handdator

Visa fullständig version : Styrkevändning och frivändning


Sandö
2009-12-09, 22:14
Vilka muskler tränas främst vid styrkevändning och frivändning?

LindaS
2009-12-09, 22:16
Känns främst i traps, men tar i stort sett på hela baksidan och bålen.

Control_61
2009-12-09, 22:23
Skulle vilja säga såhär:

Styrkefrivändning: Kraft Helkropp

Styrkefrivändning från knä: Kraft Höftpartiet

Sandö
2009-12-09, 22:29
Okej där hade jag inte riktigt koll på terminologin. Vad menar du med "kraft" och hur ser det ut om man kör från knä? Jag tänker mig ju att man startar med skivstången på marken.

siimon89
2009-12-09, 22:32
Skulle vilja säga såhär:

Styrkefrivändning: Kraft Helkropp

Styrkefrivändning från knä: Kraft Höftpartiet
+1

De flesta muskler används på ett eller annat sätt för att stabilisera eller accelerera vikten.

emi23j
2009-12-09, 22:37
Okej där hade jag inte riktigt koll på terminologin. Vad menar du med "kraft" och hur ser det ut om man kör från knä? Jag tänker mig ju att man startar med skivstången på marken.

Tror han menar kraft = explosivitet i detta fall.

Hang clean, googla!!

Kan du utföra övningen med korrekt teknik? Jag har själv problem att få ihop allting, det är en väldigt svår övning att utföra helt korrekt. Om du har tekniken inne redan är det nog att rekommendera från golvet men annars är det nog bättre att få in tekniken med hang cleans och clean pulls.

Control_61
2009-12-09, 22:38
Nej, jag menar effektutveckling.

Eller arbete per tidsenhet.

Exempelvis har en sprinter väldigt kort tid på sig att utveckla kraft (då foten nuddar marken), men måste på denna korta tid utveckla stor kraft.

Sandö
2009-12-09, 22:42
Tror han menar kraft = explosivitet i detta fall.

Hang clean, googla!!

Kan du utföra övningen med korrekt teknik? Jag har själv problem att få ihop allting, det är en väldigt svår övning att utföra helt korrekt. Om du har tekniken inne redan är det nog att rekommendera från golvet men annars är det nog bättre att få in tekniken med hang cleans och clean pulls.

Okej nu klarna det! :)
Kanske är så man får börja, jag har ju inte ens provat så någon teknik har jag defenitivt inte!
Ska testa!

justscrap
2009-12-09, 22:45
Om nån kan skulle jag gärna vilja veta mer om skillnaden mellan
hang cleans och clean pulls.

Sandö
2009-12-09, 22:46
Nej, jag menar effektutveckling.

Eller arbete per tidsenhet.

Exempelvis har en sprinter väldigt kort tid på sig att utveckla kraft (då foten nuddar marken), men måste på denna korta tid utveckla stor kraft.

Jag måste vara trött för :confused:

Så ditt svar på vilka muskler man tränar främst är: effektutveckling helkropp? Jag förstår helkropp, men var kommer effektutveckling in? Eller menar du att det inte är någon volymbyggande övning utan en...ja, explosivitetsövning?

Control_61
2009-12-09, 22:49
Det är främst en övning som ökar din förmåga att utveckla stor kraft på kort tid i hela kroppen. Framförallt i den posteriora kedjan (baksidan på kroppen) men också övriga delar av kroppen.

Det är väl inte direkt någon volymbyggar-övning. Men det är en bra övning på många andra sätt.

Ska jag vara ärlig hade jag väl knappt kört den själv om jag inte varit intresserad av övningen, utövat någon idrott, velat bli explosivare/kraftfullare eller på annat sätt varit speciellt intresserad av övningen.

Den är ganska svår att lära sig dessutom.

Control_61
2009-12-09, 22:51
Om nån kan skulle jag gärna vilja veta mer om skillnaden mellan
hang cleans och clean pulls.



Clean pulls gör du från marken. Då håller du ett vanligt grepp om stången och gör nästan som ett explosivt marklyft förutom att du kopplar in både vader och traps mer.


Hang clean är frivändning från knäna. Skilj dock på Hang Clean och Hang Power Clean som är utan böjmomentet.

z_bumbi
2009-12-09, 22:53
Om nån kan skulle jag gärna vilja veta mer om skillnaden mellan hang cleans och clean pulls.

Hängvändning, stången är inte nere vid golvet vid början av en frivändnning utan den "hänger" i armarna och så frivänder man vikten från den positionen.

