handdator

Visa fullständig version : Ta bort polyper?


tsp
2009-12-08, 03:56
Tjena! Har undrat som fan vad min konstanta nästäppa egentligen beror på då den har suttit i säkert flera år nu, mer eller mindre "allvarligt". Har googlat och kommit fram till att jag förmodligen har polyper i snoken - inte kul!

Någon här på brädan som tagit bort polyperna? Alltså INTE halsmandlar eller något annat, utan polyper i näsan!

1. Fick du lokalbedövning eller narkos?
2. Hur tog man bort polyperna?
3. Hur kändes det efteråt? Har hört om rejäla halssmärtor osv (hur kan man få halsont av polyper i näsan? :confused: )
4. Blev dina symptom bättre efter operationen, dvs öppnare näsa, bättre luktsinne osv?
5. Har du fått göra om behandlingen?

Alone_in_the_dark
2009-12-08, 09:18
Tjena! Har undrat som fan vad min konstanta nästäppa egentligen beror på då den har suttit i säkert flera år nu, mer eller mindre "allvarligt". Har googlat och kommit fram till att jag förmodligen har polyper i snoken - inte kul!

Någon här på brädan som tagit bort polyperna? Alltså INTE halsmandlar eller något annat, utan polyper i näsan!

1. Fick du lokalbedövning eller narkos?
2. Hur tog man bort polyperna?
3. Hur kändes det efteråt? Har hört om rejäla halssmärtor osv (hur kan man få halsont av polyper i näsan? :confused: )
4. Blev dina symptom bättre efter operationen, dvs öppnare näsa, bättre luktsinne osv?
5. Har du fått göra om behandlingen?

Jag har inte själv gjort utan min grabb så håll till godo:D

1. Fick du lokalbedövning eller narkos?
Narkos

2. Hur tog man bort polyperna?
Skärs bort

3. Hur kändes det efteråt? Har hört om rejäla halssmärtor osv (hur kan man få halsont av polyper i näsan? :confused: )
Heshet, isglass funkar bra även för vuxna

4. Blev dina symptom bättre efter operationen, dvs öppnare näsa, bättre luktsinne osv?
Snarkar mindre och kan ligga ner utan få andnöd

5. Har du fått göra om behandlingen?
Nej, två efterkontroller

Dock ska följande inflikas, ta med dig en toarulle, näsblod modell fors hände grabben 2 ggr, varav en när han sitter i bilbarnstolen på väg in till sjukan för efterkontroll. Jag blev genast misstänkt för barnmisshandel när jag kom in på Karolinska - tack så mycket för den*rolleyes*

Jarod
2009-12-08, 09:18
Jag har opererat bort mina (när jag var liten). Det upptäcktes av en slump när jag höll på att kvävas hos tandläkaren eftersom jag inte kunde andas med munnen. :D
Hur dom tog bort dom vet jag inte eftersom jag fick narkos. Kommer inte ihåg om jag hade ont efteråt men har inte för mig det. Men det blev jääkligt mkt bättre efteråt iaf.

hahavaffan
2009-12-08, 09:48
Jag har funderat på att göra det. Eller iaf få dom undersökta, för jag kan aldrig andas med båda näsborrarna, en är alltid helt täppt. Lite drygt ibland, och när man är förkyld är det hopplöst.

Wille005
2009-12-08, 10:18
Jag tog bort dom när jag var typ 6-8 år. Enda jag minns är att jag blev aspackad av det syster gav mig :D Det kändes inget efter (jag fick ju glass) och har aldrig fått göra om behandlingen eller kolla till.

renad
2009-12-08, 10:34
1. Fick du lokalbedövning eller narkos?
Narkos
2. Hur tog man bort polyperna?
Skar /skrapa
3. Hur kändes det efteråt? Har hört om rejäla halssmärtor osv (hur kan man få halsont av polyper i näsan? :confused: )
Kom ej ihåg, inte så farligt tror jag
4. Blev dina symptom bättre efter operationen, dvs öppnare näsa, bättre luktsinne osv?
Tycker alla symtom är tillbaka eller var dom aldrig borta. Kanske borde göra det igen?
5. Har du fått göra om behandlingen?
Nej men borde kanske.


...

shadowfire
2009-12-08, 10:47
1. Fick du lokalbedövning eller narkos?
2. Hur tog man bort polyperna?
3. Hur kändes det efteråt? Har hört om rejäla halssmärtor osv (hur kan man få halsont av polyper i näsan? :confused: )
4. Blev dina symptom bättre efter operationen, dvs öppnare näsa, bättre luktsinne osv?
5. Har du fått göra om behandlingen?

Tog bort polyperna som liten.

1) Narkos
2) Med tång eller sax eller skalpell kanske?
3) Spydde blod som en dåre när jag vaknade ur narkosen, men annars var det rätt lugnt. Klart det kändes, men det släppte snabbt.
4) Snarkade mindre, blev mkt mindre förkyld (?!). Före polypoperationen var jag sjuk minst 3-4 ggr/år, efter operationen var jag inte förkyld en enda gång på 7 år.
5) Nej inte gjort om.

Däremot är jag fortfarande väldigt täppt konstant och jag har urkasst luktsinne. Just nu går jag på kortisonnässpray för o se om det kan lätta skiten lite.

Spiffy
2009-12-08, 11:54
Har tagit bort polyper, fast det verkar ju vara modell light :D

Dom sprayade in en nässpray som bedövar.
Sen stack de in en "snara" la den om polypen, och snörpte av polypen. Sen hämtade de ut den med en liten pincett.

Enda som kändes efteråt var en tjock känsla i halsen av sprayen som rann ner i halsen.

tsp
2009-12-08, 12:37
Oj då.. Kanske borde ha nämnt att det inte är relevant med borttagna polyper som barn, de är inte samma sorts polyp som man får när man blir äldre och sitter inte på samma ställe.

upf
2009-12-08, 13:57
Tjena! Har undrat som fan vad min konstanta nästäppa egentligen beror på då den har suttit i säkert flera år nu, mer eller mindre "allvarligt". Har googlat och kommit fram till att jag förmodligen har polyper i snoken - inte kul!


Behöver inte vara polyper. Jag är nästan alltid helt täppt i näsan & det beror på att bihålerna har svullnat igen. Är inte allergisk & eller något sådant. En del blir så utan att man vet orsaken.