handdator

Visa fullständig version : ZMA bra sömn men kraftig huvudvärk


Seduced
2009-12-12, 09:40
Hej

Jag har tuggat ZMA i kapslar nu i snart 2 veckor. Tre kapslar innan nattsömnen (30mg).

Första dagen kände jag ingen skillnad alls, men jag märkte att jag fick en mycket djupare sömn då jag drömde mycket mer än vanligt samt att jag kunde sova längre. Dock så vakna jag idag väldigt "dåsig" och med den värsta huvudvärk jag har haft i hela mitt liv utan att skämta.

Känner inte att det är värt det, ska testa att sänka intaget till 2 kapslar varje kväll.

Vad har ni för erfarenheter?

Martin Löwgren
2009-12-12, 09:59
Inga sådana biverkningar men fick jag sådana av ett preparat med minimal effekt skulle jag inte använda det. Vinsterna överväger inte fördelarna.

Fordon
2009-12-12, 10:56
Låter som när jag har sovit på tok för länge. Den huvudvärken är sjuk och går inte bort ens med alvedon.

kalajset
2009-12-12, 15:13
Har inte fått sådana biverkningar av ZMA, samma dos, märkte inte av några biverkningar ÖHT. Enda jag märkte av preparatet var just en djupare sömn/lättare att somna möjligtvis, och det var det jag hade räknat med. Om det sedan "optimerar" hormonnivåer i kroppen eller inte låter jag vara osagt. Jag kommer använda det igen, men hade aldrig gjort det om det nu skulle visa sig ge mig huvudvärk.

Ashenshugar777
2009-12-12, 18:04
F.ö drömmer man inte när man ligger i en djupsömn, det är när man är mellan vakenstadiet & Remsömnen ( någonstans därimellan ) som man drömmer.

Fadi
2009-12-14, 22:24
lucida drömmar kan man få av ZMA vilket kan vara lite häftigt :hbang:

sweaberg
2010-04-11, 14:29
Tar en såkallad "En om dagen" multivitamin tablett varje dag, funderar på att köpa ZMA, är detta nödvändigt eller innehåller multivitaminen redan en del som man kan få från ZMA ?

Denniss
2010-04-11, 14:37
Tar en såkallad "En om dagen" multivitamin tablett varje dag, funderar på att köpa ZMA, är detta nödvändigt eller innehåller multivitaminen redan en del som man kan få från ZMA ?

ZMA är väl bara Zink och Magnesium? Anser du att du har brist på det och om din multivitamin tablett ej innehåller det så kan du väl köpa det.

hejhopp79
2010-04-11, 18:20
Inga sådana biverkningar men fick jag sådana av ett preparat med minimal effekt skulle jag inte använda det. Vinsterna överväger inte fördelarna.

Om man nu tycker en väldigt bra nattsömn är en "minimal effekt" så...

hejhopp79
2010-04-11, 18:21
ZMA är väl bara Zink och Magnesium? Anser du att du har brist på det och om din multivitamin tablett ej innehåller det så kan du väl köpa det.

Det innehåller Zink, Magnesium och vitamin B6 i precist avvägda mängder och bundna till speciella aminosyror för optimalt upptag. Man kan såklart även blanda ihop sin egen ZMA men effekten blir inte nödvändigtvis den samma.

Är det för övrigt bara jag som inte kan sova av ZMA? Jag blir pigg. För jäkligt

sweaberg
2010-04-11, 18:42
Är det för övrigt bara jag som inte kan sova av ZMA? Jag blir pigg. För jäkligt

Skumt, de flesta jag har hört av säger att dem blir trötta =)

Doctor Snuggles
2010-04-11, 18:49
Det innehåller Zink, Magnesium och vitamin B6 i precist avvägda mängder och bundna till speciella aminosyror för optimalt upptag. Man kan såklart även blanda ihop sin egen ZMA men effekten blir inte nödvändigtvis den samma.

Är det för övrigt bara jag som inte kan sova av ZMA? Jag blir pigg. För jäkligt

Vissa får den effekten av magnesiumet. Testa att köpa ingredienserna separat och ta magnesiumet tidigare på dan, eller bara helt sonika ta ZMA:t tidigare på dan.

Till TS så handlar nog det om att du antingen vaknar ur djupsömn alternativt att du sovit för länge. Jag finner att vissa mornar efter ZMA-sömn så är jag riktigt trött, men inget som lite kaffe och te inte fixar. ;)

hejhopp79
2010-04-11, 18:55
Skumt, de flesta jag har hört av säger att dem blir trötta =)

I know, alla jag frågat blir det. Jag har provat att bara ta magnesium för sömnen men samma effekt där. Jag kan inte somna utan ligger klarvaken

hejhopp79
2010-04-11, 18:56
Vissa får den effekten av magnesiumet. Testa att köpa ingredienserna separat och ta magnesiumet tidigare på dan, eller bara helt sonika ta ZMA:t tidigare på dan.

Till TS så handlar nog det om att du antingen vaknar ur djupsömn alternativt att du sovit för länge. Jag finner att vissa mornar efter ZMA-sömn så är jag riktigt trött, men inget som lite kaffe och te inte fixar. ;)

Det är alltså fler än jag? yay!

Japp, när jag tagit Magnesium/zink/B6 combo tidigare på dagen innan träning och sådär är det inga problem alls med sömnen. Det är om jag tar det innan sänggående som sömnen uteblir.

Latissimus Dorsi
2015-01-24, 14:50
Bump.
Tog två kapslar igår innan jag lade mig och vaknade upp med huvudvärk. Och jag brukar aldrig någonsin få huvudvärk. Vad kan det bero på?

PureWhey
2015-01-24, 15:41
Bump.
Tog två kapslar igår innan jag lade mig och vaknade upp med huvudvärk. Och jag brukar aldrig någonsin få huvudvärk. Vad kan det bero på?

Most logical answer i found for you: It may be the magnesium in the ZMA. Magnesium does act as a vasodilator, which may precipitate the headaches.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasodilation

Latissimus Dorsi
2015-01-24, 15:44
Förbannade skit jag som sov bra, går det att motverka på något sätt och vad går man för effekt av bara zink och b6?

PureWhey
2015-01-24, 15:48
Det är magnesiumet som kan ge en god sömn, pröva ta lite mindre.

Latissimus Dorsi
2015-01-24, 15:52
Tyvm, det här suger är helt fukkad. Ska pröva med en inatt :)

Ozziking
2015-01-24, 17:18
Aldrig hänt mig :O Tar 3 kapslar MM's ZMA varje kväll

R Scarpa27
2015-01-24, 21:58
Bump.
Tog två kapslar igår innan jag lade mig och vaknade upp med huvudvärk. Och jag brukar aldrig någonsin få huvudvärk. Vad kan det bero på?

mkt..

kanske spänningar i muskler?, vattenbrist? eller vad som...kan ju vara ganska mkt orsaker och huvudvärk är ingen imöjlighet att åka på.

Salami
2015-01-28, 13:08
Det här händer mig konstant, men då har jag stora problem/risker att få migrän av tex när det regnar eller när jag tränat för hårt långa perioder. Börjar även misstänka stark mat ger mig migrän dagen efter och problem med nervsystemet i 1-2 dagar efter.

Att det är ZMA i sig är svårt att säga, som ovan, tror jag det är något annat. Tex att man sover för länge i konstig ställning eller blir uttorkad.

Mitt tips är att prova sova "mindre" fast med ZMA och se om det blir samma över en period. Kan jag hålla mig till 6timmar bra sömn med ZMA brukar jag klara mig.