handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som gillar historia eller tänker börja göra det.


stolpskott
2009-12-10, 12:04
Tyckte att det behövdes en...

Posta gärna länkar till nya teorier om historiska personer eller händelser, men det är givetvis också fritt fram att diskutera precis samma saker. Håll er gärna till ett historiskt perspektiv så skulle det vara gulligt :)

MasterChief
2009-12-10, 12:15
Något som väckte mitt intresse för ett tag sedan var när Bärs pratade om Medeltiden och dess oförtjänt dåliga rykte. Insåg att jag bar på en hel del fördommar som jag burit på.

Tricce
2009-12-10, 12:18
1200-1300 talet är helt klart intressant, återkommer väl i ämnet när det finns något att diskutera :)

forslund
2009-12-10, 12:19
Något som väckte mitt intresse för ett tag sedan var när Bärs pratade om Medeltiden och dess oförtjänt dåliga rykte. Insåg att jag bar på en hel del fördommar som jag burit på.

Berätta mer! *popcorn*

stolpskott
2009-12-10, 12:27
Berätta mer! *popcorn*

De flesta tror att hela medeltiden var det som engelsmännen kallar "the dark ages". Dock var den tidiga medeltiden, samt senmedeltiden snarare motsatsen. Senmedeltiden har gett oss karaktärer som de tre toscanarna (varav en var Dante, författare av den gudomliga komedin) och det finns många otroligt vackra skulpturer från den tiden. Man kan också se på gamla gotiska kyrkor att allting på den tiden var itne bara skit. Men som sagt förknippar många medeltiden med digerdöd, svält, fattigdom och invaderande mongoler.

n1tro
2009-12-10, 12:47
finns det ngn ålder man kan få chansen att uppleva är det helt klart medeltiden i europa,



mvh

shut teh face
2009-12-10, 12:53
När var tiden då man hade coola rustningar och slogs med svärd? Asså alla va tvugna o ha stora biccar på denna tid, när va de?

stolpskott
2009-12-10, 13:04
Rustningar har använts från urtiden (mesopotamien) tills dess att skjutvapen utvecklats så pass att rustningar inte hjälpte. Då började man istället med "chainmail" rustningar, som tack vare sin nätliknande form hindrade kulor från att tränga in för djupt i kroppen. Sen dess har rustningen utveklats och än idag används dom i form av skottsäkra västar. Svärd användes ända in på första världskriget, varefter de har nedvecklats till ceremoniella föremål. Den enda armé som använder svärd och liknande vapen idag är vatikanstatens (sweichzergardet). De första kända slagen där svärd var inblandade var mellan egypten on indoeuropeer (det var de sistnämnda som var beväpnade med svärd) på 1000-talet före kristus om jag minns rätt.

Alone_in_the_dark
2009-12-10, 13:23
Varför vet vi så lite om Nika upproret år 532 ad i Konstantinopel som var starten av byggandet av Hagia Sofia? :)

Nitrometan
2009-12-10, 13:27
Ringbrynjor har väl funnits längre än skjutvapen/kulvapen?

Finns med på Bayeuxtapeten och i många gamla gravar.

http://i48.tinypic.com/347jt04.jpg

I Europa användes de vad jag vet av Karl den Stores trupper och den finns dokumenterad bland vikingar (även om den var ovanlig).

Ibland sägs det att kelterna uppfann den och romarna tog över den och spred den över världen.

Men liknande lösningar har nog funnits överallt där folk har kunnat smida och/eller dra tråd.

shut teh face
2009-12-10, 13:33
Nu menar jag inte tomtar som springer runt med en rustning i bark, utan mer som denna bild:

http://blogg.passagen.se/yellowsun/resource/riddare3.jpg

Tricce
2009-12-10, 13:35
Nu menar jag inte tomtar som springer runt med en rustning i bark, utan mer som denna bild:

http://blogg.passagen.se/yellowsun/resource/riddare3.jpg

1200-1300 talet fast just den ordern kom i början 1100 talet

Nitrometan
2009-12-10, 13:35
Nu menar jag inte tomtar som springer runt med en rustning i bark, utan mer som denna bild:
När användes barkrustningar?

Tricce
2009-12-10, 13:37
När användes barkrustningar?

Används än idag av just tomtearmer!

http://www.scriptorium.se/bilder/troll.jpg

Nitrometan
2009-12-10, 13:40
Nu menar jag inte tomtar som springer runt med en rustning i bark, utan mer som denna bild:

http://blogg.passagen.se/yellowsun/resource/riddare3.jpg

Ivanhoe spelades in 1952.

http://i49.tinypic.com/2ezmm1d.jpg

Det verkar som ett bra årtal för rustningar.




Bark? :Virro

Nitrometan
2009-12-10, 13:41
Nu menar jag inte tomtar som springer runt med en rustning i bark, utan mer som denna bild:

http://blogg.passagen.se/yellowsun/resource/riddare3.jpg

Han har en plåthjälm.

Ingen metallrustning.

Ser mer ut som tights av nåt slag.

Kanske en ringbrynja under korsriddarlakanet.

grondahl
2009-12-10, 13:46
Historia är väldigt intressant men jag är rätt ointresserad av den tekniska delen av militärhistoria. Då är både idé och ekonomisk historia intressantare.

Roliga böcker om man inte läst dom:
Vete, vapen och virus av Jared Diamond
Undergång av Jared Diamond
The wealth and poverty of nations av David S Landes
A history of warfare av John Keegan
Gulag av Annie Applebaum
Spanska Inbördeskriget av Antony Beevor
The coldest winter av David Halberstam
Allt av Peter Englund även om jag personligen tycker att Brev från Nollpunkten och Striden skönhet och sorg står ut.

Verbatim
2009-12-10, 13:47
Ringbrynjan utvecklades väll för att stå emot vissa pilar? Inte skott såsom vi känner dom idag.

Nitrometan
2009-12-10, 13:56
Ringbrynjan utvecklades väll för att stå emot vissa pilar? Inte skott såsom vi känner dom idag.

Mest för att vara ett lätt och rörligt pansar.

Mycket lättare än ett pansar av sammanfogade plåtar och starkare än ett sånt.

Samtidigt så lät det bäraren röra sig ganska obehindrat.

Den engelska långbågen utvecklades för att tränga igenom ringbrynjor och lättare pansar.

Griip
2009-12-10, 14:26
Nej nej nej. Ringbrynjan är till för att skydda mot skärverkan ifrån svärd/yxan/whatever.

Pilar > ringbrynja

Även med en kortare båge.


Bra med en historia-tråd! :thumbup: :hbang:


Hur ställer ni er till trovärdigheten i äldre skriven historia?

Mimix
2009-12-10, 15:08
1200-1300 talet är helt klart intressant, återkommer väl i ämnet när det finns något att diskutera :)

Om det är svenskt 1200-tal du är intresserad av så rekommenderar jag "Jarlens Sekel" av Harrison...:)...Lite av varje och mycket av en del i den.

En annan bok med historia, fast i övergången mellan medeltid och upplysningstiden är "I skuggan av Cathay" Också av Harrisson men det är gamla översatta reseskildringar av europeiska upptäcktsresande till Asien under 1400-1600-talen...:)...Hur kul som helst att läsa när en av dem beskriver när han korsade floden som mynnar i Edens lustgård, eller när de hittar enhörningshorn. En annan som hamnade i Turkiet som krigsfånge under Jag tror det var 10 år innan han kom hem hade också en del att berätta ;o) ...beskrivningar av asiater som hade inopererade kopparkulor i sina penisar iz also kind of out there...:D

För tillfället är jag mest insnöad på antika Grekland och Rom och hur de interagerade. Och arkeologins historia i medelhavsområdet.
Har avi'er med 11 GB föreläsningar i ämnena om någon är intresserad.

Tricce
2009-12-10, 15:12
Om det är svenskt 1200-tal du är intresserad av så rekommenderar jag "Jarlens Sekel" av Harrison...:)...Lite av varje och mycket av en del i den.

En annan bok med historia, fast i övergången mellan medeltid och upplysningstiden är "I skuggan av Cathay" Också av Harrisson men det är gamla översatta reseskildringar av europeiska upptäcktsresande till Asien under 1400-1600-talen...:)...Hur kul som helst att läsa när en av dem beskriver när han korsade floden som mynnar i Edens lustgård, eller när de hittar enhörningshorn. En annan som hamnade i Turkiet som krigsfånge under Jag tror det var 10 år innan han kom hem hade också en del att berätta ;o) ...beskrivningar av asiater som hade inopererade kopparkulor i sina penisar iz also kind of out there...:D

För tillfället är jag mest insnöad på antika Grekland och Rom och hur de interagerade. Och arkeologins historia i medelhavsområdet.
Har avi'er med 11 GB föreläsningar i ämnena om någon är intresserad.

Japp den svenska historien, tackar och bockar för tipset!

spoonchest
2009-12-10, 15:38
Eftersom flickvännens farföräldrar är krigsbarn ifrån Finland har jag så smått intresserat mig för Finska vinterkriget. Tips på bra böcker?

Nitrometan
2009-12-10, 15:40
Eftersom flickvännens farföräldrar är krigsbarn ifrån Finland har jag så smått intresserat mig för Finska vinterkriget. Tips på bra böcker?

"Permanent patrullverksamhet" av Harry Järv.

Det finns många bra, men den kan vara bra att börja med.

Nitrometan
2009-12-10, 15:44
Harry Järvs bok är en bilddagbok.

Annars finns Finska Vinterkriget av Robert Edwards som ska vara bra.

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=602711

Hemi
2009-12-10, 15:51
Medeltiden är cool visst, men innan jag hörde Jan Giuilou vända och vrida på begreppet för alla oss egentöligen ickehistoriekunniga barbarer förstår jag att han enbart var ute efter att sagoförklara hela "Vikingatiden" altså yngre järnåldern eller egenntligen tidig medeltid mot att förgylla medeltiden altså, 1100-talet och framåt. Det är svårt att se att det inte blir mörkare och orättvisare ju längre tillbaks i tiden man går men medeltiden har ju alltid varit fantastiskt romantiserad med sagor och om vi skall vara på det humöret "historieförfalskningar". Vi svänger oss med några begrepp som "medeltid" när vi vill påtrycka någonting outvecklat, grymt och våldsamt men annat än det tycker jag inte det finns så mycket att tjafsa om faktiskt.

Han ville lyfta fram medeltiden för att få den att passa in i dag, nämligen en positiv massinvandring och feminism. Inget ont i det, men var medveten om agendan.

stolpskott
2009-12-10, 15:54
Ringbrynjor har väl funnits längre än skjutvapen/kulvapen?

Finns med på Bayeuxtapeten och i många gamla gravar.

http://i48.tinypic.com/347jt04.jpg

I Europa användes de vad jag vet av Karl den Stores trupper och den finns dokumenterad bland vikingar (även om den var ovanlig).

Ibland sägs det att kelterna uppfann den och romarna tog över den och spred den över världen.

Men liknande lösningar har nog funnits överallt där folk har kunnat smida och/eller dra tråd.

Där ser man.

Bra med en historia-tråd! :thumbup: :hbang:


Hur ställer ni er till trovärdigheten i äldre skriven historia?

I knows :thumbup:

Angående äldre skriven historia: Jag tar den seriöst, men med en nypa salt. Men i skildringar där det står lika mycket om den egna sidans misstag som om den förlorande sidans så antar jag att det är lite närmare sanningen än de flesta andra källor. Ett bra exempel på en sådan bok är "Il Bello Gallico", dikterad av Caesar själv.


