handdator

Visa fullständig version : Civilingenjörer, kika in och berätta lite om livet efter studierna


Erik__
2009-12-09, 10:40
Hejhej, avslutar min första av 10 terminer nu och funderade lite på framtiden. Enda källan till information jag har är det skolan och sveriges ingenjörer försöker övertyga oss om vilket inte känns helt subjektivt. Hade ni lätt att hitta jobb efter utbildningen? Hur ser arbetsgivarna på utlandsstudier 1år? Vad plockar ni ut för lön om ni vill berätta, enligt facket ska slittlönen ligga på nästan 44k, kan det stämma?

Biceps
2009-12-09, 11:03
Alla får jobb direkt och 44k i månadspeng.

Scratch89
2009-12-09, 11:03
Snittlön som nyexaminerad ligger inte på 44 tusen, utan snarare snittlönen för alla ingenjörer. Du kan räkna med att få en lön på runt 22-28 tusen i ingångslön, lite beroende på vart du hamnar och vad du kan.

D Andersson
2009-12-09, 11:11
Snittlön som nyexaminerad ligger inte på 44 tusen, utan snarare snittlönen för alla ingenjörer. Du kan räkna med att få en lön på runt 22-28 tusen i ingångslön, lite beroende på vart du hamnar och vad du kan.

Snittlönen för ingenjörer skulle vara 44k? Knappast, det här är Sverige. Jag skulle bli mycket förvånad om den ligger högre än ca 35k.

D Andersson
2009-12-09, 11:13
enligt facket ska slittlönen ligga på nästan 44k, kan det stämma?

Nej, hur saker ska vara och hur de faktiskt är är helt olika saker.

Erik__
2009-12-09, 11:21
Alla får jobb direkt och 44k i månadspeng.

Tack för ett givande inlägg =)

Erik__
2009-12-09, 11:24
Snittlön som nyexaminerad ligger inte på 44 tusen, utan snarare snittlönen för alla ingenjörer. Du kan räkna med att få en lön på runt 22-28 tusen i ingångslön, lite beroende på vart du hamnar och vad du kan.

Formulerade mig dåligt, snittlönen för alla civilingenjörer.

----

Skrev ju högst uppe att jag inte tyckte informationen vi fått är objektiv, lite därför jag ville ha svar från någon som var i branschen. Dryginlägg får gärna trollas bort.

Sundsarn
2009-12-09, 11:36
Jag tycker du ska leta efter medianlönen istället för snittlönen. Det ger en mer riktig bild av vad man kan förvänta sig.

Är själv lite intresserade eftersom även jag pluggar till civilingenjör. Dock så är jag ganska övertygad om att jag kommer vara nöjd med lönen oavsett (Mina föräldrar är lärare ;)). Dessutom tycker jag att känslan av att göra något vettigt/bra är viktigare än att få 5-10 tusen kronor mer per månad. Kanske bara är jag.

krebbe
2009-12-09, 11:37
Civilingenjör i Data, klar i våras. Första jobbet i Linköping, 26500 kr.

bertbert
2009-12-09, 11:38
Vilket gebit rör det sig om? Det är rätt stor skillnad om man ska jobba med mjukvaruutveckling, forskning, finansiella instrument eller kemi för att ta några spretiga exempel.

svennebanan
2009-12-09, 11:39
Hejhej, avslutar min första av 10 terminer nu och funderade lite på framtiden. Enda källan till information jag har är det skolan och sveriges ingenjörer försöker övertyga oss om vilket inte känns helt subjektivt. Hade ni lätt att hitta jobb efter utbildningen? Hur ser arbetsgivarna på utlandsstudier 1år? Vad plockar ni ut för lön om ni vill berätta, enligt facket ska slittlönen ligga på nästan 44k, kan det stämma?

Lätt att hitta jobb efter utbildningen? Du förstår inom hur många branscher man kan vara verksam som civilingenjör? Beroende på vart i landet du vill jobba så mellan 25-28 hade jag siktat på som ingång inom mitt område som desvärre är hemligt. :D

Jag ser väldigt mycket ner på utlandsstudier om det inte handlar om någon av de finare skolorna i USA. Detta eftersom att Sverige håller hög klass och alla utlandsstudenter jag träffat ägnat den mesta av sin tid till festande.
Men då är jag ingen som anställer folk heller.

Ajin
2009-12-09, 11:53
Jag ser väldigt mycket ner på utlandsstudier om det inte handlar om någon av de finare skolorna i USA. Detta eftersom att Sverige håller hög klass och alla utlandsstudenter jag träffat ägnat den mesta av sin tid till festande.
Men då är jag ingen som anställer folk heller.

Detta måste väl ändå ha varit bland det dummare jag hört? Nu generaliserar du en hel del. Av att döma europarankingen på Universitet så ligger även Sveriges topp (Chalmers, KTH) inom Ingengörsutbildningen inte särskilt högt upp på listan. Med det sagt, så är KTH och Chalmers antagligen bättre än vad man ger de cred för.

