handdator

Visa fullständig version : Uppringd av modellfotograferna...


Liven
2009-12-11, 18:29
Det är nämligen så att jag blev uppringd i veckan av dem och de sa att min sambo hade blivit utvald, en av fem i vår stad att bli plåtad och sminkad, till fixad gratis.
Anledningen till att dem ringde mig var för att min sambo står för båda abonnemangen.

Tjejen som ringde lät som en drogad, oprofessionell 16 åring. Så jag var väldigt skeptisk och efter alla försäljare som ringer hela tiden så har jag blivit väldigt skeptisk till allt.

La på och sa hej då. Gick sedan ut på Internet och kollade upp deras hemsida, den finns ju åtminstone såg jag.

Så frågan är om jag sumpade nåt åt henne nu? Såg även nu här i stan ikväll att det stod 2 Modellfotograferna limousiner.

Hon gillar att bli sminkad och tillfixad, så nu kankse jag sumpa nåt. *screwy*

Roosen
2009-12-11, 18:32
Ja troligtvis.

BobaFett
2009-12-11, 18:32
Det är nämligen så att jag blev uppringd i veckan av dem och de sa att min sambo hade blivit utvald, en av fem i vår stad att bli plåtad och sminkad, till fixad gratis.
Anledningen till att dem ringde mig var för att min sambo står för båda abonnemangen.

När var hon hos dem på audition? Hur har de sett henne?

Liven
2009-12-11, 18:34
När var hon hos dem på audition? Hur har de sett henne?

Nej precis, hon har inte varit det. Frågade samma fråga, då kunde hon inte svara. Det var de som jag reagerade på bla, hon borde ju ha kunnat svara någonting i alla fall.

Fatalist
2009-12-11, 18:34
Du tog beslutet åt henne? Om så är fallet låter det inte särskilt sjysst?

Greg
2009-12-11, 18:35
Hon hade väl gjort en intresseanmälan eller något liknande. Låter som något en kompis till mig gjorde för inte så länge sen.

Baan
2009-12-11, 18:39
Du tog beslutet åt henne? Om så är fallet låter det inte särskilt sjysst?

Ja vadå? Han är den med penis i förhållandet.

ceejay
2009-12-11, 18:42
Ja vadå? Han är den med penis i förhållandet.

som han inte lär få använda :c)

hahavaffan
2009-12-11, 18:44
Ja vadå? Han är den med penis i förhållandet.Hähä +1 men hade nån random påtänd fjortis ringt mig och bett mig ge ut namn och skit på en eventuell sambo hade jag också gett fingret åt personen i andra änden av telefönen.

BobaFett
2009-12-11, 18:50
Nej precis, hon har inte varit det. Frågade samma fråga, då kunde hon inte svara. Det var de som jag reagerade på bla, hon borde ju ha kunnat svara någonting i alla fall.

Det är scam, de plåtar henne gratis, men för att modellagenturerna ska kunna se henne så får hon betala. De lägger ut henne på nån sida där de kan se hennes bilder.

Det är ungefär som de där pop up reklmerna där de säger att man har vunnit något fast man har aldrig betalat för en lott.

Loke
2009-12-11, 19:02
Det är scam, de plåtar henne gratis, men för att modellagenturerna ska kunna se henne så får hon betala. De lägger ut henne på nån sida där de kan se hennes bilder.

Det är ungefär som de där pop up reklmerna där de säger att man har vunnit något fast man har aldrig betalat för en lott.

Var har du fått det ifrån? Det står ju på hemsidan precis hur det går till, du blir sminkad och fotad och sen får du köpa bilderna om du vill. Jag känner minst ett par tjejer som jag vet skulle tycka det var kul även om de inte köpte en enda bild.

Lellan
2009-12-11, 19:04
Köpcentrat i stan fyllde 40 år, då lottade de ut plåtning från dem. 75 st vann, jag fick ett sms att jag vunnit.. sen försökte jag få tag i dem för att fråga vad det gällde, fick tag i en förvirrad chaufför, tjej som skulle på rast osv.. helsnurrigt. Men iaf så bokade de in mig och en kompis följande dag (de skulle bara vara i stan över helgen), bad oss ha med ett par ombyten för man skulle bli fixad.

