handdator

Visa fullständig version : Ass to the grass böj?


justscrap
2009-12-10, 21:10
Bytte nyligen till frontsquats istället för vanliga backsquats. Känns skönt att kunna gå ner hela vägen utan att offra form på vägen upp. Men är det verkligen nån mening att verkligen gå HELA vägen ner? Fick offra ganska mycket vikt och hade efteråt lite ont i knän. Vad finns det för fördelar och nackdelar med sk ass to the grass squats?

Exhale_
2009-12-10, 21:12
Frågan du ställer har tagits upp en mängd gånger. Använd sökfunktionen och du skola finna resultat :)

mikaelj
2009-12-10, 21:12
Jag tycker att ATG-böj är skonsammare för knäna eftersom bottenläget inte har samma moment (och därmed belastning) på knäleden. Dessutom involverar det fler muskler, framförallt högre upp.

Så, det verkar som att skaderisken är lägre än att stanna på 90 grader. Att du får lassa av vikter... Tja, det är bara att bita ihop! Du utför ju trots allt en jobbigare övning.

Fisshy
2009-12-10, 21:23
Har för mig att övningen tar mer på sätesmuskeln om man går djupare?

mikaelj
2009-12-10, 21:44
Den tar mer överhuvudtaget, rentav?

Martin Löwgren
2009-12-10, 21:47
Har för mig att övningen tar mer på sätesmuskeln om man går djupare?

Ja, men aktiveringen av quadriceps femoris ökar dock inte med djupet utan är som störst kring 60-80 grader.

siimon89
2009-12-10, 22:50
Om du får ont i knäna av knäböj så kan det bero på att du inte pressar ut knäna ordentligt på nedvägen.

justscrap
2009-12-11, 07:05
Ursäkta att jag drar upp samma ämne igen men böj o mark kommer alltid vara heta grejjer för alla som vill bli *flex* :)

quadriceps femoris är då framsida lår? Om inte dom aktiveras när man kör ATG vad är det då som aktiveras mer? Blir det som ett slags viloläge i botten?
Provade att köra mer runt 90 grader som jag oftast hört man ska göra och fick då mer pump. Men enda syftet jag har är att bli starkare "på att lyfta grejjer" så att säga inte bara kunna böjja en massa. Kommer ATG böj göra det för mig eftersom benen då tar i från allra botten så att säga?

Ska sätta mig o söka o bumpa massa andra trådar nu men ni får gärna svara här.


Siimon: Hur menar du pressa ut?

Rahf
2009-12-11, 07:39
Ursäkta att jag drar upp samma ämne igen men böj o mark kommer alltid vara heta grejjer för alla som vill bli *flex* :)

quadriceps femoris är då framsida lår? Om inte dom aktiveras när man kör ATG vad är det då som aktiveras mer? Blir det som ett slags viloläge i botten?
Provade att köra mer runt 90 grader som jag oftast hört man ska göra och fick då mer pump. Men enda syftet jag har är att bli starkare "på att lyfta grejjer" så att säga inte bara kunna böjja en massa. Kommer ATG böj göra det för mig eftersom benen då tar i från allra botten så att säga?

Ska sätta mig o söka o bumpa massa andra trådar nu men ni får gärna svara här.


Siimon: Hur menar du pressa ut?

Du läser fel. Martin säger att quadriceps femoris inte belastas MER av att gå djupare. Han påstår inte att quadriceps utesluts.

Vill man bli starkare överlag så är djupare böj förmodligen bättre än grundare dito eftersom du bygger bålstabilitet samt benstyrka i ett större rörelseomfång vilket betyder att du blir starkare i större delar av ditt eget rörelsespektra.

Hängde du med? :D

Ungrim
2009-12-11, 07:51
Men enda syftet jag har är att bli starkare "på att lyfta grejjer"

Då är det bara gå ATG :hbang:

siimon89
2009-12-11, 09:48
Siimon: Hur menar du pressa ut?

Att först sitta bak ordentligt med arslet för att sedan pressa ut knäna åt varsin sida (ex. högra knät åt höger, vänstra knät åt vänster) så mycket det bara går. Då avlastar du knäna från en massa belastning.

siimon89
2009-12-11, 09:55
Tyckte denna beskrivning var rätt bra:

"Too many people think their knees are in the right position because they look in a mirror or look down at their knees or something, but the knees need to be shoved out as much as you can without the insides of your feet coming up. When done correctly you'll feel a stretch in your groin area."

Tryck ut dem snett framåt åt varsit håll.

nio
2009-12-11, 10:04
Är det verkligen, bokstavligen, arslet i mattan?

JoeyP
2009-12-11, 10:05
+ Att det är jävligt coolt att köra tungt med full rom fifan.

mattilainen
2009-12-11, 11:45
+ Att det är jävligt coolt att köra tungt med full rom fifan.

+1
Hellre köra lite mindre vikter och få folk att tänka "Vilken teknik med de vikterna" än att folk kommer fram och ska klaga på ens utförande och "Sänk vikterna" :)

Fifan

Arf Pingvin
2009-12-11, 12:04
Är det verkligen, bokstavligen, arslet i mattan?