Avslutar själv min första termin på King's College i London och vet att jag (när jag ansökte) läste en artikel av The Times där de gjorde en statistik över den genomsnittliga inkomstlönen för olika utbildningar samt skillnaden mellan inkonstlönerna beroende på vilket universitet man hade gått ut på, och på de bättre universiteten (Imperial, LSE, Oxford/Cambridge, Warwick, King's) låg den på hela 4-5000£ i månaden.

Däremot så är lönerna i London generellt sett högre, så man måste du se det hela relativt. Dessutom skulle jag personligen aldrig söka jobb efter min Bachelor utan direkt försöka få min Masters. Efter x antal föreläsningar och "seminars" med graduate students så har jag fått den uppfattningen att det är relativt svårt (och dumt, inkomstmässigt sett) att få ett "bra" jobb med enbart en bachelor - konkurrensen är väldigt hög tydligen. Om du verkligen vill garantera din framtid skulle jag dessutom säga att Biomechanics och liknande inriktningar är den rätta vägen att gå, ska tydligen vara detta århundradets "det".

EDIT: Pluggar förövrigt Engineering w/ Business Management. Den internationella motsvarigheten till Industriell Ekonomi, ungefär.

Erik__
2009-12-09, 11:57
Vilket gebit rör det sig om? Det är rätt stor skillnad om man ska jobba med mjukvaruutveckling, forskning, finansiella instrument eller kemi för att ta några spretiga exempel.

Läser maskinteknik och är 99% säker att jag kommer styra in min utbildning för att jobba med produktutveckling inom energi och miljö nån gång i framtiden då detta är ett stort intresse.

shut teh face
2009-12-09, 11:58
Verkar lite onödigt att plugga 5+ år för att få en ingångslön på 26.000 kr. Jag som Oracle DBA (1 års studier) har ju högre och inga problem att höja mig till våldsamma nivåer i konsultvärlden i Stockholm (där de flesta ändå jobbar).

Erik__
2009-12-09, 12:00
Verkar lite onödigt att plugga 5+ år för att få en ingångslön på 26.000 kr. Jag som Oracle DBA (1 års studier) har ju högre och inga problem att höja mig till våldsamma nivåer i konsultvärlden i Stockholm (där de flesta ändå jobbar).

jag valde min utbildning för att det är ett stort intresse, då är det inte onödigt på något plan =) men trevligt för att det gått bra för dig.

Snafu
2009-12-09, 12:03
Svennebanan har en poäng angående utlandsstudier. Jag festade konstant i ett halvår, vilket alla engelska studenter gör under 3 år. Nivån på studierna var också betydligt lägre än i Sverige.

Antingen åker man utomlands för att uppleva ett annat land (främst dess alkohol och lokala förmågor) eller så gör man hela plugg-grejjen och gör det till en tämligen förglömlig upplevelse. Wtf studera kan man ju gärna göra i hemlandet likväl.

Bonusen är att man lär sig språket betydligt bättre samt får en hel del bättre perspektiv på hemlandet och även sig själv. Majoriteten som åker utomlands gjorde nog det av samma anledningar som jag gjorde det men det fanns en del som gick hårt in för att plugga. Inget fel med det, whatever floats your boat (jag åkte till England med tanken att plugga, inte festa).

rapzidi
2009-12-09, 12:27
Är det inte ganska stora skillnader mellan olika civilingenjörer? Eller har jag missat nåt?
Nu för tiden skriver ju alla bara, "jaha, pluggar till civ ing., äre bra eller!?" verkar det som.
Nu har du ju sagt vad exakt du pluggar till Erik men ändå.

Kan tillägga att som civilingenjör inom samhällsbyggnad och liknande så har det varit (inte så konstigt iofs) och är fortfarande relativt gott om jobb, med en ok ingångslön (över 26k?).

Pengu
2009-12-09, 12:29
Läser maskinteknik och är 99% säker att jag kommer styra in min utbildning för att jobba med produktutveckling inom energi och miljö nån gång i framtiden då detta är ett stort intresse.

Jag läste maskin och tog vägen via produktutveckling inom energibranschen till att nu hamna som projektledare för ett av de större kraftbolagen. Min lön ligger över 44k och jag har ca 10 års yrkesverksamhet.

Erik__
2009-12-09, 12:32
Jag läste maskin och tog vägen via produktutveckling inom energibranschen till att nu hamna som projektledare för ett av de större kraftbolagen. Min lön ligger över 44k och jag har ca 10 års yrkesverksamhet.

Nämen kolla där, var utbildade du dig? Hur såg tiden ut mellan utbildningen och din nuvarande position?

Sundsarn
2009-12-09, 12:37
Är det inte ganska stora skillnader mellan olika civilingenjörer?

Ja skillnaden är väldigt stor beroende på område. En maskintekniker läser förstås en väldigt stor del av utbildningen inom sitt område på samma sätt som en biotekniker gör det i sitt. Sen finns det förstås vissa beståndsdelar som inte skiljer sig jättemycket från de flesta program. Matematik t ex. Men även där finns det otroligt stora skillnader om man ser till enskilda program.

