handdator

Visa fullständig version : Frusen av konditionsträning, vad händer?


Elfsberg
2009-12-11, 00:15
Som sagt.

Jag blir till och från illa frusen av tuffare kondisträning(t.ex. 30 min steady state vid ca 180 puls). Det är kraftigt besvärande.

Har ni några erfarenheter av detta?
Vad exakt är det som händer med mig?

Jag måste kanske understryka att jag enbart ägnar mig åt träning inomhus.

mikaelj
2009-12-11, 00:19
Äter du för lite?

Börjar du frysa under eller efter? Vilken puls har du när du börjar frysa? Vilken temperatur är det inomhus?

Elfsberg
2009-12-11, 08:39
Jag blir frusen under tiden och jag håller ungefär 170 eller 180 i puls. Det är en behaglig temperatur från början, så den ligger väl inom 21-22 eller vad man nu brukar ha inomhus.

Anders The Peak
2009-12-11, 10:06
Det kan ha med att göra att du har för lite kolhydrater i kroppen. Om man håller på med hård träning ligga nära VO2 maxträning så behöver kroppen socker för att kunna fungera adekvat mot situationen. Efter träningen/under träningen kan man få frossliknande symptom då kroppen försöker kompensera det låga blodsockervärdet (sk sockerkänning). Ät då lite druvsocker/malto/sockerbitar försiktigt och sitt ned och varva ned så går det över.

Du kanske ska beställa tid för hälsokontroll för att se hur ditt blodsockervärde ser ut samt göra ett Ekg för att utesluta att du inte har några problem som behöver behandlas.

Elfsberg
2009-12-12, 00:15
Jag ville inte hinta för mycket eftersom forumets massa gärna snöar in sig på detaljer.

Det stämmer mycket väl att jag ligger lågt på energiintaget och speciellt på kolhydrater. Jag kollade mitt blodsocker häromdan, då efter 15 h fasta och jag hade 5.1 mmol så det var väl i sin ordning.
Att kolhydraten skulle vara boven misstänkte jag, jag ville dock kolla om det fanns risk för nått annat.

Tack för input!

skaparn
2009-12-12, 09:37
Det kan ha med att göra att du har för lite kolhydrater i kroppen. Om man håller på med hård träning ligga nära VO2 maxträning så behöver kroppen socker för att kunna fungera adekvat mot situationen. Efter träningen/under träningen kan man få frossliknande symptom då kroppen försöker kompensera det låga blodsockervärdet (sk sockerkänning). Ät då lite druvsocker/malto/sockerbitar försiktigt och sitt ned och varva ned så går det över.

Du kanske ska beställa tid för hälsokontroll för att se hur ditt blodsockervärde ser ut samt göra ett Ekg för att utesluta att du inte har några problem som behöver behandlas.

Jag har inte svårt att tänka mig frossa efter träningen, men att få det under träning, och i synnerhet när den är så kort som 30 minuter tycker jag låter osannolikt. Men jag utgår iofs bara från egna erfarenheter. När jag ligger lågt på energi upplever jag ibland nämligen frossa vid lite olika tillfällen, men aldrig just då mjölksyran sprutar åt alla håll.

Anders The Peak
2009-12-14, 10:18
Skaparn problemet är att han inte har så mycket glykogen och då bör man ligga längre från VO2 max för att kroppen ska hinna med energiomvandlingen.
I normalfallet är det som du säger.