handdator

Visa fullständig version : Super Accumulation Program; kontrollerad överträning med <Mike>


<Mike>
2009-12-06, 17:23
Haj,

Under en tre veckors period tänker jag, under överseende av Timme (på forumet), träna enligt en program som kallas "Super Accumulation Program" som är en sorts överträning. Programmet går lite enkelt förklarat ut på att man tränar 9 gånger i veckan i två veckor och sedan vilar en vecka där man äter väldigt mycket. Under de två veckorna man tränar ska man tappa i styrka och sedan ska man förhoppningsvis ha ökat lite grand i styrka när de tre veckorna är över.

Artikeln/programmet är skriven på ett ganska barnsligt sätt vilket framgår tydligt redan i första meningen men programmet är enligt författaren välprövat och eftersom jag inte har något bättre att göra för tillfället låter det roligt.

Vi kommer inte följa programmet till punkt och pricka men i det stora hela kommer jag köra det som föreslås.

Schemat kommer se ut som följande:

Måndag, Onsdag, Fredag:

Morgonträning:
Knäböj 5x4-6
Lårcurl 5x4-6

Superset mellan dom två övningarna.

Lean away chins: Maxrep
Dips: Maxrep.

Kvällsträning:
Marklyft med ryckfattning:
10x6

Axelpress 5x6-8
Hantelrodd 5x6-8

Superset mellan dom här två också.

Tisdag, Torsdag, Lördag:

Zombieböj 5x4-6
Legcurl 5x4-6
Superset.

Chins med smalt pronerat grepp 5x6-8
Lutande hantelpress 5x6-8
Superset.

Alla övningar ska vara i princip så tungt det går med rätt teknik är det tänkt.

Övrig information om mig:

Jag är 20 år, väger ca 80 kilo och har tränat sedan september 2008. Jag tränar styrkelyftsinriktat och maxade i mark, bänk och böj den veckan som varit. I marklyft tog jag 200 kg, i knäböj 155 kilo och i bänkpress 120 kilo. Alla ökningar från programmet kommer uppskattas. Händer det inget med styrkan så har man iaf försökt och om jag tappar i styrka så är det inte värre än att jag får arbeta mig tillbaka igen. Men det borde gå bra.
Om det börjar kännas som att något går galet under träningsperioden så kommer jag avbryta för jag vill inte skada mig i onödan men jag ger heller inte upp lätt... Det handlar om att se framåt.

Varför gör jag då det här?
Jag gör det inte för att jag vill hitta någon genväg till att bli stark fort, jag har inga såna ambitioner och jag vet att det tar lång tid att få resultat. Timme föreslog helt enkelt programmet (jag antar att jag är en liten försökskanin) och jag accepterade av en anledning... Nyfikenhet :)
Sen så har jag tråkigt också.

Om inte annat så kan det vara intressant för er läsare att få läsa om en impulsiv pojke springa runt och leka på gymmet med galna program.
Om någon mer erfaren invänder så lyssnar jag gärna på vad ni har att säga.

Träningen börjar imorgon, måndag. Jag kommer uppdatera varje dag i den här journalen (min andra journal återupptas alltså då den här perioden är över) och kommer lägga upp filmer och bilder förhoppningsvis några gånger i veckan så ni får se hur det går.

För övrigt så använder jag mig inte av något dopingklassat och kommer aldrig göra det.

Hopas att det går bra och om inte annat så får ni lära er av mina misstag ;)

/Mike

Timme
2009-12-06, 17:24
yip yip!

Blir kul. Och galet. hehe

pojken
2009-12-06, 17:25
Äntligen! :D Ska bli kul att följa.

Petoria
2009-12-06, 17:56
Låter lagom tung, måste följa detta :D

<Mike>
2009-12-07, 17:33
Jo tungt är det, det har jag fått smaka lite på nu :Virro Jag trodde att första veckan skulle gå rätt lätt och att det skulle bli jobbigare först andra veckan... Men jag hade glömt att ta med mjölksyra i beräkningarna...

Morgonträning:

Knäböj
5x140 pb och film kommer upp sen.
5x135
4x125
4x115
4x110

Liggande lårcurl
Kommer inte ihåg vilka vikter det var men det var 5 set och maxfemmor på varje set.

Superset med 100 sekunder vila mellan dom här två seten. Trodde jag skulle spy fram mot slutet. Mådde så dåligt när jag var klar att jag var tvungen att lägga mig ner i upp emot en timme. Det tog nog en och en halv timme minst innan mjölksyran hade lagt sig. Fick mjölksyra i ryggen och benen. Kändes mysko minst sagt.

Lean away chins
1x12

Dips
1x18

Märker att jag inte är van vid högreps på dips. Det var lätt som tusan att göra 15 stycken men sen kommer mjölksyran och så tar det stopp :D

Ska träna nästa pass halv åtta och det kommer vara lite mer chill. Superset mellan axelpress och hantelrodd är betydligt mer skonsamt.

Ska filma mer och ta mer bilder i fortsättningen så det blir lite mer intressant att läsa.

Ses ikväll.

pojken
2009-12-07, 19:30
Bra knäböj!