Ge man sig på att jämföra svårighetsgrad är det ganska dimmigt dock. Jag menar hur jämför man huruvida biologisk kemi är svårare än strömningsmekanik? Matten går förstås att jämföra men det ger ingen bra bild heller eftersom varje program läser matematik efter utbildningens behov etc.

Sen kan man jämföra högskolor/universitet också förstås men det tänker jag inte ge mig in på. Främst för att jag har erfarenhet av endast två universitet varav det ena endast en kurs på 7,5hp.

Svarar det någorlunda på din fråga?

rapzidi
2009-12-09, 12:44
Svarar det någorlunda på din fråga?

Jo, visst. Tack för det! Jag har mer koll än det lät som jag har dock, var mest det att jag blev lite less på att aldrig veta vad det är för något folk pluggar när civilingenjörs-utbildning kommer på tal. Går själv och småspånar lite nämligen och nån sorts civilingenjör har ju glidit förbi i tankarna ett par gånger.

Angående det där med vilket som är svårare än vad så har jag alltid gått och trott att teknisk fysik är en av de svårare eller den svåraste civilingenjörsutbildningen. Vet inte riktigt varför dock.

Pengu
2009-12-09, 13:05
Nämen kolla där, var utbildade du dig? Hur såg tiden ut mellan utbildningen och din nuvarande position?

Jag läste på KTH och började jobba direkt efter utbildningen på det företag där jag gjort mitt exjobb. Det var en hel del produktutveckling och design de första åren. Efter ett par år blev jag headhuntad till en konsultfirma och blev efter en tid övertalad att bli anställd hos en av konsultkunderna. Efter ytterliggare några år så blev jag headhuntad till det jobb jag har idag. Jag har trivts väldigt bra på alla arbetsplatser men har nappat på bra erbjudanden. Just nu arbetar jag med energioptimering och har faktiskt viss nytta av min utbildning. Om du är intresserad av energi och miljö så är jag övertygad om att maskin är ett mycket bra val.

otherside
2009-12-09, 13:11
Svennebanan har en poäng angående utlandsstudier. Jag festade konstant i ett halvår, vilket alla engelska studenter gör under 3 år. Nivån på studierna var också betydligt lägre än i Sverige.

Antingen åker man utomlands för att uppleva ett annat land (främst dess alkohol och lokala förmågor) eller så gör man hela plugg-grejjen och gör det till en tämligen förglömlig upplevelse. Wtf studera kan man ju gärna göra i hemlandet likväl.

Bonusen är att man lär sig språket betydligt bättre samt får en hel del bättre perspektiv på hemlandet och även sig själv. Majoriteten som åker utomlands gjorde nog det av samma anledningar som jag gjorde det men det fanns en del som gick hårt in för att plugga. Inget fel med det, whatever floats your boat (jag åkte till England med tanken att plugga, inte festa).

håller med, utlandsstudier är främst en investering i sig själv, att åka för att få en bättre karriär kan vara vågat, dock finns det såklart skolor med otroligt bra rykte som skickar en närmare toppen.

Personligen åker jag för att ge mig själv en större chans att bosätta mig utomlands i ett varmt land som är min dröm.

Dock tror jag att en internationell utbildning kommer värdesättas allt mer i dagens globaliserade samhälle, krav på flytande engelska i tal och skrift blir allt vanligare för att få olika jobb samt att många arbetsgivare värdesätter att man vågat ta ett så pass stort steg och förmodligen utvecklats mycket som person på resan.

svennebanan
2009-12-09, 13:12
Jag läste på KTH och började jobba direkt efter utbildningen på det företag där jag gjort mitt exjobb. Det var en hel del produktutveckling och design de första åren. Efter ett par år blev jag headhuntad till en konsultfirma och blev efter en tid övertalad att bli anställd hos en av konsultkunderna. Efter ytterliggare några år så blev jag headhuntad till det jobb jag har idag. Jag har trivts väldigt bra på alla arbetsplatser men har nappat på bra erbjudanden. Just nu arbetar jag med energioptimering och har faktiskt viss nytta av min utbildning. Om du är intresserad av energi och miljö så är jag övertygad om att maskin är ett mycket bra val.

Grattis till din karriär. Du har gjort det otroligt bra, men vill bara inflika att det är långt ifrån alla det går såhär bra för.

Att läsa maskinteknik 5år innebär inte per automatik att du 10 år senare har en lön över 44k och är projektledare. Bara så att TS är införstådd i detta.

stevebc
2009-12-09, 13:14
Snittlön som nyexaminerad ligger inte på 44 tusen, utan snarare snittlönen för alla ingenjörer. Du kan räkna med att få en lön på runt 22-28 tusen i ingångslön, lite beroende på vart du hamnar och vad du kan.Detta stämmer och det suger så hårt. Får 22k i månaden på ett jobb jag kan gå till ungefär när som helst, okvalificerad, sedan jag var 19 år, men håller mig till på helgerna.

