handdator

Visa fullständig version : Mat efter träning på kvällen?


Sandö
2009-12-09, 10:31
Jo, jag tränar ju ofta på kvällen då dottern har lagt sig och kan ibland vara klar runt tio. Tar EAA och vassle efter träning men frågan är om jag behöver äta vanlig mat också? Det känns ju sådär att äta tio halv elva på kvällen, och jag äter ju såklart som jag ska under dagen annars.

Vad säger ni?

King Grub
2009-12-09, 10:46
Ja, om du vill ha nytta av träningen. EAA/vassle uppreglerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men bara ett par timmar senare är den nere på basnivåer igen, medan nedbrytningen är fortsatt förhöjd. Vad klockan är är irrelevant, om du har tränat. Ät mindre tidigare under dagen, om du har en kalorigräns du inte får överskrida.

Kischen
2009-12-09, 10:55
Det känns ju sådär att äta tio halv elva på kvällen


Varför? Svårt att sova efter eller hängt upp dig på en myt? :)

Sandö
2009-12-09, 11:01
Ja, om du vill ha nytta av träningen. EAA/vassle uppreglerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men bara ett par timmar senare är den nere på basnivåer igen, medan nedbrytningen är fortsatt förhöjd. Vad klockan är är irrelevant, om du har tränat. Ät mindre tidigare under dagen, om du har en kalorigräns du inte får överskrida.

Okej, tack, då får jag se till att äta efteråt också. Har ingen kalorigräns, så det spelar inte så stor roll.

Varför? Svårt att sova efter eller hängt upp dig på en myt? :)
Jo jag brukar få svårt att sova efter jag ätit mat så lite därför! :)

exor
2009-12-09, 15:44
Tränar rätt sent dom flesta dagarna i veckan. Brukar äta stadigt ca 3 timmar innan och efter passet kör jag en rejäl proteinshake, brukar somna ca 1 timme efter träningen. Ingen aning hur bra/dåligt detta är men har inte tid/ork att laga mat så sent på kvällen.

Eddie Vedder
2009-12-09, 16:45
Ingen aning hur bra/dåligt detta är men har inte tid/ork att laga mat så sent på kvällen.

Fast tråden handlar ju om att ÄTA mat och inte LAGA mat eller hur?;)

Det är ju bara att laga dubbelt vid lunch och värma. Annars tar ju knappast fil och müsli lång tid exempelvis.

exor
2009-12-09, 22:08
Fast tråden handlar ju om att ÄTA mat och inte LAGA mat eller hur?;)

Det är ju bara att laga dubbelt vid lunch och värma. Annars tar ju knappast fil och müsli lång tid exempelvis.

Fil och müsli känns inte som det räcker efter ett pass? Visst kan jag värma på någon mat (har alltid minst 3-4 matlådor i kylen) men jag äter relativt långsamt och vill försöka komma i säng så fort som möjligt efter träningen. Slutar nämligen 1 på natten 3 dagar i veckan och då ska jag ta mig hem ca 40 minuter sen träna och sen äta mat. Dottern vaknar runt 7 tiden också på morgonen så jag vill gärna få somna så snabbt det bara går :)

/Robin.

tho123
2009-12-09, 22:14
Träna innan jobbet ? ;) eller du kanske jobbar från 07:00-01.00 ? :O

Eddie Vedder
2009-12-09, 22:15
Fil och müsli känns inte som det räcker efter ett pass?

Varför då?

exor
2009-12-09, 22:16
Träna innan jobbet ? ;) eller du kanske jobbar från 07:00-01.00 ? :O

Börjar jobba klockan 10.30 men jag går upp klockan 10.00, borstar tänderna och åker direkt till jobbet. Är min enda sovmorgon på vardagen så prioriterar att sova så länge som möjligt då.

tho123
2009-12-09, 22:17
Börjar jobba klockan 10.30 men jag går upp klockan 10.00, borstar tänderna och åker direkt till jobbet. Är min enda sovmorgon på vardagen så prioriterar att sova så länge som möjligt då.

