handdator

Visa fullständig version : Fettprocent!


bataki
2009-12-08, 22:43
Vilket är det bästa och snabbaste sättet att gå ner i vikt och fettprocent, men framförallt fettprocent?

Dreas
2009-12-08, 22:48
Vilket är det bästa och snabbaste sättet att gå ner i vikt och fettprocent, men framförallt fettprocent?Genom att ligga på kcalunderskott, sluta att äta funkar. Att rekommendera är att läsa deffguiden som är klistrad och ligger här ovan :)

Exhale_
2009-12-08, 22:53
Tung styrketräning samtidigt som du ligger på ett "optimalt" energiunderskott och käkar bra.

Christyle
2009-12-08, 23:23
vill du endast gå ner i vikt o inte bry dig om dina muskler skall du bara köra cardio o liga på ett kaloriunderskott

panic
2009-12-09, 01:36
Om man vill bli av med halvfeta magen och underhuds fett, men ändå vill bygga muskler?

Mycket cardio och ligga på en normal kalorinivå?

har väldigt svårt att veta hur mycket kalorier jag får i mig.

Fredrik_S
2009-12-09, 02:15
Gör det inte svårare än det är.
skippa att räkna kalorier, styrketräna regelbundet och aktivera dig mycket utöver det också så är man på rätt väg.

Börjar man räkna kalorier väga mat och räkan på förbrukning så är det risk att man blir förblindad och hänger upp sig på siffror och tröttnar.

Degpekka
2009-12-09, 03:45
Om man vill bli av med halvfeta magen och underhuds fett, men ändå vill bygga muskler?

Mycket cardio och ligga på en normal kalorinivå?

har väldigt svårt att veta hur mycket kalorier jag får i mig.

Det är väldigt svårt att gå ner i fettvikt och bygga muskler samtidigt, i princip omöjligt med några vettiga resultat. Men kör på styrketräning och aktivera dig mkt, käka bra mat med mkt protein så ska du se att resultaten kommer.

OneManArmy
2009-12-09, 06:54
Börjar man räkna kalorier väga mat och räkan på förbrukning så är det risk att man blir förblindad och hänger upp sig på siffror och tröttnar.

+1

Har pricis slutat räkna kalorier själv pga att jag blev så jävla lack över det hela. Fick ju fan ångest varje gång man började mäta upp maten o ha sig.

siimon89
2009-12-09, 07:39
Läste att man helst ska undvika att gå ned mer än 0,5-1kg/vecka. Risken annars är att du tappar muskler också. Viktigt är att du också fortsätter styrketräna när du deffar för att bibehålla muskelmassa.

Istället för att räkna kalorier kan du se till att äta bra mat. Dagar du inte tränar kan du äta mycket proteiner, lite/inga kolhydrater, mycket fett, grönsaker och dricka 2 glas vatten till varje måltid. Ät bara/mycket kolhydrater efter träningen osv. är en bra riktlinje.

Att äta småmåltider var 3e timma kan också vara bra för att slippa behöva äta en stormåltid till lunch/middag och minska risken för att du överäter.

Eddie Vedder
2009-12-09, 07:45
Mycket cardio och ligga på en normal kalorinivå?

Snarare väldigt lite konditionsträning och enbart prioritera styrketräning. Vid en viss gräns kanske den dåliga konditionen hämmar din prestationsförmåga även i gymmet och den (potentiella) nivån bör du ju ligga över.

Men för kroppssammansättningen när enbart muskler kontra fett betyder något så är det styrketräningen som är den viktiga träningsformen och som bibehåller muskelmassan.

Därtill en proteinrik kost, alla esentiella mikronutrienter, tillräckligt med fett och bra näringstiming runt träningen.

Läste att man helst ska undvika att gå ned mer än 0,5-1kg/vecka. Risken annars är att du tappar muskler också.

Beror helt på hur fet man är och hur man lägger upp sin bantning. Man kan förlora massa muskler på ett moderat underskott om man sköter deffen illa och en fet person som sköter deffen kanon kan ligga ännu lägre.

Den där rekommendationen om ca 0.5 kg per vecka är inget som har med "byggardeff" att göra utan mer en allmän rekommendation till vanliga bantare som vill ner i vikt men inte behöva svälta och ha något enkelt att utgå ifrån.

King Grub
2009-12-09, 10:26
Om man vill bli av med halvfeta magen och underhuds fett, men ändå vill bygga muskler?

Mycket cardio och ligga på en normal kalorinivå?

"Cardio" försämrar muskeluppbyggnaden och kanske även fettförbränningen, om kalorierna ersätts på det där sättet. Fettförbränningen ökar definitivt inte.

Sniggel
2009-12-09, 10:35
Vilket är det bästa och snabbaste sättet att gå ner i vikt och fettprocent, men framförallt fettprocent?