För oss som gått väg- och vatten (öhöh sand och spade!!) så sitter vi i en kass sits. I vår bransch är högskoleingenjörerna kungar och tjänar ungefär 500 kr mindre än oss i ingångs, trots att de bara läser 3 år :D

Kommer ta första bästa jobb utomlands när jag får min examen.

Halldin
2009-12-09, 13:17
Ingångslönerna må vara liknande för högskole- och civilingenjörer men löneökningskurvan är inte det.

Poxeman
2009-12-09, 13:19
Detta stämmer och det suger så hårt. Får 22k i månaden på ett jobb jag kan gå till ungefär när som helst, okvalificerad, sedan jag var 19 år, men håller mig till på helgerna.

För oss som gått väg- och vatten (öhöh sand och spade!!) så sitter vi i en kass sits. I vår bransch är högskoleingenjörerna kungar och tjänar ungefär 500 kr mindre än oss i ingångs, trots att de bara läser 3 år :D

Kommer ta första bästa jobb utomlands när jag får min examen.

Skönt att höra! (Tar examen från Byggingenjörsprogrammet innan jul...)
Men just nu känns det lite jobbigt att komma ut, det dräller inte av jobb direkt.

stevebc
2009-12-09, 13:24
Lätt att hitta jobb efter utbildningen? Du förstår inom hur många branscher man kan vara verksam som civilingenjör? Beroende på vart i landet du vill jobba så mellan 25-28 hade jag siktat på som ingång inom mitt område som desvärre är hemligt. :D

Jag ser väldigt mycket ner på utlandsstudier om det inte handlar om någon av de finare skolorna i USA. Detta eftersom att Sverige håller hög klass och alla utlandsstudenter jag träffat ägnat den mesta av sin tid till festande.
Men då är jag ingen som anställer folk heller.Det beror på var man åkte och vilken arbetsgivare det är tal om. Studera något vettigt utomlands, som civilingenjör, är nog alltid en merit med tanke på att det är så mycket svårare - annan kultur, annat språk. Men visst hjälper det om det är en av de bättre skolorna man valt.

Själv är jag nog den som festar bra mycket mer än jag studerar, men på pappret blir det nog inga problem. Skolan jag går på nu är en slags Grande École (elitskola i Fr), så jag hade sjuk tur att jag kom in på denna när jag random-valde. Dessutom är ju kurserna på en högre nivå än i Lund, som ändå är en av de bättre högskolorna i Lund/Europa vad gäller hydrologi/hydromekanik (forskningen ligger bra till), samt att allt är på franska. Men visst, söker jag anställning på ett lokalt bygge i någon håla så är det väl ingen jävel som bryr sig :D

stevebc
2009-12-09, 13:25
Ingångslönerna må vara liknande för högskole- och civilingenjörer men löneökningskurvan är inte det.Sant. Jag tänker dock väldigt kortsiktigt. Men visst vore det fint att ha 45k när man är 50 år.

Skönt att höra! (Tar examen från Byggingenjörsprogrammet innan jul...)
Men just nu känns det lite jobbigt att komma ut, det dräller inte av jobb direkt.Förstår, men infrastruktur t ex följer inte den vanliga konjunkturen så inom det området är det rätt säkert. Men byggbranschen i sig är ju sjukt svängig, hade inte orkat bli (civil)ingenjör inom bygg.

hugok
2009-12-09, 14:08
Om man jobbar som civilingenjör i USA, vad tjänar man då? Vad gör man för det mesta som civilingenjör?

svennebanan
2009-12-09, 14:11
Om man jobbar som civilingenjör i USA, vad tjänar man då? Vad gör man för det mesta som civilingenjör?

Ta och läs tråden snälla. Vad är en civilingenjör?

D Andersson
2009-12-09, 14:13
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Produkt.asp?produktid=AM0110

Via länken kan man få fram lönestatistik för alla tänkbara yrkesgrupper.

Där kan man exempelvis få fram att genomsnittslönen för en civilmaskinare var 31700 kr år 2005 och 35100 kr år 2008. Det är med andra ord bara att gratulera Pengu till en strålande karriär.

bertbert
2009-12-09, 14:24
Läser maskinteknik och är 99% säker att jag kommer styra in min utbildning för att jobba med produktutveckling inom energi och miljö nån gång i framtiden då detta är ett stort intresse.

Det finns helt klart intressanta möjligheter då vilket Pengus exempel visar om inte annat.

Kom ihåg att när du är nyexad är du en i högen. Ju längre tiden går desto mer ser man som arbetsgivare på vad som har hänt efter examen. Det finns många som inte har riktigt rätt bakgrund sett till grundutbildningen som är grymt duktiga på vad de håller på med.

