handdator

Visa fullständig version : Marklyft RAW = Ryggskott


ShutUp And Squat
2009-12-08, 02:14
Har läst många trådar här på forumet om utrustning. Folk rekommenderar att man ska köra utan tex bälte för att bygga upp styrkan i korsryggen, få bättre bålstabilitet och få starkare "kroppslig gördel". Har kört efter detta i ca 3 månade nu, raw alltså.

I fredags när jag körde marklyft, så efter det 5:e marklyftet kändes det inget vidare i ryggen. Har alltid varit mycket noga med att köra korrekt i marklyftet. Så min träningspolare, står alltid och tittar så att jag kör rätt. Minsta lilla fel så hojjtar han till.

Senare på kvällen så kände jag smärta i korsryggen, den strålade ner i röv och baksida lår. Smärtan i korsryggen blev bara värre under kvällen. Nästa morgon när jag skulle gå upp ur sängen, så var det nästan omöjligt pga smärtan i korsryggen.

Nu sitter jag här med världens ryggskott.
Har tidigare kört marklyft i ca 10 år med bra mycket tyngre vikter och har aldrig råkat ut för något liknande. Ni som rekommenderar att träna RAW, är det verkligen värt det? Hur tänker ni i denna frågan?
Jag kommer ju aldrig mer att våga köra marklyft utan bältet.

Griip
2009-12-08, 02:26
Bälte är ju ingen garanti på att du inte får ont i ryggen, finns de som skadat sig med bälte också. Själv vet jag inte riktigt vad den stora skillnaden blir med eller utan, bara testat bälte ett par gånger.

mikaelj
2009-12-08, 08:16
Nu sitter jag här med världens ryggskott.
Har tidigare kört marklyft i ca 10 år med bra mycket tyngre vikter och har aldrig råkat ut för något liknande. Ni som rekommenderar att träna RAW, är det verkligen värt det? Hur tänker ni i denna frågan?
Jag kommer ju aldrig mer att våga köra marklyft utan bältet.

Tråkigt att höra. :-/

Jag tror att du började med alldeles för mycket vikt för att köra utan utrustning. Det är en stor skillnad på hur mycket du behöver stabilisera bålpartiet (mage, rygg) när du inte har bältet att stödja dig mot. Har du då inte fått god teknik samt styrka är det inte helt osannolikt att du råkar ut för sånt här.

Nu är det kanske försent, men det hade hjälpt med en video så man ser din teknik.

Hoppas det går över snart!

thomast
2009-12-08, 08:50
Film på utförandet? (vid skadeögonblicket hade ju varit klockrent men jag misstänker att det inte finns)

Hur stora vikter använder du? Du säger att du markat i 10 år men känner dig fortfarande inte säker på att dra mark?

Pjotor
2009-12-08, 09:03
Surt värre. Jag hoppas du blir frisk snart.

mikaelj har antagligen rätt i att du började med för mycket vikt, och då spelar det ingen större roll om tekniken är felfri. Det är förstås en rätt klen tröst.

Jag tycker absolut inte att du ska sluta med marklyft. Däremot bör du räkna med att träna dem annorlunda i fortsättningen. Jag är säker på att det blir bra till slut.

Popeye
2009-12-08, 09:31
Man kan ju köra utan bälte så långt det går och sedan med bälte på de riktigt tunga lyften?

Martin Löwgren
2009-12-08, 10:37
Kroppen har ett inbyggt bälte som är hur starkt som helst. Inget bälte i världen kan skydda mot en kass teknik och viktkåthet.

Ungrim
2009-12-08, 11:21
Kroppen har ett inbyggt bälte som är hur starkt som helst. Inget bälte i världen kan skydda mot en kass teknik och viktkåthet.

+1

När du är återställd så filma och lägg upp, det kan ibland vara svårt att se själv om man gör något fel.

Turbo Rico
2009-12-08, 11:32
Hur länge har du kört mark utan bälte? Det skiljer en del och ben, rygg och grepp kanske klarar av mer vikt eftersom man tidigare kört med bälte men den sekund man plockar bort bältet blir förutsättningar till en början annorlunda. Kroppen, framför allt bålen, måste vänja sig vid den nya belastningen som det trots allt blir när man slopar bältet. Själv diffade det ca 15 % i böj och ca 10 % mark för mig med och utan bälte till en början. Nu skiljer det nog nästan inget alls, det tog ett tag att vänja bålen vid tunga lyft utan bälte. Det GÅR att köra allting tungt utan bälte men det kräver mer försiktighet och en bra mycket bättre bålstyrka och det tar väl lite tid innan det funkar fullt ut. Det låter som din bål är dåligt tränad snarare än att marklyft utan bälte är farligt.

