handdator

Visa fullständig version : Höftskada remiss till akupunktur - stretching (ev stötvåg)


justscrap
2009-12-08, 13:20
Har fått diagnos Trochanterit dx i höften om det säger nån nånting.
Betyder att det är förkalkningar av nått slag i höften.

Läkaren rekomenderar Akupunktur- stretching (ev stötvåg). Men vart ska man börja? Stretcha kan jag nog göra hemma men akupunktur och stötvåg vet jag knappt vad det är och har ingen aning var man ens ska leta så jag börjar här!

Nån som kan rekomendera nån klinik eller behandling? Ska man börja med akupunktur och om det inte funkar testa stötvåg? Tvärtom kanske?

Jag ska söka på egen hand men all hjälp och tips uppskattas!

Mvh justscrap!

Alone_in_the_dark
2009-12-08, 14:20
Har fått diagnos Trochanterit dx i höften om det säger nån nånting.
Betyder att det är förkalkningar av nått slag i höften.

Läkaren rekomenderar Akupunktur- stretching (ev stötvåg). Men vart ska man börja? Stretcha kan jag nog göra hemma men akupunktur och stötvåg vet jag knappt vad det är och har ingen aning var man ens ska leta så jag börjar här!

Nån som kan rekomendera nån klinik eller behandling? Ska man börja med akupunktur och om det inte funkar testa stötvåg? Tvärtom kanske?

Jag ska söka på egen hand men all hjälp och tips uppskattas!

Mvh justscrap!

Vet inte var du bor men här är en länk.:)

http://www.agilokliniken.se/

Martin Löwgren
2009-12-08, 19:18
Trochanterit är bara en slaskdiagnos för att du har en inflammation kring trochanter major femur.

Vad som är inflammerat etc får du ej reda på och varken akupunktur eller stretching kommer hjälpa.

De ortoperder min klinik sammarbeter med sätter i 99% av fallen en kortisonspruta i bursa subtrochanterica vid din smärtbeskrivning och de flesta blir bra men inte alla.

Stötvåg kommer ej fungera i den akuta fasen men personer som ignorerar sin smärta och utvecklar en tendinos kommer ha god effekt av stödvåg.

grimfish
2009-12-08, 19:47
De ortoperder min klinik sammarbeter med sätter i 99% av fallen en kortisonspruta i bursa subtrochanterica vid din smärtbeskrivning och de flesta blir bra men inte alla.

Vad gör du själv åt problemet? Du menar väl inte att du skickar vidare alla patienter till ortoped? Eller får du bara in äldre kvinnor som inte är särskilt sugna på att träna? :)

En kortisonspruta bör man i regel ta till först om träning och sjukgymnastik inte hjälper.

justscrap
2009-12-08, 21:18
Jag bor i stockholm så den länken är bra. Ska boka tid där imon. Tackar för den

Det var just en ortoped som jag besökte. Han ställde diagnos efter röntgen. Han föreslog också kortison men tyckte jag borde prova dom alternativa metoderna först.

Du som är utbildad naprapat kanske kan ge något mer ingående tips. Hela röntgen utlåtandet är så här.

Röntgen höger höft och bäcken:
Välbevarad ledspringa. Inga reaktiva pålagringar på ledytekanterna. Det ses en del små rundade förkalkningar i mjukdelarna i anslutning till trochanter major.

Jag skulle absolut inte försöka vila bort utan köra på som vanligt med styrkträning, joggning och kampsport. Han sa visserligen inte hur länge jag skulle prova dom andra metoderna men jag tänkte ge varje metod minst 3 besök sen gå tillbaka till han för kortison.
En kiropraktor tog bort ca 90% av smärtan innan jag besökte ortoped och hade tankar på att besöka en naprapat. Men tycker du jag borde skippa alla alternativa behandlingar och gå direkt på kortison?

Anders Dybdahl
2009-12-08, 21:38
En kiropraktor tog bort ca 90% av smärtan innan jag besökte ortoped och hade tankar på att besöka en naprapat.

Varför inte dom sista 10%?
Är du fortsatt 90% bättre?

Tolkia
2009-12-08, 21:53
Kortisoninjektion lär inte alltid vara en nödvändighet för att bli av med en trochanterit. Men man får bereda sig på att det tar lång tid innan man är som man var förut (det är väl kanske här skon klämmer för många). Vissa anser att jontofores med kortison är en bra behandling (lite "snällare" än injektion), men åsikterna går rätt rejält isär där.