Det är givetvis en viktig brytpunkt när man går från att studera till arbetslivet men det är samtidigt bara början. Det är viktigt att du är intresserad av vad du jobbar med eftersom det blir så mycket lättare att bli bra på det i slutändan och det är vad som kommer att ge dig karriärmöjligheter. Detta är i längden betydligt viktigare än vilka kurser du har läst - därmed inte sagt att en civilingenjörsutbildning inte är ett bra fundament att stå på, för det är det.

mangs
2009-12-09, 14:32
Civilingenjör i all ära men när man jobbat några år spelar det oftast mindre roll om man har en Civilingenjör- eller Högskoleingenjör-utbildning i botten. Visst kan det smälla lite högre vid en eventuell anställning men där är oftare personligheten samt arbetsbakgrunden betydligt viktigare. Det finns cicilingenjörer som efter 20år på marknaden har en relativt lågkvalificerad tjänst och dålig lön samt det finns de som är mer eller mindre outbildade som har en bra tjänst med skyhög lön. Det handlar mycket om personen och överlag är det väl så att de som slutfört en civilingenjör utbildning är relativt kompetenta och målmedvetna.

Civilingenjör är en mycket bra utbildning och en bra grund för en karriär. Många går stegen Utvecklare - Teamleader - Projektledare -Avdelningschef - Linjechef -VD.

Dvs, man börjar med teknik och slutar med management. Givetvis går man ju en del kurser och utbildningar på vägen då men med en Civilingenjör-bakgrund har man alla möjligheter att jobba med nästan vad som helst senare i livet.

Edit, eller läs vad BertBert skrev. :)

Larsson85
2009-12-09, 15:25
Jag tog ut min examen nu i slutet av oktober och söker för närvarande jobb. Marknaden är kass just nu, men hoppas på en vändning.

Baan
2009-12-09, 15:43
Hejhej, avslutar min första av 10 terminer nu och funderade lite på framtiden. Enda källan till information jag har är det skolan och sveriges ingenjörer försöker övertyga oss om vilket inte känns helt subjektivt. Hade ni lätt att hitta jobb efter utbildningen? Hur ser arbetsgivarna på utlandsstudier 1år? Vad plockar ni ut för lön om ni vill berätta, enligt facket ska slittlönen ligga på nästan 44k, kan det stämma?

Hitta jobb: nej. Arbetslös sen juni. Jag funderade mycket på lön under studietiden och kort efter examen, nu känns allt över 20 okej typ, bara för att börja någonstans.

Sveriges Ingenjörer rekommenderar 28 - om jag minns rätt - och jag mailade faktiskt dom och frågade var dom fått 28 000 ifrån. Det är inte alltså någon snittlön utan deras försök att dra upp lönerna samt massa andra argument varför vi ska kräva 28 000 minst (studielån bl.a.). Av kompisarna som har jobb är lönen snarare mellan 20-27.

Utlandsstudier hade varit riktigt bra om det är på någon riktigt bra högskola men det verkar sällan vara det i praktiken, iaf under M. Sc. Högre nivåer verkar det vara vanligare att man åker till någon schysst skola. På så sätt kanske inte skolan imponerar, dock kan jag säga att jag sökt ett par jobb där vilken typ som helst av utlandsstudier varit en merit. Inte många men det förekommer, där är det ju klart en fördel. I övrigt om du ska jobba nånstans i Sverige borde det inte betyda jättemycket åt något håll.

Det du kan göra för att stå ut från mängden nyutexade ingenjörer är att försöka skaffa lite relevant arbetslivserfarenhet redan nu. Kanske som sommarjobb och helst även som extrajobb. Det kan vara tufft att hitta men det går - flera i bekantskapskretsen som var lite smarta lyckades hitta kvalificerade jobb och hade inga problem att antingen fortsätta på heltid eller lätt hitta annat jobb med extrajobbet som FET merit.

Det kan bli lättare när du kommer ut, du har ändå 4.5 år kvar om jag tänker rätt. Är efterfrågan hög behöver du nog inte sticka ut från mängden då det helt enkelt inte finns någon mängd.

Action
2009-12-09, 16:06
Pluggade maskin, klar 98
Fick jobb direkt på ett litet konsultbolag i Stockholm
Bytte till ett större bolag 6 månader senare
Jobbat med många spännande utlandsuppdrag under åren
Gick in som konsultchef på ett bemanningsbolag under 6 månader
Efter 8 år som civ-ing började jag som Managementkonsult
Är nu konsultledare och har delansvar både för affärsutveckling, konsulting och utveckling av teamet jag tillhör
Ingångslönen var låg
Lönen idag är ca 4ggr högre än ingångslönen
Löneutvecklingen framåt ser ut att vara brant uppåt om jag sköter mina kort rätt


Ovan har jag lyckats med utan att vara speciellt karriärsinriktad utan tagit långsamma steg framåt jämfört med många andra. Viktigt för att lyckas är att ha en stark drivkraft, vara målinriktad och en vilja att leda andra och vilja att ta ansvar. Sedan får man även räkna med att det sällan är 40h arbetsvecka.

Grattis till rätt val av utbildning.

