handdator

Visa fullständig version : Sjuk träningsvärk i axlar efter bänkpress


lathan
2009-12-09, 15:31
Tja, det här har stört mig ett tag, men har inte tagit tummen ur arslet för att få ett svar på det riktigt än. Jag vet att man aktiverar axlarna när man kör bänkpress eller liknande övningar, men det känns orimligt att jag får värre träningsvärk i axlarna jämfört med brösten, när jag kör just pressövningar för bröst.
Jag är även fruktansvärt klen överhuvudtaget, pressar runt 50kg i bänk, och har stått stilla på det sedan någon gång tidigt i somras. Jag har tillochmed tappat lite styrka, då jag kunde få upp 60kg förut!
Detta stör mig något ohyggligt, jag vill ju göra framsteg, inte tappa :furious:

Men till den riktiga frågan; måste jag ändra teknik i bänkpressen för att få bättre kontakt med bröst, eller träna mer axlar, eftersom det ingår i "bänkpress-styrkan"?

MvH

Martin Löwgren
2009-12-09, 15:32
Börja med att aktivt sänka skuldran innan och under lyftet.

Danne2k
2009-12-09, 16:16
Ska/bör man även "trycka ihop" skuldrorna och på så vis sänka axlarna, dvs. skjuta axlarna bakåt (eller "neråt" om man ligger ner).

Har själv tänkt mycket på detta men inte orkat göra någon tråd om det, får också väldigt hård träningsvärk i främre axelpartiet efter bänk.

emi23j
2009-12-09, 17:04
http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s

Slufsbuk
2009-12-09, 17:09
Tja, det här har stört mig ett tag, men har inte tagit tummen ur arslet för att få ett svar på det riktigt än. Jag vet att man aktiverar axlarna när man kör bänkpress eller liknande övningar, men det känns orimligt att jag får värre träningsvärk i axlarna jämfört med brösten, när jag kör just pressövningar för bröst.
Jag är även fruktansvärt klen överhuvudtaget, pressar runt 50kg i bänk, och har stått stilla på det sedan någon gång tidigt i somras. Jag har tillochmed tappat lite styrka, då jag kunde få upp 60kg förut!
Detta stör mig något ohyggligt, jag vill ju göra framsteg, inte tappa :furious:

Men till den riktiga frågan; måste jag ändra teknik i bänkpressen för att få bättre kontakt med bröst, eller träna mer axlar, eftersom det ingår i "bänkpress-styrkan"?

MvH

bänkpress är väl teknik om något. för att bli starkare och utvecklas måste du först lära dig en teknik som inte skadar dig i bänkpressen. tänk tex på att placera skuldrorna tätt mot bänken, fötterna stadigt i golvet och gör kroppen till en båge med ändan mot bänken. lär dig att andas (*spy*) under lyftet. bra teknik i bänkpress kan man lära sig på en lyftarklubb.

Pjotor
2009-12-09, 21:48
Börja med att aktivt sänka skuldran innan och under lyftet.

+1

På stronglifts.com finns ännu fler bra tips för bänkpress. Klicka på länken "How to bench press" i listan till vänster.