Hemi
2009-12-08, 11:40
För mig hjälpte det att ta upp OL igen, inga problem med mark och böj efter det.

Turbo Rico
2009-12-08, 11:54
För mig hjälpte det att ta upp OL igen, inga problem med mark och böj efter det.


Så var det för mig också, började med OL och slopade bältet helt i alla övningar och det har funkat bra. Ok att jag drar på mig ryggskott då och då men det är för att jag har en rygg som strular ocvh gjort det i 10 år men det har trots allt blivit bättre sen jag började träna och när jag fick ryggskott senast var det för att jag testade att stoppa i en klack i skorna och dom nya vinklarna uppskattade inte min rygg alls. Tror inte det hade spelat nån roll om jag haft bälte eller ej.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:18
Bälte är ju ingen garanti på att du inte får ont i ryggen, finns de som skadat sig med bälte också. Själv vet jag inte riktigt vad den stora skillnaden blir med eller utan, bara testat bälte ett par gånger.

Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:20
Film på utförandet? (vid skadeögonblicket hade ju varit klockrent men jag misstänker att det inte finns)

Hur stora vikter använder du? Du säger att du markat i 10 år men känner dig fortfarande inte säker på att dra mark?

Med bälte och remmar så körde jag tidigare på 200 kg.
Nu hade jag på en 3 månaders period jobbat mig upp från 100 kg till 160 kg, utan bälte och remmar.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:22
Kroppen har ett inbyggt bälte som är hur starkt som helst. Inget bälte i världen kan skydda mot en kass teknik och viktkåthet.

Tydligen så kan ett läderbälte göra detta.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:23
Men är det verkligen värt att riskera å dra på sig skador, bara för att man är envis som en åsna och vägrar å köra med bälte?

Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

Känns lite som att bältet vid mark är lika med bilbälte vid bilfärd?
Varför riskera att skada sig

Martin Löwgren
2009-12-08, 12:24
Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

Låter som ett smart tänk.....

Martin Löwgren
2009-12-08, 12:24
Men är det verkligen värt att riskera å dra på sig skador, bara för att man är envis som en åsna och vägrar å köra med bälte?

Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

Känns lite som att bältet vid mark är lika med bilbälte vid bilfärd?
Varför riskera att skada sig

Varför inte ta tag i problemet istället för att gå runt problemet med ett externt bälte?

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:32
Låter som ett smart tänk.....

Nu säger jag inte att jag kör så varje pass. Kanske en gång varannan månad. För att pressa sig lite extra, tänja på gränserna.

Yes
2009-12-08, 12:34
Men är det verkligen värt att riskera å dra på sig skador, bara för att man är envis som en åsna och vägrar å köra med bälte?

Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

Känns lite som att bältet vid mark är lika med bilbälte vid bilfärd?
Varför riskera att skada sig
Men du måste väl ändå inse att slitage på kroppen ackumuleras med tiden, och att sedan härja upp tyngre vikter under kort tid - utan hjälpmedel - kommer exponera eventuella svagheter?

Jag hade iaf satt mina pengar på viktkåthet som orsak, men det är ju jag det...

Martin Löwgren
2009-12-08, 12:34
Nu säger jag inte att jag kör så varje pass. Kanske en gång varannan månad. För att pressa sig lite extra, tänja på gränserna.

Klokt att tänja på gränserna när tekniken inte är optimal och du måste ha ett bälte för att kunna utföra övningen.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:34
Varför inte ta tag i problemet istället för att gå runt problemet med ett externt bälte?

Hur ska jag ta tag i problemet då?
Har haft funderingar på att träna mycket Hypersträck, tror du att den övningen kan hjälpa mig?

Martin Löwgren
2009-12-08, 12:36
Hur ska jag ta tag i problemet då?
Har haft funderingar på att träna mycket Hypersträck, tror du att den övningen kan hjälpa mig?

Ta reda på vad som begränsar dig (felsök) men till 99.9% handlar det i ditt fall om felaktig teknik, viktkåthet och för dålig bålstabilitet så börja med de sakerna.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 12:42
Om nu bältet är en försäkring till att inte skada sig? Varför tycker ni då inte att man ska använda sig utav det? Bara undrar.
Bålstabilitet osv kan man ju träna upp på andra sätt?

Turbo Rico
2009-12-08, 12:56
Om nu bältet är en försäkring till att inte skada sig? Varför tycker ni då inte att man ska använda sig utav det? Bara undrar.
Bålstabilitet osv kan man ju träna upp på andra sätt?


