handdator

Visa fullständig version : Ändring i vikt från dag till dag


Querer
2009-12-07, 12:56
Jag väger mig varje morgon. Ibland även på kvällarna. För att jag tycker det är kul att se hur mycket det skiljer från dag till dag och hur mycket vågen hoppar från dag till dag. Igår förrigår morse vägde jag 68,2 kg på morgonen. I går 68,4 och idag 69. Vad är det som gör att skillnaden blir så stor? Vad väger jag egentligen? Finns det speciella saker i kosten som gör att man binder på sig massa vätska eller är depparna nedåt i vikten bara tillfälliga?? Blir inte klok på det hära.

Även omkrest vid mage och lår ökar och sjunker några cm mellan dagarna.. Vet att salt binder till sig mera vätska men så markant? Har dessutom inte ätit mera salt än vanligt. Inte heller kolhydrater. Visserligen ca 200 godis i lördags. Sen har jag jobbat som en tok och sovit dåligt. Har dålig sömn nåt med det hela att göra?

Vore tacksam för svar.

mikaelj
2009-12-07, 13:03
Salt och stress (t ex till följd av dålig sömn) gör att du binder vätska.
Magen töms olika snabbt på innehåll.

Querer
2009-12-07, 18:36
Aha. Så det är "egentligen" inte en viktuppgång utan om jag stressar ned och sover bra igen så kommer min lägre vikt kanske tillbaka. Och äter bra och tränar bra vilket jag gör hela tiden.

Apos78
2009-12-07, 19:09
Att hålla en helt konstant vikt går inte. En viss skillnad upp och ner får man alltid räkna med. Det tar längre tid än 8 timmars sömn för att skala bort/lägga på upp till ett kg fett.

Tolkia
2009-12-07, 22:20
Skillnaderna är ju dessutom inom felmarginalen för vågen, åtminstone de två första. Det kan räcka att man ställer vågen på olika ställen på golvet för att få en liten skillnad i visning.

miqqqa
2009-12-13, 10:44
Det kan ju bli rätt stora skillnader på kort tid och det kan bero på många saker. Vätskenivån i kroppen, mat i magen, hur länge sen det var man var på toaletten osv. Och som redan sagts så kan det bero på underlaget, var själv tvungen att flytta vågen från badrummet till köket för i badrummet var golvet inte plant utan det kunde variera något kg efter två mätningar direkt efter varandra.. Jag väger mig en gång i veckan "officiellt" och den vägningen räknas och förs in i ett excelblad, väger jag mig oftare så är det bara "för skojs skull". Väg dig alltid direkt på morgonen efter toaletten, utan kläder..

Fredrik_S
2009-12-13, 11:25
När jag stog still i vikt flera månader så vägde jag allt mellan 84,0 och 87,0 på en väl fungerande våg. 1-2 kilo upp eller ner från medelvikten kan du räkna med beroende lite på hur tung du är utan att du för den delen blivit av eller lagt på i fettdepåer eller muskeler. Vätskebalans tarminnehåll magsäcksinnehåll glykogenlager osv....

Lambii
2009-12-13, 11:43
Började för 5 veckor sen, vägde då 72kg och nu väger jag 81kg.

mikaelj
2009-12-13, 12:36
.... du äter mer än vanligt?

happy75smile
2009-12-13, 16:27
Jag väger mig varje morgon. Ibland även på kvällarna. För att jag tycker det är kul att se hur mycket det skiljer från dag till dag och hur mycket vågen hoppar från dag till dag. Igår förrigår morse vägde jag 68,2 kg på morgonen. I går 68,4 och idag 69. Vad är det som gör att skillnaden blir så stor? Vad väger jag egentligen? Finns det speciella saker i kosten som gör att man binder på sig massa vätska eller är depparna nedåt i vikten bara tillfälliga?? Blir inte klok på det hära.