Stötdrag*, man gör ett drag med stötfattning (händerna har samma position på stången som vid en stöt) där stången rör sig upp längs kroppen. Går att köra från golvet, från hängande eller från block (upphöjningar).

*Säger man någonsin vänddrag på svenska? Jag har inte hört det men jag är ingen lyftare.

emi23j
2009-12-09, 22:55
Clean pulls gör du från marken. Då håller du ett vanligt grepp om stången och gör nästan som ett explosivt marklyft förutom att du kopplar in både vader och traps mer.


Hang clean är frivändning från knäna. Skilj dock på Hang Clean och Hang Power Clean som är utan böjmomentet.

Nja det vet jag inte om jag kan hålla med om.

Hang clean är som du säger en frivänding från knäna (eller styrkevändning).

Clean pull kan dock också köras från knäna (man utför bara draget). Du börjar alltså med stången ovanför knäna och drar stången uppåt som du gör på en frivändning, men du utför aldrig "rycket" som får stången att hamna på axlarna. vette fan hur man ska förklara korrekt. youtuba helt enkelt.

Sandö
2009-12-09, 22:56
Det är främst en övning som ökar din förmåga att utveckla stor kraft på kort tid i hela kroppen. Framförallt i den posteriora kedjan (baksidan på kroppen) men också övriga delar av kroppen.

Det är väl inte direkt någon volymbyggar-övning. Men det är en bra övning på många andra sätt.

Ska jag vara ärlig hade jag väl knappt kört den själv om jag inte varit intresserad av övningen, utövat någon idrott, velat bli explosivare/kraftfullare eller på annat sätt varit speciellt intresserad av övningen.

Den är ganska svår att lära sig dessutom.

Tack!! :)

Grejen är att, iom att jag tränar hemma och för tillfället bara har tillgång till skivstång, bänk och hantlar, så har jag blivit mer och mer intresserad av styrkelyftsövningar. Mark är ju skitkul och känns som en väldigt bra övning. Knäböj likaså. Bänkpress, ja.

Och sen snurrade jag in på frivändningar och styrkevändingar då jag pratad med en släkting ang. detta igår. Han är gammal roddare och när han var aktiv så drog han 280kg i mark, 185kg i knäböj och 135kg i frivändning (inte styrkevändning). Så då blev jag sugen på att testa, jag har ju dessutom ett långsiktigt mål att slå honom i alla tre. :D

emi23j
2009-12-09, 22:58
Nej, jag menar effektutveckling.

Eller arbete per tidsenhet.

Exempelvis har en sprinter väldigt kort tid på sig att utveckla kraft (då foten nuddar marken), men måste på denna korta tid utveckla stor kraft.

Effektutveckling = Rate of Force Developement = Hur snabbt du producerar kraft = Explosivitet

Sandö
2009-12-09, 22:58
Clean pull kan dock också köras från knäna (man utför bara draget). Du börjar alltså med stången ovanför knäna och drar stången uppåt som du gör på en frivändning, men du utför aldrig "rycket" som får stången att hamna på axlarna. vette fan hur man ska förklara korrekt. youtuba helt enkelt.

Det där låter som rena shrugs för mig?

Control_61
2009-12-09, 23:00
Nja det vet jag inte om jag kan hålla med om.

Hang clean är som du säger en frivänding från knäna (eller styrkevändning).

Clean pull kan dock också köras från knäna (man utför bara draget). Du börjar alltså med stången ovanför knäna och drar stången uppåt som du gör på en frivändning, men du utför aldrig "rycket" som får stången att hamna på axlarna. vette fan hur man ska förklara korrekt. youtuba helt enkelt.


Ang. Hang Clean:
Hang Clean: http://www.youtube.com/watch?v=XHJMwdf0lIk
Hang Power Clean: http://www.youtube.com/watch?v=g7XvfFE8GMw


Ang. Clean Pull: Om vi tittar på videon: http://www.youtube.com/watch?v=R-JcXw6IlaY tycker jag det är precis som jag beskrivit.
Enligt Inge Johansson (Djurgårdens, hockeylandslag osv. fystränare) är clean pull detsamma som fridrag. Och då är det exakt som jag beskrivit innan. Lite dålig pedadog är man väl dock ;)

Control_61
2009-12-09, 23:02
Tack!! :)

Grejen är att, iom att jag tränar hemma och för tillfället bara har tillgång till skivstång, bänk och hantlar, så har jag blivit mer och mer intresserad av styrkelyftsövningar. Mark är ju skitkul och känns som en väldigt bra övning. Knäböj likaså. Bänkpress, ja.

