handdator

Visa fullständig version : Ok med tuggummi under deff


sussi84
2009-12-11, 18:51
Kankse låter löjligt men jag har börjat käka en massa extra tuggummi sockerfria självklart kan det rubba min viktnedgång ??. och sedan min dagliga dos av frukt 4 st äpplen och ligger på 1300 kalorier/dygn då är inte tuggummi inränknat.

Frukost fullkornmackor
mellanmål ett äpple
lunch fruktsallad av två frukter
middag kyckling/kött/fisk + lite broccolie eller spenat, lök, vitlök massa kryddor lite salt
kvällsmål ett äpple

gymar styrka 2 ggr/vecka och går på löpband a 60 min ibland 90min 3ggr/vecka
vila 2 dagar och ibland 3 dom dagarna jag har jobbat för jag har en väldig fysisk krävande jobb, har förlorat ett kilo sedan jag började för 2 veckor sen. Men det är skert bara vatten vikt för jag sj upplever mig större:(.
Men det jag undrar är kommer jag att forsätta att gå ner i vikt även om jag käkar dessa tuggummi??? eller var den vikten jag förlora bara tillfällig???

sussi84
2009-12-11, 18:53
Jag menar 5 äpplen om dagen och det är inräknat i mitt dagliga intag av kalorier

Eddie Vedder
2009-12-11, 18:57
Nej dina tuggummin kommer inte sabba något.

Din bedrövliga kost har vi diskuterat i en annan tråd och den vill du ju inte ändra så det ska jag heller inte föreslå.

sussi84
2009-12-11, 19:01
Nej dina tuggummin kommer inte sabba något.

Din bedrövliga kost har vi diskuterat i en annan tråd och den vill du ju inte ändra så det ska jag heller inte föreslå.

Okay skönt att höra, ja jag vet men som sagt när jag väl har gått ner dessa kilon så kankse jag vågar att ändra min kost.
Jag fokuserar mig mycket på att gå på löpband nu för att gå ner först, sedan öka styrketräningen och likså ändra maten.

Psyla
2009-12-11, 19:01
Ptja, tuggumi är knappast något du bör oroa dig för. Du borde kanske istället se över ditt fett/protein intag? Det ser ganska vanskligt ut faktiskt.

Tränar du inför någon tävling? Är det någon tidsgräns som säger att du måste vara i form till en viss tid? Eller är det bara konstiga tankar?


Skaffa dig vettiga matvanor plx...

Eddie Vedder
2009-12-11, 19:06
Ptja, tuggumi är knappast något du bör oroa dig för. Du borde kanske istället se över ditt fett/protein intag? Det ser ganska vanskligt ut faktiskt.

Tränar du inför någon tävling? Är det någon tidsgräns som säger att du måste vara i form till en viss tid? Eller är det bara konstiga tankar?


Skaffa dig vettiga matvanor plx...

Det finns redan en tråd om hennes kost, bättre att ta den diskussionen där.

Inte för att det är lönt men ändå.:)

sussi84
2009-12-11, 19:07
Ptja, tuggumi är knappast något du bör oroa dig för. Du borde kanske istället se över ditt fett/protein intag? Det ser ganska vanskligt ut faktiskt.

Tränar du inför någon tävling? Är det någon tidsgräns som säger att du måste vara i form till en viss tid? Eller är det bara konstiga tankar?


Skaffa dig vettiga matvanor plx...

Ja jag har ca 2 månader att åtefå min gammla form, då jag har ett extra jobb som kräver att jag ska vara i fit form ;)

haa
2009-12-11, 19:45
Om du nu jobbar med något som kräver att du är ganska fit så kanske du bränner ganska mycket på jobbet och att sedan ligga på så lågt kcal nivå, är det värt det när man börjar komma in i sådana här tankar? Jag tror man kan känna sig ganska utbränd av just jobbet efter tag då.

King Grub
2009-12-11, 20:21
Tuggummi ökar kaloriförbrukningen mer än energin dom ger.

sussi84
2009-12-12, 11:21
Fan jag känner bara att jag blir större!!! Verkar som om jag inte går ner, jag förbränner ca 400 när jag tränar ca 1,5 timme, ska jag träna 2 ggr /dag do dagarna jag inte jobbar??? O dom dagarna jag jobbar träna 1 gång???

