handdator

Visa fullständig version : 7-KETO ok??


leerfish
2009-12-10, 20:01
Kan man vara säkert på att 7-keto är helt ofarligt?? Finns det några biverkningar? Jag känner mej väldigt osäkert efter all jag läst om det som är både bra och dåligt.
Har tänkt mej använda det till min kommande deff, jag har typ 10-15 kilo fett att bränna. Tacksam för all råd om den är bra eller man ska undvika det.

Dreas
2009-12-10, 20:03
Är det lagligt så funkar det inte, det ger troligen inte bättre effekt än vad Vassle visade sig göra på kcalförbrukningen dagen efter ett pass.

Kaloribalansen styr fettbalansen om jag inte fått något om bakfoten, alltså, ligg på ett kcalunderskott och träna, din fettförlust blir inte större än vad ditt kcalunderskott ger!

Sniggel
2009-12-10, 20:12
Mja, kanske inte ska generalisera så. Kreatin är t ex lagligt och funkar ju (eller syftade du specifikt på fettminskningssyfte?). Många andra grejer som har bevisade effekter som är lagliga som i vissa fall är dopingklassade.
7-keto kan säkert ge en viss fördel men det är nog inget mirakelmedel precis. Jag personligen ser ingen anledning att ta det, mestadels pga priset.
Finns mycket annat som är mer värt att fokusera på och som dessutom är mycket billigare eller t om kostnadsfritt.

Dreas
2009-12-10, 20:16
Mja, kanske inte ska generalisera så. Kreatin är t ex lagligt och funkar ju (eller syftade du specifikt på fettminskningssyfte?). Många andra grejer som har bevisade effekter som är lagliga som i vissa fall är dopingklassade.
7-keto kan säkert ge en viss fördel men det är nog inget mirakelmedel precis. Jag personligen ser ingen anledning att ta det, mestadels pga priset.
Finns mycket annat som är mer värt att fokusera på och som dessutom är mycket billigare eller t om kostnadsfritt.Syftar på "fettförbrännande" piller. +1 på resten av ditt inlägg.

Sniggel
2009-12-10, 20:21
Syftar på "fettförbrännande" piller. +1 på resten av ditt inlägg.

Ja, där är jag väl nåt så när benägen att hålla med dig. Inga såna "bra" grejer (då syftar jag på icke-tveksamma tillskott, som t ex koffein eller grönt té) gör ju något jobb åt en, men kanske kan hjälpa indirekt som aptitdämpande eller pigga upp en så att man orkar spendera fler kalorier.
Rent generellt alltså.

Jag själv tycker dock grönt té (vätska, ej piller) är rätt bra pg a just aptitdämpande och uppiggande skäl. "Stackas" med fördel med periodisk fasta ;)

Dreas
2009-12-10, 20:30
Ja, där är jag väl nåt så när benägen att hålla med dig. Inga såna "bra" grejer (då syftar jag på icke-tveksamma tillskott, som t ex koffein eller grönt té) gör ju något jobb åt en, men kanske kan hjälpa indirekt som aptitdämpande eller pigga upp en så att man orkar spendera fler kalorier.
Rent generellt alltså.

Jag själv tycker dock grönt té (vätska, ej piller) är rätt bra pg a just aptitdämpande och uppiggande skäl. "Stackas" med fördel med periodisk fasta ;)Ja, koffein och grönt te ökar väl förbränningen såvitt jag vet, men det rör sig om vad, 50-200kcal vid normala doser, 200-600mg koffein per dag? Och Grönt te vet jag inte.

Ja, en uppiggande effekt har de, kanske även hungerdämpande, men man kommer inte gå ner magiskt mer i fett vid samma kcalunderskott och utan piller. Men hela tanken är väl att man ska hamna på ett större underskott och på så sätt gå ner mer i vikt. Detta var nog mer riktat till TS då det känns som "Captain obvious to the rescue" typ :D

johanar
2009-12-10, 21:09
Kan man vara säkert på att 7-keto är helt ofarligt?? Finns det några biverkningar? Jag känner mej väldigt osäkert efter all jag läst om det som är både bra och dåligt.
Har tänkt mej använda det till min kommande deff, jag har typ 10-15 kilo fett att bränna. Tacksam för all råd om den är bra eller man ska undvika det.