Om du går upp kl 10, vad har det med din dotter att göra som går upp 7 ? :P

exor
2009-12-09, 22:21
Varför då?

Beror ju kanske på mängden. Känns som jag skulle behöva få i mig mer fil och flingor för att nå samma mängd protein som en shake?

exor
2009-12-09, 22:23
Om du går upp kl 10, vad har det med din dotter att göra som går upp 7 ? :P

Skulle du kunna omformulera frågan? jag är rätt retard så hänger inte riktigt med.

Eddie Vedder
2009-12-09, 22:24
Beror ju kanske på mängden. Känns som jag skulle behöva få i mig mer fil och flingor för att nå samma mängd protein som en shake?

Du ska inte ta bort shaken. Du ska ta den som vanligt och sedan äta. Att dessutom ha proteinpulver i filen är gott.:)

3dl müsli, 4dl fil med 3% fett och så 3 skopor proteinpulver i det. Supergott, energirikt och nyttigt.:thumbup:*drool*

exor
2009-12-09, 22:35
Du ska inte ta bort shaken. Du ska ta den som vanligt och sedan äta. Att dessutom ha proteinpulver i filen är gott.:)

3dl müsli, 4dl fil med 3% fett och så 3 skopor proteinpulver i det. Supergott, energirikt och nyttigt.:thumbup:*drool*

Låter mums, har kört liknande fast med havregryn istället för müsli och in i mixern. Ska testa detta när jag har fått lön och kan handla flingor :)

Sandö
2009-12-09, 22:37
Idag tänkte jag verkligen att jag skulle äta efter jag tränat, så jag åt en mindre portion innan för att få någon energi i mig och tänkte äta en till efteråt. Men jag är så jä-la mätt så jag orkar inte! Kräks ju nästan. :) Ska försöka igen nästa gång...man kanske får vänja sig..haha... :)

WHITEFOLKS
2009-12-10, 00:05
Ett alternativ är att köpa något som "double pro" och blanda några deciliter mjölk och det när man kommer hem.

En vassle eller eaa direkt efter träningen och sen en kaseinshake på fet mjölk när man kommer hem kan nog funka rätt bra om man vill ha något som är enkelt att få sig.

Eddie Vedder
2009-12-10, 07:46
Idag tänkte jag verkligen att jag skulle äta efter jag tränat, så jag åt en mindre portion innan för att få någon energi i mig och tänkte äta en till efteråt. Men jag är så jä-la mätt så jag orkar inte! Kräks ju nästan. :) Ska försöka igen nästa gång...man kanske får vänja sig..haha... :)

Sök runt lite på forumet annars. Finns ju massor av trådar där medlemmar skriver om sina olika mixer på t.ex. havregryn, grädde, mjölk, frukt och proteinpulver.

Kanske enklare med en energipackad "smoothie"?

Skrollovicz
2009-12-10, 07:52
Ja, om du vill ha nytta av träningen. EAA/vassle uppreglerar muskeluppbyggnaden kraftigt, men bara ett par timmar senare är den nere på basnivåer igen, medan nedbrytningen är fortsatt förhöjd. Vad klockan är är irrelevant, om du har tränat. Ät mindre tidigare under dagen, om du har en kalorigräns du inte får överskrida.

Är det flera stimulanser av proteinsyntesen eller kalorier i största allmänhet som behövs för att man ska "ha nytta av träningen"???

Eddie Vedder
2009-12-10, 07:58
Är det flera stimulanser av proteinsyntesen eller kalorier i största allmänhet som behövs för att man ska "ha nytta av träningen"???

Man kan väl säga att det ena "bygger" och det andra helt enkelt upprätthåller. Så akut stimulering av muskelproteinsyntes över basnivåer flera gånger per dag lär teoetiskt kunna innebära en totalt sett bättre muskelproteinbalans.

Förutsatt att muskelnedbrytningen hålls i schack även den såklart. Och där kan man säga att det allmänna energiintaget påverkar mer. Även om proteinerna givetvis är precis lika viktiga där som för nysyntes.