944RS
2009-12-12, 13:39
Fan jag känner bara att jag blir större!!! Verkar som om jag inte går ner, jag förbränner ca 400 när jag tränar ca 1,5 timme, ska jag träna 2 ggr /dag do dagarna jag inte jobbar??? O dom dagarna jag jobbar träna 1 gång???

Du behöver kanske inte träna 2ggr/dag utan istället se till att förbränna mer på de pass du redan kör! Öka tempot på promenaden genom att lägga in lite intervaller där du joggar lite för att få högre puls.

Tuggummit är inte sämre för din viktminskning så länge de inte gör att du blir hungrig och äter mer mat. Har läst/hört att vissa får den känslan.

Jag fick en massa stimorolpaket nyligen som pris för en tävling de hade så jag tuggar massor med tuggummi just nu *popcorn*

Yeahvlen
2009-12-12, 14:04
Fan jag känner bara att jag blir större!!! Verkar som om jag inte går ner, jag förbränner ca 400 när jag tränar ca 1,5 timme, ska jag träna 2 ggr /dag do dagarna jag inte jobbar??? O dom dagarna jag jobbar träna 1 gång???

En gång per dag räcker. Lägg in lite konditionsträning så du förbrukar lite mer energi eller dra ned på matintaget.

sussi84
2009-12-12, 14:13
En gång per dag räcker. Lägg in lite konditionsträning så du förbrukar lite mer energi eller dra ned på matintaget.

tränar isånafall mer när jag väl är på gymet, kan inte dra ner på kosten då hamnar jag på svält äter redan väldigt lite

sussi84
2009-12-12, 14:14
Du behöver kanske inte träna 2ggr/dag utan istället se till att förbränna mer på de pass du redan kör! Öka tempot på promenaden genom att lägga in lite intervaller där du joggar lite för att få högre puls.

Tuggummit är inte sämre för din viktminskning så länge de inte gör att du blir hungrig och äter mer mat. Har läst/hört att vissa får den känslan.

Jag fick en massa stimorolpaket nyligen som pris för en tävling de hade så jag tuggar massor med tuggummi just nu *popcorn*

bra då kan ag fortsätta att tugga:) jag blir inte hungrig blir bara mer beroende o får köpa flera pack

Eddie Vedder
2009-12-12, 14:23
jag förbränner ca 400 när jag tränar ca 1,5 timme

När du tränar vad? Inte styrketräningen iaf.

sussi84
2009-12-12, 14:27
När du tränar vad? Inte styrketräningen iaf.

när jag går på löpbandet och då går jag 60minuter o bränner 340 sedan så cyklar jag 20 min brnner ca 80-100 kalorier beroende på hur pass fort detsamma gäller gång oxå. Styrka vet jag inte hur mycket jag bränner kan inte se det .

Eddie Vedder
2009-12-12, 14:29
när jag går på löpbandet och då går jag 60minuter o bränner 340 sedan så cyklar jag 20 min brnner ca 80-100 kalorier beroende på hur pass fort detsamma gäller gång oxå. Styrka vet jag inte hur mycket jag bränner kan inte se det .

Okej, ja det känns inte orimligt. Men hade du syftat på styrketräningen hade 400 kcal varit en rejäl överskattning.

sussi84
2009-12-12, 14:30
För er som är liksom tränar på riktigt förstår jag om ni kallar min "träning" för vanlig rörelse och inte träning. Men som sagt jag är nybörjare o för mig är det väl en slags träning.

sussi84
2009-12-12, 14:30
Okej, ja det känns inte orimligt. Men hade du syftat på styrketräningen hade 400 kcal varit en rejäl överskattning.

okay bränner man inte mycket vid stryketräning?