Bålen går att träna genom att köra tung böj/frontböj och mark utan bälte. Ryckböj ett också en övning som ger bra balans för bålen om det utöfrs utan bälte. Tycker det låter dumt att förlita sig på yttre hjälpmedel istället för att titta på vad som gör att du får ont vilket dom flesta här inne är överens om att det är din bål eftersom du tränar mycket med bälte genom åren.

Popeye
2009-12-08, 12:59
Bara för att få lite av överblick, hur mkt väger du? 200kg är jättemycket för en om väger 65kg men inte fullt lika mycket för en som väger 130kg...

Jag undrar varför folk envisas med att se allt i svart eller vitt? Träna utan bälte för att stärka bålstabiliteten men kör maxlyften med bälte?

Martin Löwgren
2009-12-08, 13:03
jag undrar varför folk envisas med att se allt i svart eller vitt? Träna utan bälte för att stärka bålstabiliteten men kör maxlyften med bälte?

+1

Martin Löwgren
2009-12-08, 13:04
Om nu bältet är en försäkring till att inte skada sig? Varför tycker ni då inte att man ska använda sig utav det? Bara undrar.
Bålstabilitet osv kan man ju träna upp på andra sätt?

Det är ingen försäkring och skyddar inte mot några skador. Vad tror du egentligen att ett bälte gör för nåt?

ShutUp And Squat
2009-12-08, 13:04
Bara för att få lite av överblick, hur mkt väger du? 200kg är jättemycket för en om väger 65kg men inte fullt lika mycket för en som väger 130kg...

Jag undrar varför folk envisas med att se allt i svart eller vitt? Träna utan bälte för att stärka bålstabiliteten men kör maxlyften med bälte?

Väger ca 100 kg.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 13:06
Det är ingen försäkring och skyddar inte mot några skador. Vad tror du egentligen att ett bälte gör för nåt?

Bältet har ju hjälpt mig under 10 år att undvika skador, så något positivt måste det ju vara med bältet?

Martin Löwgren
2009-12-08, 13:11
Bältet har ju hjälpt mig under 10 år att undvika skador, så något positivt måste det ju vara med bältet?

10 år ingenting och du har ingen aning vad som skulle skett och du slängt bältet och kört utan men jag orkar faktiskt inte debattera detta med dig. Du har fått tydliga råd från mig och många andra så nu är det upp till dig.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 13:19
10 år ingenting och du har ingen aning vad som skulle skett och du slängt bältet och kört utan men jag orkar faktiskt inte debattera detta med dig. Du har fått tydliga råd från mig och många andra så nu är det upp till dig.

Har pratat med naprapaten som jag brukar gå hos. Han är till 99% säker på att jag har för strama muskler i röv, baksida lår, framsida lår och höftböjaren. Lyssnar självklart på er! Men har som ni säkert förstår egna tankar och funderingar.
Vad anser ni, ska man använda bältet vid tunga 4 - 6 reps i marklyftet?
Eller ska det vara tyngre än så innan man plockar fram bältet? typ 1 - 4 reps.

Martin Löwgren
2009-12-08, 13:21
Har pratat med naprapaten som jag brukar gå hos. Han är till 99% säker på att jag har för strama muskler i röv, baksida lår, framsida lår och höftböjaren. Lyssnar självklart på er! Men har som ni säkert förstår egna tankar och funderingar.
Vad anser ni, ska man använda bältet vid tunga 4 - 6 reps i marklyftet?
Eller ska det vara tyngre än så innan man plockar fram bältet? typ 1 - 4 reps.
Strama muskler har inget med bältets vara eller icke vara men dessa ska självklart behandlas så att stramheten försvinner.

Under vissa maxlyft kan det vara okej som en extra säkerhet (inte försäkring) men annars räcker kroppens egna bälte.

bertbert
2009-12-08, 13:26
Har pratat med naprapaten som jag brukar gå hos. Han är till 99% säker på att jag har för strama muskler i röv, baksida lår, framsida lår och höftböjaren. Lyssnar självklart på er! Men har som ni säkert förstår egna tankar och funderingar.
Vad anser ni, ska man använda bältet vid tunga 4 - 6 reps i marklyftet?
Eller ska det vara tyngre än så innan man plockar fram bältet? typ 1 - 4 reps.

Det finns inget enkelt ja/nej svar på den frågan. Jag använder för närvarande bälte på tunga set i mark och böj, men inte annars. Jag har under perioder tränat mycket tungt helt utan att använda bälte, och under andra perioder använt bältet mycket. Nu gör jag väl det "mittemellan".