Först blev limon försenad (han ringde 10 min efter utsatt tid), sen hittade han inte, så vi fick gå 200 meter, sen skjutsade han oss de 5-10 min det tog. När han släppte av frågade vi "men vart ska vi??" och han talade om (nedlagd butikslokal). Väl framme var vi ju 40 min sena pga chaufförstrulet, blev sminkade, sen uppropade så vi fick skynda oss byta om. Det var helstressigt, sen mkt väntan, kändes som hela stan var där.. dessutom var ena långsidan av butiken öppen så folk gick nyfiket och kikade på spektaklet.

Spektaklet tog från kl 10 (el ja, 10.40 var vi ju på plats), sen fick vi vänta på utskrivt av ett foto i en timme ("det kommer nog när som helst" sa de när vi ställde oss i kön.. hade aldrig räknat med en timmes väntan!), ville man ha mer än den utskriften så kostade 3 bilder på skiva 1k kr. Kl 14.15 var vi klara! Jösses liksom, stress och väntan..

Men låter det lockande så ska hon ju testa, men det är ju lite fånigt att spendera en hel dag om man inte tänker köpa något - vilket ju är deras affärsidé. Fotograferna är skickliga men det är verkligen löpande band upplägg så jag tycker fotograferna säljer sig lite, de kan knappast vara nöjda med det upplägget - vissa fick typ huvudet kapade på vissa bilder? Och en familjs bilder kom bort - de erbjöds att få återkomma gratis dagen efter... ehh, mm - skitkul med småbarn å grejer.

Men som sagt, kanske bara var här det var kaos.. fast hon ska ju vara medveten om att det är sminkning typ 10 min och sen några timmars jobb - och att det skulle vara "modellande" tror jag inte? Är väl mer att man får fotas av en professionell fotograf. Men jag gillade sminkningen, har den på min användarprofil (dock fotade jag det själv.. :D, snål).

WHITEFOLKS
2009-12-11, 19:19
Intressant affärsidé :)

Jarod
2009-12-11, 19:20
Fotograferna är skickliga men det är verkligen löpande band upplägg

Mitt ex var på en sån här i Göteborg. Just i det fallet kan jag inte hålla med om att fotograferna var skickliga. Bilderna blev utfrätta och sminkningen var som när man bredspacklar en gipsvägg (dvs en jäkla massa smink).
Löpande band-upplägget stämmer oxå in. Trots det tog det nog fyra-fem timmar allt som allt och ville man sen köpa bilder kostade 3st 1250kr (på cdskiva med sig hem). Ville man köpa ALLA bilderna som togs tror jag priset låg på 8-10k. Shiiat.:Virro

Yes
2009-12-11, 19:27
Man borde kanske bli modellfotograf, om man kan tjäna 400Kr per bild...

Liven
2009-12-11, 19:36
Du tog beslutet åt henne? Om så är fallet låter det inte särskilt sjysst?

Näe jag vet, det som är så jäkla knäppt. Ibland tänker jag mig inte alls för och går lite på tomgång. Skulle gett nummret bara så kunde min sambo gjort valet. Dumt, men nu är det för sent. Bara att dra lärdom av sina misstag.

Hon hade väl gjort en intresseanmälan eller något liknande. Låter som något en kompis till mig gjorde för inte så länge sen.

Inte vad hon minns i alla fall, kände inte till företaget.

Hähä +1 men hade nån random påtänd fjortis ringt mig och bett mig ge ut namn och skit på en eventuell sambo hade jag också gett fingret åt personen i andra änden av telefönen.

Det var det som gjorde mig mest avskrämd, att hon lät som en virrpanna och inte någon som skulle företräda en seriöst verksamhet.

Köpcentrat i stan fyllde 40 år..