Även omkrest vid mage och lår ökar och sjunker några cm mellan dagarna.. Vet att salt binder till sig mera vätska men så markant? Har dessutom inte ätit mera salt än vanligt. Inte heller kolhydrater. Visserligen ca 200 godis i lördags. Sen har jag jobbat som en tok och sovit dåligt. Har dålig sömn nåt med det hela att göra?

Vore tacksam för svar.


Det beror på vilken typ av mat du äter dag till dag och hur mycket. Ibland äter man mer och ibland inte samt vad du dricker till maten m.m Och ibland rör du dig mer ena dagen men inte lika mycket andra dagen.

Man skall inte lite på varje dags nedgång utan ta det som varje vecka så skall det synas på vågen att du har fått ned utan att minska på maten för att nå dit du vill uppnå den veckan. Rimligt att gå ned varje vecka på lång sikt är minst 0,5kg. Skulle det visa sig att du har gått upp nästa vecka tyder det på
1. du rör dig för lite och äter för mycket. (äter för mycket kan innebär att du äter för mycket kolhydrater) Lagom skall det vara.

Min motto är självfallet får man äta god mat eller till och med godis/chocklad m.m men då måste man inse att det bör tränas bort asap för att kunna hålla fast vid sitt mål. Mål måste man ha för att gå ned i vikt. Och tänk att det skall vara en ändring hela livet. Inte bara kort stund.

Fredrik_S
2009-12-13, 17:46
Det beror på vilken typ av mat du äter dag till dag och hur mycket. Ibland äter man mer och ibland inte samt vad du dricker till maten m.m Och ibland rör du dig mer ena dagen men inte lika mycket andra dagen.

Man skall inte lite på varje dags nedgång utan ta det som varje vecka så skall det synas på vågen att du har fått ned utan att minska på maten för att nå dit du vill uppnå den veckan. Rimligt att gå ned varje vecka på lång sikt är minst 0,5kg. Skulle det visa sig att du har gått upp nästa vecka tyder det på
1. du rör dig för lite och äter för mycket. (äter för mycket kan innebär att du äter för mycket kolhydrater) Lagom skall det vara.

Min motto är självfallet får man äta god mat eller till och med godis/chocklad m.m men då måste man inse att det bör tränas bort asap för att kunna hålla fast vid sitt mål. Mål måste man ha för att gå ned i vikt. Och tänk att det skall vara en ändring hela livet. Inte bara kort stund.

Det konceptet faller också när det finns dagsvariationer. Du kanske har en dag ena veckan där du väger extra mycket pga alla variationer vi redan pratat och nästa vecka väger du dig och har en extra lätt dag pga du ätit lite dan innan. Då går det inte att jämföra vecka till vecka heller.

Exempelvis har du haft en helg där du ätit lite och även har lite vätska i kropp och på måndag morgon väger du 85,0 sen sköter du kosten i en vecka under din bantning och ligger på ett kcaloriunderskott på 500 kcal, men på söndagen äter du lite extrar mycket.... och väger 86,0 på måndagen...
Då kan man tro att man gjort något fel fast man legat på ett bra underskott och ändå "gått upp"

Ända sättet om man nu måste använda sig av vågen är att väga sig varje morgon och räkna ut ett veckosnitt och använda det värdet för den veckans vikt...

happy75smile
2009-12-13, 19:29
Det konceptet faller också när det finns dagsvariationer. Du kanske har en dag ena veckan där du väger extra mycket pga alla variationer vi redan pratat och nästa vecka väger du dig och har en extra lätt dag pga du ätit lite dan innan. Då går det inte att jämföra vecka till vecka heller.

Exempelvis har du haft en helg där du ätit lite och även har lite vätska i kropp och på måndag morgon väger du 85,0 sen sköter du kosten i en vecka under din bantning och ligger på ett kcaloriunderskott på 500 kcal, men på söndagen äter du lite extrar mycket.... och väger 86,0 på måndagen...
Då kan man tro att man gjort något fel fast man legat på ett bra underskott och ändå "gått upp"

Ända sättet om man nu måste använda sig av vågen är att väga sig varje morgon och räkna ut ett veckosnitt och använda det värdet för den veckans vikt...

