handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningschema för en nittonårig tjej!


Superzelda
2009-12-11, 23:55
Ja, det är ju då såhär att nu vill jag verkligen ta tag i allt vad träning innebär. Känns som jag gått i ide i princip, orkar ingenting och är allmänt trött med huvudvärk och ont i kroppen, och jag vet att det hänger ihop med att jag inte tränat på allt för länge då jag varit med om det förr.

Problemet jag har, är just fettet kring magen och låren, och JA jag vet att det absolut inte går att punkförbränna, men det jag vill är att ni kunniga människor ska hjälpa mig att lägga upp ett bra träningschema inklusive styrka och kondition.

Jag vill att hela kroppen ska bli fit igen, och musklerna sakta men succesivt ska börja träda fram som i gamla tider.

Hur lägger jag upp detta på bästa möjliga sätt? Helkroppspass eller dela upp kroppen på olika dagar? Hur många vilodagar?

Skulle vara oerhört skönt att få råd från ni som kan verkligen, för jag har noll koll!

Ps. Kosten har jag redan fått hjälp med, så där behövs inga råd! *popcorn*

Slufsbuk
2009-12-12, 00:30
Ja, det är ju då såhär att nu vill jag verkligen ta tag i allt vad träning innebär. Känns som jag gått i ide i princip, orkar ingenting och är allmänt trött med huvudvärk och ont i kroppen, och jag vet att det hänger ihop med att jag inte tränat på allt för länge då jag varit med om det förr.

Problemet jag har, är just fettet kring magen och låren, och JA jag vet att det absolut inte går att punkförbränna, men det jag vill är att ni kunniga människor ska hjälpa mig att lägga upp ett bra träningschema inklusive styrka och kondition.

Jag vill att hela kroppen ska bli fit igen, och musklerna sakta men succesivt ska börja träda fram som i gamla tider.

Hur lägger jag upp detta på bästa möjliga sätt? Helkroppspass eller dela upp kroppen på olika dagar? Hur många vilodagar?

Skulle vara oerhört skönt att få råd från ni som kan verkligen, för jag har noll koll!

Ps. Kosten har jag redan fått hjälp med, så där behövs inga råd! *popcorn*

vadå gamla tider? menar du hur du såg ut när du var gammal eller är det en gammeldags styrkefysik du eftersträvar? :MrT:

Exhale_
2009-12-12, 00:33
Det tråkiga svaret är att det hela är väldigt individuellt.

Själv kan jag tycka att du bör börja med kanske två helkroppspass i veckan tills du är "igång" igen. Sen när du känner att övningarna sitter och du vill öka träningsmängden kan du antingen byta upplägg eller lägga till pass.

Superzelda
2009-12-12, 00:57
haha nej det var inte direkt när jag var ''gammal'' som jag tänkte. tänkte mer på fysiska formen jag hade då jag var som mest tränad :)

jag förstår! okej men då lägger jag upp de som helkroppspass :)

Exhale_
2009-12-12, 01:04
haha nej det var inte direkt när jag var ''gammal'' som jag tänkte. tänkte mer på fysiska formen jag hade då jag var som mest tränad :)

jag förstår! okej men då lägger jag upp de som helkroppspass :)

Du kan ju köra helkroppspass och komplettera med konditionspass andra dagar. Försök känna efter vad som passar dig bäst. Det är ju de faktorerna som kommer få dig att fortsätta träna vecka ut och vecka in. Träning är överlag inte så svart och vitt som vi ibland kan tro.