Mitt ex var på en sån här i Göteborg. Just i det fallet kan jag inte hålla med om att fotograferna var skickliga. Bilderna blev utfrätta och sminkningen var som när man bredspacklar en gipsvägg (dvs en jäkla massa smink).
Löpande band-upplägget stämmer oxå in. Trots det tog det nog fyra-fem timmar allt som allt och ville man sen köpa bilder kostade 3st 1250kr (på cdskiva med sig hem). Ville man köpa ALLA bilderna som togs tror jag priset låg på 8-10k. Shiiat.:Virro

Det där lät ju rätt så vimsigt samt dyrt, så vi får hoppas att hon inte gick miste om nåt. Sen verkar ju bilderna väldigt dyra för att bara få dem på en CD, och en student som hon är har man ju inte mycket pengar till övers heller.

Tack för svaren.

Jarod
2009-12-11, 19:48
Säg inget till henne och hoppas att hon inte läser på Kolo. :D

Kwon
2009-12-11, 19:55
Haha precis vad jag tänkte Jarre.

OM hon får läsa denna tråd e det no more Nookie for you Liven! :D

Lellan
2009-12-11, 20:03
Mitt ex var på en sån här i Göteborg. Just i det fallet kan jag inte hålla med om att fotograferna var skickliga. Bilderna blev utfrätta och sminkningen var som när man bredspacklar en gipsvägg (dvs en jäkla massa smink).
Löpande band-upplägget stämmer oxå in. Trots det tog det nog fyra-fem timmar allt som allt och ville man sen köpa bilder kostade 3st 1250kr (på cdskiva med sig hem). Ville man köpa ALLA bilderna som togs tror jag priset låg på 8-10k. Shiiat.:Virro

Ok, jag tror inte jag kan bedöma hur skickliga de är, varken fotografer el sminköser - men hur proffsigt är det att underlåta sig de förhållandena eg.. blir inget kvalitétsarbete direkt.

Fast kanske bra att bilderna inte blir på topp då, så man inte blir sugen på hela paketet... *rolleyes*

spoonchest
2009-12-11, 20:54
Äh. Om hon har blivit "utvald" av en agentur redan så kommer säkert nån annan agentur göra precis samma sak.

Eller så kan du ju övertyga dig själv om att det var ett blufföretag som ringde och glömma det hela.

Kwon
2009-12-11, 21:36
Ja, det du INTE skall intala dig om är att DU spolierade hennes chans att bli den nästa Cindy Crawford iaf. :)

jontet
2009-12-11, 22:20
kvacksalveri givetvis, hur kan folk ens gå på sånt?

Jarod
2009-12-11, 22:29
kvacksalveri givetvis, hur kan folk ens gå på sånt?

Det är inget kvacksalveri enligt mig. Man kan se det som en rolig grej om inte annat. Det finns (vad jag vet) aldrig något tvång att köpa bilder.

Man blir sminkad och fotad av (mer eller mindre) duktiga makeup-artister/fotografer. Gillar bilderna så kanske man köper nån annars så låter man bli och det har inte kostat en något.

WHITEFOLKS
2009-12-11, 22:31
Det som är "fake" är ju att man skulle vinna en fotografering eller var utvald för den.

Jarod
2009-12-11, 22:32
Det som är "fake" är ju att man skulle vinna en fotografering eller var utvald för den.

True dat!

spoonchest
2009-12-11, 22:33
Ja, det du INTE skall intala dig om är att DU spolierade hennes chans att bli den nästa Cindy Crawford iaf. :)

Precis. Intala dig heller INTE att DU förstörde både DINA och HENNES chanser att gå på röda mattor, kändisfester, och premiärer. Det blir såå deppigt annars.

jontet
2009-12-11, 23:58
Det är inget kvacksalveri enligt mig. Man kan se det som en rolig grej om inte annat. Det finns (vad jag vet) aldrig något tvång att köpa bilder.