sussi84
2009-12-12, 14:39
[QUOTE=Eddie Vedder;

alltså du verkar vara så kunning inom träning/kost osv så jag måste verkligen fråga dig känns som om jag bara söker svar här o där, och startar ny trådar men får inte direkt något svar och i slut ändan så blir jag ännu mer osäker på om jag verkligen är på rätt håll. Jag vet att du tycker min kost är katastrofal så den ska jag inte fråga råd om då jag valt att inte ändra den.
Men nu till min träning jag vill gå ner i vikt inte bygga muskler nu. Räcker det att jag bara går på löpband varje dag och ser till att förbränna 500 per pass för att förlora iallfall ett halvt kilo i veckan??. För kosten kan jag inte redusera mera då blir det inget kvar att äta och jag hamnar i svält:(. Plz ge mig ett upplägg på hur jag kan göra rent träningsmässigt för att gå ner inte styrka nu det får komma sen

-Englund
2009-12-12, 14:45
sussi84 är i behov av utbildning. Sök.

sussi84
2009-12-12, 14:49
sussi84 är i behov av utbildning. Sök.

?:confused:

Yeahvlen
2009-12-12, 16:01
okay bränner man inte mycket vid stryketräning? Nej, inte under själva träningspasset. Ser man till dygnets förhöjda energiförbrukning via styrketräning, då är siffran dess större.

Ett bra träningsuplägg är att variera sig av både styrke- och konditionsträning. Genom styrketräningen behåller (eller ökar) du i muskler, det vill säga att du (troligtvis) blir hårdare istället för "hängigare", vilket du inte vill. Konditionsträningen ökar antelet "kalorier" du förbrukar över dagen, och då kanske man även kan äta mer, eller åtminstånde skapa ett energiunderskott (där man äter för mindre energi än vad man förbrukar, kroppen bryter delvis ned fettet och de försvinner).

Vad exakt äter du på en dag, och hur mycket rörelsemönster, aktivitet har du över en dag?

Vikt (kroppsvikt) x tid (timmar) x intensitet (MET) = energiförbrukningen över en aktivitet.
Gissningsvis ligger styrketräning runt, 3-4 i intensitetsfaktor.

sussi84
2009-12-12, 16:49
[QUOTE=Yeahvlen;

Vad exakt äter du på en dag, och hur mycket rörelsemönster, aktivitet har du över en dag?

Vikt (kroppsvikt) x tid (timmar) x intensitet (MET) = energiförbrukningen över en aktivitet.
Gissningsvis ligger styrketräning runt, 3-4 i intensitetsfaktor.[/QUOTE]

så här äter jag
frukost 4 skivor fullkorn 350 kalorier
Mellanmål frukt 60 kalorier
lunch fruktsallad 120kalorier
middag 350kalorier Kyckling/kött + lite grönsaker
kvällsmål frukt 60kalorier

aktivitet morgon träning 1,5 gå på löpband varje dag
sen promenad till gym hem 25 min
jobbar jag inte så e det typ hemma sysslor städa,diska laga mat tvätta
annars när jag jobbar är jag i gång 6 timmar med 5 -10 minuters paus så jag e igång hela tiden.
tänkte lägga in styrka sen när jag har gått ner 4 kilo.
jag håller reda på hur mycket jag rör mig under en dag genom stegräknare och normalt så kommer jag varje dag upp till 13-14000 steg och det är det jag typ följer så jag få lika mykt rörelse varje dag.

Så nu till min fråga varför går jag inte ner???

sussi84
2009-12-12, 16:50
Jag dricker enbart grönte och vatten

Onigiri
2009-12-12, 16:59
Du kommer gå ner och du kommer klappa ihop efter ett X antal veckor.

sussi84
2009-12-12, 17:53
Du kommer gå ner och du kommer klappa ihop efter ett X antal veckor.