För tillfället är jag mest insnöad på antika Grekland och Rom och hur de interagerade. Och arkeologins historia i medelhavsområdet.
Har avi'er med 11 GB föreläsningar i ämnena om någon är intresserad.

Hihi jag med. Kan du skicka en liten del utav dom?

Griip
2009-12-10, 15:57
Eftersom flickvännens farföräldrar är krigsbarn ifrån Finland har jag så smått intresserat mig för Finska vinterkriget. Tips på bra böcker?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lauri_T%C3%B6rni


boken om hans liv heter Yrke Soldat, hittade ej något om den(kollare bara snabbt)

C.E.J.
2009-12-10, 17:37
Tyckte att det behövdes en...

Posta gärna länkar till nya teorier om historiska personer eller händelser, men det är givetvis också fritt fram att diskutera precis samma saker. Håll er gärna till ett historiskt perspektiv så skulle det vara gulligt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:History

Dröjer nog inte länge innan ahl länkar bevis på att republikanska partiet planerade 9/11 tillsammans med Charlemagne och kalifen, eller nåt åt det hållet.

von huff
2009-12-10, 17:40
Historier om andra världskriget är intressanta att läsa.Annars tycker jag att 1500-1600 talet var intressant

Bärs
2009-12-10, 17:44
De första kända slagen där svärd var inblandade var mellan egypten on indoeuropeer (det var de sistnämnda som var beväpnade med svärd) på 1000-talet före kristus om jag minns rätt.

Vilka indoeuropéer och slag är det du tänker på här?

Bärs
2009-12-10, 17:50
Jag har en hypotes om att Tacitus svioner inte alls fanns i Mälardalen, utan i stället norr om Polen vid en liten flod som passande nog heter Svina. Jag har sett ungefär samma tankgångar framföras tidigare, men aldrig i något vetenskapligt sammanhang.

Freeddee
2009-12-10, 18:04
Tycker all historia är skittrist förutom de båda världskrigen, tycker det är otroligt fascinerande.

Mimix
2009-12-10, 18:47
Hihi jag med. Kan du skicka en liten del utav dom?
Certainly...:)
PM'a mig så kan du få en lista över föreläsningarnas topics att välja bland.
(det skulle bli en lååång post här annars ;o)

Klein
2009-12-10, 18:58
Mest för att vara ett lätt och rörligt pansar.

Mycket lättare än ett pansar av sammanfogade plåtar och starkare än ett sånt.

Samtidigt så lät det bäraren röra sig ganska obehindrat.

Den engelska långbågen utvecklades för att tränga igenom ringbrynjor och lättare pansar.

Man har hittat ett par långbågar i en neolitisk grav så vapnet är minst 4 tusen år gammalt. Dock fick den inte någon storskalig militär tillämpning förrän mot slutet av 1200-talet. Den klassiska engelska långbågen hade en dragvikt från 45 till ända upp emot 83kg för de kraftigaste varianterna så den krävde den sin man. På skelettet från medeltida långbågskyttar så kan man tydligt se hur själva benen har morfats för att ge plats åt de muskelfästen som jobbet krävde. Är nog få idag som skulle kunna dra bak strängen helt på en av de kraftigare bågarna.

Den mongoliska kompositbågen hade tydligen i snitt någonstans kring 70kgs dragvikt, med betydligt lägre standardavvikelse än den engelska, så man får nog förmoda att en genomsnittslig mongolisk bågskytt var starkare än en genomsnittslig engelsk.

hugok
2009-12-10, 19:01
Jag har en hypotes om att Tacitus svioner inte alls fanns i Mälardalen, utan i stället norr om Polen vid en liten flod som passande nog heter Svina. Jag har sett ungefär samma tankgångar framföras tidigare, men aldrig i något vetenskapligt sammanhang.

Rätt trist ändå om det är sant:( Men mycket intressant tanke.

Bärs
2009-12-10, 19:13
Rätt trist ändå om det är sant:( Men mycket intressant tanke.

Tja, det som är tristast är ändå att uråldriga myter inte granskas kritiskt. Det är egentligen helt knäppt att det kan existera något sådant som nationell historieskrivning.

hugok
2009-12-10, 19:16
Själv är jag ett stort fan av antiken, hur en värld på den tiden var såpass framgångsrik.

hugok
2009-12-10, 19:17
Tja, det som är tristast är ändå att uråldriga myter inte granskas kritiskt. Det är egentligen helt knäppt att det kan existera något sådant som nationell historieskrivning.

Jo, sanningen måste ju fram. Men fanns det inte ett ställe som romarna kallade ultima thule som skulle motsvara norden?

C.E.J.
2009-12-10, 19:36
Jo, sanningen måste ju fram. Men fanns det inte ett ställe som romarna kallade ultima thule som skulle motsvara norden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultima_Thule

Bärs
2009-12-10, 19:40
Jo, sanningen måste ju fram. Men fanns det inte ett ställe som romarna kallade ultima thule som skulle motsvara norden?

Romarna och andra medelhavsfolk hade ju ingen aning om vad som fanns utanför deras egen horisont. Däremot hade ju handelsleder mellan Medelhavet och Östersjön existerat i tusentals år, och berättelser om länderna långt norrut fanns i omlopp i Medelhavsregionen. Men vad har det med saken att göra?

Brickhead
2009-12-10, 20:06
Sveriges stormaktstid är riktigt intressant tycker jag, (1611-1718) fascinerande hur mäktigt sverige har varit!

pragmatist
2009-12-10, 20:31
Ringbrynjor har väl funnits längre än skjutvapen/kulvapen?

Finns med på Bayeuxtapeten och i många gamla gravar.

http://i48.tinypic.com/347jt04.jpg

I Europa användes de vad jag vet av Karl den Stores trupper och den finns dokumenterad bland vikingar (även om den var ovanlig).

Ibland sägs det att kelterna uppfann den och romarna tog över den och spred den över världen.

Men liknande lösningar har nog funnits överallt där folk har kunnat smida och/eller dra tråd.

Det finns olika mönster för ringbrynjor, den variant som troligen uppfanns av kelterna c:a 400 f.kr. och togs över av romarna är den vanligaste där varje ring sitter ihop med fyra andra. Det finns dock en enklare s.k. "japansk" variant där varje ring sitter ihop med två andra ringar, och dessa typer av rustning kan spåras tillbaka till åtminstone 3000 f.kr. och den etruskiska civilisationen. Tydligen ska det finnas en "persisk" version också där varje ring fäster i tre alternativt sex andra ringar. Dess tidsmässiga ursprung vet jag dock inget om.

Loke
2009-12-10, 20:50
Det finns olika mönster för ringbrynjor, den variant som troligen uppfanns av kelterna c:a 400 f.kr. och togs över av romarna är den vanligaste där varje ring sitter ihop med fyra andra. Det finns dock en enklare s.k. "japansk" variant där varje ring sitter ihop med två andra ringar, och dessa typer av rustning kan spåras tillbaka till åtminstone 3000 f.kr. och den etruskiska civilisationen. Tydligen ska det finnas en "persisk" version också där varje ring fäster i tre alternativt sex andra ringar. Dess tidsmässiga ursprung vet jag dock inget om.

Hmm, två ringar? Hur ser detta ut? Jag hittade den här bilden, är det så du menar:

http://www.mailleartisans.org/weaves/pics/1272-1_chain.jpg

Men det måste ju göras ett tyg av det (och inte bara en kedja) och då kommer ändå den japanska varianten att få fyra andra ringar per ring.

pragmatist
2009-12-10, 21:15
Men det måste ju göras ett tyg av det (och inte bara en kedja) och då kommer ändå den japanska varianten att få fyra andra ringar per ring.

Om jag förstår saken rätt så brukade man inte göra sammanhängande skjortor och liknande av japansk brynja utan man satte fast dem på och mellan andra bitar av rustning.

stolpskott
2009-12-10, 21:23
Vilka indoeuropéer och slag är det du tänker på här?

Läste det i J.F.C. Fullers 'De avgörande slagen, vol 1'. Kommer inte ihåg på rak arm men jag kan kolla upp det lite senare. Det blir bra som kvällsläsning.

Jag har en hypotes om att Tacitus svioner inte alls fanns i Mälardalen, utan i stället norr om Polen vid en liten flod som passande nog heter Svina. Jag har sett ungefär samma tankgångar framföras tidigare, men aldrig i något vetenskapligt sammanhang.

Den hypotesen har jag stött på tidigare faktiskt. Säg till ifall du stöter på något som stöder den teorin. Verkar oerhört intressant... *popcorn*

stolpskott
2009-12-10, 21:48
Vilka indoeuropéer och slag är det du tänker på här?

Det visade sig att jag hade lite fel. Jag citerar sida 33 i ovan nämnda bok, där Fuller redan insatt läsaren i nordöstra afrikas, samt arabländernas, åkerbruksbefolkning, och man kan däför anta att följande citat gäller just dessa;

Det första kända stora slaget mellan folk som livnärde sig på betande djur och en åkerbruksbefolkning inträffade under det tredje årtusendet före kristus. Från de stora nordliga grässtepperna i den kaspiska regionen strömmade under flera århundraden ett krigarfolk som är känt som indoeuropéerna. Hord efter hord drog de åt öst, sydöst, väst och söder. Vad som förorsakade dessa rörelser är inte riktigt känt. (...) eller så hade de som några historiker framhållit i kombination med uppfinnandet av svärdet lyckats få fram en överlägsen hästras.

Jag hade tydligen helt fel vad det gällde årtal, men deras tillgång till svärd verkar ha varit absolut. Detta verkar ha hänt innan dess att Egypten blivit en etablerat krigsmakt, då Egypten först nämns en halv sida senare.

mangemani
2009-12-10, 22:46
lite historia som jag faktiskt kollade upp efter jag hade hört sabatons 40:1 blev jag rätt så fascinerad över,slaget om Wizna,hur 740 polska soldater stog emot det mäktiga wermacht. över 41 000 tyska trupper sattes in och dom stog ut i 3 dagar.
imponerande måste jag säga.

hugok
2009-12-11, 10:17
Romarna och andra medelhavsfolk hade ju ingen aning om vad som fanns utanför deras egen horisont. Däremot hade ju handelsleder mellan Medelhavet och Östersjön existerat i tusentals år, och berättelser om länderna långt norrut fanns i omlopp i Medelhavsregionen. Men vad har det med saken att göra?

Tänkte mest på världens och framför allt somarnas vetskap om skandinavien.

stolpskott
2009-12-11, 10:44
lite historia som jag faktiskt kollade upp efter jag hade hört sabatons 40:1 blev jag rätt så fascinerad över,slaget om Wizna,hur 740 polska soldater stog emot det mäktiga wermacht. över 41 000 tyska trupper sattes in och dom stog ut i 3 dagar.
imponerande måste jag säga.

Dock kan man inte vara helt säker på att källan inte är tendensiös ;).
Dock håller jag med om att historian är ruskigt imponerande.

Bärs
2009-12-11, 10:56
Tänkte mest på världens och framför allt somarnas vetskap om skandinavien.

Det först på 500-talet e.Kr. som mer detaljerad information om folken i Norden skrivs ned, av Jordanen i hans s.k. Getica.

