handdator

Visa fullständig version : Minskad träningsvärk av grenade aminosyror


King Grub
2009-12-10, 10:46
PURPOSE:: The purpose of this study was to examine the role of branched chain amino acid (BCAA) supplementation during recovery from intense eccentric exercise.

METHODS:: Twenty-four non-weight trained males were assigned to one of two groups; one group (SUP) ingested BCAA beverages (n=12); a second group (PLA) ingested artificially flavoured water (n=12). Diet was controlled throughout the testing period to match habitual intake. The eccentric exercise protocol consisted of 12x10 repetitions of unilateral eccentric knee extension exercise at 120% concentric one repetition maximum. On the day of the exercise supplements were consumed 30 min before exercise, 1.5 h following exercise, between lunch and dinner and before bed. On the following two days four supplements were consumed between meals. Muscle soreness, muscle function and putative blood markers of muscle damage were assessed pre and post (1, 8, 24, 48, 72 h) exercise.

RESULTS:: Muscle function decreased after the eccentric exercise (P<0.0001) but the degree of force loss was unaffected by BCAA ingestion (51+/- 3% with SUP versus -48 +/- 7% with PLA). A decrease in flexed muscle soreness was observed in SUP compared to PLA at 48 h (21 +/- 3 mm vs. 32 +/- 3 mm; P=0.02) and 72 h (17 +/- 3 mm vs. 27 +/- 4 mm; P=0.038). Flexed muscle soreness, expressed as area under the curve, was lower in SUP than PLA (P=0.024).

CONCLUSIONS:: BCAA supplementation may attenuate muscle soreness, but does not ameliorate eccentric exercise-induced decrements in muscle function or increases in reputed blood markers of muscle damage, when consumed pre and for 3 days after an eccentric exercise bout.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Dec 4. Branched-chain amino acid ingestion can ameliorate soreness from eccentric exercise.

BobaFett
2009-12-10, 22:56
Hur skiljer sig effekten på proteinsyntesen mellan EAA och BCAA?

BobaFett
2009-12-11, 19:14
Med Sci Sports Exerc. 2009 Dec 4. Branched-chain amino acid ingestion can ameliorate soreness from eccentric exercise.

Borde de inte ha kört direkt före/efter eller under passet? Det är väl då det är mest effektivt.

King Grub
2009-12-11, 20:20
Det här är ingen studie på proteinsyntes.

Tanner
2009-12-12, 06:30
Hur skiljer sig effekten på proteinsyntesen mellan EAA och BCAA?

Antagligen liknande effekt.


Det är leucin som är "the key master" av alla aminosyror och måste finnas för att stimulera proteinsyntesen. Sen om fler aminosyror än leucin behövs för att få maximal effekt vet man inte idag.

Kanske kan alla de essentiella (EAA) behövas för maximal effekt. Jag är dock lite tveksamt till att alla EAA skulle behövas då man i flera av de proteinsyntesstudier som finns inte har haft med alla och fått liknande resultat.


En liten hint kanske man kan få från denna studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19882215
På signaleringen som reglerar proteinsyntesen ger leucin megaeffekt men även lycin, metionin, fenylalanin, tryptofan och treonin ger en liten effekt.

Tyvärr har de inte testat olika kombinationer, typ alla BCAA, alla EAA eller alla de som gav en enskild effekt ihop, då hade det blivit lite bättre.

Englund
2009-12-12, 20:34
Brydde man sig inte om att fråga deltagarna och låta dom uppskatta sin "soreness" efter en skala? Att inte ta med den självskattade träningsvärken i resultaten är ju inte så jättesmart kan jag tycka.

WHITEFOLKS
2009-12-12, 21:07
Rent anekdotiskt så tycker jag att EAA har hjälpt mig med återhämtning.

Gabriel174
2009-12-12, 21:08
Har för mig att jag läst om att man får mindre träningsverk med EAA för nån månad sen (?).

Eller det kanske inte var bevisat innan?

Anders The Peak
2009-12-12, 21:44
Antagligen liknande effekt.


Det är leucin som är "the key master" av alla aminosyror och måste finnas för att stimulera proteinsyntesen. Sen om fler aminosyror än leucin behövs för att få maximal effekt vet man inte idag.

