handdator

Visa fullständig version : Fortsatt träning..


Baz
2009-12-07, 21:15
Hej!
Jag har tränat med det här schemat ett tag nu, men har läst runt lite och hittat att man ska variera sin träning. (menar ni då att man ska byta ut schemat helt, eller ska man bara variera reps osv, eller ska man variera övningar, typ byta ut övningar då och då?)
Hur länge ska man ha ett schema egentligen innan man byter?

Sen undrar jag även om jag ska fortsätta med min halvkropps, eller ska jag gå över till split eller helkropps?

Jag har även sett på gymmet att nästan alla som tränar tar dessa tillskott hela tiden, jag bara undrar är det något man ska börja med för att få ökad muskelmassa eller kommer det med tiden i vilket fall?

Vikt: 66 kilo
Längd: 173 cm
Ålder: 18 år
Gymtid: 8 månader


Schema:

Måndag = Överkropp
Bänkpress: 4x10
Sned Bänkpress: 3x10
Latsdrag: 4x10
Sittande Rodd: 3x10
Hantelpress 3x10
Sidolyft med hantel: 3x10
Baksida axel i cable: 3x10
Stångcurl för Biceps: 4x12
Sittande tricepspress: 3x10
Sittande (lutande) curl - Biceps: 3x10
Cablecurl: 3x10
Pushdown: 3x10
Sit-ups


Onsdag = Underkropp
Benpress, 3x10
Liggande lårcurl 3x10
Lårcurl, 3x10
Stående Vadpress: 3x10
underarm curl: 3x10
överarm curl: 3x10
Ryggresningar: 3x15
Situps med vikt i maskin: 3x10
situps: 3x

Fredag = Överkropp

Söndag = Underkropp

Tack för svar!
MVH
Sebastian :thumbup:

Arnold Armstrong
2009-12-07, 21:20
Yjenare Crille! Tar två svar här:

Kostillskotten är inte nödvändigt. Ät en varierad kost så får du med allt. Se även till att äta tillräckligt mycket och speciellt ett litet energirikt mellanmål direkt efter passet. Kroppen är då som en svamp som man drar åt sig maten.

Jag tycker du skall byta program eller antalet reps för kroppen vänjer sig annars med din träning och tillslut kommer din utveckling stagnera.

Lämnar resten åt de som kan övningarna bättre.

KÖR HÅRT!

Pjotor
2009-12-08, 08:51
En vanlig rekommendation är att byta schema, övningar eller sets/repsantal med 6-12 veckors mellanrum.

Arnold har fullständigt rätt vad gäller tillskott. Ät mycket och varierat, med lite mer protein än vanligt, så behöver du inga tillskott alls. Proteindrinkar är bekvämt efter ett pass, men jag tycker det är godare med frukt och lite Keso, nersköljt med ett rejält glas mjölk.

Eftersom jag är en vän av korta träningspass så föreslår jag att du tar bort några av övningarna ur passen. I överkroppspasset har du t.ex. 3 bicepsövningar. Vore det jag så skulle jag bara ha kvar stångcurl. (Som exempel har jag inte mer än fem övningar per pass i mitt nuvarande schema...)

Ta även bort sned bänkpress, så har du mer krut kvar i axlarna till hantelpressen. Alternativt kan du göra rak bänkpress vartannat pass och sned vartannat pass.

På underkroppspasset har du "underarm curl" och "överarm curl". Överarmscurl är för mig detsamma som bicepscurl, men du kanske menar underarmscurl, fast åt andra hållet?

fiskebulle
2009-12-08, 09:18
+1 På att sänka antalet övningar. Om jag räknade rätt så har du 41set totalt på ett träningspass. Jag personligen tycker 30set är nästan i överkant, sedan börjar jag tappa fokus och slarva med utföranden. Du säger att du kört med detta schema ett tag, hur långt brukar ett gympass ligga på för dig?

Sedan så har du varken marklyft eller knäböj någonstans i ditt upplägg. Det är 2 övningar som verkligen ger bra resultat när man lyckas pricka utförandet rätt, kolla upp hur de ska utföras och testa!

Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det känns som om du har en väldig fokus på överkropp? Mina underarmar sitter iaf på överkroppen så vitt jag vet, kan ju vara annorlunda för andra.. Har du denna fokus av någon riktigt anledning eller handlar det bara om estetik?