Och sen snurrade jag in på frivändningar och styrkevändingar då jag pratad med en släkting ang. detta igår. Han är gammal roddare och när han var aktiv så drog han 280kg i mark, 185kg i knäböj och 135kg i frivändning (inte styrkevändning). Så då blev jag sugen på att testa, jag har ju dessutom ett långsiktigt mål att slå honom i alla tre. :D


Då är det klart du ska testa! Jag håller med dig, finns få övningar som slår benböj, marklyft, bänkpress och styrkefrivändning.

Control_61
2009-12-09, 23:04
Tror han menar kraft = explosivitet i detta fall.


Vad kan man annars mena med kraft?

emi23j
2009-12-09, 23:07
Ang. Hang Clean:
Hang Clean: http://www.youtube.com/watch?v=XHJMwdf0lIk
Hang Power Clean: http://www.youtube.com/watch?v=g7XvfFE8GMw


Ang. Clean Pull: Om vi tittar på videon: http://www.youtube.com/watch?v=R-JcXw6IlaY tycker jag det är precis som jag beskrivit.
Enligt Inge Johansson (Djurgårdens, hockeylandslag osv. fystränare) är clean pull detsamma som fridrag. Och då är det exakt som jag beskrivit innan. Lite dålig pedadog är man väl dock ;)

Om du tittar längre ned på youtube ser du att det inte är ett måste att gå från golvet vid clean pulls. Men om man ska vara petig kanske dem ska heta hang clean pull, vad vet jag? har då aldrig hört namnet.

Här har du ju videos som säger att hang clean görs från knäna till upp till axlarna (styrkevändning från knäna) http://www.youtube.com/watch?v=jpXqVba1mFo

Clean pull: http://www.youtube.com/watch?v=HawrkyNYGjo

Onödigt att vara petig när vi menar samma sak.

z_bumbi
2009-12-09, 23:09
Det där låter som rena shrugs för mig?

Stången för sig länge upp vid ett drag och den har också mycket högre fart. Farten kommer alltså inte bara från trapsen utan benen och ryggen är i högsta grad involverad.

Sandö
2009-12-09, 23:12
Stången för sig länge upp vid ett drag och den har också mycket högre fart. Farten kommer alltså inte bara från trapsen utan benen och ryggen är i högsta grad involverad.

Ok, check!

Control_61
2009-12-09, 23:12
Om du tittar längre ned på youtube ser du att det inte är ett måste att gå från golvet vid clean pulls. Men om man ska vara petig kanske dem ska heta hang clean pull, vad vet jag? har då aldrig hört namnet.

Här har du ju videos som säger att hang clean görs från knäna till upp till axlarna (styrkevändning från knäna) http://www.youtube.com/watch?v=jpXqVba1mFo

Clean pull: http://www.youtube.com/watch?v=HawrkyNYGjo

Onödigt att vara petig när vi menar samma sak.

Kollar man på youtube kan en bänkpress se ut såhär: http://www.youtube.com/watch?v=er5GBIg2s8k&feature=player_embedded


Tittar vi noga finns det säkert videor där folk gör armhävningar och kallar det hang cleans ;)

Aja, diskussionen leder ingenstans längre!

schabo-labo
2010-04-27, 09:22
Varför köra frontböjen i frivändningen överhuvudtaget? Är det inte bättre att köra knäböj om man vill utveckla benen? Eller finns det en fördel med att köra böjen i samband med frivändnings-momentet?

Control_61
2010-04-27, 09:28
Varför köra frontböjen i frivändningen överhuvudtaget? Är det inte bättre att köra knäböj om man vill utveckla benen? Eller finns det en fördel med att köra böjen i samband med frivändnings-momentet?



Personligen tycker jag mer om att köra rena styrkevändningar och rena frontböj snarare än att kombinera de 2.
Fördelen jag ser med att köra hela frivändningsrörelsen är att det är mer specifikt för tävlingslyftet som är hela rörelsen ;)

Din frågeställningen är väl egentligen om det är bättre att köra knäböj än frontböj. Jag tycker personligen inte det. Båda övningar har sina fördelar och nackdelar.

Turbo Rico
2010-04-27, 09:35
Varför köra frontböjen i frivändningen överhuvudtaget? Är det inte bättre att köra knäböj om man vill utveckla benen? Eller finns det en fördel med att köra böjen i samband med frivändnings-momentet?


Den dagen du vänder riktigt tunga vikter kommer det krävas att du sitter i botten och då kan det vara skoj att kunna ta sig upp också. Tränar man dessutom OL vill man efter det även kunna få stången över huvudet och det gör att det är bäst om man kan undvika en riktigt gristung uppresning = träna mycket frontböj. Sen är frontböj eller sittvänd ett bra sätt att träna upp bålen och även bröstryggen för det ställs väldigt höga krav på att man håller ryggen rak i en frontböj/sittvändning.

schabo-labo
2010-04-27, 09:42
Okay, tack för Ditt svar. Kände att det tar massor på pulsen att köra hela momentet och därför undrade jag.

