handdator

Visa fullständig version : Svårare att växa som "discogymmare"?


Wesa
2009-12-10, 11:10
Jag har på senare tid blivit lite av en "discogymmare", alltså någon som tränar mest/enbart överkroppen och utelämnar ben från träningsschemat.

Men om en person utelämnar ben, vilket är en viktig muskelgrupp som bör producera en stor mängd testosteron. Kan den personen då få sämre förutsättningar att få exempelvis armarna att växa till sin fulla potential?

Parachutes
2009-12-10, 11:12
Ja. Börja träna ben.

Trapper Buzz
2009-12-10, 11:14
http://body.se/forum/hirvis.png

siimon89
2009-12-10, 11:17
Svar ja. Speciellt om du skippar knäböj med tanke på att den producerar mest testosteron av alla övningar.

Trapper Buzz
2009-12-10, 11:22
Smulter: http://home.aland.net/m03552/bilder/bvm09_alla.jpg

Wesa
2009-12-10, 11:27
Tack för svaren. Låter ju vettigt men det är kanske inte alltid man tänker på det.

Och Trapper Buzz, vad är meningen med alla bilder du postar?

delta_mats
2009-12-10, 11:37
Jag skulle nog säga att din överkroppsträning inte blir särskilt lidande alls, om ens något av att utesluta benträning. Så länge du håller det på hobbybyggarnivå lär det inte påverka dig det minsta negativt. Däremot är det ju oerhört fult med en till synes större och mer vältränad överkropp med tillhörande smala otränade ben, men det vet du förmodligen redan om.

z_bumbi
2009-12-10, 11:41
Inte pga av testosteron i alla fall, GH-myten är också avfärdad just som en myt när det gäller benträning.
Jag tror (<-OBS!) det kan ha en betydelse att träna ben men då mest för att man får större kraft även i övningar för överkroppen. Vissa sk benövningar belastar också överkroppen men då är det kanske fel att räkna det som benträning, böj, mark mfl drabbar ju i stort sätt hela kroppen. Sen är frågan om den positiva effekten de övningarna har för överkroppen överstiger den ökade återhämtningen som krävs iom att benen också tränas.
Det kan också vara skadeförebyggande att träna benen på ett vettigt sätt, t ex att stärka baksida lår för att undvika att man får överdriven svank/tippat bäcken.

Utan att faktiskt veta skulle jag säga att en del benträning är bra och jag har nog aldrig förstått de som inte kan köra några set ben. Det är ju inget krav på failure eller 30 set om man mest satsar på skadeförebyggande och att i alla fall behålla styrkan. För de allra flesta går det t o m bra att öka i styrka på några få set.

forslund
2009-12-10, 11:44
Utan att faktiskt veta skulle jag säga att en del benträning är bra och jag har nog aldrig förstått de som inte kan köra några set ben. Det är ju inget krav på failure eller 30 set om man mest satsar på skadeförebyggande och att i alla fall behålla styrkan. För de allra flesta går det t o m bra att öka i styrka på några få set.

Har du några förslag på ett sådant upplägg?

Alone_in_the_dark
2009-12-10, 11:48
Tack för svaren. Låter ju vettigt men det är kanske inte alltid man tänker på det.

Och Trapper Buzz, vad är meningen med alla bilder du postar?

Att både Freddie o Hirvis klarar sig bra utan/minimal benträning;)

ARMSTARK
2009-12-10, 11:52
Att både Freddie o Hirvis klarar sig bra utan/minimal benträning;)

Men vad jag kan minnas har båda bättre stats i både mark å böj än de flesta på forumet... *jorgen*

siimon89
2009-12-10, 11:58
Inte pga av testosteron i alla fall, GH-myten är också avfärdad just som en myt när det gäller benträning.

Resistance training in general, increases testosterone and growth hormone, during and immediately after post excercise. It has been shown in many studies, including a published study Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35 done on both men and women during resistance excercise. Squats and deadlifts increase GH and Testosterone, more than other compound excercises during excercise.

Alone_in_the_dark
2009-12-10, 11:58
Men vad jag kan minnas har båda bättre stats i både mark å böj än de flesta på forumet... *jorgen*

mitt inlägg....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

:D

z_bumbi
2009-12-10, 12:01
Har du några förslag på ett sådant upplägg?

