handdator

Visa fullständig version : Kreatin, doping?


aGrahn
2009-12-11, 22:56
Hej, jag har letat efter svar på frågan men har inte hittat nåt riktigt svar. Klassas kreatin som doping?

Mr.Sarkastisk
2009-12-11, 22:57
Svar nej.

Eddie Vedder
2009-12-11, 23:00
Tror du vi hade tillåtit en hel sticky om ett dopingpreparat här på Kolo?;)

Arne Persson
2009-12-11, 23:00
Verkligen inte.

emme
2009-12-12, 00:30
särskilt bra på söka kan du då inte vara:P

CrazyJoeDavola
2009-12-12, 02:03
Från dopingjouren.se

"DOPINGKLASSAT

Fråga
Hej
Jag undrar om kreatin är dopingklassat eller ej??
Svar
Hej! Ingen dopingklassning, vare sig i idrotten eller samhället. Därmed inte sagt att det är ofarligt. Kreatin är ett ämne där en del finns i kroppen och en del tillförs via födan. Syntesen genererar reparation av muskler, via ett kväveutbyte i cellerna. Förutsatt att det är ungefär 50/50. Kroppen bildar ungefär 1½ gram/dygn. Livsmedelsverket säger att sannolikheten för att ta skada inte är stor om man inte tar mer än tre gram/dygn, medan i Frankrike är det totalförbjudet.
Läs mer på www.slv.se, skriv kreatin i sökrutan.
MVH Dopingjouren"

Sverker
2009-12-12, 07:21
Kreatin är ett ämne där en del finns i kroppen och en del tillförs via födan. Syntesen genererar reparation av muskler, via ett kväveutbyte i cellerna. Förutsatt att det är ungefär 50/50. Kroppen bildar ungefär 1½ gram/dygn.


Undrar vad författaren vill få fram. Formuleringen verkar helt lösrykt och passar inte alls in på kreatin, på något sätt:confused: .

Rikimaru
2009-12-14, 19:37
Inte i sverige men har för mig att kreatin inte är tillåtet i frankrike, rätta mig om jag har fel =).

young_george
2009-12-14, 19:48
Undrar vad författaren vill få fram. Formuleringen verkar helt lösrykt och passar inte alls in på kreatin, på något sätt:confused: .

Själv tycker jag att detta citatet var konstigast

Livsmedelsverket säger att sannolikheten för att ta skada inte är stor om man inte tar mer än tre gram/dygn, medan i Frankrike är det totalförbjudet.

Där man försöker få det att låta som att svenska livsmedelsverket och det franska ditot har dragit vitt skiljda slutsatser över kreatinets häslorisker.

hertzman
2009-12-17, 10:03
Där man försöker få det att låta som att svenska livsmedelsverket och det franska ditot har dragit vitt skiljda slutsatser över kreatinets häslorisker.

Vilket är lite konstigt då det mig veterligen inte finns något som tyder på några risker för hälsan med att använda kreatin.

Bite
2009-12-17, 13:03
Franska "Food Safety Agency" har en officiell rapport från 2001 på engelska på sin hemsida, där man har gjort en omfattande genomgång av det dåtida forskningsläget.

http://www.afssa.fr/Documents/NUT-Ra-CreatineEN.pdf

Baserat på bland annat denna släppte man sedan detta uttalande:

- people must be reminded of the importance of a balanced and varied diet and of
appropriate rehydration, adjusted to the specific needs of the sportsman in conformity
with recommended dietary reference intake (French Apports Nutritionnels Conseillés,
ANC);
- creatine is supplied in the diet or produced by endogenous synthesis in sufficient
quantities to satisfy physiological needs, no deficiency has been reported and there
appears to be no need to establish a recommended daily intake;
- with creatine supplementation, increase in bodyweight and in muscle mass remain
inferior to 3% and 10% respectively and are above all due to the retention of water
and not to protein synthesis;
- all claims, in particular those concerning maximal strength, speed or power, tests,
exercises or performances relating to the anaerobic glycolysis or aerobic system,
plasma lactate, plasma ammonia, protein synthesis, fatigue, motivation, energy,
fitness and aggression, have not to date been supported by recognised and validated
scientific studies and are therefore unjustified;
- the only claims supported by significant scientific studies, but which show inconstant
results, concern repeated, high intensity exercises, lasting 15 seconds or less;
- creatine supplementation constitutes a hazard, which to date has not been
sufficiently assessed, in particular in the long term, to consumer health with a
potential carcinogenic risk;
- regular re-assessment requiring the carrying out of scientific studies is essential, as
regards both the health effects and the effects on performance

Jag är varken tillräckligt kompetent eller insatt för att bedöma om deras invändningar mot kreatin får anses vara motbevisade, men det har ju gått ett antal år och vad jag förstår forskas det mycket på kreatin. Jag har inte lyckats hitta nyare "officiell" info på engelska, men jag har inte heller sökt särskilt länge.