handdator

Visa fullständig version : Axlarna!! Vilken sorts muskelfiber?


Mega_man1000
2009-12-08, 12:37
Shoo

Har en liten fundering över vad axlarna består av för muskelfiber typ?
Vad har ni själv upptäckt för reps och set intervall som fungerat i eran axel träning för muskeltillväxt?

hörde av någon att man ska köra hög rep på på axelmusklerna för att de är långsamma muskelfibrer?

Griip
2009-12-08, 17:07
Hmm.. skrev ett svar jag var tvungen att stryka då jag faktiskt inte var så säker på det här som jag trodde. Så jag låter helt enkelt någon annan svara.

men en fråga som kan hjälpa: är det bara storleken du är ute efter?

-Englund
2009-12-08, 17:09
Gick från att köra 3 ggr i veckan tungt, till 3 ggr i veckan lätt plus crawl 5 ggr i veckan, då började axlarna äntligen växa... var obefintliga före det. Just nu kör jag ett par hundra böjsträck("armhävningar") om och lika simning. Har säkert växt ännu mer sen dess... Framsidan i alla fall.

mattilainen
2009-12-08, 17:16
Citerar Grandmaster från bodys forum

"Om man vill dela in kroppen, på ett väldigt generellt sett, så kan man säga att bröst, armar, latisimus dorsii och axlar har en lutning åt fiber typ 2 och alla dessa avarter (2b, 2x, 2a etc etc).

Underkroppen domineras i högre grad av typ 1-fibrer, med några undantag i form av hams och en del av vadmuskulaturen. "

Om det stämmer vet jag inte.

creperiet
2009-12-08, 19:07
Muskelfibertypfördelning kan skilja ofantligt mycket beroende person och status.

Grovt generaliserat består mindre muskler, avsedda för stabiliserande och mindre kraftproducerande arbete oftast av ett större antal långsamma muskelfibrer, till exempel soleus eller multifidus. Större muskler i extremiteterna som gärna jobbar mer explosivt tenderar att ha en majoritet snabba fibrer, till exempel hamstrings och triceps.

Det varierar dock som sagt kraftigt, och tränar du med inriktning uthållighet/explosivitet i xx år kommer du inte att ha samma fibertypfördelning som när du började träna. Så just den frågan går därför inte att svara på, såvida du inte analyserar axelbiopsi på dig själv.

Däremot kan folk svara på frågan vilken träning som gett bäst hypertrofiresultat för just dem.

Martin Löwgren
2009-12-08, 19:21
Svårt att säga just om fiberuppdelning men muskeln i sig (m. deltoideus) är inte spolformad (som t ex biceps) utan pennant och det finns vissa massa teorier om hur just pennanta muskler ska tränas.

dt06mj2
2009-12-08, 20:24
Svårt att säga just om fiberuppdelning men muskeln i sig (m. deltoideus) är inte spolformad (som t ex biceps) utan pennant och det finns vissa massa teorier om hur just pennanta muskler ska tränas.

Har du några bra länkar på ämnet? Verkar minst sagt intressant!

JoeyP
2009-12-08, 20:27
Martin varför kan man inte PMA dig?

Detective
2009-12-08, 21:27
Kör själv allt från 4-12 reps och 4 set kanske per muskelgrupp. Har funkat bra för min del

Martin Löwgren
2009-12-08, 23:00
Martin varför kan man inte PMA dig?

Min inkorg va full märkte jag, men min mailadress står ju i signaturen annars. Har tömt inkorgen nu men det är inte alltid jag har tid att svara på PM.

Mail däremot ligger då i min jobbdator och då kan jag lättare se om jag missat att svara på nåt.

Mega_man1000
2009-12-09, 09:37
jaha jag trodde att kanske delta musklerna var lite granna som vader att de krävs stora mängder träning för att få de rackarna att växa! hur ser era upplägg ut nu för att bygga styrka och muskelvolym i axlarna?

Martin Löwgren
2009-12-09, 16:19
jaha jag trodde att kanske delta musklerna var lite granna som vader att de krävs stora mängder träning för att få de rackarna att växa! hur ser era upplägg ut nu för att bygga styrka och muskelvolym i axlarna?

Precis som alla andra men aldrig lågreps på just diverse lyft åt sidan.

Griip
2009-12-09, 16:27
Precis som alla andra men aldrig lågreps på just diverse lyft åt sidan.

Frågan gäller styrka och muskelvolym, så varför inte lågreps för styrka?

Anders The Peak
2009-12-09, 16:32
För att få axlarna att växa handlar mycket att träffa musklerna rätt och det är när man försöker att träffa mer åt baksidan av axeln än framsida och kör så att du känner att du arbetar med muskeln och som Martin säger aldrig lågreps pga skaderisken 8-30 reps är lagom.

Martin Löwgren
2009-12-09, 17:03
Frågan gäller styrka och muskelvolym, så varför inte lågreps för styrka?

Lågreps i pressar är ingen fara men aldrig vid lyft åt sidan.