Eftersom målet inte är att öka så kan man göra lite som man vill, det enda viktiga är nog att man tränar baksida lår något så när i balans med framsidan. Man behöver aldrig gå till failure och kan därför vila ganska så kort tid.
5x5 skulle jag köra nybörjarträning på dvs att öka vikten mellan varje set men raka set på 5x5 där man höjer vikten varje/varannat/var tredje pass funkar också. Så fort det bli jobbigt i sista setet så sänker man vikten och börjar om och det gäller för båda varianterna.

Räknat på ett pass per vecka.

Benpress 5x5
Stelbenta marklyft 3x8

Böj 5x5
Stelbenta marklyft 3x8

Marklyft 3x5
Lårcurl 2x10

Böj 3x5
Lårcurl 3x12

Eller så kör väljer man bara två övningar och kör dessa som man känner för den dagen, bara man kör inom 1-40 reps så behöver det inte vara så krångligt.
Det går också att träna ben på andra sätt t ex att köra frivändningar, ryckdrag osv.

Välj något sätt som är kul för annars blir det inte av.

Ungrim
2009-12-10, 12:12
Av vilken anledning vill/kan du inte träna ben?

Gör inte samma misstag som så oändligt många andra, du kommer garanterat ångra dig om några år.

King Grub
2009-12-10, 12:14
Resistance training in general, increases testosterone and growth hormone, during and immediately after post excercise. It has been shown in many studies, including a published study Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35 done on both men and women during resistance excercise. Squats and deadlifts increase GH and Testosterone, more than other compound excercises during excercise.

Visst... men innebär det större muskeluppbyggnad?

We conclude that the transient increases in endogenous purportedly anabolic hormones do not enhance fed-state anabolic signalling or MPS following resistance exercise.

http://jp.physoc.org/content/early/2009/09/04/jphysiol.2009.177220.abstract

siimon89
2009-12-10, 12:23
Visst... men innebär det större muskeluppbyggnad?


Vad jag har förstått så är testosteron och tillväxthormonet anledningen bakom muskeltillväxt. Varför skulle det annars heta "growth hormone"? Makes no sence.

BillyButt
2009-12-10, 12:33
Vad jag har förstått så är testosteron och tillväxthormonet anledningen bakom muskeltillväxt. Varför skulle det annars heta "growth hormone"? Makes no sence.

Tillväxthormon bygger inga muskler.

Anders The Peak
2009-12-10, 12:37
Artikel som visar muskeltillväxt men ingen styrkeökning (http://www.annals.org/content/148/10/747.abstract)

siimon89
2009-12-10, 12:45
Läs: http://stronglifts.com/5-reasons-why-train-legs-squats/

mjeuuu
2009-12-10, 12:58
Medan ni sitter här o länkar artiklar fram och tillbaks så passar jag på att fråga TS: varför vill du inte träna ben?

De generella anledningarna till att inte träna ben jag kan komma på är:

- Skada
- För stora ben, vill få balans mellan över/underkropp
- Tycker benmuskler är fult/inte fint

I alla tre fallen så borde man ju mer eller mindre låta bli att träna ben och det faktumet tar ju i princip död på trådens mening direkt.

tejpis
2009-12-10, 13:05
Visst... men innebär det större muskeluppbyggnad?



http://jp.physoc.org/content/early/2009/09/04/jphysiol.2009.177220.abstract

Fanns där inte en studie som pekade på att hormonnivåerna gick +-0 över det stora hela?

Annars tackar man inte nej till extra tillväxthormon, som håller en ung och kry.

ARMSTARK
2009-12-10, 13:21
Fanns där inte en studie som pekade på att hormonnivåerna gick +-0 över det stora hela?

Annars tackar man inte nej till extra tillväxthormon, som håller en ung och kry.

Ja, fast Testosteron är väl (svarar utan att vara medicinskt utbildad) en av de saker som gör att man åldras snabbare, tror jag. Huvudorsaken för skillnaden mellan mäns och kvinnors livstid.

Guddi
2009-12-10, 15:35
Läs: http://stronglifts.com/5-reasons-why-train-legs-squats/Det finns inga studier där man visat att en kortvariga höjning av testo och gh som sker vid styrketräning har någon inverkan på ens hypertrofisvar till träningen. Det finns däremot så vitt jag vet två studier där man sett att det inte spelar någon roll, bla den grub länkade till.