Bärs
2009-12-11, 11:03
Den hypotesen har jag stött på tidigare faktiskt. Säg till ifall du stöter på något som stöder den teorin. Verkar oerhört intressant... *popcorn*

Tja, jag tycker att det är den naturligaste slutsatsen att dra när man läser Germania. Med tanke på att Tacitus inte har en aning om den skandinaviska halvön är det minst sagt märkligt att placera en av hans beskrivna stammar mitt på den. Det enda argumentet är ju att svearna åtskilliga sekel senare fanns i Mälarregionen.

stolpskott
2009-12-11, 11:41
Tja, jag tycker att det är den naturligaste slutsatsen att dra när man läser Germania. Med tanke på att Tacitus inte har en aning om den skandinaviska halvön är det minst sagt märkligt att placera en av hans beskrivna stammar mitt på den. Det enda argumentet är ju att svearna åtskilliga sekel senare fanns i Mälarregionen.

Finns den boken att låna på vanliga folkbiblioteket? Verkar vara intressant läsning.

Bärs
2009-12-11, 12:58
Finns den boken att låna på vanliga folkbiblioteket? Verkar vara intressant läsning.

Finns på nätet i engelska versioner.

stolpskott
2009-12-11, 13:47
Finns på nätet i engelska versioner.

Usch, facklitteratur på engelska :( Får väl nöja mig med det...

Bärs
2009-12-11, 15:05
Usch, facklitteratur på engelska :( Får väl nöja mig med det...

Facklitteratur?

Den kom i en svensk nyöversättning för några år sedan och finns även i äldre svenska översättningar lite här och var. Boken ansågs ju vara relevant läsning för germaner för inte allt för länge sedan.

Bärs
2009-12-11, 15:20
Tänkte mest på världens och framför allt somarnas vetskap om skandinavien.

Antikens människor hade en uppfattning och den s.k. kimbriska halvön, som med säkerhet är Jylland. Romarna slogs ju med kimbrerna, som befann sig på vandring genom Europa, redan på 100-talet f.Kr. Området öster om Jylland uppfattades dock som en ocean med diverse mindre öar och någon kunskap om den Skandinaviska halvöns existens verkar inte ha existerat. Romarna fick ju spö av germanerna 9 e.Kr. och parkerade sig därefter definitivt bakom Rhen, och kom därför aldrig heller att få någon egentlig insyn i största delen av germanernas områden.

Om romarna skulle ha erövrat Germanien i sin helhet skulle det säkert ha gått för germanerna på samma sätt som det gick för kelterna. Befolkningen skulle ha bytt språk till latin och germanskan skulle ha levt kvar i några perifera randområden, dvs. vi skulle tala ett romanskt språk i Sverige idag.

C.E.J.
2009-12-11, 16:23
Usch, facklitteratur på engelska :( Får väl nöja mig med det...

Naturligtvis skrivs mer nischad information nästan uteslutande på engelska.

Bärs
2009-12-11, 16:48
Germania gavs ut 98 e.Kr. och är förstås skriven på latin.

stolpskott
2009-12-11, 19:05
Ok, då försöker jag hitta den på svenska först.

Facklitteratur är kanske fel ord, men det är inte direkt en skönroman vi pratar om här.

C.E.J.
2009-12-11, 19:21
Germania gavs ut 98 e.Kr. och är förstås skriven på latin.

Jaså. Hängde inte riktigt med i ämnet utan noterade bara det sedvanliga gnället över engelska språket.

Bärs
2009-12-11, 19:47
Ok, då försöker jag hitta den på svenska först.

Facklitteratur är kanske fel ord, men det är inte direkt en skönroman vi pratar om här.

Tja, romarna krävde faktiskt att historieskrivning o.dyl. skulle ha litterära kvalitéer. Det är därför t.ex. Caesars De bello gallico anses vara ett mästerverk på latin.

Germania är kort och lättläst. Men det är lika mycket en kritik av Rom som en beskrivning av germanerna.

stolpskott
2009-12-11, 22:22
Ok, då ska jag kanske läsa den på engelska ;) Jag gnällde inte över engelskan, min negativitet kom snarare ifrån det faktum att de sex senaste böcker jag läst varit på engelska och det skulle vara trevligt med lite variation...

hugok
2009-12-11, 22:31
Antikens människor hade en uppfattning och den s.k. kimbriska halvön, som med säkerhet är Jylland. Romarna slogs ju med kimbrerna, som befann sig på vandring genom Europa, redan på 100-talet f.Kr. Området öster om Jylland uppfattades dock som en ocean med diverse mindre öar och någon kunskap om den Skandinaviska halvöns existens verkar inte ha existerat. Romarna fick ju spö av germanerna 9 e.Kr. och parkerade sig därefter definitivt bakom Rhen, och kom därför aldrig heller att få någon egentlig insyn i största delen av germanernas områden.

Om romarna skulle ha erövrat Germanien i sin helhet skulle det säkert ha gått för germanerna på samma sätt som det gick för kelterna. Befolkningen skulle ha bytt språk till latin och germanskan skulle ha levt kvar i några perifera randområden, dvs. vi skulle tala ett romanskt språk i Sverige idag.

Jag antar att det är teutobergskogsslaget du menar, det är väl ganska nära jylland om jag inte missminner mig. Det är en ganska intressant tanke det med om Augustus skulle vunnit där också med tanke på att romarna säkerligen hade haft en helt annorlunda kraft att sätta in mot hunnerna om de ägt germanien. Jag har läst någonstans att goterna som från östra centraleuropa och slogs mot romarna har många ättlingar i norden. En del av dem reste norrut och en del söderut.

Bärs
2009-12-11, 22:50
Ok, då ska jag kanske läsa den på engelska ;) Jag gnällde inte över engelskan, min negativitet kom snarare ifrån det faktum att de sex senaste böcker jag läst varit på engelska och det skulle vara trevligt med lite variation...


Men så läs den på svenska då.... eller på latin.

Bärs
2009-12-11, 23:05
Jag antar att det är teutobergskogsslaget du menar, det är väl ganska nära jylland om jag inte missminner mig. Det är en ganska intressant tanke det med om Augustus skulle vunnit där också med tanke på att romarna säkerligen hade haft en helt annorlunda kraft att sätta in mot hunnerna om de ägt germanien. Jag har läst någonstans att goterna som från östra centraleuropa och slogs mot romarna har många ättlingar i norden. En del av dem reste norrut och en del söderut.

Ja, och om germanerna romaniserats inom Rom, som romerska medborgare, skulle ju aldrig de germanska folkvandringarna ägt rum. Det tragikomiska var ju att de intog Rom för att komma åt rikedomar och civilisation, men de kunde ha fått allt det några hundra år tidigare om det skulle ha fattat att inte ge romarna spö 9 e.Kr. Germanerna var helt enkelt för dumma för att förstå sitt eget bästa.

Om det skulle ha gått på det sättet är det helt möjligt att Romarriket skulle existera idag och utgöra hela Europa. Synd att det inte blev så.

Goterna i sin tur antas ju ursprungligen härstamma från Wislas delta. Enligt en antik uppgift hade de emigrerat dit från ungfär dagens Sverige. Detta är dock antagligen en politiskt motiverad och konstruerad ursprungsmyt, som typiskt nog brukar accepteras utan omsvep.

hugok
2009-12-12, 20:43
Ja, och om germanerna romaniserats inom Rom, som romerska medborgare, skulle ju aldrig de germanska folkvandringarna ägt rum. Det tragikomiska var ju att de intog Rom för att komma åt rikedomar och civilisation, men de kunde ha fått allt det några hundra år tidigare om det skulle ha fattat att inte ge romarna spö 9 e.Kr. Germanerna var helt enkelt för dumma för att förstå sitt eget bästa.

Om det skulle ha gått på det sättet är det helt möjligt att Romarriket skulle existera idag och utgöra hela Europa. Synd att det inte blev så.

Goterna i sin tur antas ju ursprungligen härstamma från Wislas delta. Enligt en antik uppgift hade de emigrerat dit från ungfär dagens Sverige. Detta är dock antagligen en politiskt motiverad och konstruerad ursprungsmyt, som typiskt nog brukar accepteras utan omsvep.

Det hade varit riktigt ballt om romarriket hade fortsatt existera, men problemet är att det ändå säkerligen hade delats upp i väst oc öst:( Vilket gjorde det svagare. Men världen hade säkerligen varit mycket mer långt kommen eftersom nästan 1000 år av folkvandring och medeltid hade kunnat användas till något vettigt istället och eftersom romarriket var något sånar demokratiskt, i alla fall i början och jämfört med medeltida kungadömen så hade det varit intresant att se hur världen hade sett ut rent politiskt.

Det var väl någon gång på 1800-talet som det skrevs massa politisk nationalistisk propaganda i Sverige om tiden från vikingarna och tillbaks och det är ju berättelser som man gärna vill tro på så det gör väl folk. Jag läste ocså förut att Goterna och Burgunderna höll till på bornholm ett tag, men jag kommer inte ihåg så mycket om var jag läste det eller mer om hur det gick till.

Trance
2009-12-12, 20:57
Är Guns, Germs and Steel värd att läsa? Populärvetenskaplig bok så den tar sig vissa friheter men till vilken grad?

130kg finsk sisu
2009-12-12, 21:00
Är mycket intresserad av historia. All historia. Anser mig mycket kunnig inom finsk 1900-tals historia. Om ni har frågor om det så svarar jag gärna.

hugok
2009-12-12, 23:50
Är mycket intresserad av historia. All historia. Anser mig mycket kunnig inom finsk 1900-tals historia. Om ni har frågor om det så svarar jag gärna.

Ett stolt kapitel för finland under 1900-talet med vinterkriget:D Var det många svenskar som hjälpte till. Det har man i alla fall fått lära sej på historielektionerna i svenska skolor.

130kg finsk sisu
2009-12-13, 05:12
Under vinterkriget var den folkliga opionen i Sverige väldigt PRO Finland under devisen "Finlands sak är vår". Ungefär 8500 man hann ut i strid i den s.k "Svenska frivilligkåren". Dessa stred i Lappland under ett par veckors tid i tidvis hårda patrullstrider och avärjningar.

I Fortsättningskriget var man mycket mindre PRO Finland pga att Finland hade tyskarna som vapenbröder men enligt Finsk historieskrivning stred man i ett separat krig. Detta har t.o.m President Tarja Halonen understrykit och hon ligger långt ute till vänster.
I Fortsättningskriget var svenskarna för år 1941 en bataljon som stred på Hangöfronten. 1944 var det endast en pluton som orkat stanna. Deras stridsinsats är dock legendarisk 1944. Vid Tali-Ihantala fick de svenska frivilliga namnet "Tigrarna vid Tali". I det stora slag som avgjorde Finlands och nordens öde så stod de 20 talet riksvenskarna för ne bejublad insats. De stod som ett stenblock i den fram och tillbaka böljande striden och bildade en fast punkt i linjen. I den linje där tiotusentals soldater stred. De leddes av Löjtnant Orvar Nilsson som även stred i Koreakriget. Sedan blev han om jag inte minns fel nån slags hög chef för hemvärnet i Sverige. Han lever än idag.

Detta en kort story vad jag minns av allt läsande.

- Kreh
2009-12-13, 09:12
Sisu, Finland var ju som bekant allierade med Tyskland under andra världskriget. Vad tyckte den gemene finnen om nationalsocialismen?