Mycket bra feedback men om man tänker långsiktigt på detta och följer det veckomässigt och som du säger så kan man gå upp under helgen eftersom man går upp och njuter av livet. Vilket inte är fel men då måste man kanske ha insikt att om man vill njuta av det goda i livet måste man också prestera.
Dvs om vi säger att jag vill ut och ha kul och äta gott under helgen så måste man själv ha diciplin att veta att man har "råd" att äta gott och inte få dålig samvete är då 1. träna extra hårt antingen dagen innan eller dagen efter man har njuitit av det goda. Och efter några dagar eller vecka skall man återgå till sin ursrungliga vikt med träning. Det är samma när jag åker på semester så kan jag lägga på mig 2-3kg på 1-3vekor. Men då har jag kanske ca1-2veckor att gå ned i vikt åter igen. Man måste kunna njuta av livet för det handlar om ändringn av vana hela livet och det skall hålla.
Självfallet håller jag med att man skall nog väga sig varje dag men att man bestämmer en dag i veckan som man bestämmer att man rättar sig efter för att ta statistik. Och måndag kanske inte är så dumt efter som man har ätit gott eller gjort undantag. Om man för statistik veckovis så skall trenden ändå pekar nedåt och om det visar sig att en vecka ligger still eller ökning gör inte hela världen mer än att man tänker på att nästa vecka måste man ta sig i kragen och röra sig ännu mer.

Om det visar sig att efter 4veckors tid att man inte går ned utan stannar på samma vikt eller uppgång så innebär det att man äter för mycket och rör sig föör lite för att det skall synas på vågen.

Yeahvlen
2009-12-14, 01:26
Är energibalansen identisk (vi förutstätter det), beror det på vad du äter och hur du lever från dag till dag. Olika mängder kolhydrat och salt, från dag till dag, påverkar retention, som exempel.

mikaelj
2009-12-14, 09:04
Stress också, inte att förglömma.

Yeahvlen
2009-12-14, 09:19
Stress är nog en påverkande överviktsfaktor som läggs i all glömska.

mikaelj
2009-12-14, 09:21
Jag tänkte nu mer specifikt på dess vätskebehållande kvalitéer. Kortisol binder till samma receptorer som natrium.

Yeahvlen
2009-12-14, 09:25
Jo, jag vet (och förstog det) :) Drog mest upp det bara.

Fredrik_S
2009-12-14, 15:25
Självfallet håller jag med att man skall nog väga sig varje dag men att man bestämmer en dag i veckan som man bestämmer att man rättar sig efter för att ta statistik. Och måndag kanske inte är så dumt efter som man har ätit gott eller gjort undantag. Om man för statistik veckovis så skall trenden ändå pekar nedåt och om det visar sig att en vecka ligger still eller ökning gör inte hela världen mer än att man tänker på att nästa vecka måste man ta sig i kragen och röra sig ännu mer.

Om det visar sig att efter 4veckors tid att man inte går ned utan stannar på samma vikt eller uppgång så innebär det att man äter för mycket och rör sig föör lite för att det skall synas på vågen.

Det var inte det jag skrev, jag sa att om man vill kunna följa en veckotrend så behöver man väga sig varje dag och räkna ut ett snitt... dvs summan av dagsvikterna delat på antalet dagar man vägt sig.... Man kan inte välja en av dagarna och räkna med att kunna se en trend på så kort tid som 4 veckor... 4 enstaka vägningar har alldeles för stor invividuell variation.... Med andra ord kan man mycket väl man ha tappat 2 kilo fett under 4 veckors tid men haft timingen som sådan att man vägde lite vid den första vägningen och mycket vid den senare 4 veckor senare.....