Varför skulle jag klappa ihoppa? Jag äter ju

Lychgate
2009-12-12, 18:10
En gissning kan vara på att du mest äter Kolhydrater så att kroppen förbränner det istället för fettet som är lagrat. Byt ut frukten mot fett/protein istället. Testa LCHF?

sussi84
2009-12-12, 18:26
En gissning kan vara på att du mest äter Kolhydrater så att kroppen förbränner det istället för fettet som är lagrat. Byt ut frukten mot fett/protein istället. Testa LCHF?

jag får i mig sammanlagt 100g kolhydrater /dag resten är kött o lite fett är det för mycket? kanske kan välja annan frukt istllet för äpple med mindre kolhydrater?
Lchf fick mig att gå upp i vikt så det är inget för mig

Lychgate
2009-12-12, 18:32
jag får i mig sammanlagt 100g kolhydrater /dag resten är kött o lite fett är det för mycket? kanske kan välja annan frukt istllet för äpple med mindre kolhydrater?
Lchf fick mig att gå upp i vikt så det är inget för mig

Hade häldre kört på grönsaker än frukt. Broccoli, Morot och sådant.

King Grub
2009-12-12, 18:34
Nej, det är inte för mycket. Och byter du ut kolhydrat mot fett, så är det fettet du äter som förbränns i stället för kroppsfettet som är lagrat. Det handlar om att skapa ett energiunderskott, oavsett hur du gör det och oavsett fördelningen av och tidpunkter för fett- och kolhydratintag. Dygnets proteinintag bör vara högt, men hur och när du äter kolhydrat och fett spelar mycket mindre roll.

sussi84
2009-12-12, 18:43
Nej, det är inte för mycket. Och byter du ut kolhydrat mot fett, så är det fettet du äter som förbränns i stället för kroppsfettet som är lagrat. Det handlar om att skapa ett energiunderskott, oavsett hur du gör det och oavsett fördelningen av och tidpunkter för fett- och kolhydratintag. Dygnets proteinintag bör vara högt, men hur och när du äter kolhydrat och fett spelar mycket mindre roll.

okay då fortsätter jag med min kost för huvudsaken är att man har ett underskott och inte äter massa onyttiga saker, viket jag inte gör:)

King Grub
2009-12-12, 18:44
Precis. Men din kost är inte ändamålsmässigt speciellt bra heller; framförallt ser den ut att vara för proteinfattig.

sussi84
2009-12-12, 18:46
Precis. Men din kost är inte ändamålsmässigt speciellt bra heller; framförallt ser den ut att vara för proteinfattig.

Men jag får ju i mig typ 250gram nöttfärs eller 250gram kyckling file vid middag o det är ju bara i stort sett protien, eller är det för mycket?

King Grub
2009-12-12, 18:49
För mycket, nej det är för lite, när dina andra mål inte verkar ha en proteinkälla så långt ökat kan se.

sussi84
2009-12-12, 18:52
För mycket, nej det är för lite, när dina andra mål inte verkar ha en proteinkälla så långt ökat kan se.

okay trodde ett tag att det var för mycket så jag kanske bör reducera intaget till 150 istället för att se om jag minskar , men då behöver jag inte göra det för jag går inte ner !!! *gah!*

King Grub
2009-12-12, 19:05
Va? Något måste du minska på (eller öka aktiviteten), om du inte går ner, men det skall inte vara proteinet.

Pepz
2009-12-12, 19:11
Men jag får ju i mig typ 250gram nöttfärs eller 250gram kyckling file vid middag o det är ju bara i stort sett protien, eller är det för mycket?

250g nötfärs är ju bara ca 50g protein....

sussi84
2009-12-12, 19:12
Va? Något måste du minska på (eller öka aktiviteten), om du inte går ner, men det skall inte vara proteinet.

Ja jag får öka aktiviteten det är knappt att ag kommer upp till 1300kalorier om dagen, o dessutom så förbränner jag ca 400 på träningen. Jag kan inte minska på matintaget då hamnar jag i svält o kroppen kommer inte släppa kilona. Kanske ska försöka bränna 600 på träningen o se om det ger någon resultat

sussi84
2009-12-12, 19:13
kanke kan ändra lunchen som består av fruktsallad till 2 ägg istället utan en gula för att inte få i mig för mykt fett för jag ska ju bli av med så mykt fett så möjligt

Eddie Vedder
2009-12-12, 19:26
då hamnar jag i svält o kroppen kommer inte släppa kilona.

nej så fungerar det verkligen inte.

