handdator

Visa fullständig version : Yoga istället för stretching?


nio
2009-12-11, 20:39
Jag har svårt att motivera mig att stretcha. Det är tråkigt, jag är inte så duktig på att få med allt och jag har ibland lite tidsbrist eftersom jag tränar på lunchen.

Dock känner jag att jag behöver hålla igång min mobilitet, främst för att undvika skador men också för att ytterligare motverka data-hök-hållningen.

Skulle det räcka att följa med flickvännen på yoga 1 gång i veckan istället?

Jag tränar StrongLifts 5x5, alltså mycket knäböj och lite marklyft osv.

pony
2009-12-12, 01:25
Istället för att säga vad du tränar vore det mer relevant att i fallet delge vad hon kör för sorts yoga. Inte för att jag är expert på yoga-stilarna men det finns onekligen de som fokuserar mer på uthållighet/styrka och de som är mer ren stretching. Sen finns det de som verkar vara ingadera och mest flum men låt oss inte gå in på det...

Men ja, givetvis är det bättre att du går och fullföljer ett entimmes yogapass en gång i veckan än att du inte stretchar alls.

Vid det laget du utvecklat en godtagbar rörlighet har du förhoppningsvis även lärt dig så pass mycket om utövandet och din egen kropp att du kan skräddarsy rörlighetsträningen och göra det så mycket/när du vill istället för att fortsätta med en gruppträning som kanske innehåller för dig irrelevanta moment.

Fredrik_S
2009-12-12, 01:32
Jag har svårt att motivera mig att stretcha. Det är tråkigt, jag är inte så duktig på att få med allt och jag har ibland lite tidsbrist eftersom jag tränar på lunchen.

Dock känner jag att jag behöver hålla igång min mobilitet, främst för att undvika skador men också för att ytterligare motverka data-hök-hållningen.

Skulle det räcka att följa med flickvännen på yoga 1 gång i veckan istället?

Jag tränar StrongLifts 5x5, alltså mycket knäböj och lite marklyft osv.

Korrekt utförd benböj är väldigt bra strech för i princip alla muskler under bröstkorgen.
Men hökhållning fås av framåtroterad axlar och för korta bröst och bicepsmuskler. Så när du tränar bröst och biceps se till att köra full ROM ofta
Styrketräning gör en oftast rörligare inte tvärtom....

skaparn
2009-12-12, 09:33
Styrketräning gör en oftast rörligare inte tvärtom....

Bra att det påpekas. Vackra böj gör en rörlig.

nio
2009-12-12, 12:18
Istället för att säga vad du tränar vore det mer relevant att i fallet delge vad hon kör för sorts yoga. Inte för att jag är expert på yoga-stilarna men det finns onekligen de som fokuserar mer på uthållighet/styrka och de som är mer ren stretching. Sen finns det de som verkar vara ingadera och mest flum men låt oss inte gå in på det...
Är inte all yoga lite flummig? :)

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hahta-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Vår yoga finns på två nivåer, Yoga 1 och Yoga 2.

Yoga 1 - lugn och meditativ
Med enkla och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans har vi velat skapa ett lugnt och meditativt pass. En upplevelse där prestationskraven uteblir och närvaro och stillhet infinner sig. Med övningar som i ett lugnt tempo leder fram till förbättrad koncentration, ökad medvetenhet och inre ro.

Du behöver inte ha tränat yoga innan.
Verkar det någorlunda relevant?

Men ja, givetvis är det bättre att du går och fullföljer ett entimmes yogapass en gång i veckan än att du inte stretchar alls.
Att inte jobba med mobiliteten alls är inget alternativ, det jag gör nu är att kolla upp olika sätt. Om det är nödvändigt/gynnsamt för min styrketräning får jag börja med 30 min mobilitetspass hemma på vilodagarna som vissa verkar göra, men jag skulle föredra något organiserat och instruerat, åtminstone i början.

Korrekt utförd benböj är väldigt bra strech för i princip alla muskler under bröstkorgen.
Men hökhållning fås av framåtroterad axlar och för korta bröst och bicepsmuskler. Så när du tränar bröst och biceps se till att köra full ROM ofta
Styrketräning gör en oftast rörligare inte tvärtom....
Jo, jag har redan märkt att jag fått förbättrad hållning sen jag började träna. Dock handlar mobilitetsövningarna ju om att verkligen se till att jag har tillräcklig rörlighet för att göra korrekt knäböj...

emi23j
2009-12-12, 13:21
Värmer du upp någonting innan du börjar lyfta?

En idé kan ju vara att köra mobilitet som uppvärmning istället för att springa, cykla eller ro (eller vad man nu har för sig) dock är det ju en fördel om man är lite varm innan man börjar i af.

nio
2009-12-12, 13:28
Jag värmer bara upp med samma övning som jag ska göra, dvs vid knäböj kör jag några tomma set, sen några set med låg vikt och ökar tills jag kommer upp i arbetsvikt.

machine gun
2009-12-12, 16:39
Testa ett par yogapass, så känner du nog själv om det tar på rätt ställen för att påverka rörligheten i dina problemområden.

pony
2009-12-13, 21:43
Att inte jobba med mobiliteten alls är inget alternativ, det jag gör nu är att kolla upp olika sätt. Om det är nödvändigt/gynnsamt för min styrketräning får jag börja med 30 min mobilitetspass hemma på vilodagarna som vissa verkar göra, men jag skulle föredra något organiserat och instruerat, åtminstone i början.

Synd att du bor i Göteborg då, för jag kör renodlade entimmes-stretchpass med sadistisk instruktör :D
Dock är det fokus på ben och rygg (backbends) och det du behöver är förmodligen bröst, framsida axlar & co.