Det är svårt att förstå att vissa människor verkligen njuter av mjölksyra *screwy*

Timme
2009-12-07, 22:35
väldigt bra dubbel pass idag! Snart kommer nog uppdatering på kvällspasset. Bra bra! Ska ta lite bilder i morgon :)

<Mike>
2009-12-07, 23:27
Bra knäböj!

Det är svårt att förstå att vissa människor verkligen njuter av mjölksyra *screwy*

Jo jag njuter verkligen. Illamående slår välmående alla dagar! :)

väldigt bra dubbel pass idag! Snart kommer nog uppdatering på kvällspasset. Bra bra! Ska ta lite bilder i morgon :)

Thanks :) Bilder låter fint.

Kvällsträning

Marklyft med ryckfattning
6x120
6x130
6x135
6x140
6x140
6x140
6x140
6x140
6x135
6x135

Hade inte gjort det innan så visste inte riktigt vart jag låg. Nästa gång börjar jag med en sexa på 145 och ser om det går. Kändes lagom i filéerna kan man ju säga.

Axelpress (hantlar)
6x21
5x21
6x18.5
4x21
5x18.5

Vet att det är låga vikter men jag har inte kört övningen förut så tekniken var åt skogen.

Hantelrodd
6x51
6x51
6x51
6x51
6x51

Finns tyvärr inte tyngre hantlar på gymmet *cry*

Superset mellan dom här två övningarna och 100 sekunder vila. Skonsamt i jämförelse med knäböj superseten... Så det känns skönt att inte behöva bli illamående mer än en gång om dagen.

Dag 1 avklarad
11 days to go....

Timme
2009-12-08, 12:21
yip yip! 11 dagar kvar :P

<Mike>
2009-12-08, 14:13
Snacka om att jag stör mig, men jag har bestämt mig. Jag skiter i det här. Det verkar inte som att jag kan träna högintensiv träning. Igår när jag skulle lägga mig kände jag hur det pulserade i huvudet på samma ställe som jag tidigare fått en skada som höll i sig i ca två veckor. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134437) Jag försökte tänka bort det och tro att jag bara inbillade mig men jag kände det tydligt... Jag kände exakt lika dant innan jag fick den där huvudskadan andra gången. Om jag känner så redan efter första dagen så är jag övertygad om att jag kommer få tillbaka skadan om jag fortsätter.
Grejen är att det gör ont så in i... bomben... när det händer. Jag pallar inte att det händer igen.

Jag är skitarg. Jag ville klara av att göra hela programmet men det verkar som om jag aldrig kommer kunna träna någorlunda intensivt. Får väl bli högst fem reps i böjen hädan efter.

Nu ska jag ta en vilovecka från träningen och tänka på annat.

pojken
2009-12-10, 22:42
Knäböj
5x140 pb och film kommer upp sen.


http://vimeo.com/8105928

Anders The Peak
2009-12-11, 14:05
Snacka om att jag stör mig, men jag har bestämt mig. Jag skiter i det här. Det verkar inte som att jag kan träna högintensiv träning. Igår när jag skulle lägga mig kände jag hur det pulserade i huvudet på samma ställe som jag tidigare fått en skada som höll i sig i ca två veckor. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134437) Jag försökte tänka bort det och tro att jag bara inbillade mig men jag kände det tydligt... Jag kände exakt lika dant innan jag fick den där huvudskadan andra gången. Om jag känner så redan efter första dagen så är jag övertygad om att jag kommer få tillbaka skadan om jag fortsätter.
Grejen är att det gör ont så in i... bomben... när det händer. Jag pallar inte att det händer igen.

Jag är skitarg. Jag ville klara av att göra hela programmet men det verkar som om jag aldrig kommer kunna träna någorlunda intensivt. Får väl bli högst fem reps i böjen hädan efter.

Nu ska jag ta en vilovecka från träningen och tänka på annat.

Du har talang grabben du behöver inte köra några specialprogram utan kör bara på progressivt och försök att utveckla tekniken. För mycket träning gör bara så att man går sönder. De flesta slutar att utvecklas när de börjar träna på riktigt pga för hög intensitet, volym och resultatförväntningar utöver det möjliga.

<Mike>
2009-12-11, 15:08
http://vimeo.com/8105928

Haha så roligt att du bytte till bajsmusik när jag började med böjen :D Thanks.

Du har talang grabben du behöver inte köra några specialprogram utan kör bara på progressivt och försök att utveckla tekniken. För mycket träning gör bara så att man går sönder. De flesta slutar att utvecklas när de börjar träna på riktigt pga för hög intensitet, volym och resultatförväntningar utöver det möjliga.

Kan hända att det var lite väl impulsivt. Jag ska fortsätta med lite mer traditionell träning och öka bra på det sättet :) Tack för dina ord!

Anders The Peak
2009-12-12, 10:10
Mike kika på den här filmen när det gäller att böja med bra teknik.
Den första böjen innehåller lite av de skavanker som du har men som sedan rättas till. Jag tror att du kan kopieran lite av hennes teknik när du ska maxa så kommer du få betydligt bättre kraftuveckling genom hela böjen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4017913&postcount=7861