handdator

Visa fullständig version : Vaknade med ont i knät?


Control_61
2009-12-10, 09:14
Vaknade nu i morse (bara för någon timme sedan) med ont i knät. Det gör ont i slutpositionerna, alltså antingen när jag böjer knät fullt eller när jag sträcker ut det fullt.

Det gör ont på högersida av knät (sett från min synvinkel). Ungefär vid den lilla gropen som det blir vid sidan om knäskålen när man sträcker ut benet helt.
Likaså är jag lite öm när jag trycker på en viss punkt med sträckt ben. Denna punkt är snett nedåt vid "gropen".


Jag kan verkligen inte förstå vad som har hänt. Körde benböj senast i söndags och har sedan dess tränat 2 jujutsupass. Båda jujutsupassen har jag genomfört utan att ha vridit knät eller på annat sätt lagt grunden för något knäproblem vad jag kan förstå.


Hoppas det går över under dagen!

Någon som vet vad det kan vara för fel?

emi23j
2009-12-12, 18:59
Jag kan verkligen inte förstå vad som har hänt. Körde benböj senast i söndags och har sedan dess tränat 2 jujutsupass. Båda jujutsupassen har jag genomfört utan att ha vridit knät eller på annat sätt lagt grunden för något knäproblem vad jag kan förstå.

Låter som att det kan vara så enkelt som att du har fått en smäll på knäet? Det känns ju inte direkt utan kan komma efteråt. Tror inte det är någon farlig skada, men jag ska inte säga för mycket eftersom jag inte har någon utbildning, men troligtvis kommer det kännas bättre imorgon.

Annars är det möjligt att det kan vara någon form av överbelastningsskada/inflammation.

Control_61
2009-12-13, 21:19
Har fortfarande känningar. Säger känningar då det faktiskt inte gör ont. Det blir lite bättre varje dag.

Snackade med en polare som har lite kunnande och han sa att menisken fått sig en smäll men att det säkert snart skulle gå över.

Martin Löwgren
2009-12-13, 21:56
Det är väldigt vanligt med uttänjda mediala collateralligament vid bland annat kampsport. Det utlös oftast av att man får en spark på utsidan av lår/knä men man känner inte alltid något direkt.

Menisk brukar inte paja av sådant enkelt våld men det kanske var kraftigare utan att du märkt det?

Control_61
2009-12-14, 09:19
Det är väldigt vanligt med uttänjda mediala collateralligament vid bland annat kampsport. Det utlös oftast av att man får en spark på utsidan av lår/knä men man känner inte alltid något direkt.

Menisk brukar inte paja av sådant enkelt våld men det kanske var kraftigare utan att du märkt det?


Svårt att säga. Under träningspasset var det aldrig några klara sparkar, det enda vi nötte på var svepningar/fällningar så visst kan det liknas vid en spark på utsidan av lår/knä. Men en lätt sådan i så fall.

Menisken är säkert inte paj. De enda ställen jag har känningar i är i de absoluta ytterlägena. Antingen böjt ben eller spikrakt ben.



Satte mig nyss ner på rumpan med benen rakt framåt. Vinklade sedan foten utåt och en annan person höll emot. Jag försökte rotera tillbaka foten så att tårna riktar sig rakt upp istället för åt utsidan. Då kändes det som att smärtan kom lite "mer" på det ställen då jag har lätta känningar i vanliga fall.

Martin Löwgren
2009-12-15, 12:33
Svårt att säga. Under träningspasset var det aldrig några klara sparkar, det enda vi nötte på var svepningar/fällningar så visst kan det liknas vid en spark på utsidan av lår/knä. Men en lätt sådan i så fall.

Menisken är säkert inte paj. De enda ställen jag har känningar i är i de absoluta ytterlägena. Antingen böjt ben eller spikrakt ben.