130kg finsk sisu
2009-12-13, 10:31
Vi var militärt allierade inte politiskt. Vi hade våra fasciter IKL som fick ca. 7-8 % av rösterna på 30-talet. Men de hade inte judehatet på sin agenda utan liknade mer Mussolinis facsister. Det var mer kommunisthatet som ledde dem.
Jag tror 9 judar deporterades under 2vk, och alla dessa kriminella. Detta är givetvis 9 för mycket men kom ihåg att Tyskland utövade stark påtryckning på Finland. I Finlands armè stred judarna sida vid sida med sina finska vapenbröder och för dem var Finlands frihet lika viktig som för lutherarnerna.
Tyskarna sågs som ett en nödvändig allierad men nationalsocialismen anhängare var få.
Men antalet fosterländska var många till antalet. I vinterkriget var det 0,007 promille desertörer. I Fortsättningskriget uppeemot 1%. Mycket beroende på då försvaret på karelska näset rämmade i juni 1944.

von huff
2009-12-13, 10:37
Sisu stämmer det att det var vanligare att man i österbotten smet från kriget än nere i Finland?Hörde det av två personer som var med om vinter-,fort.kriget

130kg finsk sisu
2009-12-13, 10:41
Ringde för en stund upp 2 av mina veteranbekanta. Båda stred i IR 13 i fortsättningskriget där det svenska frivilligkompaniet(senare endast en pluton) stred. Försökte få dem att berätta lite storys om de svenska frivilliga. Den ene sa att de var hårda att supa och kriga. Inget mer. Men han var stationerad rätt långt bort från svenskarna.
Den andra hade under 2 veckor tjänstgjort som hästkusk åt svenskarna då deras ordinarie var hemma i Sverige på permission. Han delade in svenskarna i 3 olika läger.
1. Yrkesmilitärer och andra som ville ha krigserfarenhet
2. Sådana som verkligen kände för Finland
3. Äventyrare
Sedan berättade han en lite episod som inte är så speciell men min gode veteran valde att berätta den och jag fick lov att återge den på internet om jag använde fiktiva namn. (Veteranen trodde att jag skrev en bok, visste inte vad internet är)
"Det var en helt vanlig dag då vi skulle köra mat till linjen och ryssarna sköt störningseld med arttilleri. Det var jag och undersergeant Gunnarsson från Sverige och en annan finlandssvensk som fick uppdraget. Mitt i allt kommer en arttillerikoncentration rakt mot oss. Tror det var uppemot 10 granater. När jag tittade upp hade finlandssvensken fått en granatskärva yligt i låret medans svensken var helt borta. Mitt i allt får en snödriva liv och upp kommer Gunnarsson och ropar glatt på bredaste skånska "Ta det lungt pojkar Gunnarsson andas ännu"

Har under 10 år interjuvat massvis med veteraner i bygden och har många bra storys. Tyvärr börjar veteranleden glesna med historierna lever kvar. Har fått förmånen att lära känna flera av dem. Främst fortsättningskrigets veteraner eftersom vinterkrigsveteranerna börjar vara döda allihopa.

von huff
2009-12-13, 10:47
Min gammelmorfar tänkte bli skjuten då han fick order att skjuta en rysk fånge.Han vägrade skjuta en försvarlös man.Det slutade med att hans kamrat sköt fången.Har ochså hört historier där kompisen som står bredvid mitt i allt får en kula i pannan.Måste fråga efter fler historier man börjar glömma dom.Helt otroligt att han kan komma ihåg alla namn

130kg finsk sisu
2009-12-13, 10:47
Sisu stämmer det att det var vanligare att man i österbotten smet från kriget än nere i Finland?Hörde det av två personer som var med om vinter-,fort.kriget
Stämmer pga närheten till Sverige.
Pluss att svenska Österbotten var väldigt vitt från 1918. Alla som sympatiserade något till vänster stöttes ut. Så då kriget började vända 1944 stack vänsteranhängarna västerut under permissioner eftersom de inte kände så stor samhörighet med den stora vita majoriteten i Österbotten. De kommuner med mest Sverigefarare var Närpes,Korsnäs,Petalax, Oravais och givetvis röda Munsala.
Många veteraner här tycker att man fick slagkrafigare förband då de opålitiliga gav sig iväg. Denna åsikt stärks av att svenskösterbottningarna verkligen satte hårt mot hårt på karelska näset sommaren 1944.

I söder hade man inte Sverige lika nära och man hade bättre smält 1918s händelser. Södra Finlands svenskspråkiga vänstermänniskor var mera inne i Socialdemokratin och Socialdemokratin var stadigt fosterländska vid denna tidpunkt med Väinö Tanner i spetsen.

von huff
2009-12-13, 10:50
Gammelmorfar och hand polare hade problem med en prickskytte som hade tagit flera av dem.De försöker se vart han gömmer sig och ser en gran som saknar snö och sedan ett gevär som sticker fram lite.Gmorfars vapenbroder frågar var skall jag sikta och han får svaret att skjut 20cm över pricksyttens gevärmynning.Det funkade och prickskytten faller ner.

von huff
2009-12-13, 10:52
Tack Sisu:)

130kg finsk sisu
2009-12-13, 10:58
Måste tillägga med fallet Närpes som är en stor kommun till ytan var även mycket delad. Det var främst från kustbyarna det stack folk till Sverige. Medans många andra av byarna hade mycket fosterländska människor. I Finby bodde ju bl.a en Mannerheimriddare, Arvid Nordin.
Skriver detta så inte nån Närpesbo tar illa upp om man råkar läsa det.

Trapper Buzz
2009-12-13, 11:05
Min gammelmorfar tänkte bli skjuten då han fick order att skjuta en rysk fånge.Han vägrade skjuta en försvarlös man.Det slutade med att hans kamrat sköt fången.Har ochså hört historier där kompisen som står bredvid mitt i allt får en kula i pannan.Måste fråga efter fler historier man börjar glömma dom.Helt otroligt att han kan komma ihåg alla namn

Menar du att din gammelmorfar lever än, Hr v Huff? :)

130kg finsk sisu
2009-12-13, 11:07
Huffen är väl 17 eller nåt.
Så min gissning är:
Huffen 17
Huffens mamma 38
Huffens morfar 65
Huffens gammelmorfar 93 (Man skall vara minst 90 för att ha deltagit i vinterkriget)

Trapper Buzz
2009-12-13, 11:20
Ja, jag tvivlade inte, bara menar vilken fantastisk tillgång! :)

Vi har en farbror på 93 (två år äldre än salig farfar min) som jag ofta pratar med i gym-omklädningsrummet... Snubben kastar, klyver, staplar ved regelbundet och lunkar/skidar en halvmil varannan dag..
han låg vid fronten 1940 och en av hans kompisar
klippte till en tysk soldat som hade mopsat sig.

Min mormor fyller f ö 89 nästa gång.

von huff
2009-12-13, 11:49
Jag är 19.Jo han lever, är väl 95 och fullt klar i knoppen.

Förövrigt kan jag säja att han sade att nuförtidens krigsfilmer om vinterkriget är mycket *bs*

von huff
2009-12-13, 11:52
Ja, jag tvivlade inte, bara menar vilken fantastisk tillgång! :)

Vi har en farbror på 93 (två år äldre än salig farfar min) som jag ofta pratar med i gym-omklädningsrummet... Snubben kastar, klyver, staplar ved regelbundet och lunkar/skidar en halvmil varannan dag..
han låg vid fronten 1940 och en av hans kompisar
klippte till en tysk soldat som hade mopsat sig.

Min mormor fyller f ö 89 nästa gång.

Det är jävligt mycket krut i endel gamlingar.Min mors morfar som jag har berättat om bor ensam hemma, lagar sin mat själv, målar osv.Många saker sitter i ännu från kriget, han slösar t.ex inte det minsta trots att det finns pengar

130kg finsk sisu
2009-12-13, 11:53
Det är omöjligt att återskapa de flyganfall och arttillerikoncentrationer som var i kriget. Kan nämnas att de rysaka arttilleriförberedelserna vid Tali-Ihantala endast överträffades av Staligrad och D-day. Så det var ett helvete som de finska, finlandssvenska, riksvenska och estniska soldaterna fick utstå då de låg i sina provosoriskt grävda gropar.
Så din gammelmorfar talar definitivt sanning.

130kg finsk sisu
2009-12-13, 11:55
Huff, din gammelmorfar är då född 1914. Då tillhör han den legendariska generation som stred alla 5 åren av krig. Födda 1912-1917 hade fronttjänst hela kriget. Yngre och äldre än dessa deltog inte hela tiden. Givetvis deltog man inte heller om man dog,skadades eller blev sjuk.

von huff
2009-12-13, 11:55
Det är omöjligt att återskapa de flyganfall och arttillerikoncentrationer som var i kriget. Kan nämnas att de rysaka arttilleriförberedelserna vid Tali-Ihantala endast överträffades av Staligrad och D-day. Så det var ett helvete som de finska, finlandssvenska, riksvenska och estniska soldaterna fick utstå då de låg i sina provosoriskt grävda gropar.
Så din gammelmorfar talar definitivt sanning.

Exakt men jag tänkte faktiskt rent praktiska saker som kläder,mat osv.Han sade att det egentligen var ännu värre än det sser ut i filmerna fast iofs känner man ju ingen kyla genom tv rutan heller.En sådan sak som hela stövlar var inte så vanliga som det är i tv

von huff
2009-12-13, 11:57
Huff, din gammelmorfar är då född 1914. Då tillhör han den legendariska generation som stred alla 5 åren av krig. Födda 1912-1917 hade fronttjänst hela kriget. Yngre och äldre än dessa deltog inte hela tiden. Givetvis deltog man inte heller om man dog,skadades eller blev sjuk.

Ja han stred alla 5 åren.Han slapp nog på kortare hemvisit några ggr men inte många.Han klarade sig ganska bra utan skador ochså

130kg finsk sisu
2009-12-13, 12:01
JEpp. Givetvis hade den 10-14 dagars permissoner 1-2 gånger i året. Vet du huffen vilket regemente,bataljon,kompani han stred i? Militärgrad?
Jag skulle gissa om han är från östra Nyland att han i vinterkriget stred i i IR 10. I fortsättningskriget i början endera IR 55 eller 24 för att sen eventuellt förflyttas till IR 13 eller 61. Kanske han även var i nån av de avdelta bataljonerna 27 eller 1? Eller var han arttillerist?

kjell33
2009-12-13, 12:04
Det är omöjligt att återskapa de flyganfall och arttillerikoncentrationer som var i kriget. Kan nämnas att de rysaka arttilleriförberedelserna vid Tali-Ihantala endast överträffades av Staligrad och D-day. Så det var ett helvete som de finska, finlandssvenska, riksvenska och estniska soldaterna fick utstå då de låg i sina provosoriskt grävda gropar.
Så din gammelmorfar talar definitivt sanning.

Icke desto mindre hejdades ryssarna, inte minst tack vare artillerigeneralen nenhonens nytänkande inom eldledningen, för vilket han 1945 tilldelades mannerheimkorset.

von huff
2009-12-13, 12:10
JEpp. Givetvis hade den 10-14 dagars permissoner 1-2 gånger i året. Vet du huffen vilket regemente,bataljon,kompani han stred i? Militärgrad?
Jag skulle gissa om han är från östra Nyland att han i vinterkriget stred i i IR 10. I fortsättningskriget i början endera IR 55 eller 24 för att sen eventuellt förflyttas till IR 13 eller 61. Kanske han även var i nån av de avdelta bataljonerna 27 eller 1? Eller var han arttillerist?

Kommer ej ihåg men får reda på det senare idag

130kg finsk sisu
2009-12-13, 12:11
JA, arttilleriet och stuka-bombarna var den största orsakerna att ryssarna hejdades. Men grunden är att infanteriet hölls i ställningarna och inte flydde i panik.

