handdator

Visa fullständig version : Trött hela tiden.


toto2009
2009-12-09, 18:15
Hej,

Känns som jag är trött typ 90% av dagen, jag äter 3 st stora måltider om dagen och 2 protein shakes. Jag är less på jämnt vara seg och trött. Någon som har tips på kost/näringsintag som får en att få mer energi eller bli lite piggare under dagen. Tränar även 4 dagar i veckan.

Mvh

Ayla
2009-12-09, 18:23
Det spelar nog inte så stor roll vad du äter just nu...det här förbannade mörkret gör ju att man aldrig vaknar och känner sig pigg! :)
Åk till solen så blir du nog piggare.

Peter Hansen
2009-12-09, 18:26
Hur mycket sover du? Jag har självt märkt att jag behöver mer sömn vid denna årstid.

Liven
2009-12-09, 19:06
Samma här. Trodde jag hade brist på nåt, gick o kolla, men hade bara bra värden.

Kan nog vara vädret som sagt.

mikaelj
2009-12-09, 19:28
Finns en tråd i Allmänt om det.

Fick hem min dagsljuslampa idag, 15W. Skall nog skaffa deras starkaste (32W) att rikta i ansiktet på jobbet, och ha den här 15W som vakna-lampa ihop med en timer som slår på den strax innan jag vaknar. Får hoppas att ögonen inte protesterar alltför mycket...

simonua
2009-12-09, 19:46
testa ginseng, tar det på morgonen när jag vaknar, och har energi hela dagen, hittade annars en sida från aftonbladet http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3001.ab jag har inte läst den, så den kanske inte var bra, nu ska jag iväg o träna så.

shut teh face
2009-12-09, 20:23
Samma sak här. Jag sover dessutom 8-9 timmar per natt men ändå är jag trött. Och äter bättre, och tar mina grönsaker/frukter, omega-3 och extra vitamintillskott. Men det enda som hjälper är kaffe, som jag dragit ned på (inte lugnt för magen att dricka 8 koppar per dag).

Eddie Vedder
2009-12-09, 20:26
Det finns en utbredd och felaktig uppfattning att ALLT är en fråga om kost och motion. Hur mår du? Har du fullt upp i skolan/på jobbet? Har du massor med saker du lägger på hög som du skulle behöva göra? Har du bra vänner och bra familj? Hur är ekonomin o.s.v.?

1684_
2009-12-09, 20:57
dåligt blodvärde? äter du mkt järn?

shut teh face
2009-12-09, 22:04
Det finns en utbredd och felaktig uppfattning att ALLT är en fråga om kost och motion. Hur mår du? Har du fullt upp i skolan/på jobbet? Har du massor med saker du lägger på hög som du skulle behöva göra? Har du bra vänner och bra familj? Hur är ekonomin o.s.v.?
Trötthet är också ett symptom för depression om jag inte minns fel, men det kanske var det du syftade på? :)

Eddie Vedder
2009-12-09, 22:08
Trötthet är också ett symptom för depression om jag inte minns fel, men det kanske var det du syftade på? :)

Korrekt.:)

Min poäng överhuvudtaget var att man så gärna förenklar ALLT till att vara en fråga om hur man tränar och äter. Det är så oerhört mer invecklat än så. Känner jag mig deprimerad (vilket jag dessvärre ofta gör) kan jag leva tämligen "optimalt" med träning och mat men så småningom bli helt körd i botten pga alla de anda faktorerna.

När jag mår som bäst i övrigt flyter träning på hur fint som helst även om onanin över mat och träningsupplägg åsidosätts.

mikaelj
2009-12-09, 22:35
Korrekt.:)

Min poäng överhuvudtaget var att man så gärna förenklar ALLT till att vara en fråga om hur man tränar och äter. Det är så oerhört mer invecklat än så. Känner jag mig deprimerad (vilket jag dessvärre ofta gör) kan jag leva tämligen "optimalt" med träning och mat men så småningom bli helt körd i botten pga alla de anda faktorerna.

Instämmer. Ibland kan det vara som en knapp man inte själv kan påverka. Man får nog äta ganska dåligt för att bli sådär "deprimeradtrött".

Mörkret, eller brist på solljus, verkar vara en orsakande faktor till trötthet. Åtminstone för mig. Har inga andra förklaringar när allt annat varit oförändrat.

The Ross Sisters
2009-12-09, 22:41
Känner också att jag är trött jämt. Var likadant i sommras också. När jag är aktiv och gör något så känner jag mig sällan trött, men så fort jag är inaktiv så börjar jag tokgäspa och sätter jag mig och kollar tv så somnar jag omgående. sjukt störande. Blir ofta trött i käkarna av allt gäspande

Liven
2009-12-09, 23:00
Någon forskare hade ju kommit fram till att det kan direkt vara skadligt att bo här uppe, vilket jag har svårt att tro. Men att det är konstant mörkt kan nog påverka en negativt oavsett hur bra ställt man har det i övrigt.

I Kiruna är det väl kolsvart i 3 månader, lär ju inte vara så bra för en.

Martin Löwgren
2009-12-09, 23:02
Förutom kost kan det vara b.la sköldkörtel och andra organ som inte fungerar optimalt men sådant testat din läkare dig för.

mattilainen
2009-12-09, 23:14
Skönt att det inte bara är jag som blir extra trött den här årstiden.. Jag har till och med börjat få lägga mig på dagen och sova en stund innan träningen/arna. Idag var jag ledig från skolan och gick upp runt halv 10 - 10. Fick ändå lägga mig och sova en stund senare.

Morty
2009-12-10, 11:22
Det är ganska sjukt att det är så pass påtagligt för mig.. Det slog som en slägga 1-2 veckor efter att man kom hem från indien. Nu är jag dötrött hela förmiddagen, för att gå upp lite efter lunchen, sen försöka tagga till lagom till träningen, sen kommer ångbastukoma efter det, följt av en kort pigghet vid datorn (ljus skärm antagligen) och sedan 9 timmar sömn. Lika förstörd när jag vaknar. En morgon så tänke jag "ånej varför ringer klockan innan jag hunnit somna?".

Självklart är det fler faktorer än bara mörkret, men det är nog största faktorn. Jag är helt enkelt gjord för att vara ledig i ett soligt land :cool:

mikaelj
2009-12-10, 11:24
Rusta har en dagsljuslampa (Melissa) för 500 kr. Det finns två modeller, en med Philips-rör och en med kinesiska fulrör (http://www.gotosun.com.cn/en/display.asp?id=102). Bägge borde vara rätt färgtemperatur (men jag är skeptisk till den kinesiska), fullspektrum och 10k Lux. Jag skickade en förfrågan till importören av Melissa (Adexi) och kollade om man kunde få tag på -006 (Philips)-varianten i Sverige, väntar på svar.

mikaelj
2009-12-10, 14:04
-004 på Ö&B. Den är helt ENORM! Gudars. Som en flatbäddsscanner på högkant.
47 cm hög, 33 cm bred.