handdator

Visa fullständig version : Alternativ till "lunges"


hugok
2009-12-09, 21:53
Jag körde Boris Sheiko idag och det stod att jag skulle köra "lunges", vet inte vad det heter på svenska. Men det var jäkligt svårt med balans och det så jag undrar om det finns någon övning jag kan ersätta det med.

StillAsleep
2009-12-09, 21:57
Är det utfall du tänker på?
Böjar påminner väl lite om rörelsen, men jag rekommenderar att du tränar upp balansen så du kan köra både utfall och böjar. ;)

Honken
2009-12-09, 22:17
Du ger upp efter första försöket? Precis som knäböj, mark o.s.v. så krävs det träning för att bli bra på övningen.

z_bumbi
2009-12-09, 22:29
Utfall i smithmaskinen funkar ganska bra om det är balansen som inte funkar, det gäller bara att hamna rätt under stången.
En lättare variant är att stå kvar med fötterna på samma ställe och bara jobba upp och ner med kroppen. Det funkar då både med stång och i smithen.
Öva samtidigt på att köra fria utfall då jag gissar att en del av tanken med övningen är just att den är fri. Fri utfall kan hjälpa till med att stärka förmågan att hindra bäckenet att tippa i sidled samt få ut knäna böjen.
Med tanke på det sista så se till att ha någon som kollar att du inte tippar bäcket vid utfall, viss rörelse är fullt normalt men överdriven lutning är inte bra. Kolla samtidigt att knät på främre benen hamnar något så när i linje med foten.

Martin Löwgren
2009-12-09, 22:46
Denna är iofs jävligt svår att lyckas med om man inte har bra balans och stabilitet men ack så grym om man har det.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tKnJaARjFbI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tKnJaARjFbI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

burre
2009-12-09, 22:48
Bulgarian split squats. Googla.

hugok
2009-12-10, 17:04
Stepupen verkar svår. Men bulgarian split squat verkar som det jag söker. Ska prova den nästa gång det står "lunges" på schemat. Tack:D

Honken
2009-12-10, 17:08
Bulgarer är väl om inte dubbelt så svåra som lunges, särskilt när det ligger lite vikt på ryggen.

hugok
2009-12-10, 18:09
Bulgarer är väl om inte dubbelt så svåra som lunges, särskilt när det ligger lite vikt på ryggen.

Men man behöver inte vika på foten på det sättet som i lunges.

Martin Löwgren
2009-12-10, 20:10
Stepupen verkar svår. Men bulgarian split squat verkar som det jag söker. Ska prova den nästa gång det står "lunges" på schemat. Tack:D

Svår men KUNGLIG!

vicarious
2009-12-10, 21:06
Kör med lätt vikt till en början och träna upp balansen =) Utfall är kungligt bra för både quads och gluteus!

Trapper Buzz
2009-12-10, 21:09
Svår men KUNGLIG!

Kunglig kanske; men vår gymfogde hade hudflängt den som ginge med skorna på bänken på detta viset. :smash:

Martin Löwgren
2009-12-10, 21:49
Kunglig kanske; men vår gymfogde hade hudflängt den som ginge med skorna på bänken på detta viset. :smash:

Det är ju inneskor och dessutom gör man rent den efter.