Turbo Rico
2010-04-27, 09:45
Okay, tack för Ditt svar. Kände att det tar massor på pulsen att köra hela momentet och därför undrade jag.


OL ställer krav på hela kroppen, man kan se ryck och stöt som helkroppsövningar.
Testa att göra 3-5 tunga frivändningar så fort du bara kan, då ska du få känna på puls! *gah!* Avsluta gärna med en överstöt. ;)

Sandö
2010-04-27, 09:59
Jag har nu kommit fram till att jag hellre kör styrkevändningar och frontböj separat eftersom jag inte har några planer på att tävla. Men det kanske mest grundar sig i att jag än så länge är för dålig på frontböj och måste komma ikapp styrkevändningsstyrkan (kan man säga så:)). Men styrkevändning är ju riktigt roligt så jag fortsätter nog med det sen även om jag blir starkare i frontböj. :)

schabo-labo
2010-04-27, 10:08
OL ställer krav på hela kroppen, man kan se ryck och stöt som helkroppsövningar.
Testa att göra 3-5 tunga frivändningar så fort du bara kan, då ska du få känna på puls! *gah!* Avsluta gärna med en överstöt. ;)Heh, får prova nån gång. Testade övningen första gången idag och den var över förväntan, känns som en ny favorit.

Turbo Rico
2010-04-27, 10:26
Heh, får prova nån gång. Testade övningen första gången idag och den var över förväntan, känns som en ny favorit.


OL-övningar ÄR skoj.

Pepz
2010-04-27, 10:28
OL-övningar ÄR skoj.

ja verkligen!
70% procent teknik

Turbo Rico
2010-04-27, 10:32
ja verkligen!
70% procent teknik


Nja... 72,3% i stöt och kanske 81.7% i ryck.;)

Pepz
2010-04-27, 10:36
Nja... 72,3% i stöt och kanske 81.7% i ryck.;)

är beredd att hålla med.
Resterande procenten sitter i ammoniak och magnesia

Turbo Rico
2010-04-27, 10:40
är beredd att hålla med.
Resterande procenten sitter i ammoniak och magnesia


:laugh:
Och det beror nog lite på hur tight trikå du har också... ju tightare desto bättre.

Alone_in_the_dark
2010-04-27, 10:43
:laugh:
Och det beror nog lite på hur tight trikå du har också... ju tightare desto bättre.

Citerar dig själv här :D

Och ett bra grepp är AO, oavsett vilken stång man håller i...

Turbo Rico
2010-04-27, 12:48
Citerar dig själv här :D


:em:

Supermicke
2010-04-27, 16:47
om man har som mål att bli explosiv räcker det med att träna styrkevändningar då? tänker mig att det mest är baksida kroppen vid styrkevändningar. Behövs det då typ explosiv knäböj för framsida lår då så blir det bra? Oo skrev kanske konstigt nu hoppas ni förstår :D

siimon89
2010-04-27, 17:19
om man har som mål att bli explosiv räcker det med att träna styrkevändningar då? tänker mig att det mest är baksida kroppen vid styrkevändningar. Behövs det då typ explosiv knäböj för framsida lår då så blir det bra? Oo skrev kanske konstigt nu hoppas ni förstår :D

Det är en utmärkt helkroppsövning för att träna explosivitet. Satsa även på att bygga maxstyrka såsom i tunga knäböj samt marklyft. Du kan även inkludera hoppövningar eller/och sprinter så får du väldigt mycket bra explosivitetsträning.

Att bara bli starkare räcker gott och väl för den ovane gymmaren i början för att bli explosivare. När man byggt upp sin maxstyrka mer blir det viktigare att utveckla den till explosivstyrka genom t.ex. frivändningar, hoppövningar och sprinter.

Styrkan är grunden till allting!

Pepz
2010-04-27, 17:49
om man har som mål att bli explosiv räcker det med att träna styrkevändningar då? tänker mig att det mest är baksida kroppen vid styrkevändningar. Behövs det då typ explosiv knäböj för framsida lår då så blir det bra? Oo skrev kanske konstigt nu hoppas ni förstår :D

siimon89 svarade rätt bra.

Viktigt att definera vad du ska ha din explosivitet till och träna en del grenspecifikt.

Supermicke
2010-04-27, 18:27
ok tack för svaren :) tänkte bara typ.. allmänt XD