Huvudsakliga skälet för mig att använda bälte eller inte är för att skapa en extra variation i träningen som kan föra mig framåt. Jag tycker dock att en majoritet av marklyft och knäböj ska ske utan bälte, eftersom man har nytta av en stark bål i alla lägen.

100 ggr viktigare än om man använder bälte eller ej är tekniken man använder när man drar.

Nitrometan
2009-12-08, 14:19
100 ggr viktigare än om man använder bälte eller ej är tekniken man använder när man drar.

Amen.

mattilainen
2009-12-08, 14:28
Sitter och tänker exakt som alla andra här. Att du skyller ifrån dig på att du inte använde bältet och därför fick du en skada. Antagligen har du haft dålig teknik hela tiden och tränat med bälte, vilket har lätt till att skadan inte har brutit ut(Det menas inte att du inte haft bra teknik) Utan det menar bara att när du väl tar bort det extra lilla skyddet och säkerheten i form av bältet så kom skadan. Vilket lika gärna kunde kommit med bältet.

Lyssna på folket i tråden och istället för att gå runt problemet så ta tag i det. Eller vill du köra tungt med bälte så gör det, men skyll inte på att det är tack vare att du körde utan bältet som gjorde så du skadade dig, utan det är tack vare tekniken i många många fall.

Popeye
2009-12-08, 15:13
Shut up and Squat> Jag känner igen mig själv i det du skriver.
Jag vägde ca. 100kg och drog på mig ryggskott med ett lyft utan bälte. Det var mkt obehagligt och jag blev rädd för maklyftet. Detta hände på 170kg om jag inte missminner mig.
Efter det gick det många år innan jag provade mark igen. Jag körde stela mark, rumänska mark, sumomark, knäböj osv men inte smal mark.
När jag till slut bet i det sura äpplet och provade mark igen så drog jag 180kg vilket är mitt PB. Detta utan att ha tränat smal mark öht.

Jag har alltid haft problem med vinklarna i marken... Men nu känns det bättre än någonsin.
Alltså, månsidig träning och bälte endast vid riktigt tunga lyft då jag känner att ryggen ligger på gränsen.

Mao det finns fler än ett sätt att flå en katt.

The Draf
2009-12-08, 16:09
Om du tränat 10 år mer bälte upp till 200 kg och 3 månader upp till 160 kg så tror du då inte att ditt bålparti kanske släpar lite jämfört med resten? Jag har själv gått från att köra 200 med bälte till 220 utan bälte. Bytte teknik när jag skadade mig i trapsen.

ShutUp And Squat
2009-12-08, 18:25
Om du tränat 10 år mer bälte upp till 200 kg och 3 månader upp till 160 kg så tror du då inte att ditt bålparti kanske släpar lite jämfört med resten? Jag har själv gått från att köra 200 med bälte till 220 utan bälte. Bytte teknik när jag skadade mig i trapsen.

Har kört mycket tunga knäböj (utan bälte), även en hel del frivändningar. Så min bålstabilitet är det absolut inget fel på.

Matsa
2009-12-08, 18:45
Själv ser jag bälte som en smaksak, jag använder det sällan och jag tycker mig inte få ut särskilt mycket utav det. Om jag använder det under en period så kan jag rentav känna mig svagare med det i början, det tar något pass innan det känns rätt.

Bältet har ju hjälpt mig under 10 år att undvika skador, så något positivt måste det ju vara med bältet?

Jag förstår att du förknippar din skada med att du slutade använda bälte, men kan du egentligen vara säker på att det är orsaken? Hur kan du vara så säker på att du inte hade skadat dig även med bälte?

shadowfire
2009-12-20, 15:57
Har kört mycket tunga knäböj (utan bälte), även en hel del frivändningar. Så min bålstabilitet är det absolut inget fel på.

Frågan är ju om det då om bältet hade hjälpt dig eller inte för ditt ryggskott nu. Bältet stramar upp nedre delen av bålen, men är ingen garanti för att man inte lyfter med bananrygg.

Har sett på tok för många köra marklyft och som tror att bältet gör allt - sedan lyfter de med sådan ostkrokerygg att man riktigt väntar på att höra kotorna i övre ryggen spela dragspel.

doommessiah
2009-12-20, 17:53
Jag drog sönder ryggen i somras när jag markade MED BÄLTE, för att undvika detta igen har jag under senare tid kört mark utan bälte, böj utan bälte varvat med mag och bålträning för att bygga upp kärnstyrkan i kroppen. Har idag inga känningar i korsryggen och känner mej mycket säkrare i marklyft även med bältet.

Jag kan starkt rekommendera för alla som har problem med bålstabiliteten att köra utan bälte och träna mage och bål varje pass...självklart tar jag på bältet på de tunga lyften.