Man blir sminkad och fotad av (mer eller mindre) duktiga makeup-artister/fotografer. Gillar bilderna så kanske man köper nån annars så låter man bli och det har inte kostat en något.

beror på hur man ser det. sverker har kastat skiten i tunnan på plus och jag tyckte programmet hade rätt. okej på pappret, fullständigt förkastligt i praktiken

Lellan
2009-12-12, 00:18
Det som är "fake" är ju att man skulle vinna en fotografering eller var utvald för den.

Beror ju också på hur man ser det, i mitt fall vet jag att jag svarade på en fråga och var med i en utlottning - men hur många som eg vann vet jag ju inte. Sen har jag hört att man även kan "bjuda in" sina vänner, så har någon hon känner lämnat hennes namn (inte så snällt kanske, beror ju också på - hur man ser på det) så är hon ju i viss mån utvald.

Och fotograferingen får man ju. + sminket. Det är korten man inte får. (Fast vi hittade kvarglömda lappar med erbjudande om att få en gratis utskrift, men vet inte om de anade vårt mygel eftersom vi fick vänta en timme på den..).

Iaf, vi var två trötta ensamstående småbarnsmammor som fick anledning att dela på en piccolo skumpa till frukost, hänga hela dagen och bli sminkade (riktigt spacklade, höll även för kalas och senare utgång... :P). Vi hade säkert lekt hemmaspa annars, detta var helt ok kul trots att syftet var att lura oss på pengar.

tsp
2009-12-12, 00:46
Köpcentrat i stan fyllde 40 år, då lottade de ut plåtning från dem. 75 st vann, jag fick ett sms att jag vunnit.. sen försökte jag få tag i dem för att fråga vad det gällde, fick tag i en förvirrad chaufför, tjej som skulle på rast osv.. helsnurrigt. Men iaf så bokade de in mig och en kompis följande dag (de skulle bara vara i stan över helgen), bad oss ha med ett par ombyten för man skulle bli fixad.

Först blev limon försenad (han ringde 10 min efter utsatt tid), sen hittade han inte, så vi fick gå 200 meter, sen skjutsade han oss de 5-10 min det tog. När han släppte av frågade vi "men vart ska vi??" och han talade om (nedlagd butikslokal). Väl framme var vi ju 40 min sena pga chaufförstrulet, blev sminkade, sen uppropade så vi fick skynda oss byta om. Det var helstressigt, sen mkt väntan, kändes som hela stan var där.. dessutom var ena långsidan av butiken öppen så folk gick nyfiket och kikade på spektaklet.

Spektaklet tog från kl 10 (el ja, 10.40 var vi ju på plats), sen fick vi vänta på utskrivt av ett foto i en timme ("det kommer nog när som helst" sa de när vi ställde oss i kön.. hade aldrig räknat med en timmes väntan!), ville man ha mer än den utskriften så kostade 3 bilder på skiva 1k kr. Kl 14.15 var vi klara! Jösses liksom, stress och väntan..

Men låter det lockande så ska hon ju testa, men det är ju lite fånigt att spendera en hel dag om man inte tänker köpa något - vilket ju är deras affärsidé. Fotograferna är skickliga men det är verkligen löpande band upplägg så jag tycker fotograferna säljer sig lite, de kan knappast vara nöjda med det upplägget - vissa fick typ huvudet kapade på vissa bilder? Och en familjs bilder kom bort - de erbjöds att få återkomma gratis dagen efter... ehh, mm - skitkul med småbarn å grejer.

Men som sagt, kanske bara var här det var kaos.. fast hon ska ju vara medveten om att det är sminkning typ 10 min och sen några timmars jobb - och att det skulle vara "modellande" tror jag inte? Är väl mer att man får fotas av en professionell fotograf. Men jag gillade sminkningen, har den på min användarprofil (dock fotade jag det själv.. :D, snål).


Det låter ju inte så jävla kul asså. :confused: Larvigt av dem att försöka låtsas som att det är något exklusivt när man hanteras som på löpande band!

Men du vart söt på den där användarprofil-bilden! :D