Jag käkade 7-keto i två veckor (rekommenderad dos enligt burken, 2*100mg/dag) och fick hudproblem. Förvisso hade jag eksem som liten och det behandlas ju med hydrokortison, så det är väl inte helt ologiskt ifall en produkt som reducerar aktivt kortisol ställer till ngt där.

Sniggel
2009-12-10, 21:16
Jag käkade 7-keto i två veckor (rekommenderad dos enligt burken, 2*100mg/dag) och fick hudproblem. Förvisso hade jag eksem som liten och det behandlas ju med hydrokortison, så det är väl inte helt ologiskt ifall en produkt som reducerar aktivt kortisol ställer till ngt där.

Kan mycket väl vara så. Får låg produktion av kortisol kan eventuellt yttra sig som eksem har det väl teoretiserats om (eller är t om klarlagt?).
Då känns det osmart att sänka kortisolnivåerna ytterligare.

Om man sätter stor tilltro till olika substansers påverkan på kroppen (t ex testosteron, kortisol, östrogen osv..) så borde man ju anta att en för låg kostirsolproduktion borde leda till att man blir huuuge :p
Men som vanligt så är kroppen mer komplicerad än så och det är ju självklart inte mindre kortisol - mer muskelmassa utan kortisolet har många funktioner i kroppen.

leerfish
2009-12-11, 18:36
någon mer kunnig som kan uttala sej om 7-keto, vill ha mer ingående fakta om varför den är bra eller dåligt, och till vilket syfte fungerar den som allra bäst mer änn den kan ha en "fettförbrännande effekt"

WHITEFOLKS
2009-12-11, 18:56
Från:

Colker CM, Torina GC, Swain MA, Kalman DS. Double-blind study evaluating the effects of exercise plus 3-acetyl-7-oxo-dehydroepiandrosterone on body composition and the endocrine system in overweight adults. J Exercise Physiology Online 1999;2(4).

Double-Blind, Placebo-Controlled, Randomized Clinical Trial Evaluating the Effects of Exercise Plus 3-Acetyl-7-oxo-dehydroepiandrosterone on Body Composition and the Endocrine System in Overweight Adults. C Colker, M.D, G Torina, M Swain, D Kalman. Department of Medicine, Greenwich Hospital, Peak Wellness, Inc, Greenwich, CT 06830. Journal of Exercise Physiology Online ISSN 1097-9751, Volume 2, Number 4, October 1999

3-Acetyl-7-oxo-dehydroepiandrosterone (7-Keto™) has been shown to normalize an induced hypothyroid state in lab animals and is also known to promote futile cycling. Regular exercise is known to help promote and maintain weight loss. Based on this information, 30 overweight ( BMI 31.9 plusmn; 6.2) adults (Age 44.5 plusmn; 11.5) were randomized into a prospective, double- blind, placebo controlled eight week study. Fifteen subjects received 7-Keto™ 100 mg twice per day whereas the other 15 subjects received a matching placebo. All subjects exercised three times per week, 60 minutes per session of cross-training (aerobic and anaerobic) under the supervision of an exercise physiologist. The exercise plus 7-Keto™ group lost a significant amount of body weight as compared with the exercise plus placebo group (-2.88 kg, p=0.012). In terms of actual body composition changes, the exercise plus 7-Keto™ group lost 1.8% body fat as compared to 0.57% for the placebo group (p=0.02). In terms of effects on the thyroid, triiodothyronine (T3) activity increased significantly in the group receiving 7-Keto™ and not the placebo (+17.88 ng/dl vs. 2.75 ng/dl; p<0.05), there were no significant changes in either TSH or T4. There were no significant changes in blood sugar, testosterone, estradiol, liver, renal function tests, vital signs, or overall caloric intake over the eight week study. Nor were there any subjective adverse effects reported throughout the study. These results indicate that one hour of cross-training three times per week supplemented with 200 mg of 7-Keto™ per day yields a significant reduction in both body weight and body fat.

Tror det är rätt ämne?

Jag säger inte att studien är bra gjord eller pålitlig, var bara information jag hittade :)

Skulle nog skippa det tillskottet dock.