Nej. Till gräset. Som sticker upp en bit från marken.

kalajset
2009-12-11, 12:05
Frontböj är en annan övning än regulära böj, (no shit), så ATG i vanlig böj, och ATG i frontböj kommer inte påverka kroppen på exakt samma sätt. Forskning tyder på att just frontböj är skonsammare för knäna än vanlig böj.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121785&highlight=frontb%F6j

Om man sedan får mer ont än i just vanlig böj, ligger det inte långt borta att anta att något görs fel teknikmässigt. Att be någon kunnig se över sin teknik på plats är aldrig fel, och om inte den möjligheten finns, så går det alltid att lägga upp en film här på kolo och få hjälp från en rad riktigt kunniga.

Är det verkligen, bokstavligen, arslet i mattan?

Nej, men man går ner så djupt man kan, (utan att fölora formen). Detta djup varierar från person till person, men "man känner igen en fulldjup böj när man ser den". :D

+ Att det är jävligt coolt att köra tungt med full rom fifan.

Har ju postats ett antal gånger förut, men man måste ju älska denna film:

JGC_AS8GEY0

mikaelj
2009-12-11, 12:11
Är det verkligen, bokstavligen, arslet i mattan?

Det är så djupt som jag gör dem. ;-)

(som kalajset skrev, så djupt man kan utan att tappa form)

Ungrim
2009-12-11, 13:07
Har ju postats ett antal gånger förut, men man måste ju älska denna film:



Inte nog med att han inte har några passare, han har ju världens mest instabila ställning också.

Martin Löwgren
2009-12-11, 21:24
Du läser fel. Martin säger att quadriceps femoris inte belastas MER av att gå djupare. Han påstår inte att quadriceps utesluts.

Vill man bli starkare överlag så är djupare böj förmodligen bättre än grundare dito eftersom du bygger bålstabilitet samt benstyrka i ett större rörelseomfång vilket betyder att du blir starkare i större delar av ditt eget rörelsespektra.

Hängde du med? :DPerfekt tolkning :D

justscrap
2009-12-14, 23:49
Grym video!

tack för alla svar ATG ALL THE WAY!*flex**flex*

tsp
2009-12-15, 02:11
Jag vill inte köra atg-böjar för det känns konstigt för knän och leder. Spela roll om det inte är etthundraprocentigt opti1111oenoneo1!!!

Scratch89
2009-12-15, 06:54
Jag vill inte köra atg-böjar för det känns konstigt för knän och leder. Spela roll om det inte är etthundraprocentigt opti1111oenoneo1!!!

Med tanke på hur få som faktiskt kan utföra ordentliga fulldjupsböjar är det lika bra att låta bli, och istället köra det som känns bäst.

Martin Löwgren
2009-12-15, 12:20
med tanke på hur få som faktiskt kan utföra ordentliga fulldjupsböjar är det lika bra att låta bli, och istället köra det som känns bäst.

+100

ChrisDEFC
2009-12-15, 17:57
Kontentan blir alltså:

Ska du köra ATG böjar? Ja det är bäst, men du klarar det förmodligen inte så skit i det... tillbaka på ruta ett.

Min tolkning:

Ska du köra ATG böjar? Ja det tycker jag, får du inte till tekniken så får du stretcha och träna tills du får till den. Har du nån SL klubb i närheten så kan säkert dom hjälpa dig, har du inte det kan du få många bra tips här på kolo om du filmar några av dina tyngre lyft, sen påt igen, filma igen, stretcha osv.

Lycka till!

justscrap
2009-12-15, 21:38
Jag kan köra dom fast med mindre vikt. Men om jag blir starkare med mindre vikt så aldrig mer ett böj som inte är ATG!

bertbert
2009-12-15, 22:28
Med tanke på hur få som faktiskt kan utföra ordentliga fulldjupsböjar är det lika bra att låta bli, och istället köra det som känns bäst.

Dock inte om det blir en ursäkt för att fjutta med kvartsböjar med alldeles för hög vikt på stången.

Ristretto
2009-12-15, 23:45
Dum fråga: Hur vet man hur djupt man kan gå då?

burre
2009-12-16, 00:07
Dum fråga: Hur vet man hur djupt man kan gå då?

Till precis innan din rygg krummar.

Ristretto
2009-12-16, 10:11
Så det är ok så länge man håller ryggen rak? Rumpan brukar dock tendera till att böjas ner i nedersta läget för mig, betyder det att jag har för dålig rörlighet?

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:26
Så det är ok så länge man håller ryggen rak? Rumpan brukar dock tendera till att böjas ner i nedersta läget för mig, betyder det att jag har för dålig rörlighet?

Ryggen är inte (aldrig) helt rak utan den har en naturlig kurvatur du ska bibehålla under lyft och svaret på ditt andra påstående är att du har för dålig rörlighet/teknik.