Eddie Vedder
2009-12-12, 19:27
kanke kan ändra lunchen som består av fruktsallad till 2 ägg istället utan en gula för att inte få i mig för mykt fett för jag ska ju bli av med så mykt fett så möjligt

dålig idé. Minska i så fall frukten mer.

sussi84
2009-12-12, 19:32
dålig idé. Minska i så fall frukten mer.
Ge mi tips på vad jag kan ersätta det med det får inte va så mykt fett eller kolhydrat och inte mer kalorier i mitt genomsittliga dagsbehov

sussi84
2009-12-12, 19:34
Blir bara mera förrvirrad vissa säger det är helt ok med frukt vissa säger skit i frukten, håll dig borta från fett ät bara fett Vadå confused

WHITEFOLKS
2009-12-12, 19:34
Du går ner lika mycket i vikt av att ta bort 100kcal kolhydrater i din diet som 100kcal fett.

Näringsmässigt så skulle du alla gånger tjäna på att byta ut dina frukter mot ägg, ost eller liknande. Så länge mängden kcal är samma så blir viktnedgången samma.

sussi84
2009-12-12, 19:36
Du går ner lika mycket i vikt av att ta bort 100kcal kolhydrater i din diet som 100kcal fett.

Näringsmässigt så skulle du alla gånger tjäna på att byta ut dina frukter mot ägg, ost eller liknande. Så länge mängden kcal är samma så blir viktnedgången samma.

Okay så om det är bara näringsmässigt bättre med ägg,ost men det gör ingen skillnad viktmässigt om jag behåller mina frukter?

WHITEFOLKS
2009-12-12, 19:36
Frukt ÄR ok. Dock innehåller inte de flesta frukter så mycket näring.

Har man inte så många kcal att leka med så gör man bäst i att plocka bort de saker som ger minst näring och ersätta med näringstätare livsmedel.

Mr.Sarkastisk
2009-12-12, 19:38
Nej, inte under själva träningspasset. Ser man till dygnets förhöjda energiförbrukning via styrketräning, då är siffran dess större

Stämmer detta verkligen? Styrketräning ökar väl inte dygnets övriga energiförbrukning?

WHITEFOLKS
2009-12-12, 19:39
Okay så om det är bara näringsmässigt bättre med ägg,ost men det gör ingen skillnad viktmässigt om jag behåller mina frukter?

Vet ej. Det är ju större risk att du får någon "rolig" bristsjukdom som skulle kunna leda till oväntad effekt.

Om du inte får i dig tillräckligt med protein så kommer du ju antagligen förlora mer muskler också vilket kommer leda till en större viktnedgång, det är ju dock i 99% av fallen inte något positivt eller hälsosamt.

Jag antar att du är intresserad av hur du ser ut och "känns" mer än en siffra på vågen?

sussi84
2009-12-12, 19:42
[QUOTE=WHITEFOLKS;4043354]Vet ej. Det är ju större risk att du får någon "rolig" bristsjukdom som skulle kunna leda till oväntad effekt.

Om du inte får i dig tillräckligt med protein så kommer du ju antagligen förlora mer muskler också vilket kommer leda till en större viktnedgång, det är ju dock i 99% av fallen inte något positivt eller hälsosamt.

Jag antar att du är intresserad av hur du ser ut och "känns" mer än en siffra på vågen?[/

ska jag vara ärlig just nu så vill jag bara gå ner dessa 4 förbaskade kilon så jag kommer in i mina kläder resten tar jag sen o tränar hänget som kommer om jag nu förlorar massaviktmassa

sussi84
2009-12-12, 19:43
muskelmassa ska det stå

WHITEFOLKS
2009-12-12, 19:44
Du kommer ju inte i kläderna för att vågen visar ett visst kiloantal.

Jag tror kläderna passar en storlek av volym, inte en storlek av vikt.

Eddie Vedder
2009-12-12, 19:45
Blir bara mera förrvirrad vissa säger det är helt ok med frukt vissa säger skit i frukten, håll dig borta från fett ät bara fett Vadå confused

Ingen har sagt att du ska undvika fett. Det måste du ha drömt. Jag gav ju tips, behåll äggen och minska frukt.

