handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Hur mycket kan jag bulka?


qwe
2009-12-11, 00:02
Hej alla! Riktigt grymt forum detta, verkligen kul att ha hittat hit!

Jag vägde 59kg (183cm, 22år) för en månad sedan när jag började gymma. Har bulkat sedan dess och väger nu 65kg.

Gymmar tre dagar i veckan.

Min fråga är hur ni hade lagt upp bulken om ni var jag? Min tanke är att jag ska äta mycket skräpmat (för att lyckas ligga på så stort överskott som möjligt) tills jag väger 80kg+ och sedan övergå till mer nyttig diet. Vad tror ni om detta upplägg?

Bulken innebär mycket läsk, chips, äter ren grädde etc. men samtidigt kvarg, pasta, kött, osv.
Synpunkter?

Jag har läst att man behöver massa för att kunna bygga på optimalt sätt men samtidigt har jag också hört att det är dumt att gå upp i vikt för snabbt?

Alla tips mottages oerhört tacksamt! Bara att bulka på med massa skräpmat tills jag när en ansenlig vikt eller är detta dumt av någon anledning?

mikaelj
2009-12-11, 00:05
Det låter som en jättedålig bulk.

Se http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

mattilainen
2009-12-11, 00:06
När man börjar skämmas för sitt utseende(om man gör det) kan man börja deffa. Annars kan du väl bulka hur mycket som helst. Bara du som kan ge svaret. Exakta kilon kan man ju aldrig ge.

qwe
2009-12-11, 00:11
Det låter som en jättedålig bulk.

Se http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Tack för input, grym länk! Läser den nu. Blir ingen mer skräpmat i bulksyfte från och med nu ;)

mikaelj
2009-12-11, 00:13
Tack för input, grym länk! Läser den nu. Blir ingen mer skräpmat i bulksyfte från och med nu ;)

Ät inte mer än att du ökar mer i gymvikter än vågvikter. Det är nog ett ganska bra sätt att se om du lägger på dig för mycket fett. Högre kroppsvikt är inte ett egenmål. Även om du förstås är väldigt smal.. Men muskler borde vara det du vill sträva efter.

qwe
2009-12-11, 00:17
När man börjar skämmas för sitt utseende(om man gör det) kan man börja deffa. Annars kan du väl bulka hur mycket som helst. Bara du som kan ge svaret. Exakta kilon kan man ju aldrig ge.

Så du anser det är helt ok att bulka på detta vis eftersom jag nu är så smal? När jag börjar bli tjock ska jag börja äta nyttigare? Hur tror du att du hade gjort med min utgångspunkt?

mikaelj
2009-12-11, 00:21
Så du anser det är helt ok att bulka på detta vis eftersom jag nu är så smal? När jag börjar bli tjock ska jag börja äta nyttigare? Hur tror du att du hade gjort med min utgångspunkt?

Om du med detta vis menar chips och läsk, så nej, det tycker jag inte, och jag hade inte gjort det.

Jag vet inte vad dina mål är. Du är smal men vill bli mindre smal. Varför? Är det att du egentligen vill bli starkare, eller att du helt enkelt vill bli större? I bägge fallen vill du lägga på dig muskler. Att överäta skräpmat utan att framförallt träna hårt kommer ge dig en fin kulmage och göra dig fult smalfet. Väldigt vanlig åkomma.

Om jag vore lika smal som du hade jag gjort som jag rekommenderade: titta på vikterna på gymmet. Om de slutar röra sig skulle jag äta mer: kött, ägg, mjölk, fisk. Men mina mål är aldrig att bli stor, bara starkare. Hur man gör för att att se biffig ut kan någon annan svara på.

qwe
2009-12-11, 00:24
Ät inte mer än att du ökar mer i gymvikter än vågvikter. Det är nog ett ganska bra sätt att se om du lägger på dig för mycket fett. Högre kroppsvikt är inte ett egenmål. Även om du förstås är väldigt smal.. Men muskler borde vara det du vill sträva efter.

Ja, haha muskler är målet :)

Låter som ett bra riktmärke med att gå upp i vikter mer än kroppsvikt.

Kör just nu mest basövningar på låga vikter för att få in teknik.. men om jag går upp 10kg i benböj, bänkpress och marklyft, då kan jag gå upp ca 10kg i kroppsvikt?

qwe
2009-12-11, 00:27
Om du med detta vis menar chips och läsk, så nej, det tycker jag inte, och jag hade inte gjort det.

Jag vet inte vad dina mål är. Du är smal men vill bli mindre smal. Varför? Är det att du egentligen vill bli starkare, eller att du helt enkelt vill bli större? I bägge fallen vill du lägga på dig muskler. Att överäta skräpmat utan att framförallt träna hårt kommer ge dig en fin kulmage och göra dig fult smalfet. Väldigt vanlig åkomma.