Kanske kan alla de essentiella (EAA) behövas för maximal effekt. Jag är dock lite tveksamt till att alla EAA skulle behövas då man i flera av de proteinsyntesstudier som finns inte har haft med alla och fått liknande resultat.


En liten hint kanske man kan få från denna studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19882215
På signaleringen som reglerar proteinsyntesen ger leucin megaeffekt men även lycin, metionin, fenylalanin, tryptofan och treonin ger en liten effekt.

Tyvärr har de inte testat olika kombinationer, typ alla BCAA, alla EAA eller alla de som gav en enskild effekt ihop, då hade det blivit lite bättre.
Jag tror att L-tyrosin är involverad i proteinsyntesen men inte som key master men finns med på något sätt och medierar effekten samt l-arginin har flera nyckelfunktioner även om det inte är Key master men verkar mediera effekten.

Anders The Peak
2009-12-12, 21:55
Jag tror att L-tyrosin är involverad i proteinsyntesen men inte som key master men finns med på något sätt och medierar effekten samt l-arginin har flera nyckelfunktioner även om det inte är Key master men verkar mediera effekten.

Tanner nu är det här en studie på grisar men tror du att det är möjligt att översätta den på människan.
Nu tog jag den pga att man inte avlivar människor för att undersöka vad som har hänt utan hos människor kan man bara dra ut sannolikheter och inte fakta som hos avlivade grisar.
:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10703463?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

Om det är överförbart så kan man säga att det är stort värde att överdosera BCAA för att maximera muskeltillväxten.

Anders The Peak
2009-12-12, 22:07
Tanner nu är det här en studie på grisar men tror du att det är möjligt att översätta den på människan.
Nu tog jag den pga att man inte avlivar människor för att undersöka vad som har hänt utan hos människor kan man bara dra ut sannolikheter och inte fakta som hos avlivade grisar.
:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10703463?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

Om det är överförbart så kan man säga att det är stort värde att överdosera BCAA för att maximera muskeltillväxten.

Atagligen handlar det mer om att ha aminosyror i rätt proportioner för att få maximalutdelning av muskeltillväxt (gristillväxt) tror jag att forskarna kommer fram till när jag läst några grisstudier kring ämnet.

Så fortsätt att ät EAA som innehåller rätt proportioner av aminosyror.

mikaelj
2009-12-12, 22:32
Tyrosin, verkligen? Den är inte ens essentiell. Hm.

Eddie Vedder
2009-12-13, 09:07
Tyrosin, verkligen? Den är inte ens essentiell. Hm.

Är den essentiell hos gris? I så fall känns det ju ganska irrelevant. Och helt lika är ju inte människor och grisar vad avser muskelproteinmetabolism så som jag förstått det.

Jag tänker framför allt på insulinets effekt.

Anders The Peak
2009-12-13, 10:27
Tyrosin omsätts i rätt stor omfattning i muskeln utan att vara essentiell i studier på människor och har uppmärksammats i flera studier.

Tanner räknade upp ett antal aminosyror som kan ha en viss påverkan på MPS lycin, metionin, fenylalanin, tryptofan och treonin

När man kikar på grisstudierna som inte är helt överförbara pga att de har lite olika syften men är närbesläktade med varandra så visar de att om man ökar på tex l-leucine så blir tillgången på metionin en begränsande faktor för köttavkastningen, muskeltillväxten(antagligen är det flera aminosyror som interagerar med varandra(tex tyrosine/arginin). Det kan man ana i grisstudierna som syftar till att få maximal köttavkastning(Muskeltillväxt).

Det var därför jag skrev att fortsätt att äta EAA med aminosyrorna i rätt proportioner mot varandra.

Anders The Peak
2009-12-13, 10:36
Förlåt grub att det blev den här utläggningen i den tråden.

Antagligen är mjölk(Vassle) den perfekta mallen för proportionerna av aminosyror.

jontet
2009-12-15, 09:37
tänker man ju genast på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131140 . omega 3 + eaa/bcaa för samlad attack mot träningsvärk för den som är känslig för det mao.