Och det är ju bara du läser tipsen jag gett tidigare men som du ratat.
Texten är inte bortplockad om du trodde det.

sussi84
2009-12-12, 19:48
Du kommer ju inte i kläderna för att vågen visar ett visst kiloantal.

Jag tror kläderna passar en storlek av volym, inte en storlek av vikt.

nej men förlorar jag låt säga 4 kilo i muskler så atumatiskt så blir kroppen oxå mindre o då blir det lättare att komma in låt säga i jeansen för de tar inte lika mykt plats som 4kilo muskler+fett(kan ha helt fel) Men vilket fall som helst är ju mitt mål att gå ner 4 kilo så jag får tillbax min urspungliga form o det är inte bara 4 kilo i vågen ska jag vara exakt 3cm höfter 2 cm midja då vet jag att jag har gått ner. Vågen i sig säger mig inte så mycket mer kläderna o cm

sussi84
2009-12-12, 19:52
Ingen har sagt att du ska undvika fett. Det måste du ha drömt. Jag gav ju tips, behåll äggen och minska frukt.

Och det är ju bara du läser tipsen jag gett tidigare men som du ratat.
Texten är inte bortplockad om du trodde det.

jo min vänninas kille som är personligtränare säger bort med fettet o lite kolhydrat mykt kött för att få bort så mycket fett som helst. och frukt sa han att det inte gjorde så mycket för att jag äter så pass lite att det inte gör till eller från.

Okay så jag ska plocka bort låt säga fruktsalladen till lunch o ersätta det med ägg o sedan äta 2 smörgåsar med pålägg som äggvita ex?

Kan jag behålla min 2 mellamål som består av ett äpple?

WHITEFOLKS
2009-12-12, 19:52
Går man ner i vikt så blir oftast kroppen mindre ja. Men du vet ju inte om 4kg räcker eller om det kanske bara behövs 2. Det beror ju på din kroppssammansättning som antagligen inte är identisk till senast du använde de kläderna.

I vilket fall, följ Eddie Vedders råd, han vet vad han pratar om och vill hjälpa dig. Men LÄS NOGA.

sussi84
2009-12-12, 19:53
[ägg o sedan äta 2 smörgåsar med pålägg som äggvita till frukost ex?

sussi84
2009-12-12, 19:53
Går man ner i vikt så blir oftast kroppen mindre ja. Men du vet ju inte om 4kg räcker eller om det kanske bara behövs 2. Det beror ju på din kroppssammansättning som antagligen inte är identisk till senast du använde de kläderna.

I vilket fall, följ Eddie Vedders råd, han vet vad han pratar om och vill hjälpa dig. Men LÄS NOGA.

okay:em:

stridis
2009-12-12, 19:57
Men musklerna och fettet tar upp plats på lite olika ställen. Något att begrunda.

Eddie Vedder
2009-12-12, 20:18
jo min vänninas kille som är personligtränare säger bort med fettet o lite kolhydrat mykt kött för att få bort så mycket fett som helst.

Du tror väl inte att man har kunskaper om kost för att man är personlig tränare?

Man KAN ju ha det förstås men inte tack vara den titeln. Och PT:n i det här exemplet har ju uppenbarligen dålig koll.

944RS
2009-12-12, 20:25
[ägg o sedan äta 2 smörgåsar med pålägg som äggvita till frukost ex?

Ägg är en jättebra protein/näringskälla så det låter bättre än bara frukt.
Vi är nog ganska många här som äter massor med ägg oavsett om man vill gå upp eller ner i vikt!
Försök hitta några grönsaker som du tycker om och byt ut frukten mot dem istället.

King Grub
2009-12-12, 20:29
Stämmer detta verkligen? Styrketräning ökar väl inte dygnets övriga energiförbrukning?

Jovisst. Det är fullständigt bevisat, välkänt och inga tveksamheter. Konditionsträning gör det också. All intensivare aktivitet.

Mr.Sarkastisk
2009-12-12, 20:59
Jovisst. Det är fullständigt bevisat, välkänt och inga tveksamheter. Konditionsträning gör det också. All intensivare aktivitet.

Okej. Du har möjligtvis inte en länk till ett diagram eller liknande?