Lycka till!

stolpskott
2009-12-08, 09:27
Proteinshakes tar folk mest för att slippa stressa hem efter passet och hinna äta inom den rekommenderade timmen. Om du bor nära gymmet räcker ett par stekta ägg eller som Pjotor sa: Keso med ngt gott till :)
Håller med om att det ser ut som om du har väldigt mkt övningar, och att du inte har med lika mkt underkropp som överkropp. Försök att få en bra balans mellan de båda i träningen, så att du inte ser övertränad ut i armarna men har ben som en åtta åring.
Variation är visserligen bra, men se till att du får in tekniken på alla övningar, och som sagt att du hittar en bra balans i tränandet innan du börjar ändra i schemat.

siimon89
2009-12-08, 12:27
Sänk antalet övningar och få in mer kvalité istället.

Baz
2009-12-08, 19:40
Måndags, fredags passet brukar ligga på ungefär 1,5 - 2 timmar beroende på hur mycket vila jag har mellan passen.

Jag vet att underarm sitter på överkroppen, men eftersom jag redan har sjukt mycket övningar på måndagen så tyckte jag det blev för mycket att lägga just de övningarna på den dagen med därför la jag det på onsdagen.

Om ni tycker att jag ska byta schema, vad ska jag då byta till?
Ska jag byta till ett annat halvkropp eller ska jag köra ett 3-4 split schema?

Sebastian :thumbup:

siimon89
2009-12-08, 19:56
1,5-2h? Herregud. Kvaliten måste vara låg sista 30-40min. KVALITE FÖR KVANTITET!

Vazze
2009-12-08, 20:27
du ska mest koncentrera dig på stora basövningar och inte massa biceps curls och isolation övningar. sänk antalet övningar, som andra har sagt.

om du vill variera, kör en tungt underkropp en tungt överkropp, sen en pass lätt underkropp och en lätt överkropp. sen göra om. funkar för många.

Baz
2009-12-08, 21:34
mene, om jag nu ska lägga om mitt schema, hur ska jag göra detta? ska jag ursprungligen gå från mitt schema och sen ändra om eller hur tkr ni jag ska gå till väga?

//
Sebastian

Baz
2009-12-09, 19:03
någon som har svar? *gah!*

Spinkis
2009-12-09, 20:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Baz
2009-12-09, 20:49
den har man ju sett ett antal 70 gånger typ.
Men ska jag köra 3-split programmet helt där? eller hur ska jag göra?

Baz
2009-12-10, 20:54
ingen? haha

JoNaSsS
2009-12-10, 21:04
Jag kan väl ta att rekomendera min egen 3-split iallafall, eftersom den funkar bra för mig.

Pass 1: bröst axlar triceps

Pass 2: rygg biceps traps underarmar

Pass 3: ben vader mage

Sedan varierar jag ganska ofta övningar, men det brukar bli två övningar på biceps triceps vader traps mage axlar och underarmar och tre eller ibland fyra på bröst rygg och ben. Välj ut några övningar från övningsbanken bara.

Baz
2009-12-10, 21:09
men sen undrar jag typ, vilka övningar som räknas som "bas" för som jag förstått det innan har jag riktat in mig mycket på olika muskler, och inte kört mycket bas.

Ska jag utgå från z_bumbis schema och ändra lite eller ska jag helt enkelt köra exakt som det står på det schemat?

JoNaSsS
2009-12-10, 21:19
Bänkpress, marklyft och knäböj är basövningar. Militärpress och chins är väl lite halvbasövningar eller vad man ska säga.

Z_bumbis schema har funkat för väldigt många och det kommer säkert även funka bra för dig så kör enligt schemat och ändra inte på något (om du inte anser dig kunnigare än han förstås).

Baz
2009-12-10, 21:27
Haha, men det känns nästan som att man kör så lite biceps/triceps på z_bumbis schema jämfört med mitt gamla, jag är van vid att köra massa övningar på triceps-biceps.

Kommer detta göra att jag få mer styrka eller kommer jag bli svagare eftersom jag kommer köra mycket mindre biceps-triceps?

JoNaSsS
2009-12-10, 21:32
Jadu ryggöningar tar ju mycket i biceps och pressövnigar som bänkpress tar ju även i triceps så det är nog ingen fara ska du se, de kommer att växa bra ändå.

Om du ändå vill köra mer armar så lägg in en till övning per muskelgrupp då eller kör några fler set bara, men det är som sagt inte nödvändigt.