Larsson85
2009-12-09, 16:21
Pluggade maskin, klar 98
Fick jobb direkt på ett litet konsultbolag i Stockholm
Bytte till ett större bolag 6 månader senare
Jobbat med många spännande utlandsuppdrag under åren
Gick in som konsultchef på ett bemanningsbolag under 6 månader
Efter 8 år som civ-ing började jag som Managementkonsult
Är nu konsultledare och har delansvar både för affärsutveckling, konsulting och utveckling av teamet jag tillhör
Ingångslönen var låg
Lönen idag är ca 4ggr högre än ingångslönen
Löneutvecklingen framåt ser ut att vara brant uppåt om jag sköter mina kort rätt


Ovan har jag lyckats med utan att vara speciellt karriärsinriktad utan tagit långsamma steg framåt jämfört med många andra. Viktigt för att lyckas är att ha en stark drivkraft, vara målinriktad och en vilja att leda andra och vilja att ta ansvar. Sedan får man även räkna med att det sällan är 40h arbetsvecka.

Grattis till rätt val av utbildning.

Vad har du för lön då?

svennebanan
2009-12-09, 16:23
Vad har du för lön då?

minst 80 då jag inte kan tänka mig att han hade lägre än 20 i ingång. Mer troligt 100. :D

Baan
2009-12-09, 16:26
Jag tror han får en svart soppåse sista helgen i månaden med okänt antal tjugo- och hundralappar. Det räcker gott.

jakke
2009-12-09, 19:02
Hitta jobb: nej. Arbetslös sen juni. Jag funderade mycket på lön under studietiden och kort efter examen, nu känns allt över 20 okej typ, bara för att börja någonstans.

Sveriges Ingenjörer rekommenderar 28 - om jag minns rätt - och jag mailade faktiskt dom och frågade var dom fått 28 000 ifrån. Det är inte alltså någon snittlön utan deras försök att dra upp lönerna samt massa andra argument varför vi ska kräva 28 000 minst (studielån bl.a.). Av kompisarna som har jobb är lönen snarare mellan 20-27.

Utlandsstudier hade varit riktigt bra om det är på någon riktigt bra högskola men det verkar sällan vara det i praktiken, iaf under M. Sc. Högre nivåer verkar det vara vanligare att man åker till någon schysst skola. På så sätt kanske inte skolan imponerar, dock kan jag säga att jag sökt ett par jobb där vilken typ som helst av utlandsstudier varit en merit. Inte många men det förekommer, där är det ju klart en fördel. I övrigt om du ska jobba nånstans i Sverige borde det inte betyda jättemycket åt något håll.

Det du kan göra för att stå ut från mängden nyutexade ingenjörer är att försöka skaffa lite relevant arbetslivserfarenhet redan nu. Kanske som sommarjobb och helst även som extrajobb. Det kan vara tufft att hitta men det går - flera i bekantskapskretsen som var lite smarta lyckades hitta kvalificerade jobb och hade inga problem att antingen fortsätta på heltid eller lätt hitta annat jobb med extrajobbet som FET merit.

Det kan bli lättare när du kommer ut, du har ändå 4.5 år kvar om jag tänker rätt. Är efterfrågan hög behöver du nog inte sticka ut från mängden då det helt enkelt inte finns någon mängd.

I Stockholm ser det inte speciellt mörkt ut just nu. Övervägt att söka dig hit?

Baan
2009-12-09, 19:11
I Stockholm ser det inte speciellt mörkt ut just nu. Övervägt att söka dig hit?

Söker det som ser extra intressant ut i Stockholm, men borde kanske söka allt... känner dock "bläh" inför boende. Temporärt går att ordna (kusin lol) men annars ser det inte kul ut i öst.

Bloggluder
2009-12-09, 19:47
Vad har du för lön då?

han lär ha 100 000/mån och 30cm ***


gissar på att han är reggad på flashback också

The_RobRoy
2009-12-09, 20:00
Jag pluggade Y-linjen i Linköping. Valde att läsa tillämpad matematik som inriktning och hoppade på alla fördjupningskurser inom finans för I-linjen. Nu finns nog en finansiell matematik inriktning för Y, men jag fick snickra ihop min inriktning själv så att säga.

Hade tur (och för att jag har en lite udda bakgrund antar jag) och fick ett riktigt bra sommarjobb i finansbranschen. Och på den vägen är det, har nu jobbat fast i snart 2 år som riskanalytiker.

Orkar inte med någon snopp-mätar diskussion kring löneutveckling osv, det är alltid så känsligt att diskutera för oss svenskar av någon anledning. Kan avslöja ingångslön i alla fall. Blev erbjuden 28 och förhandlade till mig 30 (+ övertid).

Tycker de lite tuffare/svårare civilingenjörsutbildningarna är bland det bättre man kan plugga i Sverige rent kunskapsmässigt, det är det vi har lite "edge" inom i landet.

Grelle-
2009-12-09, 20:07
Om du utbildar dig till civilingenjör så hänger fortfarande mycket på dig själv. Vad du läst och vad du lärt dig. Hur duktig du är på att visa vad du kan osv. Det är nog den utbildning som kan ge flest olika yrkesroller.