130kg finsk sisu
2009-12-13, 12:12
Kommer ej ihåg men får reda på det senare idag

Blir intressant om jag har nåt rätt. Min gissning gäller ifall han var infanterist. Försök få så exakta uppgifter som möjligt. Skriv gärna ner så du minns. :)

von huff
2009-12-13, 12:15
Blir intressant om jag har nåt rätt. Min gissning gäller ifall han var infanterist. Försök få så exakta uppgifter som möjligt. Skriv gärna ner så du minns. :)

Det skall jag göra

stolpskott
2009-12-14, 12:24
Är det någon som vet vem det var som regerade över mongolriket emellan Djinhis och Kublai Khan?

Nitrometan
2009-12-14, 13:10
Är det någon som vet vem det var som regerade över mongolriket emellan Djinhis och Kublai Khan?

En snabb koll på wiki säger:

Enligt en av honom själv stiftad arvslag delades hans ofantliga rike i fyra khanat (det område som styrs av en khan), och härskaren över khanatet Kina skulle efterträda honom i värdigheten av khaghan. Hans fyra söner, Jochi, Chagatai, Ögedei och Tolui kom att styra över en del vardera med Ögedei som officiell khagan och överordnad de andra. Jochi, den äldste hade dock avlidit ett år före sin far och dessutom ansetts ha varit en oäkting sedan han fötts kort efter modern Börte räddats från merkitisk fångenskap. Hans del (den nordvästra, nuvarande Kazakstan och asiatiska Ryssland) delades mellan Jochis då redan vuxna barn Batu, Berke och Orda (Batu skulle senare med hjälp av Djingis störste general Tsubotai, ursprungligen son av en smed rida västerut med 150 000 man och nå fram till Tyskland och Wien).

Khubilai khan var grundläggaren av den mongoliska Yuandynastin i Kina, född omkring 1215, död 1294. Han var andre son till Djingis khans fjärde son, Tolui.

Kublai khan var på 1250-talet ståthållare i norra Kina åt sin äldre broder Möngke, och blev efter Möngkes död 1259 mongolernas kaghan ("storkhan"), och hans övervälde räckte då ända till Ryssland och Persien i väster. Kublai grundlade 1264-1267 ett nytt residens i Jenking (nuvarande Peking, på mongoliska Khanbaliq. Hans sommarhuvudstad, Xanadu, blev mytomspunnet för sin prakt.

stolpskott
2009-12-14, 13:25
Aaahh, coolt. De där om khanaten hade jag aldrig hört talas om...

Nitrometan
2009-12-14, 13:36
Aaahh, coolt. De där om khanaten hade jag aldrig hört talas om...

Tror han ville undvika att sönerna skulle börja slåss med varandra.

Vilket hade varit tragiskt när han hade lyckats skapa ett så stort rike.

stevebc
2009-12-14, 13:36
Ooh, älskar historia! Är särskilt intresserad av Frankrikes historia samt korstågen.

Nitrometan
2009-12-14, 13:37
Ooh, älskar historia! Är särskilt intresserad av Frankrikes historia samt korstågen.

De franska korstågen mot katarerna antar jag att du har koll på då?

stevebc
2009-12-14, 13:43
De franska korstågen mot katarerna antar jag att du har koll på då?Faktiskt inte. Det är två skilda delar av den europeiska historian som jag är intresserad av. Korstågen i mellanöstern tänker jag på främst mellan typ 1000-1280. De "inhemska" korstågen i Europa intresserar mig inte lika mycket, även om jag diskuterat spanska inkvisitionen en hel del med en marockan i klassen. Sorglig del i Spaniens historia som många anser är en del i det som blev det rikets "fall". Marockanerna/algerierna kunde inte komma till undsättning då de hade något slags inbördeskrig då.

Bärs
2009-12-14, 14:07
Faktiskt inte. Det är två skilda delar av den europeiska historian som jag är intresserad av. Korstågen i mellanöstern tänker jag på främst mellan typ 1000-1280. De "inhemska" korstågen i Europa intresserar mig inte lika mycket, även om jag diskuterat spanska inkvisitionen en hel del med en marockan i klassen. Sorglig del i Spaniens historia som många anser är en del i det som blev det rikets "fall". Marockanerna/algerierna kunde inte komma till undsättning då de hade något slags inbördeskrig då.

Vad har spanska inkvisitionen med korståg i Europa att göra? Och hur hänger inkvisitionen ihop med Spaniens nedgång?

von huff
2009-12-14, 21:47
Sisu jag talade inte själv med gammelmorfar men fick via mormor höra att han tillhörde stats(d?)kompani 21 och till den tunga divisionen(?).Han körde b.la. lik.Han lär ha blivit väldigt intresserad och glad av mitt intresse så jag kommer att diskutera med honom och om ni här på forumet har frågot till en äkta finsk krigsveteran så frågar jag gärna för er del:)

Brickhead
2009-12-14, 22:04
Är det någon som vet vem det var som regerade över mongolriket emellan Djinhis och Kublai Khan?

om du är intresserad ska du läsa conn igguldens böcker om Djinhis khan och hans bröders erövringar, riktigt bra böcker!

stolpskott
2009-12-15, 10:21
Haha, ska snart ge mig på tredje boken ;) Har väntat i ett år på den :D
Men tack för tipset ändå.

svennebanan
2009-12-15, 10:28
Jag gillar inte historia.

Nitrometan
2009-12-15, 10:30
Jag gillar inte historia.

Trådtitel: "Tråden för oss som gillar historia eller tänker börja göra det."

Då kanske detta inte är en tråd för dig?

svennebanan
2009-12-15, 10:32
Trådtitel: "Tråden för oss som gillar historia eller tänker börja göra det."

Då kanske detta inte är en tråd för dig?

Trist

Tricce
2009-12-15, 10:35
Trist

På tal om trist och historia, är du Jwzrd i egen hög personlighet eller?

svennebanan
2009-12-15, 10:36
På tal om trist och historia, är du Jwzrd i egen hög personlighet eller?

Hahahaha nej, men I wish!
Misstankarna tas som en komplimang för övrigt.

C.E.J.
2009-12-15, 11:29
På tal om trist och historia, är du Jwzrd i egen hög personlighet eller?

Bra diss mot jwzrd.

svennebanan
2009-12-15, 11:40
Bra diss mot jwzrd.

*fniss*

130kg finsk sisu
2009-12-15, 11:52
Sisu jag talade inte själv med gammelmorfar men fick via mormor höra att han tillhörde stats(d?)kompani 21 och till den tunga divisionen(?).Han körde b.la. lik.Han lär ha blivit väldigt intresserad och glad av mitt intresse så jag kommer att diskutera med honom och om ni här på forumet har frågot till en äkta finsk krigsveteran så frågar jag gärna för er del:)

Han tillhörde ett stabskompaniet dvs ett kompani som hade underhåll,ledning och elitjägare i sitt kompani. Kanske han var i divisionens stabkompani.
Tror nog du måste fråga upp lite närmare. Eftersom jag vet att det inte finns något komaninummer med ordningstalet 21. Ej heller en divisionnummer med 21 så googlade jag på Tunga sektionen 21 som jag har hört nångång. OCh vips fick jag fram denna sida. http://www.veteraanienperinto.fi/svenska/t_pankki/a_lajit/Svensksprakiga3.htm

Och meningen: "Den Tunga Sektionen 21, som i huvudsak hörde till den finskspråkiga 8 Divisionen"

Så min kvalificerade gissning är att din gammelmorfar stred i stabskompaniet i tunga sektionen 21 som är ett tungt arttilleriförband. Tunga sektionerna var ofta direkt underställda divisionsstaben.
Och denna text fanns på samma sida:
Den Tunga Sektionen 21 hörde till den finskspråkiga 8 Divisionen som till största delen uppställts i Södra Finland. Sektionen ställdes upp i Borgåtrakten i huvudsak av svenskspråkiga reservister. Ca en tredjedel var beväringar. Som utrustning hade man franska tunga haubitsar och kanoner. Sektionens färd under kriget var mycket lång. I början av fortsättningskrigets anfallsskede deltog den i återerövringen av de västra delarna av Karelska Näset. Sektionen förflyttades dock snart till norra sidan om Ladoga, där anfallet pågick långt norrut mot Seesjärvi och Maaselkänäset. Under ställningskriget på försommaren 1942 förflyttades sektionen söderut till Svir. För två batterier fick den nya och effektiva ryska krigsbyteshaubitsar. På sommaren 1944 deltog sektionen i de uppehållande striderna nordväst om Ladoga och i den slutliga avvärjningen av fienden i norra ändan av Ladoga.

Tricce
2009-12-15, 12:24
Bra diss mot jwzrd.

Eller snarare trist historia det där med att han blev bannad? ;)
Fri tolkning mao.

On topic, har satt igång och börjat läsa lite om roms historia nu igen tack vare denna tråd.

stolpskott
2009-12-17, 11:56
Eller snarare trist historia det där med att han blev bannad? ;)
Fri tolkning mao.

On topic, har satt igång och börjat läsa lite om roms historia nu igen tack vare denna tråd.

Vassego :) Det ämnet är faktiskt en favorit :D Om du är intresserad av den militära delen kan jag rekommendera boken "Kejsare och generaler" av Adrian Goldsworthy. Dn täcker hela den romerska militärhistorian ganska bra.

von huff
2010-01-13, 22:24
du har rätt Sisu:)Jag talade med honom igår.Jag frågade inte så mycket utan lät honom berätta det han själv ville.

Han var 8 år ute i kriget,han hörde b.la stabskompaniet och i bataljon 3 i artilleriets tunga sektion.Han berättade inte tyvärr om alla ställen han varit på men karelska näset var han och så långt som till en viss tågräls (minns ej namnet på staden).Det var viktigt att rälsen inte rördes eller korsades även om man många finnar sprang över till andra sidan.Under vinterkriget använde dom bara hästar men i fortsättningskriget hade de inte en enda häst volket var ganska intressant.Diciplinen var stenhård.Lydde man inte så blev det stryk och ordentligt med stryk.En man låg 2 dagar efter att ha blivit uppläxad.
Gammelmorfar fick ochså som uppgift att spana efter prickskyttar, vilket var en farlig uppgift som ingen ville ha.Ibland hände det att enbuskar kunde bli flera i antal under en natt så då kunde man gissa att där låg någon och lurade.Snön förrådde ofta prickskyttarna som gärna gömde sig i träd men snön föll av grenerna och avslöjade var skytten befann sig.Efter att man upptäckt skytten brukade man ifall det var mörkt samla ihop alla och räkna till tre och sedan skjöt alla samtidigt.Det fanns gott om frivilliga skyttar.Han sade ochså att finskatalande ledarna inte var förtjusta i finlandssvenskarna men att finska och finlandssvenska soldater kom bra överens.Som jag tidigare brättat tänkte han bli skjuten pga av att han vägrade lyda kaptenens order och skjuta en krigsfånge.En av hans vapenbröder riktade sitt gevär mitt kaptenen och det hela slutade med att en frivillig avrättade ryssen.Det var inget ovanligt alls men rått och även "olagligt".Då man var i den situationen att man övermannat ryssen och ryssarna hade gett sig så var det alltid en risk att nån av ryssarna hade en granat i handen så man skjöt alltid om inte båda händerna var synliga.Det var inte accepterat att plundra ryssarna men många gjorde det.Det man alltid hittade i ryssarnas fickor var en lök, nån sorts maktlimpa och lite salt.Många hade ju ochså pengar på sig så endel tog förståss dem.Angående tobak så delades det ut 3 cigaretter/man och vecka.
Vapnena som användes, var ju många men G använde sig av "ryssbössan" halva tiden och av finländska gevär andra halvan.
Det fanns ingen brist på gevär och alla hade heller inte egna gevär, man tog det man tog och ibland kunde nån ha tagit ens gevär efter man kom tiillbaka efter en ledighet.Någon tysk utrustning såg de inte röken av men enligt gammelmorfar var det främst "panssarinyrkkin" altså antitankvapen som tyskarna bistod med.
En gång när det blev dags för ledighet så sade nån till gammelmorfar att han skulle ta med sig så mycket knäckebröd ha kunde.Han undrarde varför, det var inte så lång väg hem.Sen fick han se varför, det var ingen bil de skulle hem med utan i en oxkärra.Resan tog tre dagar och en bit ost var allt de fick förutom knäckebrödet.
Jag minns inte var gammelmorfar var placerad men de låg i rejält underläge, de såg tanksen komma och de var många.De vek sig trots allt inte och turen var på deras sida för tanksen fastnade, nästan alla , i ett kärr.Senare när de räknade tanksen så fick de antalet till 105st!!!!Under samma strid fick han granatsplitter i benet och hans kompis dog och han var tvugen att skida 2 km för att få vård.

