handdator

Visa fullständig version : Inte försämrar väl mjölk effekten av en gainer?


Wesa
2009-12-12, 00:38
Eftersom mjölk är mestandels kasein-protein (långsamt protein) kan det då försämra effekten av en gainer som då alltså som kroppen skall uppta snabbt?

Är det bättre att blanda gainern med vatten bara? Eller tas gainer pulvret upp lika snabbt ändå, oavsett vad det är blandat med?

ChrisDEFC
2009-12-12, 00:48
Eftersom gainerns syfte ofta är att få i lite extra kcal för oss som vill upp i vikt samtidigt påskynda återhämtningen så skulle jag tippa att det enbart är positivt att blanda med mjölk. Lite extra fett, lite extra mjölkprotein, lite extra kolhydrater utöver det som redan är i gainern. Det lilla mjölkproteinet du får i dig kommer inte dra ner upptaget av malton och vasslet så pass mycket att det kommer ha nån märkbar effekt ens på lång sikt, det är min åsikt med den kunskap jag besitter. Blandar alltid med mjölk för det är så mycket godare dessutom.

Exhale_
2009-12-12, 00:54
Mjölk är bra grejer. Inget du behöver undvika när du ska blanda din gainer. Sen ska jag hälsa från mjölkfrämjandet att drycken innehåller 18 av 22 näringsämnen som är viktiga för oss människor.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=119932&highlight=mj%F6lk
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=140281&highlight=mj%F6lk

Sverker
2009-12-12, 07:14
Vi kan grotta ned oss på den akademiska nivån:D


Vill du bara få i dig kalorier så är mjölk tillsammans med gainer utmärkt.
Vill du istället få i dig snabb energi från en gainer gjord på maltodextrin och vassleprotein/hydrolysat så är mjölken bromsande.
Mjölk är hyperton, dvs mjölk innhåller för mycket mineraler och magsäckstömningen saktas ned. Kanske inte så smart mellan judoträningen och innebandyn.

Nu klyver vi atomer:em:

Eddie Vedder
2009-12-12, 08:06
Det räcker gott med mjölken enbart.;)

Ristretto
2009-12-12, 10:20
Om gainern består av malto och vassle, då borde väl vassleproteinet ha större effekt på proteinsyntesen om det intas utan mjölk?

King Grub
2009-12-12, 10:33
Vassledelen av mjölk tas upp fort, trots kaseinets närvaro.

Har man däremot en bestämd mängd protein att inta i efterträningsdrinken, är det säkert bättre och ger mer stimulans för proteinsyntesen att låta hela den mängden komma från vassle.

Fordon
2009-12-12, 10:54
Det räcker gott med mjölken enbart.;)

+ Oboy!

944RS
2009-12-12, 13:31
Har du mjölk med till gymmet? Om du är hemma och dricker så behöver du ju inget gainerpulver alls.

King Grub
2009-12-12, 15:18
Tilläggas kan att mjölk, även om det vänder proteinbalansen till positiv, inte stimulerar proteinsyntesen lika mycket som vassle/EAA. Man kan inte ersätta proteinpulver/EAA med mjölk och förvänta sig lika stor uppbyggande effekt.

ceejay
2009-12-12, 20:28
Det räcker gott med mjölken enbart.;)

mjo, men pallar inte dricka nästan en liter mjölk till för 1000kcal ;)

2dl gainer
1L mjölk
niceefter träning :D