Sen ang. högskoleingenjör vs civilingenjör så när du börjar komma upp i ålder ansvar och lön, över ca 50kkr så kan det ta tvärstopp om du endast är högskoleingenjör.

Men det är också stora skillnader inom vilka områden du arbetar och om du har eget företag osv. Jag tror vissa ingenjörer aldrig når över 35kkr medan andra gör det efter 5 år.

Inte lätt att säga hur det kommer gå för dig.

Action
2009-12-09, 20:12
Orkar inte med någon snopp-mätar diskussion kring löneutveckling osv, det är alltid så känsligt att diskutera för oss svenskar av någon anledning.

Håller med, därför jag inte skrev något om nivåer, utan endast om löneutvecklingen. Vilken är viktig eftersom ingångslönerna ofta är låga.

Sedan är civ.ing en mycket bra grundutbildning som är bra att stå på. Sedan kan man i stort sett jobba med vad som helst. Rätt stor spridning på vilken typ av arbete man har efter ett antal år.

Larsson85
2009-12-09, 20:18
Jag pluggade Y-linjen i Linköping. Valde att läsa tillämpad matematik som inriktning och hoppade på alla fördjupningskurser inom finans för I-linjen. Nu finns nog en finansiell matematik inriktning för Y, men jag fick snickra ihop min inriktning själv så att säga.

Hade tur (och för att jag har en lite udda bakgrund antar jag) och fick ett riktigt bra sommarjobb i finansbranschen. Och på den vägen är det, har nu jobbat fast i snart 2 år som riskanalytiker.

Orkar inte med någon snopp-mätar diskussion kring löneutveckling osv, det är alltid så känsligt att diskutera för oss svenskar av någon anledning. Kan avslöja ingångslön i alla fall. Blev erbjuden 28 och förhandlade till mig 30 (+ övertid).

Tycker de lite tuffare/svårare civilingenjörsutbildningarna är bland det bättre man kan plugga i Sverige rent kunskapsmässigt, det är det vi har lite "edge" inom i landet.

Får man fråga vad det är för företag du jobbar inom, samt vilken typ av analyser det är du sysslar med?

Jag har själv läst teknisk fysik, och just nu känns det som att drömyrket är att få jobba med kvantitativ analys, eller liknande. Men det verkar vara en mycket svår bransch att slå sig in i.

chidde
2009-12-09, 20:34
Dock tror jag att en internationell utbildning kommer värdesättas allt mer i dagens globaliserade samhälle, krav på flytande engelska i tal och skrift blir allt vanligare för att få olika jobb samt att många arbetsgivare värdesätter att man vågat ta ett så pass stort steg och förmodligen utvecklats mycket som person på resan.

håller med! :thumbup:

till TS, om nu civilingenjörsutbildningen är nåt du tycker är kul.. varför ifrågasätter du lönen?
att du undrar lite hur jobbsituationen ser ut kan jag förstå, men att tyngden på den här diskussionen mer verkar handla om lönespecifikationen känns bara förvirrande

jakke
2009-12-09, 21:07
Sen ang. högskoleingenjör vs civilingenjör så när du börjar komma upp i ålder ansvar och lön, över ca 50kkr så kan det ta tvärstopp om du endast är högskoleingenjör.


lol.

The_RobRoy
2009-12-09, 21:21
Får man fråga vad det är för företag du jobbar inom, samt vilken typ av analyser det är du sysslar med?

Jag har själv läst teknisk fysik, och just nu känns det som att drömyrket är att få jobba med kvantitativ analys, eller liknande. Men det verkar vara en mycket svår bransch att slå sig in i.

Storbank. Sitter inte direkt och gör analyser hela dagarna, det är bara en titel :)
Har ett extremt varierande arbete, vilket är kul. Sen finns det nackdelar som med alla jobb..

Larsson85
2009-12-09, 21:31
Storbank. Sitter inte direkt och gör analyser hela dagarna, det är bara en titel :)
Har ett extremt varierande arbete, vilket är kul. Sen finns det nackdelar som med alla jobb..

Prata ur skägget, jag vill veta :)

Handlar det om matematiska analyser med avancerad statistik, eller är det någon annan typ? Handlar det om riskanalys med värdepapper, eller vad är det du gör analyser på?

Du kan hälsa dom att Larsson85 på Kolozzeum är en klippa som dom bör rekrytera snarast innan någon annan hinner före :)

egge
2009-12-09, 21:35
till TS, om nu civilingenjörsutbildningen är nåt du tycker är kul.. varför ifrågasätter du lönen?
att du undrar lite hur jobbsituationen ser ut kan jag förstå, men att tyngden på den här diskussionen mer verkar handla om lönespecifikationen känns bara förvirrande

Ibland kan motivationen tryta lite när man pluggat matte från 8 till 20. Då kan det vara kul att fantisera lite om framtida lön.
Utbildningen är ju ett medel för att nå sitt drömjobb. Personligen tycker jag inte att det är jättekul med t ex integralkalkyl men jag gör det för att nå ett mål.

