handdator

Visa fullständig version : Protte,Kcal,Kolhydrater?


Crocker
2009-12-07, 20:23
Vilodag
Frukost:
5 dl mellanmjölk
3 dl havregryn
1 dl proteinpulver (kassein)
½ dl kakao
50 gram jordnötssmör
1 tsk linförolja
1 tsk aloe-vera.
2 osötade fullkornsmackor 10g smör 40g ost.
Lunch:200g nudlar+200g råa grönsaker
Mellanmål:3dl blåbär 3dl nyponsoppa,
Middag: 10 köttbullar 200g potatismos
Kväll: 4dl fil 2 dl müsli+1dl kassein+3dl mjölk.
På träningsdagar addas 4dl mjölk+whey80 in.

Har några frågor..
1. Hur många kolisar ska man få i sig varje dag?
2. Får jag i mig bra mycket protein?
3. Och vilket kcal-värde ligger jag ungefär på? (Om någon orkar.)

vicarious
2009-12-07, 20:48
1 och 2 är svåra att svara på när vi inte vet hur mycket du väger, hur lång du är eller hur mycket energi du gör av med - samt vilka mål du har och vad du tränar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Lycka till!


"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Crocker
2009-12-07, 21:15
Är 13 år, 180cm lång och väger 65 kg, är inne på bulk.
Mitt största mål är att ta mig till SM 800m löpning till sommaren.
En vanlig träningsdag springer jag väl 5-15km.
Tack för dom andra grejerna också.
Och länken för beräkning funkar inte för mig btw.

Eddie Vedder
2009-12-07, 21:16
Är du 13 år borde du väl gå i skolan? Varför inte skollunch?

Crocker
2009-12-07, 21:22
Detta är en helgdag. ;)
Sedan går jag hem och äter 3-4 dagar i veckan på rasten för att jag inte får i mig någon skolmat.

Eddie Vedder
2009-12-07, 21:32
Sedan går jag hem och äter 3-4 dagar i veckan på rasten för att jag inte får i mig någon skolmat.

Om du är allergisk eller intolerant (vilket jag antar är anledningen) har du rätt till specialkost. Samma sak om det har med religiösa eller etiska faktorer.

Det har du rätt till och skolmaten är överlag mycket bra även om undantag finns. Inte för att jag någonsin själv stött på det men det finns ju de som hävdar det i alla fall.

Crocker
2009-12-07, 21:34
Nej det är bara det att jag tycker den är så sjukt äcklig. (Är inte det minsta bortskämd)

en stor stark
2009-12-07, 21:37
Nej det är bara det att jag tycker den är så sjukt äcklig. (Är inte det minsta bortskämd)

Oftast är det bara fördomar man har, alla säger att den är äcklig och därför är den det. Jag, liksom många andra som är insatta , anser att skolmaten håller en bra jämn nivå, med möjlighet till en hel del grönsaker och helt okej variation. Och försök ha ett öppet sinne. ;) Skolmaten håller trots allt ganska hög kvalité (med undantag såklart).

Crocker
2009-12-07, 21:43
Dom lägger ner 2kr/portion så då är det ingen bra kvalité, och jag har ätit den.
Men nu är det väl lite OT.

en stor stark
2009-12-07, 21:54
Dom lägger ner 2kr/portion så då är det ingen bra kvalité, och jag har ätit den.
Men nu är det väl lite OT.

Hur mycket man lägger pengar man lägger ner på maten är ganska irrelevant.
Dom kan ha fått bra priser osv.
Eddie_Vedder här på forumet har skrivit detta:
http://traningslara.se/blogg/nicklas-skolmatsprojekt-och-kritik-mot-matakuten/

Och det kan kanske vara värt att läsa.

Anledningar är att du verkar alldeles för petig och manisk när det kommer till maten när du bara är 13 år. Maten i skolan är okej när det kommer till näring, och jag förstår inte hur man kan säga "maten är äcklig" när maten varierar hela tiden, olika maträtter. Att äta onödiga saker som 1tsk linfröolja hit och aloe vera dit anser jag vara ett tecken på ett strängt förhållande till mat, som är onödigt när man bara är 13 år. Du behöver inte tänka så mycket på det.

Crocker
2009-12-07, 21:58
Linfröoljan är bara för extra kcal under bulk.
Och aloe-veran är för att jag lätt för inflammationer.
Och jag ska läsa artikeln, tack för ett ärligt och brett svar också!

en stor stark
2009-12-07, 22:12
Linfröoljan är bara för extra kcal under bulk.
Och aloe-veran är för att jag lätt för inflammationer.
Och jag ska läsa artikeln, tack för ett ärligt och brett svar också!

Inga problem. Anledningen att folk säger till att folk ofta säger "ät skolmat" är för att försöka hindra ett stört/stränkt tänkande kring mat. Många tror att man måste äta sin omega-3 tillskott, sina skedar olja etc. Även om dessa livsmedel inte nödvändigtvis är skadliga/onyttiga i sig, så är det själva tänket som kan bli skadligt. Och därför är det extra känsligt när man "bara" är 13 år. Nu säger jag inte att fallet är så med dig, det behöver det ju inte alls vara så ta inte illa upp. Satsar du på SM så kan ju kosten vara viktigare för dig såklart. Men alltid bäst att vara på den säkra sidan. Om jag ska svara på dina frågor:

1. Du behöver inte äta några kolhydrater alls, men jag anser inte att du behöver lägga så mycket tid på att räkna kolhydrater. Det kan vara en fördel att äta en stor del av dom kolhydrater du äter efter din träning. Mängden bestämmer du själv. Jag brukar lägga ca 0.5-1g fett per kg kroppsvikt, 2-2,5g protein per kg kroppsvikt och resten kolhydrater. Testa och se vad som funkar.

2. Jag har inte räknat på hur mycket protein du får i dig, men att hålla sig till ca 2g protein per kg kroppsvikt (130g för dig alltså) är ett ganska bra mål att hålla sig till.


3. Vet inte hur mycket kcal du får i dig, men det kan vara bra att väga dig regelbundet (t.ex. varje dag) och går du upp i vikt så ligger du åtminstone på energiöverskott.

Crocker
2009-12-07, 22:23
Okej men om man äter fisk 1 ggr i månaden ska det väl inte vara så illa?
Och den innehåller inte mycket dixoner eller vad det heter har helt glömt.
Men tack! Fick svar på det mesta där.

Elfsberg
2009-12-07, 23:47
Det kan gärna få smaka hej-kom-och-hjälp-mig om jag får äta gratis VARJE dag.

Scratch89
2009-12-08, 06:52
Det kan gärna få smaka hej-kom-och-hjälp-mig om jag får äta gratis VARJE dag.

+50000. Är det något jag saknar med grundskolan och gymnasiet så är det skollunchen. Panerad fisk med potatis och den där kalla vita såsen. Gnnn. *drool*

944RS
2009-12-08, 14:34
Om du äter det där så får du i dig över 2g/kg kroppsvikt!

Crocker
2009-12-08, 15:16
Tack.