Jag tycker (utifrån egen erfarenhet av att ha liknande problem) att du skall ta det försiktigt med stretchingen, det är lätt att bråka för mycket med redan ansträngda senor och slemsäckar. Känn dig fram och gör inte sådant som gör orimligt ont.

justscrap
2009-12-08, 22:31
Kiropraktorn tog bort all smärta runt omkring så att säga. I höftböjarna, rumpan och andra mjukdelar på höften. Smärtan kommer tillbaks ibland men försvinner med stretching och kommer nog göra några besök till hos kiropraktorn för att få bort det helt. Men känner fortfarande en ganska stark smärta som är ganska svår att förklara men den sitter "långt inne i höften". Det är väl det som är förkalkningarna.

Ska fråga läkaren om jontofores och ska låta bli att stretcha hemma om jag ändå ska besöka kiropraktorn.

Det konstiga är att jag får aldrig ont när medans jag tränar vare jag sig håller på marklyfter, knäböjer, sprintar eller annat som belastar höften. Bara när jag tränat klart ungefär 20-30min efter och sent på kvällar när jag lägger mig kanske tidigt på morgonen också men brukar ta alvedon eller liknande mot smärtan så den kanske håller i sig till morgonen.

Tack för alla svar visste att jag kunde lita på kunniga och seriösa svar här tack så mycket!

Anders Dybdahl
2009-12-08, 22:54
Kiropraktorn tog bort all smärta runt omkring så att säga. I höftböjarna, rumpan och andra mjukdelar på höften. Smärtan kommer tillbaks ibland men försvinner med stretching och kommer nog göra några besök till hos kiropraktorn för att få bort det helt. Men känner fortfarande en ganska stark smärta som är ganska svår att förklara men den sitter "långt inne i höften". Det är väl det som är förkalkningarna.

"Långt inne i höften"? En snabb google på en bild på vart bursan sitter: http://www.ptclinic.com/medlibrary/images/v2/trochbursitis.gif

Martin Löwgren
2009-12-08, 22:58
Vad gör du själv åt problemet? Du menar väl inte att du skickar vidare alla patienter till ortoped? Eller får du bara in äldre kvinnor som inte är särskilt sugna på att träna? :)

En kortisonspruta bör man i regel ta till först om träning och sjukgymnastik inte hjälper.

De patienter jag haft med trochanterit har varit i medelåldern och inte svarat på konservativ behandling och då skickats iväg för bedömning hos våran ortoped.

Akut Trochanterit svarar i de flesta fall om rätt primär diagnos är ställd, mycket bra på kortison.

Tolkia
2009-12-08, 23:19
Kiropraktorn tog bort all smärta runt omkring så att säga. I höftböjarna, rumpan och andra mjukdelar på höften. Smärtan kommer tillbaks ibland men försvinner med stretching och kommer nog göra några besök till hos kiropraktorn för att få bort det helt. Men känner fortfarande en ganska stark smärta som är ganska svår att förklara men den sitter "långt inne i höften". Det är väl det som är förkalkningarna.

Ska fråga läkaren om jontofores och ska låta bli att stretcha hemma om jag ändå ska besöka kiropraktorn.
Varning för övertolkning av det jag skriver. Jag skrev inte "sluta stretcha", utan att du skall pröva dig fram och vara vaksam på kroppens signaler. Hur strama rumpmuskler et consortes du har vet ju inte jag. ;)

När det gäller jontofores så är det främsta argumentet mot det att kortisonet inte skulle nå in. Man får, förenklat, kortisonet att vandra in i kroppen genom att applicera det på en elektrod som man sedan kör en ström genom, så att joner passerar inåt, och eftersom man ju av förklarliga skäl inte kan dra på hur mycket ström som helst är sträckan man kan få jonerna att vandra begränsad. Det är omdiskuterat redan när det gäller trochanterbursit, så om dina problem sitter "långt inne i höften" är det mycket möjligt att det inte är ett alternativ.

justscrap
2009-12-09, 00:45
"Långt inne i höften"? En snabb google på en bild på vart bursan sitter: http://www.ptclinic.com/medlibrary/images/v2/trochbursitis.gif

Stämmer! Det är precis där det gör ont.

Jag är bara 24. Räknas väl inte som medelålder hoppas jag! :D

Ska boka till algiokliniken samt till kiropraktor och återkommer senare med svar hur jag jag känner mig efter behandling.

Tack igen för alla svar.

Nettan9000
2012-05-24, 10:39
Jag har just varit hos doktorn och fått diagnosen Trochanterit och s1 ledsdysfunktion. Jag fick en kortisonspruta direkt och blev skickad till sjukgymnast (ska dit om en vecka). Jag är 25 år och har inte "tränat sönder mig" direkt. Jag hoppas det blir bättre av sprutan. Jag har stretchat förr men tyckte väl inte det hjälpte direkt. Får se hur det blir den här gången.

Angel
2012-05-27, 17:00
Akupunktur kan fås genom landstinget om man inte vill bekosta själv.