handdator

Visa fullständig version : Diskbråck


Windstalker
2009-12-09, 16:16
Hejsan!

Har sökt runt och försökt samla information om diskbråck, och vad jag förstår så spontanläkar de flesta av dessa, medan vissa behöver ett kirurgiskt ingrepp.

Disken kommer ju få en ruptur, som leder till att nucleus pulposus "rinner" ut och kan inflammera och då klämma till en nerv.
Nu till min fråga: HUR läkar ett diskbråck? Hur går processen till när det spontanläker?

/Wind

Martin Löwgren
2009-12-09, 16:18
Orkar ej skriva ned allt så hänvisar till Spinecenters text istället lat som jag är :thumbup:

http://www.spinecenter.se/index.aspx?pageID=372

Windstalker
2009-12-09, 16:31
Orkar ej skriva ned allt så hänvisar till Spinecenters text istället lat som jag är :thumbup:

http://www.spinecenter.se/index.aspx?pageID=372

Bra länk, men vad jag ser så står det inte hur självläkningsprocessen går till.

Martin Löwgren
2009-12-09, 17:04
Bra länk, men vad jag ser så står det inte hur självläkningsprocessen går till.

I stort sett samma läkningsprocess som andra skador i kroppen. Vill du läsa en exakt sådan rekommenderar jag en medicinbok.

Windstalker
2009-12-09, 17:10
I stort sett samma läkningsprocess som andra skador i kroppen. Vill du läsa en exakt sådan rekommenderar jag en medicinbok.

Alltså, jag kan förstå hur rupturen läks, men det jag inte förstår är om "innehållet" i disken som "sipprar ut" (nucleus pulposus) tar sig tillbaka in, eller om det bryts ner eller vad det är som händer. Har sökt mig galen men finner inget!

Martin Löwgren
2009-12-09, 17:12
Alltså, jag kan förstå hur rupturen läks, men det jag inte förstår är om "innehållet" i disken som "sipprar ut" (nucleus pulposus) tar sig tillbaka in, eller om det bryts ner eller vad det är som händer. Har sökt mig galen men finner inget!

Det reabsorberas av kroppen alt blir kvar som en sekvest i spinalkanalen. Blir det kvar som en sekvest kan det fortfarande ge symptom.

Nucleus är nervretande, bara en buktning retar inte nerven på samma sätt utan ger endast en kompression.