Eddie Vedder
2009-12-12, 21:01
Okej. Du har möjligtvis inte en länk till ett diagram eller liknande?

http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Mr.Sarkastisk
2009-12-12, 21:20
http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Enligt det ni skriver så är det ju inte fullständigt bevisat som King Grub påstår?
Citerar:
"Vidare hoppas vi att du fått lite inblick i att vetenskapen är oklar i den här frågan och att uttryck som ”efter ett styrketräinngspass är din energförbrukning rejält höjd” ska tas med en nypa salt."
http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Eddie Vedder
2009-12-12, 21:24
Enligt det ni skriver så är det ju inte fullständigt bevisat som King Grub påstår?

Jo.

Varför skulle det vara obevisat bara för att överdrifter bör tas med en nypa salt? Om någon säger att kreatin bevisat gör dig till ett muskelberg bör det tas med en nypa salt och är en löverdrift men kreatinets positiva effekt är ju fortfarande bevisad.

Har du redan hunnit kollat referenserna i texten?

Mr.Sarkastisk
2009-12-12, 21:41
Jo.

Varför skulle det vara obevisat bara för att överdrifter bör tas med en nypa salt? Om någon säger att kreatin bevisat gör dig till ett muskelberg bör det tas med en nypa salt och är en löverdrift men kreatinets positiva effekt är ju fortfarande bevisad.

Har du redan hunnit kollat referenserna i texten?

Jag har inte påstått att det skulle vara obevisat, bara inte fullständigt bevisat, dvs. att all fakta ej framförs.
Man vet ju ej exakt hur mycket EPOC är, bara att det existerar? Eller hur?
Jag citerade följande:
Nej, inte under själva träningspasset. Ser man till dygnets förhöjda energiförbrukning via styrketräning, då är siffran dess större. och frågade om detta verkligen var sant.
Jag fick svaret att det var så(att EPOC existerar) och att allt var jätte tydligt (enligt mina tolkningar..) Men det var det ju inte riktigt *drool*

Tolkia
2009-12-12, 21:47
Ett exakt värde lär man väl aldrig kunna få fram; det kommer ju alltid att variera beroende på aktivitet och individ? Det enda man kan "bevisa" (egentligen påvisa!) är att EPOC existerar, man kan inte bevisa att det har ett visst värde.

Eddie Vedder
2009-12-12, 21:49
Jag fick svaret att det var så(att EPOC existerar) och att allt var jätte tydligt (enligt mina tolkningar..) Men det var det ju inte riktigt *drool*

Du får skilja på det faktum att fenomenet i sig är bevisat och att det sedan skulle ha en relevant inverkan och av något värde i praktiken.

Yeahvlen
2009-12-12, 21:52
Vad är det som inte är riktigt?

Salus
2009-12-12, 23:38
VM i hårklyveri :D

miqqqa
2009-12-13, 10:26
så här äter jag
frukost 4 skivor fullkorn 350 kalorier
Mellanmål frukt 60 kalorier
lunch fruktsallad 120kalorier
middag 350kalorier Kyckling/kött + lite grönsaker
kvällsmål frukt 60kalorier

Jag måste säga att jag förstår inte hur du orkar träna eller göra något alls om du faktiskt äter så.. Finns det några tillfällen då du äter/dricker mer än så här? Har du något intresse alls av att ändra din kost lite men ändå hålla dig på galet låga kcal så har jag ett litet förslag här.. (rekommenderar det inte för det är galet få kcal men bättre än din nuvarande kost...)

Frukost: havregrynsgröt + lite bär 120 kcal
Lunch: 200g kycklingfilé, halv avokado, grönsaker ca 300 kcal
Middag: samma som lunch ca 300 kcal
Mellanmål: (när du vill) frukt om du nu vill ha det, 2 st 120 kcal

JoeyP
2009-12-13, 12:10
Eddie missa du min fråga eller har den inte med tråden att göra?

Eddie Vedder
2009-12-13, 15:01
Eddie missa du min fråga eller har den inte med tråden att göra?

Nej jag tog bort den. Det var en trådkapning som heter duga och hade inte med tråden att göra.