handdator

Visa fullständig version : Att klona djur - Förstör naturen?


Hamsterkakan
2009-12-08, 19:39
Såg precis ett reportage om hur bra det vore om vi kunde klona alla möjliga sorts djur, från mammutar till vita tigrar, och så vidare.

Kommer inte detta sätta naturen ur balans? Såsom moder natur vill ha det så att säga? Stör man inte eko system eller så? Någon som vill delge sina åsikter om ämnet?

MVH

spoonchest
2009-12-08, 19:42
Mjo, men det som skapar obalans tar ju naturen bort om man ska hårddra det lite.

Sverker
2009-12-08, 19:45
Njaa...jag är övertygad om att det behövs en stor biologisk variation. Att bara klona fram en vit tiger i 200 st exemplar garanterar inte att djuret kommer att överleva och fortplanta sig. Rätt vad det är kommer någon infektion att slå ut hela populationen.

Att mammutar ska fortplanta sig som vildsvinen på den svenska landsbyggden och trampa ned våra sädesfält tror jag inte.

patrikjo
2009-12-08, 19:50
Nu vet jag inte vad det är för reportage du har sett, men vad skulle man ha alla dessa djur till? Sätts de i en djurpark kommer det naturligtvis inte skada några ekosystem, eftersom de inte är en del av något (stort) ekosystem.

Djur som förs in i fel ekosystem har varit ett problem länge. Kräftor i svenska floder, kaniner i england (?), osv. Vad spoonchest menar att naturen skulle "ta bort" saker förstår jag inte riktigt, förklara gärna.

Kwon
2009-12-08, 19:58
Är inte den främsta tanken att klona nötkreatur etc så vi får mer mat?

Skulle vara schysst om de hade några cloningfacilities i Afrika för att få bukt med svälten i framtiden (om vi klarar oss igenom 2012 och Apophis 2029 vill säga).

mulliy
2009-12-08, 20:07
Är inte den främsta tanken att klona nötkreatur etc så vi får mer mat?

Skulle vara schysst om de hade några cloningfacilities i Afrika för att få bukt med svälten i framtiden (om vi klarar oss igenom 2012 och Apophis 2029 vill säga).

Är det inte rent vatten som är afrikas största problem, vilket klonerna också skulle behöva då?

Wille005
2009-12-08, 20:10
Vadå, dom kommer ju sitta i bur?

Kwon
2009-12-08, 20:12
Det är möjligt Mulliy, vattenproblemet måste ju lösas in de flyttar cloningfacilities dit till Afrika.

Annars ser jag ingen poäng med att klona djur (motverka svält).

Klona apor som försöksexperiment för nya mediciner kanske isf.

von huff
2009-12-08, 20:14
knappast kommer människan att börja klona alla möjliga sorters djur annat för att få mat och i försök att rädda olika arter

mulliy
2009-12-08, 20:21
knappast kommer människan att börja klona alla möjliga sorters djur annat för att få mat och i försök att rädda olika arter

Finns det någon annan anledning till att klona djur? xD

Kwon
2009-12-08, 20:23
Tror inte människan generellt (finns dock ett antal sällskap) är så intresserade av att bevara/rädda olika arter att de ser kloningen som ett alternativ.

De flesta som vill bevara arter vill väl det skall ske naturligt (sluta jaga dom etc) och inte via kloning?

von huff
2009-12-08, 20:24
Finns det någon annan anledning till att klona djur? xD

Frågan var ju om det stör ekosystemet och mitt svar är nej pga av de orsakerna som jag sade.Jag är tveksam till mammutar och liknande:)

JoeyP
2009-12-08, 20:24
Det är häftigt! Och en bra uppfinning!

Behi
2009-12-08, 20:26
Vi såg alla vad som hände i Jurassic Park!

mulliy
2009-12-08, 20:26
Tror inte människan generellt (finns dock ett antal sällskap) är så intresserade av att bevara/rädda olika arter att de ser kloningen som ett alternativ.

De flesta som vill bevara arter vill väl det skall ske naturligt (sluta jaga dom etc) och inte via kloning?

Jo det är klart, dom flesta bryr sig nog mer om djurens rättigheter.

Men det finns ju djur som måste finnas för att många andra arter ska överleva som skulle kunna va viktigt att klona om man måste.

von huff
2009-12-08, 20:30
Tror inte människan generellt (finns dock ett antal sällskap) är så intresserade av att bevara/rädda olika arter att de ser kloningen som ett alternativ.

De flesta som vill bevara arter vill väl det skall ske naturligt (sluta jaga dom etc) och inte via kloning?

Om det nu funkar så kommer väl människorna att försöka rädda tigrarna om det går?Altså genom kloning.Som ett experiment.Annars tror jag inte att det blir aktuellt annat än klona fram djur som vi sedan äter.Det lär väl kosta endel ochså att leka med sånt där

Loke
2009-12-08, 20:30
Njaa...jag är övertygad om att det behövs en stor biologisk variation. Att bara klona fram en vit tiger i 200 st exemplar garanterar inte att djuret kommer att överleva och fortplanta sig. Rätt vad det är kommer någon infektion att slå ut hela populationen.

