handdator

Visa fullständig version : min frukost, tillräcklig?


mister_power
2009-12-10, 19:48
Hej!

Jag undrar om min frukost är tillräcklig, den ser ut såhär

Ett glas mjölk
två knäckemackor (Wasa sport)
Proteindrink med fiberhavregryn (1dl)

Är det tillräckligt, eller ska jag lägga till något?

Det ska ju tilläggas att jag inte är hungrig det minsta när jag vaknar, blir det ca 2-3 timmar efter jag har vaknat så det kan vara lite "svårtuggat" ibland....

mikaelj
2009-12-10, 19:50
Hur ser resten av dagen ut i matväg, då? Så länge du kan prestera (vad det nu är du presterar) på det du äter är det per definition tillräckligt.

Det är absolut inget tvång att äta frukost. Du kan äta ditt första mål till lunch om du känner att det passar dig bättre.

mister_power
2009-12-10, 20:03
glömde skriva hur mycket jag tränade, börjar bli sent :)

Just nu tränar jag tungt tränar styrketräning fem dagar i veckan en muskelgrupp per dag och sen korpenfotboll en dag så alltså sex dagar då jag rör mig.
Kör just nu tungt också, då jag kör fyra set och siktar på att bara klara 4-7 reps

Så en dag ser ut såhär

Frukost kl 0600
Lunch kl 1100
Träning ca kl 16
Proteindrink efter träning
Middag kl 18-19
Kvällmål kl 21 då äter jag knäckemackor och tar en proteindrink

1684_
2009-12-10, 20:13
min fråga, ORKAR du dig till kl 11 ifrån kl 6 på morgonen med den lilla frukosten? Alltså... ja kanske ;P men jag skulle va svinhungrig efter 2tim.

Eddie Vedder
2009-12-10, 20:20
Min frukost innehåller nog mindre energi än så och i regel äter jag lunch vid 13-14 typ. Jag äter som absolut mest på kvällen. Äter 120 gram havregryn, 300 gram yoghurt, två ägg och ½ kg vitkål just nu faktiskt.:)

Läs Mikaels svar, det är bara du som vet om det räcker eller ej. Mår du bra, presterar som du vill och om din viktkurva är i regel med vad du önskar så finns ingen anledning att ändra för ändrandets skull.

Arnold Armstrong
2009-12-10, 22:18
Äter mer på kvällen? Why? JAg startar upp med en redig porion gröt 3 ägg ett glas mjölk en frukt o 2 mackor. Är inte så hungrig just då men kroppen behöver det då jag är storlek relativt small.

Tycker du skall köra större frulle!

Pelle2
2009-12-10, 22:44
Äter mer på kvällen? Why? JAg startar upp med en redig porion gröt 3 ägg ett glas mjölk en frukt o 2 mackor. Är inte så hungrig just då men kroppen behöver det då jag är storlek relativt small.

Tycker du skall köra större frulle!

why? Käka bra på kvällen så är man mätt och har energi när man vaknar, då räcker med en liten frukost eller ingen alls.

Eddie Vedder
2009-12-11, 07:02
Äter mer på kvällen? Why? JAg startar upp med en redig porion gröt 3 ägg ett glas mjölk en frukt o 2 mackor. Är inte så hungrig just då men kroppen behöver det då jag är storlek relativt small.

Tycker du skall köra större frulle!

Jaha?

-Englund
2009-12-11, 18:25
Han kanske syftar på att kolhydratsinlagringen är effektivare ju kortare tid du har varit vaken efter din långa sömn....

Eddie Vedder
2009-12-11, 18:30
Han kanske syftar på att kolhydratsinlagringen är effektivare ju kortare tid du har varit vaken efter din långa sömn....

Läser du lite mer av Arnold Armstrong så har han troligtvis inget vettigt bakom det inlägget. Inte mer än en tro på att "frukosten är dagens viktigaste mål" och/eller "man ska inte äta mycket på kvällen" vilket är fel båda två.

Ristretto
2009-12-11, 18:39
Det spelar väl ingen roll om kolhydratsinlagringen är effektivare på morgonen? Fettinlagringen sett över ett dygn blir väl ändå densamma?

