handdator

Visa fullständig version : Smärta vid löpning


Bowser
2009-12-06, 15:04
Hejsan!

Tänkta ut och springa idag, men inledde för hårt och plötsligt, efter 50m smärtade det till på utsidan av smalbenet.
Har inga känningar när jag går(på plan mark) men så fort jag springer smärtar det.
Ont gör det även upp och nedför trappor.

Någon som vet vad det kan vara?

Sverker
2009-12-06, 15:12
Benhinneinflamation ?

Låter som det blir spinning tills smärtan lägger sig.

Martin Löwgren
2009-12-06, 15:47
Benhinneinflamation (den riktiga) kommer inte så där akut som den gjorde för dig idag utan det är en långdragen process som ger progrierande symptom.

burre
2009-12-06, 15:49
Hur behandlar man benhinneinflammatione? Martin, har du nåt tips eller en länk där jag kan läsa?

ceejay
2009-12-06, 15:52
benhinneinflammation hindrar mig i basketen *grr*

Martin Löwgren
2009-12-06, 15:58
Hur behandlar man benhinneinflammatione? Martin, har du nåt tips eller en länk där jag kan läsa?

Det är ett jävligt komplext syndrom.

Tyvärr feldiagnosticeras många. Lite ont på framsidan av underbenet behöver inte vara benhinneinflamation. Medial traktionsperiostit heter det på latin och det är långt ifrån alla med lite ont på smalbenen som har detta.

Förövrigt håller en akut inflamationsprocess i sig i cirka 10-14. Efter detta är det något annat som gör ont alt förhindrar läkningen och inte längre en inflamation i ordets bemärkelse utan en enkel slaskdiagnos man använder.

I grund och botten handlar det om att analysera såväl yttre (skor, underlag, teknik etc) som inre faktorer (muskelkontroll, fotvalv, pronation etc) och dra ned på träningen under den tiden men det är fortfarande inte en enkel diagnos att ställa eller bli av med.

Bowser
2009-12-06, 16:30
Såg att jag råkade posta under fel rubrik, ber om ursäkt för det.

Är det verkligen benhinnorna som spökar? Smärtan kom omedelbart.
De enda känningar jag har haft tidigare är/var ett löparknä men det verkar ha lagt sig sedan jag skurit ned på löpningen(distansen). Lustigt är att det är samma ben som jag hade knävärken i.

Martin Löwgren
2009-12-06, 17:05
Är det verkligen benhinnorna som spökar? Smärtan kom omedelbart.
De enda känningar jag har haft tidigare är/var ett löparknä men det verkar ha lagt sig sedan jag skurit ned på löpningen(distansen). Lustigt är att det är samma ben som jag hade knävärken i.

Som sagt

Det är ett jävligt komplext syndrom.

Tyvärr feldiagnosticeras många. Lite ont på framsidan av underbenet behöver inte vara benhinneinflamation. Medial traktionsperiostit heter det på latin och det är långt ifrån alla med lite ont på smalbenen som har detta.

Förövrigt håller en akut inflamationsprocess i sig i cirka 10-14. Efter detta är det något annat som gör ont alt förhindrar läkningen och inte längre en inflamation i ordets bemärkelse utan en enkel slaskdiagnos man använder.

I grund och botten handlar det om att analysera såväl yttre (skor, underlag, teknik etc) som inre faktorer (muskelkontroll, fotvalv, pronation etc) och dra ned på träningen under den tiden men det är fortfarande inte en enkel diagnos att ställa eller bli av med.

creperiet
2009-12-06, 23:06
Hejsan!

Tänkta ut och springa idag, men inledde för hårt och plötsligt, efter 50m smärtade det till på utsidan av smalbenet.
Har inga känningar när jag går(på plan mark) men så fort jag springer smärtar det.
Ont gör det även upp och nedför trappor.

Någon som vet vad det kan vara?

Utsidan av smalbenet - snackar vi muskeln tibialis anterior eller är det precis in mot smalbenskanten? Har du ont när du palperar (trycker med fingrarna)? Har du ökat på träningsvolymen (sprungit mer, varit på träningsläger, etc.)?

creperiet
2009-12-06, 23:11
Det är ett jävligt komplext syndrom.

Tyvärr feldiagnosticeras många. Lite ont på framsidan av underbenet behöver inte vara benhinneinflamation. Medial traktionsperiostit heter det på latin och det är långt ifrån alla med lite ont på smalbenen som har detta.

Förövrigt håller en akut inflamationsprocess i sig i cirka 10-14. Efter detta är det något annat som gör ont alt förhindrar läkningen och inte längre en inflamation i ordets bemärkelse utan en enkel slaskdiagnos man använder.

I grund och botten handlar det om att analysera såväl yttre (skor, underlag, teknik etc) som inre faktorer (muskelkontroll, fotvalv, pronation etc) och dra ned på träningen under den tiden men det är fortfarande inte en enkel diagnos att ställa eller bli av med.

Instämmer helt. Vill tillägga överbelastningsfaktorn: För mycket, för fort, för ofta, och med för lite vila. Det är i stort sett omöjligt att ådra sig klassiska "benhinnebesvär" utan att snabbt ha ökat stressen på underbenen, genom exempelvis ökad mängd eller intensitet.

Bowser
2009-12-07, 09:19
Har inte ökat intensiteten, har till och med minskat distanserna.

Snidade ihop en bild, det verkar som smärtan tar sin början vid den svarta ringen.
http://geting.se/viewimage.php?image=208014-markerat.JPG