handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. vassleprotein m.m


TehSaxo
2009-12-07, 07:12
Har hört en massa rykten den sista tiden så jag tänkte att jag postar dom här och ser vad folk säger om dom. :)


1. Kroppen tar inte upp vassle om inte du precis tränat/ska träna. Dvs att om jag intar vassleprotein på morgonen och går till skolan så tas det inte upp?
Rätt/Fel?

2. Kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein per timme/måltid, så om jag intar 60g protein i en måltid så "försvinner" 30 och det räknas inte till mitt dagliga mål på ca 200g protein?
Rätt/Fel?

3. Om svaret på fråga 2 är "rätt" , är det samma sak med kvarg-proteinet? Eller tas det upp mycket segare så man kan inta mer än 30g och allt kommer att tas upp och användas.

4. Blir vassleproteinet "segare" om man blandar med mjölk? (tas inte upp lika snabbt).
Rätt/Fel

5. Om svaret på fråga 1 är FEL: Kan man leva på proteinshakes? :S (Om vi tänker att man får i sig all näring o så, bara nyfiken på denna)*dumfrågakanske*


Tacksam för alla svar. :)

TehSaxo
2009-12-07, 07:32
Inga kolo-medlemmar som är uppe den här tiden? :P

chrilledude
2009-12-07, 07:57
Åh jo, vaknade 5 ;-P

Har dock ingen aning, men detta lät intressant! Kikar in här lite senare, får hoppas på svar då.

EDIT: Fråga 5, jag tror inte det.

Kischen
2009-12-07, 08:08
Har hört en massa rykten den sista tiden så jag tänkte att jag postar dom här och ser vad folk säger om dom. :)


1. Kroppen tar inte upp vassle om inte du precis tränat/ska träna. Dvs att om jag intar vassleprotein på morgonen och går till skolan så tas det inte upp?
Rätt/Fel?

2. Kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein per timme/måltid, så om jag intar 60g protein i en måltid så "försvinner" 30 och det räknas inte till mitt dagliga mål på ca 200g protein?
Rätt/Fel?

3. Om svaret på fråga 2 är "rätt" , är det samma sak med kvarg-proteinet? Eller tas det upp mycket segare så man kan inta mer än 30g och allt kommer att tas upp och användas.

4. Blir vassleproteinet "segare" om man blandar med mjölk? (tas inte upp lika snabbt).
Rätt/Fel

5. Om svaret på fråga 1 är FEL: Kan man leva på proteinshakes? :S (Om vi tänker att man får i sig all näring o så, bara nyfiken på denna)*dumfrågakanske*


Tacksam för alla svar. :)


1 Fel.

2 Fel. Allt tas upp men en större del används som energi, det spelar dock ingen roll i det stora hela.

3 kasein tas upp långsamt, om det gör att en mindre mängd används som energi vet jag inte, borde rimligtvis vara samma samma men det hindrar katabolism vilket väl inte vassle gör.

4 Ja.

5 Som enda proteinkälla? Ptja, borde gå.

mikaelj
2009-12-07, 08:29
Protein består till 58% av glukoida aminosyror, och görs följaktligen alltid om till glukos till den andelen. Som det skall.

944RS
2009-12-07, 09:53
Det finns drinkar som innehåller andra näringsämnen oxå än bara protein. Kolla in Fairings Complete Diet som exempel. Om nu frågan var om man kunde leva på ENBART drinkar...

Om du blandar ditt vassle eller dricker det samtidigt som du äter något annat så kommer upptaget bli lite långsammare och det kan bara vara en fördel om du inte kommer äta något på flera timmar.

King Grub
2009-12-07, 10:21
Protein består till 58% av glukoida aminosyror

Det är inte "protein som protein". Den där siffran är inte något som gäller oavsett vilket protein det handlar om.

mikaelj
2009-12-07, 10:41
Det är inte "protein som protein". Den där siffran är inte något som gäller oavsett vilket protein det handlar om.

