handdator

Visa fullständig version : Hur (o)nyttig är en falafel?


_xtreme_
2003-09-12, 12:04
Hur (o)nyttig är en falafel? Kikärtor i sig är väl rätt nyttiga men sedan friteras dom så då blir dom väl inte lika nyttiga längre? Det tunnbrödsliknande brödet är ljust så det är väl heller ingen hit och såserna är feta men där är en del grönsaker i. Är falafel bra skräpmat?

Berry
2003-09-12, 12:10
Skulle gissa att du lika gärna kan käka en kebab och att det är mer protein i den.

Assazel
2003-09-12, 12:45
Originally posted by _xtreme_
Hur (o)nyttig är en falafel? Kikärtor i sig är väl rätt nyttiga men sedan friteras dom så då blir dom väl inte lika nyttiga längre? Det tunnbrödsliknande brödet är ljust så det är väl heller ingen hit och såserna är feta men där är en del grönsaker i. Är falafel bra skräpmat?

Klart det är bra, hade jag varit dig hade jag investerat i en vagn och börjat sälja! Och när man talar om trollen:

http://www2.blocket.se/view/1509482.htm?l=0&c=1


förlåt... Kunde inte låta bli :laugh:

lite mer seriöst: jämför du med kebab så är nog falafel bättre om du väljer bort de fetaste såserna. men du bygger inte med det!

King Grub
2003-09-12, 13:10
Klart du bygger på det. Varför inte? Varken kikärterna eller grönsakerna blir sämre i sig bara för att de friteras eller stoppas i någon sås. Självklart finns det bättre mat att stoppa i sig, men det gör inget negativt för din byggning, bara du ser till att få i dig tillräckligt med protein och energi totalt. Det är inget att grunda kosthållningen på, men det visste du ju redan.

Assazel
2003-09-12, 13:16
Originally posted by King Grub
Klart du bygger på det. Varför inte? Varken kikärterna eller grönsakerna blir sämre i sig bara för att de friteras eller stoppas i någon sås. Självklart finns det bättre mat att stoppa i sig, men det gör inget negativt för din byggning, bara du ser till att få i dig tillräckligt med protein och energi totalt. Det är inget att grunda kosthållningen på, men det visste du ju redan.

jag skulle då inte bygga på grönsaker. Jag bygger knappt på kött :)
vad jag eg mena var att man bygger nog mer optimalt om man hade bytat ut falafel mot rejält kött.

_xtreme_
2003-09-12, 14:05
Originally posted by King Grub
Varken kikärterna eller grönsakerna blir sämre i sig bara för att de friteras

Anledningen att jag antog det var att chips, pommes och kokt potatis är alla tre potatis men det sistnämda är klart bättre att äta. Har hört något om att näringen skulle förvinna när det friteras.

King Grub
2003-09-12, 14:08
Originally posted by _xtreme_


Anledningen att jag antog det var att chips, pommes och kokt potatis är alla tre potatis men det sistnämda är klart bättre att äta. Har hört något om att näringen skulle förvinna när det friteras.

Nej, pommes och chips har också potatisens näringsvärden kvar. Vissa vitaminer kan vara känsliga, och kolhydraternas påverkan av blodsockret förändras, plus att fetthalten naturligtvis stiger. Så kokt potatis är klart bättre, men i det stora hela finns dess näringsvärde kvar i form av pommes frites också.

ivandrago
2003-09-12, 19:03
"ENDAST SERIÖSA SPEKULANTER ÄR VÄLKOMMNA
ATT RINGA...TELE:0739873160,,Lånad e-mail ring..
!!!!!PRIS: 34900KR!!!!!!INGET SISTA PRIS KOMMPIS!!"'

:laugh: :laugh: :laugh: :thumbup:

core
2003-09-13, 14:32
Ska man fritera falaflar?

Det förklarar varför det bara blev mos av mina falaflar när jag stekte dem i stekpanna :em:

Funderade på varför de envisades med att rulla bollar av dem när det ändå bara blev mos av dem :D