handdator

Visa fullständig version : Ingen benpress på gymmet.. Förslag?


Joakim pettersen
2009-12-10, 21:38
Vi har ingen benpress på vårat gym och jag tycker det är en unik övning, har ni något förslag på övningar som är likadana eller hur man kan "göra en egen" variant av benpress med t ex fria vikter eller så?

Yoman
2009-12-10, 21:46
knäböj, eller om du har ett gym som mitt, smithböj (vi har ingen fri ställning)

Joakim pettersen
2009-12-10, 21:50
knäböj, eller om du har ett gym som mitt, smithböj (vi har ingen fri ställning)

Knäböj tränar jag, men vill ha en övning som liknar benpress, som man sitter/halvligger ner och utför.

mikaelj
2009-12-10, 21:52
Vad aktiverar du i benpress som du inte aktiverar i böj?

Joakim pettersen
2009-12-10, 21:56
Vad aktiverar du i benpress som du inte aktiverar i böj?

Det vet jag inte men det känns mycket mer i sätesmuskulaturen och utsida lår och jag behöver träna det för hockeyns skull då jag tränar hockey. Tycker f.ö att benpress är riktigt skön. Kör alltid knäböj som förstaövning, men hade gärna velat köra en benpressliknande övning efter eftersom det känns mycket mer i de muskler jag vill lägga fokus på.

Alexton
2009-12-10, 21:56
Vad aktiverar du i benpress som du inte aktiverar i böj?

Kan vara skönt att inte behöva tänka på tekniken så mycket och bara pressa upp tunga vikter. Även att köra lättare explosiva efter böjen är trevligt om man vill vingla fram :)

Joakim pettersen
2009-12-10, 22:02
Kan vara skönt att inte behöva tänka på tekniken så mycket och bara pressa upp tunga vikter. Även att köra lättare explosiva efter böjen är trevligt om man vill vingla fram :)

Sen är det mycket lättare för mig att köra högreps i benpress (har astma så det blir jobbigt med andningen vid högreps i böj) när jag inte har någon belastning på axlarna som trycker ner mig och gör det ännu tyngre att andas.

roosm
2009-12-10, 22:55
Har ni en smithmaskin på gymmet så lägg dig på rygg på golvet eller en träningsbänk under den och sätt fötterna på stången och pressa.
http://www.youtube.com/watch?v=jHAV_sB1chg

Jag hade föredragit att ha en träningspartner som höll koll på att stången inte vred sig så den låser fast när man inte vill det och att stången faktiskt låser fast när man vill det. Antar dock att man kan lösa det genom att flytta de höjd-regler-bara spärrarna och försöka låta bli att någonsin låsa stången genom att vrida den.

roosm
2009-12-10, 22:59
Ytterligare en snabb googlesökning gav denna: http://www.oldtimestrongman.com/blog/labels/Leg%20Press.html

Men det känns ju aningen mer crazy! =)

Joakim pettersen
2009-12-10, 23:09
Tack roosm! Ja men med fristång är nog bra balansträning, kan dock vara farlig att köra ensam :D

Danne2k
2009-12-10, 23:59
Har ni en smithmaskin på gymmet så lägg dig på rygg på golvet eller en träningsbänk under den och sätt fötterna på stången och pressa.
http://www.youtube.com/watch?v=jHAV_sB1chg


Offtopic men jag måste bara säga vilken jävla galning att pressa sig i det klippet! Det är sant att benen klarar mycket mer än man tror och att man oftast slutar för tidigt (dvs. man skulle klara säkert 3 reps till) men han var ju bara för mycket, jag mådde dåligt av att se dedär de sista repetitionerna :D

occt
2009-12-11, 00:31
Offtopic men jag måste bara säga vilken jävla galning att pressa sig i det klippet! Det är sant att benen klarar mycket mer än man tror och att man oftast slutar för tidigt (dvs. man skulle klara säkert 3 reps till) men han var ju bara för mycket, jag mådde dåligt av att se dedär de sista repetitionerna :D

På Friskis & svettis kanske det inte finns så många som pressar sig till max. Åk på ett mindre och skitigare gym så ska du få se ;)

O.W.
2009-12-11, 18:51
Har ni någon hacksquat maskin?

hillbilly90210
2009-12-11, 19:24
http://www.youtube.com/watch?v=jHAV_sB1chg
.

OT, men så j*vla tungt att träna till My Name Is Mud... :hbang:

emi23j
2009-12-11, 20:31
Om du är hockey-spelare bör du ju lägga av med benpressen.

Du borde istället lägga tid på lite 1-bens övningar t ex single-leg squat eller romanian split squats, utfall eller step-ups

EMNO
2009-12-11, 20:51
OT, men så j*vla tungt att träna till My Name Is Mud... :hbang:

+1 :thumbup:

http://open.spotify.com/track/25MISg0jtS3kOLsOSiQOKz

Joakim pettersen
2009-12-11, 21:09
Har ni någon hacksquat maskin?

Ja det finns

Joakim pettersen
2009-12-11, 21:10
Om du är hockey-spelare bör du ju lägga av med benpressen.

Du borde istället lägga tid på lite 1-bens övningar t ex single-leg squat eller romanian split squats, utfall eller step-ups

Man kan ju köra benpressen med ett ben.

Okej tack för tipsen!

emi23j
2009-12-11, 22:03
Man kan ju köra benpressen med ett ben.

Okej tack för tipsen!

Det kan man göra!

Men det är långt ifrån samma sak som att köra utfall, step-ups eller split squats.

Som idrottare är det viktigare med funktionell styrka än absolut styrka. Om du tränar för att bli bättre på hockey så är det utan tvekan större fördel att köra med fria vikter jämfört med maskiner, mycket mer stabiliserande muskler som får jobba. Samtidigt så får även bålmuskulaturen en rejäl träning vilket är den viktigaste muskelgruppen i alla sporter.

z_bumbi
2009-12-11, 22:17
Kör man böj så får man redan en rejäl dos av stabilitet men att sen köra benpress för att öka benstyrkan utan att tänka lika mycket på teknik är ett bra sätt att bli starkare på. Det får man sen igen i både böj och div enbensövningar och helt plötsligt blev benpressen funktionell.

Joakim pettersen
2009-12-11, 22:24
Det kan man göra!

Men det är långt ifrån samma sak som att köra utfall, step-ups eller split squats.

Som idrottare är det viktigare med funktionell styrka än absolut styrka. Om du tränar för att bli bättre på hockey så är det utan tvekan större fördel att köra med fria vikter jämfört med maskiner, mycket mer stabiliserande muskler som får jobba. Samtidigt så får även bålmuskulaturen en rejäl träning vilket är den viktigaste muskelgruppen i alla sporter.

Ja tack för infon:) Har du spelat hockey?

Kör man böj så får man redan en rejäl dos av stabilitet men att sen köra benpress för att öka benstyrkan utan att tänka lika mycket på teknik är ett bra sätt att bli starkare på. Det får man sen igen i både böj och div enbensövningar och helt plötsligt blev benpressen funktionell.

Yes, har alltid tyckt om benpress eftersom man kan lasta på lite vikt och då kan JAG även ge mer. Tycker det är en av de bästa kompövningarna

O.W.
2009-12-11, 22:26
Ja det finns

Den fungerar ju att reppa med då utan att tänka på allt annat som med knäböj. Går också bra att köra omvänd, om inte bättre.

Joakim pettersen
2009-12-12, 01:18
Den fungerar ju att reppa med då utan att tänka på allt annat som med knäböj. Går också bra att köra omvänd, om inte bättre.

Okej!:thumbup: