handdator

Visa fullständig version : Starting Strenght


Dennis93
2009-12-09, 21:59
Hej !
Jag surfade runt lite på nätet och hittade ett program "Starting Strenght" av Mark Rippentoe. Ser ut såhär.

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift

Workout B
3x5 Squat
3x5 Press
5x3 Power cleans

Så ska man köra 3 ggr i veckan. Alltså Vecka 1: A->B->A. Vecka 2: B->A->B o.s.v

Är detta något jag som nybörjare bör köra på ? Har gymmat i 1,5 månad kanske, är 16 år för övrigt.

Sedan har han ju skrivit en bok och har en DVD är dessa nåt att köpa, kanske en julklapp :D ? eller räcker info som finns på nätet.

Tack MVH Dennis:cool:

Njordis
2009-12-09, 22:13
Det är ett bra och simpelt program.
Vet inte vad du har tränat innan men har du bara 1.5 månader i gymmet i bagaget så tror jag inte att börja med tungt i frivändningar m.m. som förövrigt är en väldigt komplicerad övning.

Honken
2009-12-09, 22:16
Byt ut powercleans mot stångrodd eller pullups/chinups, i.e practical programming, witchita falls eller alla andra rippetoe-variationer.

Mycket fint program som ger en utmärkt grund (om inte mer) för styrketräning.

siimon89
2009-12-09, 22:30
Jag har kört det programmet nu i över 8veckor. Det är ett riktigt bra program och du ökar väldigt snabbt. Det förutsätter dock att du kan lyften med bra teknik.

Varmt rekommenderat i övrigt!

Det finns massor av info på: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki

Så börja med att läsa runt där innan du överväger att köpa boken. :)

emi23j
2009-12-09, 22:34
Hmm. ställer mig väldigt frågande till om du ska börja träna startstyrka efter 1.5 månads gymträning.

Det bästa är nog att du koncentrerar dig på att utföra grundövningar med korrekt teknik och få in lite mer volym i början istället för att köra tungt direkt.

Är du stark nu? Kan du göra vanliga böjar, marklyft, cleans osv?

z_bumbi
2009-12-09, 22:45
Det viktigaste är inte med i det programmet som finns i första inlägget dvs hur man höjer vikterna man tränar på. Så efter att ha kollat upp hur man höjer vikterna och med koll från någon som kan övningarna funkar det som ett grundprogram.

nio
2009-12-10, 13:29
Jag kör något som är inspirerat av Starting Strength, nämligen StrongLifts 5x5. Då börjar man lättare, och frivändningar är ersatta med lite andra övningar. Det ingår också några (delvis valfria) magövningar.

Ökningarna är väldigt lätta att lära sig och förstå sig på. Man ökar 2.5kg per övning och gång, förutom marklyft där man ökar 5kg. Om du sen failar 2-3 gånger på raken lastar du av 10% och börjar om.

Kolla in det på www.stronglifts.com.

Jag hade gymmat kanske sammanlagt 10 gånger i livet innan jag började, har kört StrongLifts 5x5 i två månader nu och knäböjer 75 och marklyfter 90 hittils. Tycker att det funkar mycket bra och är bra för motivationen.

Jag rekommenderar dock böcker och videor av Rippetoe då han förklarar övningar som knäböj och marklyft på ett väldigt bra sätt. stronglifts.com har också bra länkar. Lycka till!

siimon89
2009-12-10, 14:25
Hmm. ställer mig väldigt frågande till om du ska börja träna startstyrka efter 1.5 månads gymträning.

Det är inga problem. Sålänge du inte är uppe i 1,5 x din vikt i knäböj bör det inte vara några större problem. Generellt sätt brukar den som hoppar på programmet kunna stanna vid det i alltifrån 3-9månader.

Yes
2009-12-10, 14:31
Största problemet lär väl vara teknik och koordination på övningarna. Kanske smartare att härja med lite lättare övningar ett tag först, och köra ren teknikträning på böj och mark.

Control_61
2009-12-10, 14:49
Hmm. ställer mig väldigt frågande till om du ska börja träna startstyrka efter 1.5 månads gymträning.




Starting Strength handlar inte om "Startstyrka" utan om att börja med styrketräning.

Programmet är inte helt fel om man vill lära sig grundövningarna. Däremot tycker jag det finns bättre program när man väl lärt sig grunderna.

I boken skriver Rippetoe att man ska börja långsamt och enbart lägga på mer vikt när man klarar av att utföra föreskrivna sets och reps med bra teknik.
Får du tag i boken finns dessutom riktigt ingående förklaring i hur man utför inte bara benböj utan också bänkpress, marklyft och frivändning.


Jag tycker det är en av de bättre böcker jag har läst. Och för nybörjare tror jag det är bättre att träna med lite lägre reps (3x5) än vad det är att göra för många reps. Det är lättare att lära sig tekniken när man kan fokusera till hundra på de reps man ska göra.

siimon89
2009-12-10, 15:13
Programmet är inte helt fel om man vill lära sig grundövningarna. Däremot tycker jag det finns bättre program när man väl lärt sig grunderna.

Kan inte tänka mig att det skulle finnas något snabbare sätt att öka på som nybörjare.

Kolla vad den här snubben lyckades med på 2månader.
http://tnation.tmuscle.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding_stre ngth/starting_strength_2_months_35_lb_weight_gain_1

Ashenshugar777
2009-12-10, 15:19
Kan inte tänka mig att det skulle finnas något snabbare sätt att öka på som nybörjare.

Kolla vad den här snubben lyckades med på 2månader.
http://tnation.tmuscle.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding_stre ngth/starting_strength_2_months_35_lb_weight_gain_1

andra personers resultat är inte så relevanta då vissa har bättre gener och kan träna hursomhelst och endå få bra resultat. Jag tror endå det är ett bra program, speciellt Stronglifts.

siimon89
2009-12-10, 15:28
andra personers resultat är inte så relevanta då vissa har bättre gener och kan träna hursomhelst och endå få bra resultat. Jag tror endå det är ett bra program, speciellt Stronglifts.

Visst är det där ett extrem exempel. Men äter man som en häst så ökar de flesta väldigt bra på det.

Control_61
2009-12-10, 16:10
Sjuka gener, doping, optimal kost, muskelminne och så vidare kan ha sin del i det hela?

Det är inte alls relevant att ta en persons ökningar på ett träningsprogram.
De ABSOLUT viktigaste faktorerna är kontinuitet, hård träning och disciplin med allt. Har du de sakerna kan många program ge bra resultat.


Påstår inte att starting strength är dåligt. Men jag skulle personligen inte knäböjt 3 gånger i veckan när jag väl lärt mig hantera lite vikter.

siimon89
2009-12-10, 16:15
Sjuka gener, doping, optimal kost, muskelminne och så vidare kan ha sin del i det hela?

Det är inte alls relevant att ta en persons ökningar på ett träningsprogram.
De ABSOLUT viktigaste faktorerna är kontinuitet, hård träning och disciplin med allt. Har du de sakerna kan många program ge bra resultat.

Påstår inte att starting strength är dåligt. Men jag skulle personligen inte knäböjt 3 gånger i veckan när jag väl lärt mig hantera lite vikter.

Jag håller med dig :)

Knäböj 3 gånger i veckan i sig är ju inga problem. Finns ju folk som tränar typ varje dag utan att bli övertränade. Men då gäller det såklart att träna RÄTT.
Du kan naturligtvis inte höja vikten varje pass 3 dagar/veckan när du passerat nybörjarstadiet. Då ska man hoppa på något annat som istället t.ex. höjer veckovis (Madcow, Bill Starr, Stronglifts Advanced, Texas method).

nio
2009-12-10, 17:49
Du kan naturligtvis inte höja vikten varje pass 3 dagar/veckan när du passerat nybörjarstadiet. Då ska man hoppa på något annat som istället t.ex. höjer veckovis (Madcow, Bill Starr, Stronglifts Advanced, Texas method).
Sant, men så länge man kan det finns det väl ingen anledning att låta bli? Jag kör på SL så länge jag fortsätter utvecklas, sen får jag hitta något annat.

Dennis borde väl kunna höja vikten rätt länge innan han behöver byta från StrongLifts om han prövar det.

Dennis93
2009-12-10, 18:42
Tack för alla svar :D Och jag såg stronglifts 5x5 och tänkter köra det iaf 2 månader nu, det e ju perfekt med excel och allt som finns till. Återkommer med frågor om jag har några annars skriver jag resultaten efter 2 mån.

siimon89
2009-12-10, 19:56
Sant, men så länge man kan det finns det väl ingen anledning att låta bli? Jag kör på SL så länge jag fortsätter utvecklas, sen får jag hitta något annat.

Dennis borde väl kunna höja vikten rätt länge innan han behöver byta från StrongLifts om han prövar det.

Absolut inte :) Kör på, sålänge du klarar av att lägga till vikt varje pass gör du allt rätt. Ett tips kan vara att när 5x5 börjar bli tufft varje pass, sänk till 3x5. Många på Stronglifts forum som gör så med bra resultat.

Ja som sagt, 3-9månader brukar folk på Starting Strength kunna vara på rent generellt. Stronglifts kommer du fastna på lite tidigare än SS beroende på att det är högre volym. Därav min rekommendation till 3x5 då du har svårt att återhämta dig från varje pass.