handdator

Visa fullständig version : lök


ristan
2009-12-08, 20:44
Det var för ett tag sedan uppe att lök var nyttigt och kunde skydda mot cancer.

Frågan lyder: gäller detta framförallt rå lök? Är tillagad lök mindre "effektivt"?

Crocker
2009-12-08, 21:35
Eftersom jag antar att det är lycopen som är "boven i dramat" så är det mer effektivt när det är tillagat.

Halldin
2009-12-08, 22:01
Eftersom jag antar att det är lycopen som är "boven i dramat" så är det mer effektivt när det är tillagat.
Utan att ha kollat upp det så känns det inte som om lök skulle vara speciellt rikt på lykopen.
Lökopen kanske. :D

Exhale_
2009-12-08, 22:45
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_379310.svd

"De italienska forskarna misstänker nu att det främst är olika svavelföreningar som kan förklara effekten. De har redan tidigare pekats ut som särskilt hälsobringande. Dels genom att föreningarna stimulerar avgiftningsenzymer i levern, dels har de en antibiotisk effekt som anses kunna motverka magcancer.
I gul lök bidrar sannolikt också så kallade flavonoider till en hög antioxidativ aktivitet, resonerar forskarna."

Exhale_
2009-12-08, 22:47
Ja just, enligt den italienska studien spelade det mindre roll om man åt löken rå eller tillagad.

Eddie Vedder
2009-12-09, 07:37
Eftersom jag antar att det är lycopen som är "boven i dramat" så är det mer effektivt när det är tillagat.

Det har inget med lykopen att göra.

Magoo
2009-12-09, 07:44
Jag har inget att tillägga mer än att jag älskar lök och hoppas att det är hälsobringande.
Jag fotograferade lite lök i förrgår förresten, här är en av bilderna.

Crocker
2009-12-09, 08:14
Utan att ha kollat upp det så känns det inte som om lök skulle vara speciellt rikt på lykopen.
Lökopen kanske. :D

Okej då, men jag kollade faktiskt upp det innan jag svarade. ;)

Halldin
2009-12-09, 11:19
Okej då, men jag kollade faktiskt upp det innan jag svarade. ;)
Det är inte röd lök då? Hade känts mer rimligt.

(Jag har fortfarande inte kollat upp det, utan tänker mer att lykopen är rött och lök (=gul lök i vardagligt tal) är ganska så oröd.)

Crocker
2009-12-09, 17:13
Ja, jag trodde det stod röd inte rå.