Finska flygplan såg man aldrig det var bara ryska.Det tänkte även gå illa, var det 12 eller 13 April då det blev fred?Iaf så befann sig gammelmorfar och en annan soldat sig på ett berg, och ser plötsligt ett flygplan.De gömmer sig snabbt och flygplanet släpper sin bomblast på berget och de klarar sig med endast lite stenregn.Kort därefter 08.45 så får de veta att det är fred.Ryssarna ropar finski poika tule voodka, och endel finska soldater går faktiskt över till ryssarna.De finska och ryska linjerna fanns så nära varandra att de brukade ropa oförskämdheter till varandra.Jag kan även säga att gammelmorfars rysshat är stort ännu idag, han flyttar plats i bussen om nån talar ryska så han hör.




Jag är dålig på att berätta och historien har kanske inte då mycket direkt fakta, men fråga om ni vill jag har säkert glömt nåt endå.dessutom är jag usel på militärgrader och sådant

von huff
2010-01-13, 22:32
Tillägger ännu att besvikelsen var stor bland soldaterna att måste överge så mycket till Ryssland efter all tid de kämpat för områdena.

EkarN
2010-01-13, 23:06
Historia är min stora grej näst styrkelyft. Antikens historia är extra intressant.

Finlands historia under första halvan av 1900-talet är också ett roligt ämne, kul med mycket fakta här om det!

Jag gillar att spekulera om konsekvenserna av stora slag och händelser. T.ex, vad hade hänt om inte Atenarna hade vunnit vid Marathon 490 f.kr?

Trapper Buzz
2010-01-14, 00:48
Härligt, von Huff. Försök lira in gubben på band/minidisc eller nåt sånt
också.. Säkert kommer han på massa fler saker om du snackar om ämnet åtminstone en gång till inom någon vecka eller så. Vilka mänskoöden det finns mittibland 'oss' grå Svenssons.

davvvan
2010-01-14, 02:45
Jag har ett stort historieintresse, speciellt andra världskriget där självklart finska vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget ligger nära till hands. Oerhört fascinerande att läsa om. Okänd soldat är lika bra varje gång jag läser den. Kan sitta och klicka mig runt på wikipedia i flera timmar om andra världskriget och alla dess olika slag/krig... Fantastiskt.

Sveriges historia är jävligt trist om jag får säga det själv. Kanske på karolinernas tid.

von huff
2010-01-14, 08:54
Härligt, von Huff. Försök lira in gubben på band/minidisc eller nåt sånt
också.. Säkert kommer han på massa fler saker om du snackar om ämnet åtminstone en gång till inom någon vecka eller så. Vilka mänskoöden det finns mittibland 'oss' grå Svenssons.

Ja jag skall försöka få ihop mer fakta minnet räckerinte riktigt till...Ja det är otroligt att det finns folk som varit med om sånt även om det känns avlägset för oss:)

Trapper Buzz
2010-01-14, 09:24
Jag vallar min mormor i fädernestrakterna sommartid, hon älskar att åka bil.
Jäsicken vad det kommer historier. Hon kommer kanske överleva oss alla.
Dom gjordes av ett annat virke förr; till skolan genom 4 km skog,
15 km till bussen, gena med sparkstötting över fjärden en bra dag,
strömming till frukost, lunch och middag. Sen till fabriken varje morgon
måndag-lördag på andra sidan sundet sen hon flyttat en bit söderut,
ta hand om morsan och svårt reumatiske morfar efter jobbat (och före).
Sen fick morsan barn vid 16 års ålder och det var jag.
Visat sig att mormor haft ungefär lika många olika jobb som mig.
Och det är många, det.

von huff
2010-01-14, 09:59
Misstänker att det skulle ha blivit en hel del skolk om man själv skulle ha en sådan skolväg:)

Trapper Buzz
2010-01-14, 10:13
Skolk och vargspotting. Turligt nog för mormor hade man jagat bort vargarna då.
Och för oss; ifall hon hade blivit oppäten hade man kanske inte funnits?

Hemi
2010-01-14, 11:16
Vem var det nu som sade nåt i stil med...
"En åldring som dör är ett bibliotek som brinner"

clork
2010-01-14, 17:35
Historia är min stora grej näst styrkelyft. Antikens historia är extra intressant.

Finlands historia under första halvan av 1900-talet är också ett roligt ämne, kul med mycket fakta här om det!

Jag gillar att spekulera om konsekvenserna av stora slag och händelser. T.ex, vad hade hänt om inte Atenarna hade vunnit vid Marathon 490 f.kr?

Förmodligen hade man inte sagt: "Redan de gamla grekerna...", och långa lopp skulle nog inte kallas för Marathon heller. Håller med om att sånt är sjukt kul att spekulera kring...

BTW!!
Enligt 'Allt om Historia' så var Benito Mussolini under första världskriget agent åt britterna. Man kan läsa mer i deras senaste upplaga. (Försöker inte göra reklam).

//Stolpskott

130kg finsk sisu
2010-01-15, 09:07
Vinterkrigets fred slöts 13 mars 1940 och fortsättningskrigets vapenvila 4 september 1944. Kärret med tanksen torde vara vid Summa i Mannerheimlinjen i mitten av januari 1940. Rälsen du pratar om var murmaskbanan som gav Ryssland USAs bistånd. MAnnerheim ville inte bli på dålig fot med USA. Och USA var ju till en del den nation som räddade Finland som sa åt Stalin att inte likvidera Finland sen när vi var hade demobliserat.

von huff
2010-01-15, 09:53
Vinterkrigets fred slöts 13 mars 1940 och fortsättningskrigets vapenvila 4 september 1944. Kärret med tanksen torde vara vid Summa i Mannerheimlinjen i mitten av januari 1940. Rälsen du pratar om var murmaskbanan som gav Ryssland USAs bistånd. MAnnerheim ville inte bli på dålig fot med USA. Och USA var ju till en del den nation som räddade Finland som sa åt Stalin att inte likvidera Finland sen när vi var hade demobliserat.

Dåligt minne som vanligt,menade mars*gah!*På tal om Sveriges hjälp så skickade de väl tanks till Finland?Iaf berättade G att soldaterna väntade påattfå de tyska och svenska tanksen.Sen de som påstår att Finland och Tyskland vr gosa vänner har fel, förrän tyskarna jagades/drog sig bort från Finland så brände de flera byar b.la

130kg finsk sisu
2010-01-15, 12:17
Har aldrig läst eller hört om svenska tanks. Men svär inte heller på att så inte var fallet. Däreemot fick vi arttilleri av Sverige. 75 eller var det 76mm bofors kanoner.
Finalnd och Natzityskland låg i krig med varandra f.o.m vapenstilleståndet med Sovjetunionen fram till 16 maj 1945. Unikum för detta krig var att det var värnpliktiga årklass 1926 som utförde till större delen kriget. Sovjet hade ju förbjudit Finland från att kalla in reservister. Striderna var ställesvis mycket hårda och bl.a staden Rovaniemi brändes ner till grunden med undantag av en hundkoja. En hundkoja som står kvar än idag.

Nitrometan
2010-01-15, 13:44
För att illustrera de finska soldaternas mentala styrka:

I mars 1940 slöt Sovjetunionen och Finland fred. Finland tvingades till hårda eftergifter bland annat tvingades man avträda Karelen med staden Viborg. Efter att Fortsättningskriget inletts så återtog finländarna Viborg den 31 augusti 1941. Dock hade mängder av sovjetiska radiostyrda bomber och minor placerats i området, och dessa var tänkta att detoneras av den sovjetiska armén genom att vissa signaler skulle sändas på en särskild frekvens. För att hinna desarmera dem innan dess, spelade finsk radio Säkkijärven polkka oavbrutet på denna frekvens, dygnet runt, i månadsskiftet augusti/september 1941, i syfte att störa de sovjetiska radiosignalerna, vilket man lyckades med. Till slut var alla radiostyrda minor desarmerade.

De lyssnade alltså på "säkkijärven polkka" i tre dygn!! :bow: ...och lyckades desarmera bomberna.

NorgJ0zivAA

von huff
2010-01-15, 13:48
Jag minns ochså att min gammelmorfar berättade att de var tvugna att förflytta sig långt innan de kom till finsk mark när det blev fred.Måste ha känts ganska illa efter att så mycket blod gick till spillo

Hemi
2010-01-15, 14:07
Har aldrig läst eller hört om svenska tanks. Men svär inte heller på att så inte var fallet. Däreemot fick vi arttilleri av Sverige. 75 eller var det 76mm bofors kanoner.
Finalnd och Natzityskland låg i krig med varandra f.o.m vapenstilleståndet med Sovjetunionen fram till 16 maj 1945. Unikum för detta krig var att det var värnpliktiga årklass 1926 som utförde till större delen kriget. Sovjet hade ju förbjudit Finland från att kalla in reservister. Striderna var ställesvis mycket hårda och bl.a staden Rovaniemi brändes ner till grunden med undantag av en hundkoja. En hundkoja som står kvar än idag.

Det ramlade väl in några granater runt svenska samebyar också.

stolpskott
2011-01-24, 13:15
Bump. Är inne på att studera de olika krigsföringsmetoderna just nu, någon som har bra länkar/tips på böcker om ekonomiska konsekvenser eller dylikt under exempelvis Vietnam kriget, Amerikanska inbördeskriget etc?

Remokillen
2011-01-24, 13:57
Vietnamkrigen 1880-1980
Författare: Smedberg, Marco
http://http://www.historia.nu/vietnamkrigen.html

Lättläst bok som inte går så mycket på djupet av alla konflikterna.
Men jag tycker den ger en bra överblick

Waterloo- Belgien 1815
Av Michael Tamelander
http://www.michaeltamelander.se/cms/articles.php?article_id=141

En i mina ögon fantastisk bok om slaget vid Waterloo och de slagen dagarna innan som ledde fram till avgörandet.

Remokillen
2011-01-24, 14:00
Vietnamkrigen 1880-1980
Författare: Smedberg, Marco
http://www.historia.nu/vietnamkrigen.html

Lättläst bok som inte går så mycket på djupet av alla konflikterna.
Men jag tycker den ger en bra överblick

Waterloo- Belgien 1815
Av Michael Tamelander
http://www.michaeltamelander.se/cms/articles.php?article_id=141

En i mina ögon fantastisk bok om slaget vid Waterloo och de slagen dagarna innan som ledde fram till avgörandet.

stolpskott
2011-01-25, 12:01
Tack för tipsen :)

Brickhead
2011-04-27, 16:58
Bump.