Om jag vore lika smal som du hade jag gjort som jag rekommenderade: titta på vikterna på gymmet. Om de slutar röra sig skulle jag äta mer: kött, ägg, mjölk, fisk. Men mina mål är aldrig att bli stor, bara starkare. Hur man gör för att att se biffig ut kan någon annan svara på.

Tack för detta inlägg! Dina synpunkter uppskattas oerhört! Från och med nu blir det proteinrik, nyttig mat i lagom stora mängder och ingen sanslös bulk som jag först trodde var det optimala för min del.

qwe
2009-12-11, 00:32
Hur mycket vikt tror ni jag kan lägga på mig nu i början per månad? Mitt mål är väl att vara vältränad om två år, kanske väga runt 80-85kg med lite rutor och så (haha drömma får man väl göra?).

Danne2k
2009-12-11, 00:37
Ja, haha muskler är målet :)

Låter som ett bra riktmärke med att gå upp i vikter mer än kroppsvikt.

Kör just nu mest basövningar på låga vikter för att få in teknik.. men om jag går upp 10kg i benböj, bänkpress och marklyft, då kan jag gå upp ca 10kg i kroppsvikt?

Nja det låter lite överdrivet..det krävs ändå inte ett jättestort kaloriöverskott för att muskler ska kunna byggas effektivt och man vill ju gå upp i muskelmassa primärt, inte fett (även om det är nästan oundvikligt att inte gå upp i fett under en bulk).

Ät en jävla massa bra mat så du går upp i vikt men håll koll på styrkeökningarna också.

Lycka till!

qwe
2009-12-11, 00:45
Nja det låter lite överdrivet..det krävs ändå inte ett jättestort kaloriöverskott för att muskler ska kunna byggas effektivt och man vill ju gå upp i muskelmassa primärt, inte fett (även om det är nästan oundvikligt att inte gå upp i fett under en bulk).

Ät en jävla massa bra mat så du går upp i vikt men håll koll på styrkeökningarna också.

Lycka till!

Ja, efter den kunskap jag nu fått av er och artikeln det länkades till, förstår jag att det är överdrivet. Särskilt med tanke på att jag går upp jättesnabbt i gymvikter nu i början mkt eftersom min teknik blir bättre.

Tror min bulk kommer gå ut på att äta mycket nyttig, proteinrik, mat. Vad tror ni om ett riktmärke att gå upp omkring två kg i månaden? Har nämligen hört att man kan gå upp snabbt i kvalitetsmassa i början av sin gymkarriär?

Tack för att du tog dig tid att svara och tack för lyckönskningen! Förutsättningarna att jag ska lyckas på ett bra sätt har höjts astronomiskt tack vare att jag skapade denna tråd iaf känns det som! :)

mikaelj
2009-12-11, 08:14
Kör just nu mest basövningar på låga vikter för att få in teknik.. men om jag går upp 10kg i benböj, bänkpress och marklyft, då kan jag gå upp ca 10kg i kroppsvikt?

Jikes, nej! Max något kg.

Jag har gått ned i vikt under alla mina höjningar senaste året... (fast är å andra sidan nybörjare)

kalajset
2009-12-11, 11:27
mikaelj ger väldigt bra råd, men hade målet varit stor muskelutveckling hade jag själv tillåt större ökningar i kroppsvikt. Går förstås inte att svara på exakt hur stor, det är helt omöjligt att generalisera på det viset egentligen, men ca ett kg i månaden på sin höjd om du tänkt bulka ett tag, och redan det är en hög takt som efter ett tag bör följas upp med deff, för att sedan börja om igen. Risken med att gå upp i en ännu högre takt är att man efter några månader lätt börjar se mer fet ut än vältränad, och även om man otvivelaktigt bygger en del muskler blir den följande deffen sällan särskilt kul eller kortvarig, jag gjorde det misstaget själv när jag började träna.

Ifall du helt vill undvika deff de närmsta åren, så krävs det troligen en relativt låg takt på max 0.5kg per månad, m ao - det kan räcka att äta efter mättnad, samt lite större måltider än normalt träningsdagar. Förhoppningsvis lär du då efter två år vara i ungefär samma form som nu, men ligga nära ditt 80kg's mål. Om detta sedan fungerar eller ej beror på en mängd faktorer, och är egentligen som sagt inget annat än en gissning/generalisering ang. viktuppgång och träning. Det går inte att svara på vad som "är bäst" här, utan det beror på alltifrån hur hårt det tränas på gymmet, eller vilken sorts mat man äter, till hur mycket man orkar deffa efter viktökningen.