Imni
2009-12-09, 21:37
Verkar lite onödigt att plugga 5+ år för att få en ingångslön på 26.000 kr. Jag som Oracle DBA (1 års studier) har ju högre och inga problem att höja mig till våldsamma nivåer i konsultvärlden i Stockholm (där de flesta ändå jobbar).

Sen kommer du inte att konstruera en motor eller beräkna aktier heller. Pengar är inte allt.

Grelle-
2009-12-09, 21:40
lol.

Kan tyckas larvigt men det är baserat på erfarenheter och uttalande från bekanta som ångrat att de inte har någon civilingenjörstitel.

Vissa av de högre positionerna börjar alltmer efterfråga dubbelexamen nu och om du inte har en längre utbildning är det en stor nackdel.

shut teh face
2009-12-09, 21:42
Sen kommer du inte att konstruera en motor eller beräkna aktier heller. Pengar är inte allt.
Nej det är sant, jag tror man kan få jobba med mycket spännande arbeten som civilingenjör, men inte alla får sådana glamorösa jobb.

Det finns mycket som jag tycker är kul med mitt arbete också. En DBA sitter inte direkt och övervakar databaser hela dagarna. Man planerar för framtiden med hela it-avdelningen, man bygger plattformar, kluster och mycket annat. Sen finns det alltid utrymme att svaja iväg åt sidorna för att komma in på andra områden.

Mimix
2009-12-09, 21:47
OT:
Av de tre jag är tightast med så är två numera heltidspolitiker.
Kan aldrig vara en nyttig utbildning... ;o)

jakke
2009-12-09, 21:57
Kan tyckas larvigt men det är baserat på erfarenheter och uttalande från bekanta som ångrat att de inte har någon civilingenjörstitel.



Min efarenhet säger tvärtom. Vad som spelar roll i slutändan är hur viktig du är för att företaget ska kunna dra in pengar.

stafh
2009-12-09, 22:02
Kan tyckas larvigt men det är baserat på erfarenheter och uttalande från bekanta som ångrat att de inte har någon civilingenjörstitel.


Sen måste man räkna med hur skämmigt det är att vara låtsasingenjör.

Pengu
2009-12-09, 22:22
Kan från min erfarenhet hålla med jakke. Som jag upplever det så är det mer befattning och erfarenhet som är intressant efter några år. Vad du läste under utbildningen spelar mindre och mindre roll ju längre från examen du kommer. Jag har en kollega som är högskoleingenjör och varken hans branschkunskap eller lön är lägre än min. Jag antar dock att det kan variera en del mellan olika företag.

Erik__
2009-12-09, 22:31
håller med! :thumbup:

till TS, om nu civilingenjörsutbildningen är nåt du tycker är kul.. varför ifrågasätter du lönen?
att du undrar lite hur jobbsituationen ser ut kan jag förstå, men att tyngden på den här diskussionen mer verkar handla om lönespecifikationen känns bara förvirrande

Jag ifrågasätter inte lönen, jag ifrågasätter lönesiffrorna vi fick ifrån Sveriges ingenjörer ju.

A.Pahkamaa
2009-12-09, 22:57
Som arbetsmarknaden ser ut i dagsläget känns ingångslönen inte så viktig, vill bara få ett jobb och komma igång.

Jag läste Maskinteknik och blev klar för en och en halv månad sen, har i dagsläget en anställning som Forskningsingenjör på LTU som sträcker sig fram till sommaren. Det börjar väl bli dags att söka jobb igen om ett tag ...

coxie
2009-12-09, 23:06
Nu är jag ingen riktig civilingenjör då jag inte är klar med mitt examensarbete men jag jobbar som analytiker inom corporate finance.

stafh
2009-12-10, 12:00
Nu är jag ingen riktig civilingenjör då jag inte är klar med mitt examensarbete men jag jobbar som analytiker inom corporate finance.

Är inte du (blivande) civilekonom?

coxie
2009-12-10, 14:40
Är inte du (blivande) civilekonom?

När jag är klar med mina examensarbeten så har jag en dubbel.

stafh
2009-12-10, 15:24
När jag är klar med mina examensarbeten så har jag en dubbel.

Vågar jag gissa på industriell ekonomi?

coxie
2009-12-10, 15:30
Vågar jag gissa på industriell ekonomi?

Teknisk matematik (Pi) på Lth.

stafh
2009-12-10, 15:31
Aight.

Stenberg
2009-12-10, 16:05
Ett tips kan ju vara att söka dig till något av våra grannländer. Jag började som rörledningsingenjör (Pipeline Engineer låter så mycket coolare) i Trondheim, Norge, för drygt ett år sedan efter att ha gått Teknisk Fysik, inriktning Hållfasthetsteknik, på KTH. Jag fick ca 41k SEK (med dagens växlingskurs) i ingångslön, och det med en arbetsvecka på 37.5 h. Olja- och gasbranschen är ju rätt trygg i finanskrisens tider också.

Här i Wannabe-Sovjet handlar det dock mer om att hålla utgifterna nere än inkomsterna uppe...