Kom och fundera på en sak angående 2:a världskrigets utbrott.

Hur kom det sig att Storbritannien och Frankrike startade krig mot Tyskland när dom anföll Polen och inte Sovjet som också invaderade Polen?

Tyskland hade ju fått sina varningar men Sovjet borde väl också blivit tillsagda om dom invaderade Polen? Frankrike o Storbritannien sa väl att dom skulle skydda Polen.

mangemani
2011-04-27, 17:10
Waterloo- Belgien 1815
Av Michael Tamelander
http://www.michaeltamelander.se/cms/articles.php?article_id=141

En i mina ögon fantastisk bok om slaget vid Waterloo och de slagen dagarna innan som ledde fram till avgörandet.


ahh,napoleon krigen intresserar mej väldigt och har alltid gjort.
när jag förut bodde i villa(hemma) så förvandlade jag mitt rum till ett slag fält,hedde in en enormt stor platta som jag gjorde en någolunda bra kopia av waterloo fältet utav.
plattan tog nästan upp hela rummet mitt,säng,tvn och amigan var det som fick plats typ.
sen gjöt och målade jag napoleon tennsoldater och placerade in dom på sina historiska possitioner på fältet,division efter division,arme vinge efter arme vinge,både dom allierade och franska armen(lämnade ute den preusiska armen,tyckte det blev lite overkill med dom på fältet med).
över 10 000 soldater prydde fältet när det var klart(tog 3 år),var så jäkla stolt över mej själv,så jäkla fint och mäktigt.

men nu ligger armerna i lådor bara(vi flyttade) men nu när jag och sambon flyttar till större lägenhet,så ska mycket utav sammlingen få skåda dagsljuset igen:)

130kg finsk sisu
2013-03-13, 14:07
Bumpar upp denna intressanta tråd.
Om någon vill diskutera vinterkriget eller fortsättningskriget är jag idel öra.

micke81
2013-03-13, 14:17
Bump.

Kom och fundera på en sak angående 2:a världskrigets utbrott.

Hur kom det sig att Storbritannien och Frankrike startade krig mot Tyskland när dom anföll Polen och inte Sovjet som också invaderade Polen?

Tyskland hade ju fått sina varningar men Sovjet borde väl också blivit tillsagda om dom invaderade Polen? Frankrike o Storbritannien sa väl att dom skulle skydda Polen.

Kan rekomendera en serie böcker som heter Tredje rikets uppgång och fall,skriven av William L Shirer i detta ämne. mycket utömande och med källhänvisningar till så mycket matrial att det skulle ta en evighet att kontrolera allt.
Storbritanien och Frankrike förklarade krig vid det Tyska intåget i Polen men gjorde ingenting mer än så förens Frankrike invaderades.

Soviet hade ju ett fantastiskt svepskäl utåt att man klev in i Polen för att inte Tyskarna skulle komma längre,och hade vad jag minns en icke angrepspakt med alla sidor utom just Polen

qqq111
2013-03-13, 16:21
Bumpar upp denna intressanta tråd.
Om någon vill diskutera vinterkriget eller fortsättningskriget är jag idel öra.
yeah dude varför sög finnarna så mkt?

micke81
2013-03-13, 16:27
yeah dude varför sög finnarna så mkt?

Nu var det snarare så att Finnarna var rätt högvalitativa,kanske till och med optimala :cool:

Bärs
2013-03-13, 17:38
Bumpar upp denna intressanta tråd.
Om någon vill diskutera vinterkriget eller fortsättningskriget är jag idel öra.

Var det klokt att inte stanna vid gamla gränsen 1941?

130kg finsk sisu
2013-03-14, 06:48
Var det klokt att inte stanna vid gamla gränsen 1941?

Detta har diskuterats mycket. Inte minst som barn/ungdom minns ju hur veteranerna jag kände var rörande överens om vinterkriget och även om början av fortsättningskriget. Men då man kom till överskridandet av gränsen så blev man genast osams i sina diskussioner.

Nu i efterhand sägs det att Mannerheim överskred gamla gränsen på rent strategiska grunder, dvs man ville ha en buffert ifall/då krigslyckan svänger. Detta kan man köpa, men nog ville han även blidka högern genom att ta det (delvis) finskspråkiga Fjärrkarelen.

Som svar på din fråga så säger jag att det var KLOKT att inte delta aktivt i belägringen/intagandet av Leningrad. Troligtvis skulle staden fallit och då skulle nog inte anfallet 1944 stannat upp vid Tienhaara,Tali och Ihantala. Utan ryssarna skulle nog ha trummat på tills gränsen gått vid Haparanda och Åland. (Tror dock inte Stalin ville invadera Finland och riskera ett 3-årigt Gerillakrig).
Det var mer KLOKT än DUMT att gå över gränsen till Fjärrkarelen. Pga.
1. Man måste blidka Hitler, dvs anfalla där det går. Vi var ju beroende av Nazi-Tyskland och allierad.
2. Man måste blidka de breda inrikespolitiska kretsar som ansåg att Fjärrkarelen hörde till Finland.
3. Fjärrkarelen fungerade ju som en buffert under sommaren 1944 så man hann organisera försvaret och sätta hårt mot hårt vid Ilomants.

Men visst, det var dumt att reta den ryska Björnen med dylika sticksår.

Bärs
2013-03-14, 08:52
Detta har diskuterats mycket. Inte minst som barn/ungdom minns ju hur veteranerna jag kände var rörande överens om vinterkriget och även om början av fortsättningskriget. Men då man kom till överskridandet av gränsen så blev man genast osams i sina diskussioner.

Nu i efterhand sägs det att Mannerheim överskred gamla gränsen på rent strategiska grunder, dvs man ville ha en buffert ifall/då krigslyckan svänger. Detta kan man köpa, men nog ville han även blidka högern genom att ta det (delvis) finskspråkiga Fjärrkarelen.

Som svar på din fråga så säger jag att det var KLOKT att inte delta aktivt i belägringen/intagandet av Leningrad. Troligtvis skulle staden fallit och då skulle nog inte anfallet 1944 stannat upp vid Tienhaara,Tali och Ihantala. Utan ryssarna skulle nog ha trummat på tills gränsen gått vid Haparanda och Åland. (Tror dock inte Stalin ville invadera Finland och riskera ett 3-årigt Gerillakrig).
Det var mer KLOKT än DUMT att gå över gränsen till Fjärrkarelen. Pga.
1. Man måste blidka Hitler, dvs anfalla där det går. Vi var ju beroende av Nazi-Tyskland och allierad.
2. Man måste blidka de breda inrikespolitiska kretsar som ansåg att Fjärrkarelen hörde till Finland.
3. Fjärrkarelen fungerade ju som en buffert under sommaren 1944 så man hann organisera försvaret och sätta hårt mot hårt vid Ilomants.

Men visst, det var dumt att reta den ryska Björnen med dylika sticksår.

Ja, jag känner till det strategiska argumentet - men det framstår ju nog som ett renodlat erövringskrig av områden med en i grunden främmande befolkning. Något som sällan nämns är att finska nationalister försökte sig på samma sak redan när Finland bildades, när finska förband i samband med ryska inbördeskriget opererade i ryska Karelen med avsikt att eventuellt skapa ett storfinskt Finland redan då. Man gjorde helt enkelt ett nytt försök 20 år senare med tyskt bistånd.

Jag säger inte att det var fel egentligen, de östersjöfinska folken i Ryssland skulle naturligtvis ha mått bättre i Finland än att att utrotas och förryskas i Sovjet. Men jag ogillar att man tonar ned att det fanns en rätt lång etablerad tradition av finskt "imperialistiskt" tänkande 1941 till förmån för politiskt korrekt efterklokhet.

Anta att Finland skulle ha behållit ryska Karelen. Hur skulle området se ut idag tror du, med en betydande rysk befolkning etc. Eller skulle den ha fördrivits (el. dödats?) om tyskarna vunnit kriget?

130kg finsk sisu
2013-03-14, 09:51
Ja, jag känner till det strategiska argumentet - men det framstår ju nog som ett renodlat erövringskrig av områden med en i grunden främmande befolkning. Något som sällan nämns är att finska nationalister försökte sig på samma sak redan när Finland bildades, när finska förband i samband med ryska inbördeskriget opererade i ryska Karelen med avsikt att eventuellt skapa ett storfinskt Finland redan då. Man gjorde helt enkelt ett nytt försök 20 år senare med tyskt bistånd.

Jag säger inte att det var fel egentligen, de östersjöfinska folken i Ryssland skulle naturligtvis ha mått bättre i Finland än att att utrotas och förryskas i Sovjet. Men jag ogillar att man tonar ned att det fanns en rätt lång etablerad tradition av finskt "imperialistiskt" tänkande 1941 till förmån för politiskt korrekt efterklokhet.

Anta att Finland skulle ha behållit ryska Karelen. Hur skulle området se ut idag tror du, med en betydande rysk befolkning etc. Eller skulle den ha fördrivits (el. dödats?) om tyskarna vunnit kriget?
Det har du rätt i att i äktfinska leden fanns det ett imperalisttänkande österut redan 1918 och mellankrigstiden. Medans det i Svenkomankretsar fanns starkar tankar om statsförbund med Sverige och t.o.m införlivande av Finland till Sverige (återförening).
Troligtvis skulle den fördrivits. Eller svälts ihjäl. Brutalt men troligtvis sant. I bästa fall skulle man så småningom integrerat dessa genom hårda tag typ som Sverige gjorde med Lappmarkerna och Skåne en gång i tiderna.

Samtidigt det du kallar "politiskt korrekt efterklokhet." är ju någonting som kom först på 80-talet i.o.m Koivistos presidenttid. Tiden 1945-1980-talet teg man ju om allt som hade med kriget och uttalades det något var det ju ett avståndstagande till krigstidens politik. Givetvis främst för att blidka den ryska björnen. Inte så mycket moraliskt avståndstagande.
Så nog har finska folket "lidit" i skammen för de politiska misstag som gjordes under 1930-40 talet. Oavsett om misstagen var gjorda på realpolitiska eller småbruna grunder.

Bärs
2013-03-23, 19:41
Det har du rätt i att i äktfinska leden fanns det ett imperalisttänkande österut redan 1918 och mellankrigstiden. Medans det i Svenkomankretsar fanns starkar tankar om statsförbund med Sverige och t.o.m införlivande av Finland till Sverige (återförening).
Troligtvis skulle den fördrivits. Eller svälts ihjäl. Brutalt men troligtvis sant. I bästa fall skulle man så småningom integrerat dessa genom hårda tag typ som Sverige gjorde med Lappmarkerna och Skåne en gång i tiderna.

Samtidigt det du kallar "politiskt korrekt efterklokhet." är ju någonting som kom först på 80-talet i.o.m Koivistos presidenttid. Tiden 1945-1980-talet teg man ju om allt som hade med kriget och uttalades det något var det ju ett avståndstagande till krigstidens politik. Givetvis främst för att blidka den ryska björnen. Inte så mycket moraliskt avståndstagande.
Så nog har finska folket "lidit" i skammen för de politiska misstag som gjordes under 1930-40 talet. Oavsett om misstagen var gjorda på realpolitiska eller småbruna grunder.

