunskaper. För att ta ett exempel kunde dem svarat:
-Svullnaden går inte ner på en vecka om det är en spricka, därav behöver du inte vara orolig för det.
- har du en spricka finns det inte en chans att du kan gå, springa, cykla o.s.v.
-I och med att smärtan kom så långt efter så betyder det att x

Något i den stilen hade varit bra svar.

Mitt problem är ju att jag inte vet något om vad det är, men det finns andra som vet. Jag trodde att det var meningen med forum. Men här känns det ibland mer som att man ska sparka på den som ligger. Förlöjliga istället för att hjälpa. Vet man inget om ämnet eller frågan behöver man ju faktiskt inte säga något.

Samt vad menar du att jag skulle kunna "följa råd" som skadar mig på något sätt? (svarr inte på det, blir ju bara helt off topic ändå)
Tror du att jag skulle börja göra något helt random för att någon sa att det var bra. Man får väl se vem som säger vad.


Tack till er som har försökt att hjälpa.

Du har gjort en liten miss i att lägga tråden i Allmänt polarn.:)

Nu flyttar jag den åt dig. Jag förstår att du lade den här i och med att det inte är en träningsskada men du förtjänar ändå seriöst bemötande.

Och med tanke på minnesluckan VET vi ju inte heller om du tränade eller hur?

Ergo
2009-12-13, 12:07
Du har gjort en liten miss i att lägga tråden i Allmänt polarn.:)

Nu flyttar jag den åt dig. Jag förstår att du lade den här i och med att det inte är en träningsskada men du förtjänar ändå seriöst bemötande.

Och med tanke på minnesluckan VET vi ju inte heller om du tränade eller hur?

tack.

saab900
2009-12-13, 12:59
DU får säga vad du vill. Men det är inte ofta en allmänläkare säger mer än "vila dig, ta det lugnt. Om det inte har släppt kom tillbaks om 2 veckor"

Men frågar man på ett ställe där folk har intressen för kroppen, dess muskler och hur "allt hänger ihop" tror jag att man kan få bättre råd. Kanske i form av egna erfarenheter. Det finns även ett par sjukgymnaster här som har en del väldigt bra kunskaper. För att ta ett exempel kunde dem svarat:
-Svullnaden går inte ner på en vecka om det är en spricka, därav behöver du inte vara orolig för det.
- har du en spricka finns det inte en chans att du kan gå, springa, cykla o.s.v.
-I och med att smärtan kom så långt efter så betyder det att x

Något i den stilen hade varit bra svar.

Mitt problem är ju att jag inte vet något om vad det är, men det finns andra som vet. Jag trodde att det var meningen med forum. Men här känns det ibland mer som att man ska sparka på den som ligger. Förlöjliga istället för att hjälpa. Vet man inget om ämnet eller frågan behöver man ju faktiskt inte säga något.

Samt vad menar du att jag skulle kunna "följa råd" som skadar mig på något sätt? (svarr inte på det, blir ju bara helt off topic ändå)
Tror du att jag skulle börja göra något helt random för att någon sa att det var bra. Man får väl se vem som säger vad.


Tack till er som har försökt att hjälpa.

Men jag försöker ju hjälpa dig. Du kommer att få ett mycket träffsäkrare svar på en undersökning. Ingen sjukgymnast i världen kan ställa en korrekt diagnos utan att träffa dig (förutom med en hel del tur). Klart man blir orolig, det är många trådar där personen utan vidare verkar vara beredd att följa det som sägs okritiskt, och det intrycket fick jag av din första post. T ex kanske någon säger vila helt i en månad, fastän det kanske är riktigt dåligt med den skadan, och en sådan åtgärd förlänger rehabtiden. Kroppen är komplicerad. Det är ju inte som om du ställer en fråga om varför bilen låter illa när du svänger vänster, som bara finns ett eller två svar på.
Jaja, jag får väl be om ursäkt om du känner dig trampad på tårna. Gå till en sjukgymnast, strunta i allmänläkaren. Många sjukgymnaster tar väl emot patienter utan remiss.

Ergo
2009-12-13, 14:19
Men jag försöker ju hjälpa dig. Du kommer att få ett mycket träffsäkrare svar på en undersökning. Ingen sjukgymnast i världen kan ställa en korrekt diagnos utan att träffa dig (förutom med en hel del tur). Klart man blir orolig, det är många trådar där personen utan vidare verkar vara beredd att följa det som sägs okritiskt, och det intrycket fick jag av din första post. T ex kanske någon säger vila helt i en månad, fastän det kanske är riktigt dåligt med den skadan, och en sådan åtgärd förlänger rehabtiden. Kroppen är komplicerad. Det är ju inte som om du ställer en fråga om varför bilen låter illa när du svänger vänster, som bara finns ett eller två svar på.
Jaja, jag får väl be om ursäkt om du känner dig trampad på tårna. Gå till en sjukgymnast, strunta i allmänläkaren. Många sjukgymnaster tar väl emot patienter utan remiss.

Ursäkta mitt dåliga sätt att förklara mitt problem.
Tack för din vilja i ditt senaste inlägg att hjälpa mig.
Men som du skrev i första posten, där du börjar med "hehe, vilken motsägelse" det gör helt enkelt att allt du säger efter det blir i en negativ klang.

Men hur som helst, tack för ditt senaste svar.