handdator

Visa fullständig version : load under tension


rainbow87
2009-12-10, 18:48
"load under tension" vad menas med detta uttryck? t ex att man håller kvar armarna i luften nån sekund när man kör hantelflyes?

Sniggel
2009-12-10, 18:55
Load och tension låter i mina öron som väldigt närbesläktade termer. Du menar inte "time under tension" ?

rainbow87
2009-12-10, 19:02
Load och tension låter i mina öron som väldigt närbesläktade termer. Du menar inte "time under tension" ?

Så kan det också vara :) vad menas med det?

dream_theater_
2009-12-10, 19:03
tid under belastning

rainbow87
2009-12-10, 19:07
tid under belastning

Men det förstår jag väl, direkt översatt, men vad exakt ska man göra? negativa delen eller tvärtom liksom?

dream_theater_
2009-12-10, 19:13
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-iii-time-under-tension-och-intracellulara-metaboliter/

rainbow87
2009-12-10, 19:15
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-iii-time-under-tension-och-intracellulara-metaboliter/

Jo tack, jag vet. Men jag ville bara veta vad det där uttrycket innebär.

Petoria
2009-12-10, 19:16
Jo tack, jag vet. Men jag ville bara veta vad det där uttrycket innebär.

Du har ju fått svar på det? *screwy*

rainbow87
2009-12-10, 19:26
Du har ju fått svar på det? *screwy*

Jag vet, har jag sagt att jag inte fått det? sa bara att jag ville få reda på uttrycket?

Sniggel
2009-12-10, 19:52
Man kan se det som att någon står bredvid dig när du kör en övning och klockar hur många sekunder som du arbetar mot en vikt.
Varje repetition tar en viss tid, vilar du i botten- eller toppläget räknar man inte med detta. Sen räknar man ihop alla set och alla övningar för samam muskelgrupp för att få fram under hur lång tid muskeln har jobbat under belastning. Långsamma reps ger förstås mer time under tension (TUT) än snabba reps. Fler reps blir mer TUT och mer sets och övnignar blir också mer TUT.

rainbow87
2009-12-10, 21:48
Man kan se det som att någon står bredvid dig när du kör en övning och klockar hur många sekunder som du arbetar mot en vikt.
Varje repetition tar en viss tid, vilar du i botten- eller toppläget räknar man inte med detta. Sen räknar man ihop alla set och alla övningar för samam muskelgrupp för att få fram under hur lång tid muskeln har jobbat under belastning. Långsamma reps ger förstås mer time under tension (TUT) än snabba reps. Fler reps blir mer TUT och mer sets och övnignar blir också mer TUT.

Okej, tack så mycket för förklaringen :)

Anders The Peak
2009-12-10, 21:57
En lagom TUT är 3 sekunder ned och en sekund upp och om man inte vilar i ytterlägena blir hela setet TUT. Menar att man vänder innan man sträckt helt ut och vänt innan slutläget tex då bröstkorgen tar emot vikten.

z_bumbi
2009-12-11, 19:04
Man kan se det som att någon står bredvid dig när du kör en övning och klockar hur många sekunder som du arbetar mot en vikt.
Varje repetition tar en viss tid, vilar du i botten- eller toppläget räknar man inte med detta.

I vissa övningar så skulle jag räkna med "vilan" mellan repsen i TUT. Eftersom det inte på något sätt är en exakt vetenskap så spelar det inte så stor roll men det påverkar musklerna att t ex göra en paus i botten på en knäböj. Statiskt träning är sällan en bra idé för sig men kombinerar man med annan träning så påverkar det resultatet.

Anders The Peak
2009-12-11, 20:40
I vissa övningar så skulle jag räkna med "vilan" mellan repsen i TUT. Eftersom det inte på något sätt är en exakt vetenskap så spelar det inte så stor roll men det påverkar musklerna att t ex göra en paus i botten på en knäböj. Statiskt träning är sällan en bra idé för sig men kombinerar man med annan träning så påverkar det resultatet.

Nu förstod jag inte så mycket av vad du egentligen vill tillägga. Du får gärna förtydliga vad du vill ha sagt.

När det gäller det du kallar statiskt träning antagligen menar du utan att stanna upp i ytterlägena har jag för mig att det producerar mer muskler jämfört med att stanna upp i ytterlägena.

Jag tror att Grub har postat en hel del studier på just den saken.

Sniggel
2009-12-11, 20:51
I vissa övningar så skulle jag räkna med "vilan" mellan repsen i TUT. Eftersom det inte på något sätt är en exakt vetenskap så spelar det inte så stor roll men det påverkar musklerna att t ex göra en paus i botten på en knäböj. Statiskt träning är sällan en bra idé för sig men kombinerar man med annan träning så påverkar det resultatet.

Sant, det är knappast viloläge att stanna i bottenläget i knäböj. Och som du säger så är det ingen exakt vetenskap.

z_bumbi
2009-12-11, 20:56
Räkna med pausen i ytterlägena (eller för den delen vid andra lägen) i rörelsen om de påverkar musklerna, t ex i botten på en böj om man kör med stopp.
Det var väl inte så oklart?

Med statisk träning menar jag statiskt träning, det är ensamt inte är någon höjdare men att köra dynamiskt, statiskt, dynamiskt i en övning kan ge bra effekt.