Satte mig nyss ner på rumpan med benen rakt framåt. Vinklade sedan foten utåt och en annan person höll emot. Jag försökte rotera tillbaka foten så att tårna riktar sig rakt upp istället för åt utsidan. Då kändes det som att smärtan kom lite "mer" på det ställen då jag har lätta känningar i vanliga fall.Av det du säger och gör låter det faktiskt som att det är just den inre ledbandet som är lite irriterat. Det är säkert inte av eller så utan bara lätt uttänjt.

Detta är inget man gör något åt rent ortopediskt utan det är bara att träna smart ett tag framöver och köra mycket knästabilitet i kombination med vanliga knäövningar.

Control_61
2009-12-15, 15:58
Av det du säger och gör låter det faktiskt som att det är just den inre ledbandet som är lite irriterat. Det är säkert inte av eller så utan bara lätt uttänjt.

Detta är inget man gör något åt rent ortopediskt utan det är bara att träna smart ett tag framöver och köra mycket knästabilitet i kombination med vanliga knäövningar.

Tack för svaret!

Har redan kollat lite på det skadeförebyggande träning för just knäna och ska försöka lära mig lite mer om det.
Både knäna och ryggen är områden som man gärna vill ha friska även när man är 40-50 år ;)

Har tänkt börja lägga in denna övningen i uppvärmningen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZscBVtoX62U


Blir det övningen samt endel balansplatta och stretching nu några dagar framöver (eftersom jag ändå dragit på mig halsont och inte kan träna fullt).


Sedan kör jag på youtube-övningen som en del av uppvärmningen även när jag kommer igång hårdare. Börjar då även belasta benböjen rejält även om jag är extra noggrann på bra knä-position.
Sen blir det lite mer enbensövningar.



Vad tror du om det? En sån sak som stretching, kan det göra det värre tror du?

Martin Löwgren
2009-12-16, 10:19
Tack för svaret!

Har redan kollat lite på det skadeförebyggande träning för just knäna och ska försöka lära mig lite mer om det.
Både knäna och ryggen är områden som man gärna vill ha friska även när man är 40-50 år ;)

Har tänkt börja lägga in denna övningen i uppvärmningen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZscBVtoX62U


Blir det övningen samt endel balansplatta och stretching nu några dagar framöver (eftersom jag ändå dragit på mig halsont och inte kan träna fullt).


Sedan kör jag på youtube-övningen som en del av uppvärmningen även när jag kommer igång hårdare. Börjar då även belasta benböjen rejält även om jag är extra noggrann på bra knä-position.
Sen blir det lite mer enbensövningar.



Vad tror du om det? En sån sak som stretching, kan det göra det värre tror du?

Filmen du visade stärker inte någon sidovackling utan enbart frammåt/bakåt. Jag hade lagt till sidovacklingsövningar samt utfall på balansplatta i olika riktningar (var försiktig bara om du känner dig ostabil)

Control_61
2009-12-16, 10:34
Förlåt om jag verkar tjatig, men vad menar du med sidovacklingsövningar? Har du något exempel? Menar du typ abduktion och adduktion?


Provade bulgariska benböj med främre foten på balansplatta vilket gjorde lite ont men ändå kändes som det gav något.

Ska variera lite med det och vanliga utfall med främre foten på balansplatta.

Control_61
2009-12-20, 11:34
Det blir inte något bättre alls. Precis lika ont nu som för 1 vecka sedan.

Problemen ökar när jag suttit stilla eller blivit kall. Alltså måste det vara en mjukdelsskada?

Kan något vara av tror ni?


Fan jag vill köra benböj igen, att gymma är inte samma sak utan böjen.

nlsn
2009-12-23, 02:12
Hur känns det nu?