Att du sen länkar till någon snubbe på nätet som påstår motsatsen säger ingenting. Det finns säkert 100 sånna artiklar på t-nation och body hade nyligen en liknande artikel och då diskuterades också detta, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138633

johanw
2009-12-10, 15:53
Jag har på senare tid blivit lite av en "discogymmare", alltså någon som tränar mest/enbart överkroppen och utelämnar ben från träningsschemat.

Men om en person utelämnar ben, vilket är en viktig muskelgrupp som bör producera en stor mängd testosteron. Kan den personen då få sämre förutsättningar att få exempelvis armarna att växa till sin fulla potential?

benen producerar inget testosteron.
den akuta hormonutsöndring som uppstår vid benträning spelar ingen roll för hur övriga muskelgrupper växer.

siimon89
2009-12-10, 16:05
Det finns inga studier där man visat att en kortvariga höjning av testo och gh som sker vid styrketräning har någon inverkan på ens hypertrofisvar till träningen. Det finns däremot så vitt jag vet två studier där man sett att det inte spelar någon roll, bla den grub länkade till.

Då undrar jag om man gjort en studie där en grupp bara tränar överkropp, medan den andra tränar samma överkroppsschema som första gruppen men även kör marklyft och knäböj under samma pass.

En sådan skulle defenitivt ge ett rättvist svar (har inte läst den grub länkade till än).

Att du sen länkar till någon snubbe på nätet som påstår motsatsen säger ingenting. Det finns säkert 100 sånna artiklar på t-nation och body hade nyligen en liknande artikel och då diskuterades också detta, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138633

Det är inget bevis i länken, bara bra anledningar till att träna ben.

Wesa
2009-12-10, 16:18
Så vi kan komma överens då om att benträningen INTE har någon effekt på exempelvis armarnas tillväxt?

King Grub
2009-12-10, 16:23
Påståenden om att så skulle vara fallet saknar belägg.

siimon89
2009-12-10, 16:58
Påståenden om att så skulle vara fallet saknar belägg.

Det kan jag köpa! Men studien du hänvisade till bevisade inget mer än att triceps träning följd av högvolym benträning inte ökade testosteron-halterna mer än enbart tricepsträning. Står ju inte direkt om det var knäböj eller marklyft vilket var det jag isåfall påstod.

Mourten
2009-12-10, 17:01
De finns ju killar i rullstol som tävlar i BB å sånt som är större än 99.99% av alla på kolozzeum å dom har ju bedömt aldrig tränar underkropp i sitt liv.
Men om man kan träna ben ser jag inte varför man frivilligt avstår, om de inte är så att de missgynnar än i ev sporter, typ bli världsmästare i chins.

King Grub
2009-12-10, 17:57
Men studien du hänvisade till bevisade inget mer än att triceps träning följd av högvolym benträning inte ökade testosteron-halterna mer än enbart tricepsträning. Står ju inte direkt om det var knäböj eller marklyft vilket var det jag isåfall påstod.

Det står även att när hormonnivåerna var kraftigt förhöjda, innebar det ingen extra MPS.

exor
2009-12-10, 17:57
Kör inte benträning för tillfället och har aldrig varit något fan utan det. Brukar köra lite underhållsträning ca 2 gånger i månaden med lätta vikter och många reps. Brukar dock köra vader rätt tungt och 3 gånger i månaden. Gör det av den anledningen att jag inte tycker det är snyggt på mig med superstora lår/rumpa. Får riktigt bra massa i benen efter bara några pass men dom blir för stora på min kropp enligt mig. Vader däremot tycker jag det är snyggt när dom är lite köttigare och inte helt slanka.

Gillar mer en fotbollsspelares underkropp och hockeyspelares överkropp :)

dream_theater_
2009-12-10, 18:01
Kör inte benträning för tillfället och har aldrig varit något fan utan det. Brukar köra lite underhållsträning ca 2 gånger i månaden med lätta vikter och många reps. Brukar dock köra vader rätt tungt och 3 gånger i månaden. Gör det av den anledningen att jag inte tycker det är snyggt på mig med superstora lår/rumpa. Får riktigt bra massa i benen efter bara några pass men dom blir för stora på min kropp enligt mig. Vader däremot tycker jag det är snyggt när dom är lite köttigare och inte helt slanka.

Gillar mer en fotbollsspelares underkropp och hockeyspelares överkropp :)

Nja

exor
2009-12-10, 18:06
Nja

haha, lät lite roligt faktiskt.