* Hyfsat högt kaloriunderskott, skapat framförallt från kostförändringar.
* Regelbunden styrketräning (2-3ggr i veckan), gärna hel eller halvkroppspass.
* Högt proteinintag.
* Cardio är valfritt, behövs dock ej och eventuellt fungerar det bättre utan.

obs, subjektiva åsikter.

siimon89
2009-12-09, 13:24
Den där rekommendationen om ca 0.5 kg per vecka är inget som har med "byggardeff" att göra utan mer en allmän rekommendation till vanliga bantare som vill ner i vikt men inte behöva svälta och ha något enkelt att utgå ifrån.

Läste i "Burn the fat feed the muscle" att om man gick ned mer än 0,5-1kg per vecka så var det förmodligen muskler oxå. Han berättade dock om undantag där folk gått ned mer än så utan att tappa muskler men förklarade att det var mer sällsynt.

Men såklart, han behöver ju inte ha rätt :) Bara vad jag läst.

mikaelj
2009-12-09, 13:26
"Burn the fat, feed the muscle" skriver också att man skall äta fettsnåla proteinrika mål sex gånger om dagen för att hålla ämnesomsättningen uppe.

stridis
2009-12-09, 13:47
"Cardio" försämrar muskeluppbyggnaden och kanske även fettförbränningen, om kalorierna ersätts på det där sättet. Fettförbränningen ökar definitivt inte.

Nå, men ju aktivare man är desto mer spelrum får man med energiintaget. Vilket för den normala bantaren är nog så viktigt.

Sedan så är det hälsosamt med motion.

JoeyP
2009-12-09, 13:52
Min kompis håller på gå ner i vikt.

Han vägde 106kg innan nu väger han typ ca 101-103kg, på 2veckor typ? Och han har verkligen dratt ner as mkt, käkar knappt några kolisar, bara massa kyckling, ägg osv.

Tycker han borde gått ner mer då kolhydraterna borde ge minskad vätska. Och med tanke på att han vid en sån vikt har ändå stor energiförbrukning vid vilotillstånd även om siffrorna inte stämmer in på överviktiga.

Tycker det är konstigt att han har gått ner så sakta, då jag har bott hos honom typ och varit med och kollat och lyssnat på vad han äter.

Jag vet att det är kcal in ut som räknas.

Men en person som väger runt 100kg på 185 kan väl lätt ligga på runt 1500kcal om dagen utan att ämnesomsättningen skulle minskas?? Även om den gjorde det så borde det ändå inte vara några stora skillnader? Han äter ju nyttigt och så, ägg, kyckling, havregryn osv.

siimon89
2009-12-09, 14:00
"Burn the fat, feed the muscle" skriver också att man skall äta fettsnåla proteinrika mål sex gånger om dagen för att hålla ämnesomsättningen uppe.

Mjo, måste erkänna att jag inte kunde hålla med om allt som stod i den boken.

chrilledude
2009-12-09, 14:08
+1

Har pricis slutat räkna kalorier själv pga att jag blev så jävla lack över det hela. Fick ju fan ångest varje gång man började mäta upp maten o ha sig.


För mig går det bättre när jag räknar, men de är väl en smaksak :-)

Sniggel
2009-12-09, 14:23
Min kompis håller på gå ner i vikt.

Han vägde 106kg innan nu väger han typ ca 101-103kg, på 2veckor typ? Och han har verkligen dratt ner as mkt, käkar knappt några kolisar, bara massa kyckling, ägg osv.

Tycker han borde gått ner mer då kolhydraterna borde ge minskad vätska. Och med tanke på att han vid en sån vikt har ändå stor energiförbrukning vid vilotillstånd även om siffrorna inte stämmer in på överviktiga.

Tycker det är konstigt att han har gått ner så sakta, då jag har bott hos honom typ och varit med och kollat och lyssnat på vad han äter.

Jag vet att det är kcal in ut som räknas.

Men en person som väger runt 100kg på 185 kan väl lätt ligga på runt 1500kcal om dagen utan att ämnesomsättningen skulle minskas?? Även om den gjorde det så borde det ändå inte vara några stora skillnader? Han äter ju nyttigt och så, ägg, kyckling, havregryn osv.

Mjo, om du nu har 100% koll på att han äter ca 1500 kcal om dagen så tycker jag också att 3-5 kg på de första 2 veckorna låter lite. Men det är mycket som kan spela in, kanske tappar han ytterligare 3kg i nästa vecka för att sedan stabilisera viktminskningstakten?
Viktnedgång behöver inte vara linjär och det kan vara mycket i kroppen som varierar som avgör hur mycket man väger.
Huvudsaken är väl att det rör på sig?
1500 kcal är säkert helt ok att ligga på för honom om han inte är väldigt aktiv och riskerar att gå in i väggen av kosten och träningen.