Dina mål är ganska högt ställda, sedan är det förstås en definitionsfråga vad som är "lite rutor" på 80-85kg. Att komma upp i den lägre siffran med hyffsat låg fettprocent kommer hursomhelst vara fullt möjligt, men även det kommer kräva mycket jobb för de allra flesta. Att däremot komma upp i 85kg i riktigt bra form på din längd är väldigt svårt, troligtvis ligger det nära ditt genetiska max.

Parachutes
2009-12-11, 11:37
Hej o hå! Jag har vägt lika lite som du gör nu (är 1.73 lång/kort dock) och har gått upp ca 30 kg de senaste 3 åren dvs lite mindre än 1 kg i månaden. Det mest hälsosamma är antagligen att ligga på ett "lagom" överskott med bra kost :) Lycka till!
Edit: du kommer gå upp lite mer nu i början så oroa dig inte för att det går snabbt just nu :)

Bozar
2009-12-12, 15:32
Jikes, nej! Max något kg.

Jag har gått ned i vikt under alla mina höjningar senaste året... (fast är å andra sidan nybörjare)

Det är naivt att tro att det finns ett linjärt samband mellan muskelmassa, prestation och vikt. Vissa nivåer kräver mer än andra och det är helt individuellt.

z_bumbi
2009-12-12, 15:38
Hej alla! Riktigt grymt forum detta, verkligen kul att ha hittat hit!

Jag vägde 59kg (183cm, 22år) för en månad sedan när jag började gymma. Har bulkat sedan dess och väger nu 65kg.

Gymmar tre dagar i veckan.

Min fråga är hur ni hade lagt upp bulken om ni var jag? Min tanke är att jag ska äta mycket skräpmat (för att lyckas ligga på så stort överskott som möjligt) tills jag väger 80kg+ och sedan övergå till mer nyttig diet. Vad tror ni om detta upplägg?

Bulken innebär mycket läsk, chips, äter ren grädde etc. men samtidigt kvarg, pasta, kött, osv.
Synpunkter?

Jag har läst att man behöver massa för att kunna bygga på optimalt sätt men samtidigt har jag också hört att det är dumt att gå upp i vikt för snabbt?

Alla tips mottages oerhört tacksamt! Bara att bulka på med massa skräpmat tills jag när en ansenlig vikt eller är detta dumt av någon anledning?

Hur snabbt hade du tänkt gå upp den vikten?

Sniggel
2009-12-12, 16:01
2 kg i månaden kanske varit ok de första 2 månaderna, max. Om du vill ha kvalité och nu är väldigt smal.
Därefter kanske du kan sikta på 1 kg i månaden om du har bråttom.
Dessutom hade jag i ditt fall, banat in tekniken först, och sen börjat bulka, när du väl kan börja kämpa mot vikterna.

tsp
2009-12-12, 16:34
Ett oerhört vanligt nybörjarfel är att man grisbulkar på sig en väldig massa fett. Ta det istället långsamt, öka så där ett halvkilo/ett kilo i månaden så kommer du vara i snygg form när du når 80kg.

Morty
2009-12-12, 19:27
Mikaelj, en eloge till dig! Du har börjat att ge jättebra råd utan att smyga in anti-kolhydrats-propaganda lite här och där. Känns väldigt bra!

JoeyP
2009-12-12, 19:38
5-10kg kan ju vara lagom att bulka upp.

qwe
2009-12-12, 21:25
Tack för alla råd!

Verkar som att de allra flesta rekommenderar en långsam bulk direkt, att inte gå upp för snabbt ens nu i början så jag siktar nu på detta. Så det blir ingen grisbulk med skräpmat tack vare er då! :)

Om jag lyckas öka ett kilo i månaden fram tills nästa år väger jag 77kg. Låter som att det är mer en ett bra resultat om jag är i hyfsad form med den vikten om redan ett år.

wessmen
2009-12-13, 19:47
1-1½kgs ökning i månaden brukar ses som ganska bra, det motsvarar runt 2-300kcal överskott per dag. Mer än så behövs egentligen inte :)

Sniggel
2009-12-14, 12:25
Tack för alla råd!

Verkar som att de allra flesta rekommenderar en långsam bulk direkt, att inte gå upp för snabbt ens nu i början så jag siktar nu på detta. Så det blir ingen grisbulk med skräpmat tack vare er då! :)

Om jag lyckas öka ett kilo i månaden fram tills nästa år väger jag 77kg. Låter som att det är mer en ett bra resultat om jag är i hyfsad form med den vikten om redan ett år.

Precis. Bättre och väga 77 kg i bra form än att väga 87 kg och mullig och behöva deffa bort 10 kg för att komma i samma form.