handdator

Visa fullständig version : Fotställning vid knäböj


prediktorn
2009-12-08, 08:25
Hej,
igår besökte jag en naprapat pga av att jag fått problem med vänster ljumske, då jag kör knäböj. Tydligen hade jag korta höftböjare, och hon rekommenderade en smalare fotställning när jag kör knäböj, då detta tydligen skulle vara skonsammare mot ljumsken.
Tidigare har jag stått axelbrett med lätt utåtvinklade fötter, och nu rekommenderade hon höftbrett med fötterna pekandes rakt fram.
Har hon en poäng i detta, och vad är den rekommenderade fotställningen vid knäböj?

pony
2009-12-08, 08:39
Det mest skonsamma för dina knän är att ha tårna pekandes åt samma håll som knäna. I en bredare ställning blir det naturligt utåtvinklat, vid en smalare blir det mer rakt fram. Skulle du ställa dig så brett som du bara kan skulle fötterna sannolikt rent av peka rakt åt sidorna utan vidare ansträngning.

pejo
2009-12-08, 08:40
Ja, ju bredare du står desto mer får ljumskarna arbeta. Om det däremot är en bra lösning på ditt problem låter jag vara osagt.
För något år sedan sträckte jag en ljumske rätt rejält när jag spelade rinkbandy och det som hjälpte mig att bli bra igen (förutom initial vila) var knäböj med jättebred fotställning. Detta fungerade väldigt bra för att stärka min ljumskar som tidigare var alldeles för klena. Jag började naturligtvis på löjligt låg vikt och arbetade mig uppåt pass efter pass.

siimon89
2009-12-08, 11:05
Testa att stå axelbrett om inte lite närmre än axelbrett.
Om du inte är oroad för att knäböjen eventuellt kommer ta mer/lika mycket på framsida lår som baksida lår, kan du ju testa att stå nära likt tyngdlyftares sätt att köra knäböj på.

Jag har/hade själv samma problem då jag körde breda knäböj (mer än axelbrett). Men det hjälpte väldigt mycket att stå axelbrett för min del. Vet att många löst problemet på så vis.

Angående dina höftböjare, se denna artikel. Har många bra lösningar på ditt problem och förklarar konsekvenserna av det.
http://stronglifts.com/lordosis-why-it-causes-lower-back-pain-how-to-fix-it/

Martin Löwgren
2009-12-08, 11:21
Hej,
igår besökte jag en naprapat pga av att jag fått problem med vänster ljumske, då jag kör knäböj. Tydligen hade jag korta höftböjare, och hon rekommenderade en smalare fotställning när jag kör knäböj, då detta tydligen skulle vara skonsammare mot ljumsken.
Tidigare har jag stått axelbrett med lätt utåtvinklade fötter, och nu rekommenderade hon höftbrett med fötterna pekandes rakt fram.
Har hon en poäng i detta, och vad är den rekommenderade fotställningen vid knäböj?

Tycker råden är korrekta förutom det fetmarkerade. Fötterna ska alltid följa höften/knät i knäböj.

z_bumbi
2009-12-08, 12:59
Ingen här har undersökt ljumsken och har du fått rådet att stå så för att spara ljumsken så testa och kör så, var beredd på att du inte kommer att komma lika djupt som i vanliga fall och att vikterna kommer att minska. På längre sikt så är det sen en fråga om att bygga upp styrka men då har du också hunnit åtgärda höftböjarna och klarar antagligen att öka bredden igen.
Står man höftbrett så bör tårna peka rakt fram så jag ser inget konstigt med det.

prediktorn
2009-12-08, 13:41
Tack för många bra svar!
Jag tolkar det som att den bredare fotställningen bara är ett problem då man som jag har tighta höftböjare, och att för en person med normal rörlighet är det inget problem att stå axelbrett med tårna vinklade lätt utåt?
Naprapaten uttryckte det som att det för "motionärer" inte fanns någon anledning att stå bredare än höftbrett, och att det därför borde undvikas.
Jag får jobba på min rörlighet, och sedan testa knäböj med jämna mellanrum och känna efter om det fortfarande uppstår samma problem.
Tack än en gång!

z_bumbi
2009-12-08, 13:54
Generellt så välj en bredd på fötterna som ger en stabil böj. För smalt blir vingligt och kräver stor rörlighet för att få en lång rörelse. För brett kan göra att knäna fälls in på uppvägen (det går att träna bort men kräver betydligt mer filande än om man hittar en stadig position från början). Sen beror det också på hur någon är byggd hur den "bästa" bredden ser ut så det finns ingen universell regel.

magnus_lo
2009-12-11, 22:08
Testa att stå axelbrett om inte lite närmre än axelbrett.
Om du inte är oroad för att knäböjen eventuellt kommer ta mer/lika mycket på framsida lår som baksida lår, kan du ju testa att stå nära likt tyngdlyftares sätt att köra knäböj på.

Jag har/hade själv samma problem då jag körde breda knäböj (mer än axelbrett). Men det hjälpte väldigt mycket att stå axelbrett för min del. Vet att många löst problemet på så vis.

Angående dina höftböjare, se denna artikel. Har många bra lösningar på ditt problem och förklarar konsekvenserna av det.
http://stronglifts.com/lordosis-why-it-causes-lower-back-pain-how-to-fix-it/

Hur får man knäböj att ta lika på framsida/baksida?

Anders The Peak
2009-12-11, 22:17
Generellt står de flesta för smalt mellan fötterna men det man måste pröva sig fram och låta någon kunnig justera till böjen(var inte rädda att fråga någon av de vana lyftarna om tips/råd). Men generellt kan man säga att de som är starka i sumomarklyft är starkast även knäböjen när de står brett mellan fötterna och viceversa.

Slufsbuk
2009-12-12, 00:39
Hej,
igår besökte jag en naprapat pga av att jag fått problem med vänster ljumske, då jag kör knäböj. Tydligen hade jag korta höftböjare, och hon rekommenderade en smalare fotställning när jag kör knäböj, då detta tydligen skulle vara skonsammare mot ljumsken.
Tidigare har jag stått axelbrett med lätt utåtvinklade fötter, och nu rekommenderade hon höftbrett med fötterna pekandes rakt fram.
Har hon en poäng i detta, och vad är den rekommenderade fotställningen vid knäböj?

brukar du lyfta med stången på bröstet och i så fall hur känns det då?

Fredrik_S
2009-12-12, 01:40
Jag behöver nästan en meter mellan fötterna(dvs axelbrett;)) för att det ska bli bra rörelsebana och inte slutet på ryggen ska vippas in i botten.

Men jag förstog inte riktigt, om problemet med inåtförarna var pga de var för korta så borde det väl vara bra att stärka och försöka få dem längre genom att göra just benböj med bredare ställning?

prediktorn
2009-12-14, 12:26
brukar du lyfta med stången på bröstet och i så fall hur känns det då?

Jag tänkte faktiskt pröva att köra lite frontböj, och se om det känns bättre.

Det känns som om det börjar lossna i höftböjarna. Har försökt stretcha dem två gånger/dag, samt masserat bort eventuella triggerpunkter i dem. Framförallt massagen tror jag var viktig. Fick det först av naprapaten och kände stor skillnad. Sen läste jag på lite och testade själv, och det verkar funka.