King Grub
2009-12-11, 18:41
Någon avgörande skillnad blir det säkert inte, men att dygnets variationer i insulinkänslighet och glukostolerans skulle göra precis 0 skillnad, det är jag inte säker på.

Eddie Vedder
2009-12-11, 18:43
Det spelar väl ingen roll om kolhydratsinlagringen är effektivare på morgonen? Fettinlagringen sett över ett dygn blir väl ändå densamma?

Det kan säkert vara en fördel. Men jag tycker ju mer om den frukost jag ätrer än den Arnold föreslår och jag tycker mer om att äta mycket på kvällen.

Då är det skit samma för mig om det är lite sämre.

WHITEFOLKS
2009-12-11, 18:50
Min favoritfrukost är ett gäng stekta ägg :D

Mer ontopic så behöver du ju inte äta om du inte är hungrig. Så länge du når ditt kcal-mål under dagen så är det ingen brådska.

Danne2k
2009-12-11, 19:23
Läser du lite mer av Arnold Armstrong så har han troligtvis inget vettigt bakom det inlägget. Inte mer än en tro på att "frukosten är dagens viktigaste mål" och/eller "man ska inte äta mycket på kvällen" vilket är fel båda två.

Varför är inte frukosten dagens viktigaste mål då?
Kan spontant utan att vara speciellt kunnig komma på 2 saker du kan tänkas syfta på:


1. Kroppen har fortfarande energi ifrån gårdagens mål så att äta direkt på morgonen är inte jättenödvändigt

eller

2. Det viktigaste målet på en dag är givetvis det som tas efter fysisk ansträngning/träning

Rätt/fel/nära?

haa
2009-12-11, 19:35
Varför är inte frukosten dagens viktigaste mål då?
Kan spontant utan att vara speciellt kunnig komma på 2 saker du kan tänkas syfta på:


1. Kroppen har fortfarande energi ifrån gårdagens mål så att äta direkt på morgonen är inte jättenödvändigt

eller

2. Det viktigaste målet på en dag är givetvis det som tas efter fysisk ansträngning/träning

Rätt/fel/nära?

Det behöver inte vara eller eftersom båda är relativt rätt! :)

johanhej
2009-12-11, 19:40
Jag äter vanligtvis 1dl havregryn + 250g kvarg till frukost och har inga problem med detta. Är sällan hungrig på morgonen då jag äter mycket på kvällen.

-Englund
2009-12-11, 19:54
Jag menade att vara lite ironisk, och ändå påpeka fördel med att förlägga en hel del kolhydrater till frukost, och med det menade jag för att öka prestationsförmågan, har inget att göra med fettbränningen.

Eddie Vedder
2009-12-11, 21:30
1. Kroppen har fortfarande energi ifrån gårdagens mål så att äta direkt på morgonen är inte jättenödvändigt

eller

2. Det viktigaste målet på en dag är givetvis det som tas efter fysisk ansträngning/träning

Rätt/fel/nära?

Ingen av dom är fel men inte den främsta anledningen. Alternativ 2 gäller om jag tränat på eftermiddagen men har jag tränat förmiddagen äter jag mest på kvällen i vilket fall som helst.

Varför ska alla alltid tro att man äter utifrån vad man tror måste vara "nyttigast" och "mest optimalt"? Jag är hungrig på kvällen och tycker maten smakar godast då. Om det är sämre eller ej vet inte jag. Jag äter just nu, 6 ägg och ungefär 1 kg rotfruktspytt. Kan bli mer mat under kvällen om jag är hungrig/sugen.

Frukosten bestod av ca 250 gram stekt grislever och en portion broccoli.

Min första text på bloggen handlade om frukost och kan läsas här under:

Frukostens betydelse i kosten (http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/)

mikaelj
2009-12-11, 23:10
Om vi tar ett steg tillbaka tror jag att frågan var om frukosten var tillräcklig. Jag tror inte att det går att ge ett bättre svar än det jag gav i början.

Allt annat måste specificeras hårdare, annars kommer svaret alltid att bli "det beror på".