Åhå. Tack för upplysningen. Lust att peka mig på mer information om det?

Alternativt: i vilka fall gäller det för? fullvärdigt?

King Grub
2009-12-07, 10:47
Alla aminosyror oxiderarar i olika grad. Hur stor del av proteinet som oxiderar beror på aminosyresammansättningen. Dessutom beror det på när man mäter. Leucin kan t ex inte oxidera överhuvudtaget innan det tagits upp i muskulaturen, medan mer än hälften kan oxidera därefter. Fenylalanin däremot oxiderar lätt innan det tagits upp i blodet, men inte alls därefter. Allt fenylalanin som tagits upp i muskeln blir muskelprotein.

TehSaxo
2009-12-07, 13:48
Tack för alla svaren! :) Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein. ;)

chrilledude
2009-12-07, 13:52
Tack för alla svaren! :) Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein. ;)

Laga mat själv ändå ;p?

TehSaxo
2009-12-07, 13:59
Laga mat själv ändå ;p?

Händer ibland. :) Brukar äta väldigt mycket kvarg annars, men har bara inte haft tid :em:

chrilledude
2009-12-07, 14:05
Händer ibland. :) Brukar äta väldigt mycket kvarg annars, men har bara inte haft tid :em:

Va glad för det, jag får inte äta det :/ Pain in the ass säger jag bara, de är ju så jävla gott :<

944RS
2009-12-07, 14:20
Tack för alla svaren! :) Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein. ;)

Kan du inte bidra med lite recept på proteinrika maträtter till den som handlar och lagar maten?
Annars är det ganska vettigt att svepa en liten vassledrink innan de proteinfattiga måltiderna.

Eddie Vedder
2009-12-07, 16:24
Tack för alla svaren! :) Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein. ;)

Säker på det? Många gånger påstår folk att de inte tror sig äta tillräckligt proteinrikt fastän det är helt fel.

Det är inte bara tonfisk och kycklingfiléer som räknas vet du. Äter ni aldrig köttgryta, korv, dricker mjölk, har ost i maten eller så?

Morty
2009-12-07, 19:23
Eller äter pasta? Quinoa? Någon baljväxt?

TehSaxo
2009-12-07, 23:01
Jo, det är klart men oftast är det liksom riktigt proteinfattigt om man jämför med vad den rätten innehåller i övrigt (fett/kolhydrater). Ibland så vet jag inte ens vad rätten innehåller pga att det inte står på förpackningen (:@)

Skolmaten är också ganska kass ibland, t.ex imorn servera det grönsaks wok och nån annan vegetarisk rätt, finns ju inte mycket proteiner där? :S Iaf är det svårt o veta när de inte säger något om vad den innehåller. Jag vill helst inte chansa, och få i mig några kaloribomber nu när jag ska börja deffa ordentligt.

Men hur som helst, om man vill ha en kost med mestadels protein och ganska lite kolhydrater/fett kan man väl inte äta spaghetti och köttfärsås med ost? Det blir väl typ 10g protein och minst 50 kolhydrater och lika mycket fett, inte sant? :$ Funderar på att skippa pastan nästa gång och bara ta köttfärssås+ost. :)

WHITEFOLKS
2009-12-08, 01:33
Maten i skolan är det sällan något större fel på. Kanske inte "optimal" men är tveksam till att du märker någon skillnad. Skulle ev. vara kalorimängden som är problemet.

Om du verkligen är nojig så kan du ju dricka ett par glas mjölk istället. Bra kvalitet på innehållet och lättare att räkna på.

Eddie Vedder
2009-12-08, 06:27
Men hur som helst, om man vill ha en kost med mestadels protein och ganska lite kolhydrater/fett kan man väl inte äta spaghetti och köttfärsås med ost? Det blir väl typ 10g protein och minst 50 kolhydrater och lika mycket fett, inte sant? :$ Funderar på att skippa pastan nästa gång och bara ta köttfärssås+ost. :)

Ja vill man inte ha kolhydrater tar man förstås bort pastan där.