Att mammutar ska fortplanta sig som vildsvinen på den svenska landsbyggden och trampa ned våra sädesfält tror jag inte.

Jo, fast det där är ju enbart vad du tror och tycker. Ska man ha någon som hellst försiktighetsprincip så måste man ju ha lite bevis för att en ny art inte kommer förstöra ekosystemet och vi är knappast på den kunskapsnivån att vi kan simulera ekosystem så vi kan få fram sådana bevis.

Det är väl aldrig någon som tror att ett ekosystem ska ta skada när man inför en ny art, ändå har det hänt många gånger.

Kwon
2009-12-08, 20:32
Om det nu funkar så kommer väl människorna att försöka rädda tigrarna om det går?Altså genom kloning.Som ett experiment.Annars tror jag inte att det blir aktuellt annat än klona fram djur som vi sedan äter.Det lär väl kosta endel ochså att leka med sånt där

Exakt, det kommer nog kosta rejält.

Så främsta anledningen med kloning vore nog att rädda oss själva (motverka svält), inte för att skapa en Jurassic Park. :)

Intressant dock OM de skulle släppa klonade djur (som inte hör hemma) fritt runt i ekosystemet och se vad som händer.

gibb
2009-12-08, 20:37
"We are as gods and we have to get good at it." Dan Dennett

mulliy
2009-12-08, 21:04
Exakt, det kommer nog kosta rejält.

Så främsta anledningen med kloning vore nog att rädda oss själva (motverka svält), inte för att skapa en Jurassic Park. :)

Intressant dock OM de skulle släppa klonade djur (som inte hör hemma) fritt runt i ekosystemet och se vad som händer.

Varför skulle dom inte höra hemma, dom är precis lika som det djur den är klonad ifrån, så länge dom lär sig att jaga mat direkt eftersom dom inte har någon mamma, så kommer det ju va precis som vanligt.

Kwon
2009-12-08, 21:07
Var det inte snack om Mammutar och dylikt? :)

mulliy
2009-12-08, 21:15
Var det inte snack om Mammutar och dylikt? :)

HAHA oj, jag är lite fel ute. Men var inte mammutar växtätare, vore isåfall inte så farligt för andra arter.

Fast frågan är varför man vill göra det, vi klarar oss bra utan dom.

Traenarn
2009-12-08, 21:57
HAHA oj, jag är lite fel ute. Men var inte mammutar växtätare, vore isåfall inte så farligt för andra arter.

Fast frågan är varför man vill göra det, vi klarar oss bra utan dom.

Mäh!

dom ä coola jue! ...:hbang:

saab900
2009-12-08, 21:58
Mjo, men det som skapar obalans tar ju naturen bort om man ska hårddra det lite.

Nja, vi kan ju även skapa obalans som tar bort något som tidigare fanns i naturen på bekostnad av det nya. Förrymda minkar har t ex rejält decimerat häckbeståndet av olika sjöfåglar på skärgårdsöar. Och brunråttan har nästan helt konkurrerat ut svartråttan. Flodkräftan är nästan helt försvunnen på bekostnad av den utplanterade signalkräftan. Det finns många fler exempel. Varför skulle då inte ett bestånd av en framklonad tidigare utdöd art kunna störa etablerade ekosystem?

Fast samtidigt vore det jäkligt kul att få se en livs levande mammut.

Hamsterkakan
2009-12-08, 22:30
Saab900, intressant läsning! :)

ceejay
2009-12-08, 22:35
skulle vilja ha en mammut som transportmedel :D Går både vinter och sommar

Rockhard
2009-12-08, 23:06
Vi såg alla vad som hände i Jurassic Park!

Japp, det var awesome. Är det något som ska klonas så är det dinosaurier. Annars får det va för min del.

Rockhard
2009-12-08, 23:13
Förresten, det vore coolt om man grävde upp och klonade döda människor. Alltså personer som var genier på något sätt och inga avarage joes. Typ en hel arme Leonardo Da Vincis skulle nog kunna lösa de flesta världens problem på en kafferast.

mulliy
2009-12-08, 23:16
Förresten, det vore coolt om man grävde upp och klonade döda människor. Alltså personer som var genier på något sätt och inga avarage joes. Typ en hel arme Leonardo Da Vincis skulle nog kunna lösa de flesta världens problem på en kafferast.

Frågan är vad ska man ha en arme med personer som tänker precis lika till? :smash:

En arme av de största genierna däremot=)

NoPainNoGain
2009-12-08, 23:19
Förstöra naturen klarar vi nog av utan hjälp av en massa klonade djur. Men som sagts innan i tråden finns det ju bra användningsområden för kloning med. Och vill man ha ett gäng smarta personer är det nog lättare att fixa genpolerna men hjälp av guds hand aka genmanipulation!