handdator

Visa fullständig version : Axelbesvär


Anckarstierna
2009-12-09, 21:59
Hej,
jag har haft lite problem med höger axel nu i ca 1 månad. Under en maxning i sittande hantelpress högg det till i höger axel, ingen trängande smärta utan mera ett stort obehag. Efter nån veckas uppehåll körde jag på som vanligt förutom att jag bytt ut hantelpress mot sidolyft, hade i stort sett inga känningar alls i axeln under passet men av nån märklig anledning får jag känningar efteråt, särskilt sittandes vid datorn.

När jag sover på höger sida är axeln något öm på morgonen men släpper sen nån eller några timmar senare. Obehaget känns ej när jag klämmer på muskeln eller har armarna raka, utan mest om jag lyfter armen snett utåt i ca 45 grader från kroppen och om jag sträcker armen rakt uppåt så mycket det går. "smärtan" sitter i främre delen, det är jag rätt säker på.

Jag har tränat styrketräning regelbundet i ca 2 år, varav det sista året har jag kört helkroppspass ungefär varannan dag. Ett pass kan se ut ungefär såhär:

T-bar/stångrodd
Hantelrodd/sittande rodd
Latsdrag av nån sort
Knäböj + vadpress
Liggande hantelpress
Sittande hantelpress
Bicepscurl
Liggande tricepspress
Marklyft (ibland)

Det märkliga är att jag fick problem efter axelpressen, och hade nada bekymmer med liggande hantelpress. Nu hugger det till i axeln igen när jag kör bänken men det går fint med axelpressen! Vågar dock ej köra på gamla vikter för axlarna än.

Min okvalificerade gissning är problem med bursan eller nån form av inklämning av nån led. Jag har kört lite rotatorcuff emellanåt, men för lite för att ge något.

Anckarstierna
2009-12-10, 01:45
Glömde ju frågeställningen...

Vad kan problemet bero på och vad bör man göra i det här läget?