Menar dock om jag jämför hur benmuskelaturen utvecklas efter 5 pass jämfört med till exempel brösten. Kan dock ha och göra med att bena är relativt otränade och därför svarar bra på träning.

dream_theater_
2009-12-10, 18:13
haha, lät lite roligt faktiskt.

Menar dock om jag jämför hur benmuskelaturen utvecklas efter 5 pass jämfört med till exempel brösten. Kan dock ha och göra med att bena är relativt otränade och därför svarar bra på träning.

Ja då förstår jag. Men du måste vara RÄTT stark i benen naturligt om du tar 200+ i sumo och sällan kör ben..

emi23j
2009-12-10, 18:24
De finns ju killar i rullstol som tävlar i BB å sånt som är större än 99.99% av alla på kolozzeum å dom har ju bedömt aldrig tränar underkropp i sitt liv.

De dricker nog mer "juice" än 99.99% av kolozzeum också=)

Bear Grylls
2009-12-10, 19:20
Man tränar ju inte ben för att man ska få ökad tillväxt i övriga kroppen. Maffiga ben är ju stencoolt sen så ser det ju inte så snyggt ut kanske när du tränat 5-10 år och skippat benpassen under hela den tiden. Ingen vill väl se ut som en struts :cool:

exor
2009-12-10, 20:08
Ja då förstår jag. Men du måste vara RÄTT stark i benen naturligt om du tar 200+ i sumo och sällan kör ben..

Tränat kampsport i 16 år med ca 3 års uppehåll så har väl grundstyrka i benen i alla fall. Men det är ju mest uthållighet och explosivitet. När jag väl kör ben är det i maskiner på relativt lätta vikter. Tror inte jag skulle ta något nämnvärt i knäböj direkt.

Guddi
2009-12-10, 20:34
Då undrar jag om man gjort en studie där en grupp bara tränar överkropp, medan den andra tränar samma överkroppsschema som första gruppen men även kör marklyft och knäböj under samma pass.

En sådan skulle defenitivt ge ett rättvist svarVarsågod...
The aim of our study was to determine whether resistance exercise-induced elevations in endogenous hormones enhance muscle strength and hypertrophy with training. Twelve healthy young men (21.8 +/- 1.2 y, BMI = 23.1 +/- 0.6 kg(.)m(-2)) independently trained their elbow flexors for 15 weeks on separate days and under different hormonal milieu. In one training condition, participants performed isolated arm curl exercise designed to maintain basal hormone concentrations (low hormone, LH); in the other training condition, participants performed identical arm exercise to the LH condition followed immediately by a high volume of leg resistance exercise to elicit a large increase in endogenous hormones (High Hormone, HH). There was no elevation in serum growth hormone (GH), insulin-like growth factor (IGF-1) or testosterone after the LH protocol, but significant (P < 0.001) elevations in these hormones immediately and 15 and 30 min after the HH protocol. The hormone responses elicited by each respective exercise protocol late in the training period were similar to the response elicited early in the training period indicating that a divergent post-exercise hormone response was maintained over the training period. Muscle cross-sectional area increased by 12% in LH and 10% in HH (P < 0.001) with no difference between conditions (condition x training interaction, P = 0.25). Similarly, type I (P < 0.01) and type II (P < 0.001) muscle fiber CSA increased with training with no effect of hormone elevation in the HH condition. Strength increased in both arms but the increase was not different between the LH and HH conditions. We conclude that exposure of loaded muscle to acute exercise-induced elevations in endogenous anabolic hormones enhances neither muscle hypertrophy nor strength with resistance training in young men.J Appl Physiol. 2009 Nov 12. [Epub ahead of print]
Elevations in ostensibly anabolic hormones with resistance exercise enhance neither training-induced muscle hypertrophy nor strength of the elbow flexors.
West DW, Burd NA, Tang JE, Moore DR, Staples AW, Holwerda AM, Baker SK, Phillips SM.

Nu använde man inte marklyft och knäböj i studien utan benpress, benspark och lårkurl fast samtidigt så mätte man faktiska höjningar av både GH, IGF-1 och testosteron endast i gruppen som körde dessa övningar.

Anders The Peak
2009-12-10, 20:44
Jag tror att det är lättare att hitta studier som visar att för hög träningsvolym(intensitet) undertrycker hormonsvaret och man stagnerar och slutar utvecklas. Det kallas Overreaching som leder till överträning om det får fortgå över tid.