handdator

Visa fullständig version : Några frågor om muskelgrupper


makadam
2009-12-06, 23:24
1. Biceps och triceps är väl bara en muskel vardera?

2. Finns det någon mening att träna mer än en övning / muskel per pass eller?

3. Mage samt obliques är väl också bara en muskel?

4. Om jag kör biceps kör jag 3 set på en övning, det räcker väl eller? Min kompis snackade nått om att man tränar olika för att få lång och kort muskel.. men det har väl med genetik att göra eller?

Fliptones
2009-12-07, 13:07
1. Biceps och triceps är väl bara en muskel vardera?

2. Finns det någon mening att träna mer än en övning / muskel per pass eller?

3. Mage samt obliques är väl också bara en muskel?

4. Om jag kör biceps kör jag 3 set på en övning, det räcker väl eller? Min kompis snackade nått om att man tränar olika för att få lång och kort muskel.. men det har väl med genetik att göra eller?

1: Bicep är 2-delad (Bi) och tricep 2-delad.
2. Ja, det finns en hel del mening med att köra fler än en övning per pass.
3. Mage är ingen muskel. Men det finns muskler kring magen, helt klart. :) Obliques är de sneda.
4. Det beror på vad syftet är. Vill du att musklerna ska växa skulle jag nog ha lite högre volym.

stolpskott
2009-12-07, 13:08
1: Bicep är 2-delad (Bi) och tricep 2-delad.
2. Ja, det finns en hel del mening med att köra fler än en övning per pass.
3. Mage är ingen muskel. Men det finns muskler kring magen, helt klart. :) Obliques är de sneda.
4. Det beror på vad syftet är. Vill du att musklerna ska växa skulle jag nog ha lite högre volym.

1. Biceps brachialis(felstavning) betyder tvåhövdade armmuskeln på latin, om jag inte minns fel. Triceps betyder trehövdad. Den är alltså inte delad på två, utan tre.

Fisshy
2009-12-07, 13:09
1: Bicep är 2-delad (Bi) och tricep 2-delad.
2. Ja, det finns en hel del mening med att köra fler än en övning per pass.
3. Mage är ingen muskel. Men det finns muskler kring magen, helt klart. :) Obliques är de sneda.
4. Det beror på vad syftet är. Vill du att musklerna ska växa skulle jag nog ha lite högre volym.

Triceps är väll 3-delad?

Pjotor
2009-12-07, 13:48
2) Det finns en mening, men det beror både på dina träningsmål och vilka de olika övningarna och musklerna är.

4) 3 set är helt okej för alla som har tränat ett tag. Allt därutöver beror på vad dina mål är. Principiellt så gäller att styrkan utvecklas av många men korta och tunga set, medan uthålligheten utvecklas av färre men långa och lätta set.

I mina tunga pass tränar jag 5 set om 5 reps, i lätta pass så blir det 3 set om 8-10 reps.

Loyndomsriss
2009-12-07, 15:06
1. Biceps och triceps är väl bara en muskel vardera?

2. Finns det någon mening att träna mer än en övning / muskel per pass eller?

3. Mage samt obliques är väl också bara en muskel?

4. Om jag kör biceps kör jag 3 set på en övning, det räcker väl eller? Min kompis snackade nått om att man tränar olika för att få lång och kort muskel.. men det har väl med genetik att göra eller?

1.) Jo, det är de (du har dock även m. brachialis och m. coracobrachialis i främre överarmslogen, alltså inte bara "biceps").

2.) Tja, beror väl på skulle jag tro?

3.) m. obliquues ext. / int. abdominis är en del av de muskler som utgör "magen", du har även m. rectus abdominis och m. transversus abdominis.

4.) Du kan inte påverka hur senorna fäster.

mattilainen
2009-12-07, 15:10
2. Det beror mycket på individen. Biceps behöver man inte köra många set för att få tränat maximalt. All träning efter detta stadie förlänger bara återhämtningen. Samma gäller alla muskler.