944RS
2009-12-09, 14:32
"Cardio" försämrar muskeluppbyggnaden och kanske även fettförbränningen, om kalorierna ersätts på det där sättet. Fettförbränningen ökar definitivt inte.

Att cardio försämrar muskeluppbyggnaden har jag förstått men vad i cardion är det som eventuellt även skulle minska fettförbränningen?

King Grub
2009-12-09, 15:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137870

Christyle
2009-12-09, 15:58
+1

Har pricis slutat räkna kalorier själv pga att jag blev så jävla lack över det hela. Fick ju fan ångest varje gång man började mäta upp maten o ha sig.

samma här sen gick jag på känn & d e mycket skönare känsla samt att det är en vana nu man blir självlärd

bataki
2009-12-09, 16:09
Gör det inte svårare än det är.
skippa att räkna kalorier, styrketräna regelbundet och aktivera dig mycket utöver det också så är man på rätt väg.

Börjar man räkna kalorier väga mat och räkan på förbrukning så är det risk att man blir förblindad och hänger upp sig på siffror och tröttnar.
Du verkar ha bra koll, så jag frågar dig. Ska jag minska på kolhydraterna något? Och ska jag köra någon typ av konditionsträning utöver styrketräningen? i så fall vilken?

-xR-
2009-12-09, 16:33
Okej, cardio kanske inte ökar fettförbränningen över dygnet men självklart förbrukas stora mängder energi som i sin tur hjälper dig att gå ner i vikt.

Tycker Grub talar lite fikonspråk. Visst det han säger stämmer men läsarna som inte tar reda på vad som menas låter sig luras och skippar säkert cardio och gör sig själva en björntjänst.

King Grub
2009-12-09, 16:44
Vadå "fikonspråk"? Läs vad jag svarar på för fråga. "Om man vill bli av med halvfeta magen och underhuds fett, men ändå vill bygga muskler? Mycket cardio och ligga på en normal kalorinivå?"

Även om man vill gå ner i vikt, och kan äta mindre i stället för att bruka "cardio", förlorar man lika mycket fettvikt samtidigt som man besparar muskelmassan mer, bara proteinintaget är högt.

Skrollovicz
2009-12-09, 17:35
Är det ett korrekt antagande att högintensiv cardio är den bästa om man vill bli räfflad?

mikaelj
2009-12-09, 17:42
Är det ett korrekt antagande att högintensiv cardio är den bästa om man vill bli räfflad?

nä.

Eddie Vedder
2009-12-09, 20:09
Läste i "Burn the fat feed the muscle" att om man gick ned mer än 0,5-1kg per vecka så var det förmodligen muskler oxå.

Ja inget annat har jag påstått heller. Men det är inte så enkelt som att underskott X per automatil innebär förlust av Y muskler helt plötsligt.

Att bara se till underskottet är på tok för enkelt.

Fredrik_S
2009-12-10, 03:03
Du verkar ha bra koll, så jag frågar dig. Ska jag minska på kolhydraterna något? Och ska jag köra någon typ av konditionsträning utöver styrketräningen? i så fall vilken?

Det finns många sätt och alla sätt är inte bra för alla. Vilket man själv trivs med är helt avgörande.
Reglerna är enkla, för att bli av med fett på kroppen måste man ligga på ett kaloriunderskott, för att behålla/bygga muskler måste man styrketräna.

I praktiken finns det både feta och smala inaktiva människor samt feta och smala aktiva människor.

För en del så passar det bra med ökad energiförbrukning genom valfri form av aktivitet (gång löpning fotboll skidåkning simning dans, gå runt i affärer) you name it.

För andra så passar det bättre att försöka äta lite mindre, även här spelar det inte så stor roll hur man gör, bara det är mindre än förut. Inte jätteviktigt om det är fett eller kolhydrater man skär ner på bara det total är lite mindre än tidigare.

Man behöver inte välja antingen det ena eller andra sättet och nån kombination kanske också kan vara en bra lösning.
Identifiera vilket betende du har haft hittils som fått dig att gå upp i vikt och försök ändra lite på det. Men gör inte alltför mycket på en gång, och ta ett steg i taget. Kan lätt bli att man slutar med godsaker äter mindre mat och tränar mer samtidigt och att det då blir alldeles för myhcket på en gång.

Styrkträningen är alltid jätteviktigt för musklerna speciellt när man går ner i vikt.

Som sagt tror jag det här med kaloriräkning på papper är något för minoriteten och inget man bör göra förens man verkligen inte hittar nån annan utväg (jag tror dock inte ens det är en bra utväg då heller)