handdator

Visa fullständig version : Smärta i axeln vid utåtrotationer - inflamation?


Danne2k
2009-12-11, 00:22
Jag fick ont min högra axeln för ett antal dagar sedan, symptomen kommer vid utåtrotation, t.ex. om jag tar tag i byxkanten precis under magen och försöker att dra armen rakt ut från kroppen så gör det ont i främre delen av axeln kan man säga, det gör även ont när jag försöker träna utåtrotation i rotatorcuffarna, men det gör aldrig ont annars.

Det som inte gör ont är i princip allt annat, pressövningar och dragövningar gör inte ont, kör bänkpress tungt (<5 reps) med många (6-8 set) jämt och axeln känns faktiskt bättre efter ett sådant träningspass, inte sämre.

Sjukgymnasten (har bara talat på telefon) trodde det var en inflamation i rotatorcuffen i axeln och sa att det går bra att träna så länge det inte gör ont men att jag kunde prova att käka Ipren 3 ggr om dagen i en hel vecka eftersom de innehåller antiinflamatoriskt.

Jag är inte så hemskt pigg på det då jag inte gillar värktabletter generellt + att Ipren/alvedon m.fl. innehåller ämnen som försämrar proteinsyntesens funktioner.

Finns det någon kräm man kan smörja på istället?

Kan det inte bara vara någon simpel sträckning som går över av sig själv?

Det konstiga är att jag hade tränat väldigt lite de senaste veckorna (2 ggr i veckan på 2 veckor) precis efter att detta hände så vet inte var skadan kommer ifrån heller..

Edit: Det gör heller inte ont om jag gör den klassiska "upp med händerna" med armarna snabbt.

Tackar på förhand!

Trapper Buzz
2009-12-11, 00:30
Är nog ganska likt eller samma som mitt.
Köp en Linex liniment, modell stick och smeta på och värm samtidigt
genom rörelser och kanske ännu hellre med kläder
(och hemma med vetevärmare). Ligg med armen högt när du har chans att vila,
tex i en soffa. Voltaren kan funka om det är akut också.
Hantlar ska undvikas i akuta fasen, ingenting bakom nacke, inget drag till hakan.
Lyft inte och vrid handen samtidigt.

Håll axeln varm!

Danne2k
2009-12-11, 00:46
Är nog ganska likt eller samma som mitt.
Köp en Linex liniment, modell stick och smeta på och värm samtidigt
genom rörelser och kanske ännu hellre med kläder
(och hemma med vetevärmare). Ligg med armen högt när du har chans att vila,
tex i en soffa. Voltaren kan funka om det är akut också.
Hantlar ska undvikas i akuta fasen, ingenting bakom nacke, inget drag till hakan.
Lyft inte och vrid handen samtidigt.

Håll axeln varm!

Tack för ett snabbt svar! Hoppas du orkar svara på några mer eller mindre dryga frågor :D

1. Finns "Linex liniment" att köpa på apotek eller var?

2. Vad menar du med "ännu hellre med kläder?"

3. Vetevärmare = typ sandsäck som man värmer i t.ex. mikron och har runt nacke/axlar vanligtvis?

4. Armen högt as in hålla upp i luften eller vila mot någonting?

5. Hantlar as in liggande eller sittande hantelpress eller hantlar generellt?

6. Hur är det med lyft/drag åt sidan (under 90 grader)?

7. Får man fråga om du har någon utbildning i ämnet eller bara har samma problem som mig och uppsökt napprapat/sjukgymnast?

Jag kör aldrig saker bakom nacken (varken drag eller press) och aldrig drag till hakan heller.

Tack än en gång!

Edit: Föresten, du sa "är nog ganska likt mitt", är det en inflamation du har?

Trapper Buzz
2009-12-11, 00:58
Tack för ett snabbt svar! Hoppas du orkar svara på några mer eller mindre dryga frågor :D

1. Finns "Linex liniment" att köpa på apotek eller var?
Vi har den på gymmet. Annars välsorterade träningsbutiker.

2. Vad menar du med "ännu hellre med kläder?" Ex: dra på dig nån jäkla tjocktröja på väg ner i gymlokalen. ha dn på dig första tio minuterna.

3. Vetevärmare = typ sandsäck som man värmer i t.ex. mikron och har runt nacke/axlar vanligtvis? Yes. :)

4. Armen högt as in hålla upp i luften eller vila mot någonting? Alltid stöd bakom den onda axeln. Vila arm mot soffkudde modell mjukt ryggstöd är opti.

5. Hantlar as in liggande eller sittande hantelpress eller hantlar generellt?
Jag skulle säga generellt. Minst en vecka, kanske längre.
Beror ju lite på din ålder osv.

6. Hur är det med lyft/drag åt sidan (under 90 grader)? Borde kanske köras med lätta vikter medan du är dålig i axeln; här är jag osäker.

7. Får man fråga om du har någon utbildning i ämnet eller bara har samma problem som mig och uppsökt napprapat/sjukgymnast?
Inte den minsta utbildning; men över två år med återkommande axelproblem.I och med att jag är medelålders, läker det långsammare än för youngsters. Tränat ca sju år på 1970-80-talen och ca fyra år nu.

Jag kör aldrig saker bakom nacken (varken drag eller press) och aldrig drag till hakan heller.
Utmärkt.

Tack än en gång! :) Hä ä lugnt, som vi säger.

Edit: Föresten, du sa "är nog ganska likt mitt", är det en inflamation du har?

Har aldrig fått diagnos. Men det vågar jag nog säga ändå: haft och har ibland igen. Ofta sliten i de delarna. Uppvärmning och uppbyggande av musklerna runtom ac-led rekommenderar jag.
Vila inte för länge!! Hellre in och kör på låga vikter s k rehab-pass. jag har ondast då jag tar träningpauser.

Jakelol
2009-12-11, 12:04
Gå till en ridsportsaffär och köp liniment för hästar, det är det shit kan jag lova går in djupt och sitter länge.

Martin Löwgren
2009-12-12, 10:05
Nej någon muskelinflamation har du inte då det är en allvarlig sjukdom som inte ger dina symptom.

Någon form av överbelastning låter mer troligt.