Har ett liknande symptom faktiskt. Ramlade förra lördagen och fick en ganska fin smäll på insidan av knät. Tränade på som vanligt med knäböj och plyo halva veckan och trodde jag var odödlig trots smärta. Märkte av ett stort blåmärke i torsdags och tagit det ganska lugnt efter det. Kan springa i maxfart utan problem, men gör fortfarande ont vid en del andra högre belastningar. Är också smärtfritt när jag gör en djup knäböj i sängen (dock knäpper det lite mer än vanligt i knät), och även smärtfritt vid benspark.
Kan en vanlig/kraftig blödning hålla i sig i över en och en halv vecka? Misstänker att blödningen kommit i kontakt med inre delar i knät och kanske irriterar lite. Vilar nog med de tunga böjjarna i en vecka till!

nlsn
2009-12-23, 02:20
Tillägg:

*Vänster knä vi pratar om
*Fortf. lite svullen insida knä (undre delen). Var värre innan tror jag..
*Vid beröring/tryck känns det mest på en hård del (inte i mitten mellan benen på mjukdelar typ..) snett nedanför. Om det nu är skelett, så är den biten lite större på vänster knä at the moment.
*Gör inte ont om jag spänner benet, alltså fullsträckt läge.

peace

Martin Löwgren
2009-12-23, 10:13
Hur känns det nu?

Har ett liknande symptom faktiskt. Ramlade förra lördagen och fick en ganska fin smäll på insidan av knät. Tränade på som vanligt med knäböj och plyo halva veckan och trodde jag var odödlig trots smärta. Märkte av ett stort blåmärke i torsdags och tagit det ganska lugnt efter det. Kan springa i maxfart utan problem, men gör fortfarande ont vid en del andra högre belastningar. Är också smärtfritt när jag gör en djup knäböj i sängen (dock knäpper det lite mer än vanligt i knät), och även smärtfritt vid benspark.
Kan en vanlig/kraftig blödning hålla i sig i över en och en halv vecka? Misstänker att blödningen kommit i kontakt med inre delar i knät och kanske irriterar lite. Vilar nog med de tunga böjjarna i en vecka till!

Ja.

nlsn
2009-12-26, 00:01
Okej - En wierd fråga: Vi säger att du fått en lättare skada på en inre del i knät t.ex. menisk, ledband, ledkapsel - you name it. Finns det en chans att smärtan från denna skadan kunna vara borta efter drygt 2 veckor? Eller tar det mycket längre tid för en inre skada att bli OK och smärtan går bort?

Saken är den att smärtan från smällen från förra lördagen (12/12) + överbelastningen (=under förra veckan) nästan är helt över i nuläget. Och jag är förjävla sugen att börja böja igen. Såklart komma jag ta en lätt "köra igång"-vecka men det hade varit förödande om det skulle hända något negativt med knät. Jag mår inte bra av att inte få träna som vanligt!

Hur som helst kommer nästa vecka att bli lugn och jag kommer känna efter. Kommer även skriva här hur det känns.

God Jul och gott nytt år / Johan

Control_61
2009-12-26, 00:07
Kan passa på att skadan inte blev så mycket bättre under den första veckan (hade då vilovecka).

Men nu efter några lättare benpass, stretching osv. så mår knät bra. Känner inget alls när jag går ner i en djup knäböj utan vikt.
Ska prova att köra knäböj imorgon igen, får öka sakta.

Bailah
2010-01-02, 13:13
Tjo, skulle bara låna din tråd lite. Fått ont i båda knäna här och verkar som det bara var sådär övernatten. Haft det nu i drygt två veckor. Gör ont precis nedanför knäskålen som om jag skulle spänna lårmusklerna typ. Det är inte hela världen och smärtan ligger väl på en 3/10 kanske, mer en obehaglig känsla. Iåmed att jag skadat rygg och har fortfarande lika ont i ischias så blir man lite orolig när andra delar spökar..

Bailah
2010-01-03, 23:38
Semi bumpar detta lite för det har faktiskt bara blivit värre. Lite stickande smärta och det gör ont mer el mindre hela tiden. Och jag har inte gått / sprungit el sparkat något speciellt. Inte mer än vanligt och inte fått någon smäll. Och nu har jag ont i båda knäna. Någon som vet vad det kan bero på?