Jag ser ett visst problem med att kräva högre moral av sig själv än motståndaren. Varför skulle inte Finland ha fått expandera på ryskt område om Ryssland försökte göra expandera på finskt område? Det gamla Sverige försökte aldrig vara moraliskt bättre än någon annan, och det blev ett fint svenskt imperium till slut - även om glädjen trots allt blev rätt kortvarig. :)

Det var egentligen modigt gjort att gå in i fjärrkarelen, men chanserna att hålla kvar det egna Karelen kunde ha ökat om man stannat vid gamla gränsen eftersom en sådan manöver under alla omständigheter tolkades som att rättvisa skipades (förutom av ryssarna).

hugok
2017-01-04, 09:49
Jag har aldrig lyckats bli riktigt klok på det här hur Ungrare, Finnar, Estländare och Hunner är sammankopplade. Har förstått att alla dessa, inklusive även Turkar härstammar från Uralområdet. Hur gick det sedan, är Finländarna och Estländarna falanger av detta folk som drog mot Östersjön och Hunnerna drog in mot Europa, erövrade och till slut bosatte sig i Pannonien och utgör basen i den ungerska befolkningen? Hunnerna låg ju också i krig med Kina och var placerade kring Mongoliet, gäller detta också för Finnarna och Estländarna?

Ado2000
2017-01-04, 12:39
Någon som kan rekommendera bra bok/böcker på svensk historia ? Från så långt bak det går fram till nu. Det är fan hemskt att jag inte vet hur gammalt detta landet är.

blåvitt
2017-01-04, 13:22
Någon som kan rekommendera bra bok/böcker på svensk historia ? Från så långt bak det går fram till nu. Det är fan hemskt att jag inte vet hur gammalt detta landet är.

Det Svenska Samhället av Hedenborg och Kvarnström, säljs i två delar. Täcker the basics 800-2006 ur de fyra centrala perspektiven man brukar prata om inom historia; Kulturellt, Ekonomiskt, Politiskt och Socialt. Används ofta på kandidatkurser runtom i landet. Man brukar räkna från när Gustav Vasa blev kung 1523 :) Men beroende på hur man definierar ett lands ålder så går det att räkna tillbaka till Olof Skötkonungs dop 1008 som ledde till ett toppstyrt kristnande av Sverige.

G.W
2017-01-04, 15:17
Jag har aldrig lyckats bli riktigt klok på det här hur Ungrare, Finnar, Estländare och Hunner är sammankopplade. Har förstått att alla dessa, inklusive även Turkar härstammar från Uralområdet. Hur gick det sedan, är Finländarna och Estländarna falanger av detta folk som drog mot Östersjön och Hunnerna drog in mot Europa, erövrade och till slut bosatte sig i Pannonien och utgör basen i den ungerska befolkningen? Hunnerna låg ju också i krig med Kina och var placerade kring Mongoliet, gäller detta också för Finnarna och Estländarna?

Låter som att du kopplar ihop språk med folk lite väl mycket. Hela folkgruppen behöver inte flytta på sig för att språket ska spridas, ofta sprids språk genom styrande klasser som kan vara i minoritet. Tänkt t.ex Anatoliens språkbyten, talandet av europeiska språk i Afrika t.ex. Finns massor att läsa om språk på wikipedia, klicka runt!

Luca Brasi
2017-01-04, 15:28
Är samiska ett språk som tillhör samma språkfamilj som finskan?

blåvitt
2017-01-04, 15:58
Är samiska ett språk som tillhör samma språkfamilj som finskan?

Ja. Finsk-ugriska.

Om jag minns rätt så vet man hur språket spred sig till norra Europa från öster om Uralbergen, men hur det fick fotfäste i Ungern verkar vara en gåta.

Ado2000
2017-01-04, 16:08
Låter som att du kopplar ihop språk med folk lite väl mycket. Hela folkgruppen behöver inte flytta på sig för att språket ska spridas, ofta sprids språk genom styrande klasser som kan vara i minoritet. Tänkt t.ex Anatoliens språkbyten, talandet av europeiska språk i Afrika t.ex. Finns massor att läsa om språk på wikipedia, klicka runt!

Beror inte detta huvudsakligen på att diverse länder med Europeiska språk i Afrika varit koloniserade.

blåvitt
2017-01-04, 16:14
Beror inte detta huvudsakligen på att diverse länder med Europeiska språk i Afrika varit koloniserade.

Det är nog det han menar :)

Luca Brasi
2017-01-04, 16:40
Jag gissar på att få turkar har någon turkisk härstamning trots att de kallar sig turkar och bor i Turkiet.

Starke75an
2017-01-04, 19:10
Har en släktgård i våran släkt, som det går att följa vilka som bodde där och när de föddes och dog från 1608. Sen har vi en annan släkt gren där det finns namn på personer som levde i börjat av 1300.

Har många böcker som en förfader fick 1846, då han fyllde 20.

Har en granne som hittat en som hittat en stenåldersyxa vid vårbruket. Ligger ca 3 km från släktgården.

G.W
2017-01-05, 16:47
Beror inte detta huvudsakligen på att diverse länder med Europeiska språk i Afrika varit koloniserade.

Yeah buddy det jag menade.

hugok
2018-02-01, 09:08
Yeah buddy det jag menade.

Det är intressant varför det skedde i Afrika där den nya härskarklassen var ett nytt folk och samtidigt minoritet. Men när de germanska stammarna ockuperade romerskt territorium anpassade de sig ofta till den lokala befolkningens latinska språk. Jag tänker att det beror lite på att germanerna ändå på något sätt såg upp till de rika och kulturella romarna medans koloniserande västerlänningar senare hade den rakt motsatta inställningen gentemot de erövrade folken.

Jag har i övrigt fått upp ögonen en del för forngermanska stammar, deras seder och hur de vandrade mm. En sak jag noterat som verkar unik från andra folk är att det inte verkar helt ovanligt med två kungar, bröder som regerar tillsammans. De enda två exemplen jag har dock är Hengist och Horsa som förde Saxarna, Anglerna mm till Britannien samt Ibor och Aio som förde Langobarderna från Skandinavien över Östersjön.
Är detta något som var vanligt inom de forngermanska stammarna och har det förekommit bland andra folk också?

ARMSTARK
2018-02-01, 09:28
Ja. Finsk-ugriska.

Om jag minns rätt så vet man hur språket spred sig till norra Europa från öster om Uralbergen, men hur det fick fotfäste i Ungern verkar vara en gåta.

Ja om man kollar på kartan kan det verka märkligt att det hamnat som en liten ö mitt i Europa. Men man ska komma inhåg att bara för att ett språk hör till samma stam är det inte samma språk, det är ofta egentligen bara grammatiken som är samma eller påminner om varandra.

Vissa har fått för sig att ugriska i ordet Finsk-ugriska är ett tecken på att finska och ungerska är samma/liknande språk, det stämmer inte, tror inte de har ett enda ord som är samma.

hugok
2018-02-01, 09:33
Ja om man kollar på kartan kan det verka märkligt att det hamnat som en liten ö mitt i Europa. Men man ska komma inhåg att bara för att ett språk hör till samma stam är det inte samma språk, det är ofta egentligen bara grammatiken som är samma eller påminner om varandra.

Vissa har fått för sig att ugriska i ordet Finsk-ugriska är ett tecken på att finska och ungerska är samma/liknande språk, det stämmer inte, tror inte de har ett enda ord som är samma.

Det handlar väl om att det tillhör samma språkstam precis som latinska och germanska språk tillhör de indoeuropeiska språken. Nu kan det tyckas att Latinska och germanska språk är mer lika än Finska och Ungerska men de har också haft ett helt annat utbyte mellan sig, England är ett typiskt exempel på detta.

Anledningen att Ungrarna pratar ugriska är väl för att de härstammar från Hunnerna? Rätta mig om jag har fel, det är bara en teori.

unsuspected
2018-02-01, 09:45
Det enda jag kan tillföra till denna tråd är att min farfar var historielärare på Uppsala universitetet och hade Peter Englund som student som sen skrev förordet till hans bok och hans dödsruna i tidningen.

DPahkamaa
2018-02-01, 10:15
Ja om man kollar på kartan kan det verka märkligt att det hamnat som en liten ö mitt i Europa. Men man ska komma inhåg att bara för att ett språk hör till samma stam är det inte samma språk, det är ofta egentligen bara grammatiken som är samma eller påminner om varandra.

Vissa har fått för sig att ugriska i ordet Finsk-ugriska är ett tecken på att finska och ungerska är samma/liknande språk, det stämmer inte, tror inte de har ett enda ord som är samma.

Nja, nå, nog finns det ett gäng ord som ligger väldigt nära varandra, så nära att de i princip kan kallas samma.

Svenska - Finska - Ungerska

Hand - Käsi - Kez
Blod - Veri - Ver
Smör - Voi - Vaj
Honung - Mesi - Mez

Men inte med det sagt att finnar och ungrare förstår varandra när de talar sina respektive språk, språken är väldigt olika. De ord som liknar varandra i finska och ungerska tillhör förmodligen de allra äldsta orden och beskriver kroppsdelar, naturfenomen etc, men mellan dagens finska och ungerska och den forn-ugriska som språken är sprungna ur ligger många herrans år.

Likheterna språken emellan blir lite tydligare när man tittar på t.ex. karelska eller andra språk som talas/talats i området mellan Finland och Ungern.

Men som sagt, ofantligt olika språk bortsett från språkens allra äldsta ord. Grammatiken är desto mer lik.

Wain
2018-02-01, 12:33
Det Svenska Samhället av Hedenborg och Kvarnström, säljs i två delar. Täcker the basics 800-2006 ur de fyra centrala perspektiven man brukar prata om inom historia; Kulturellt, Ekonomiskt, Politiskt och Socialt. Används ofta på kandidatkurser runtom i landet. Man brukar räkna från när Gustav Vasa blev kung 1523 :) Men beroende på hur man definierar ett lands ålder så går det att räkna tillbaka till Olof Skötkonungs dop 1008 som ledde till ett toppstyrt kristnande av Sverige.

Får ju räkna med hans far Erik Segersäll tycker iaf jag.

Wain
2018-02-01, 12:35
Honung - Mesi - Mez


Mesi på estniska, 'Hunaja' på finska.

DPahkamaa
2018-02-01, 12:52
Mesi på estniska, 'Hunaja' på finska.

Hunaja är väl ett låneord från svenskan och mesi = nektar(/honung)? T.ex. mesikaste = honungsdagg.

Wain
2018-02-01, 14:26
Hunaja är väl ett låneord från svenskan och mesi = nektar(/honung)? T.ex. mesikaste = honungsdagg.

Nån finne kanske kan svara. Har aldrig hört ordet mesi användas för honung i Finland.

Slog upp i min finska ordbok och där är mesi=nektar och hunaja=honung.

DPahkamaa
2018-02-01, 17:17
Nån finne kanske kan svara. Har aldrig hört ordet mesi användas för honung i Finland.

Slog upp i min finska ordbok och där är mesi=nektar och hunaja=honung.

Björnen kallas ju Mesikämmen (honungstass) i Finland, t.ex., men honung man köper i butik är ju just hunaja

DPahkamaa
2018-02-01, 19:19
Björnen kallas ju Mesikämmen (honungstass) i Finland, t.ex., men honung man köper i butik är ju just hunaja

'Kämmen' är förvisso handflata, men honungstass låter lite bättre.

blåvitt
2022-09-28, 10:10
Bump. Väldigt intressant föreläsning med en kritik mot den social-evolutionära historieskrivningen, samt en omvärdering om varifrån upplysningsidéerna kom.

EvUzdJSK4x8