handdator

Visa fullständig version : Eksem av datorskärm?


wo0ord
2009-12-06, 14:40
Hej, jag har eksem på lite olika ställen i ansiktet, haft det länge, dock inte så

farligt på dem flesta områden, men vid kinderna är det värst, där använder

jag två salvor beroende på hur torr och röd jag är, oftast använder jag mig av

Hydrokortisonsalva. Ibland Locoid. Nu till frågan. Har köpt en ny datorskärm

och upplever att den verkar förvärra eksemen vid kinderna, kan det vara så

att datorskärmen avger mycket strålning eller liknande? kan man göra något

åt det? köpa någon plast av nåt slag och lägga över skärmen som mildrar

strålningen? (22 tums LG skärm) Förvisso brukar det alltid bli lite värre med

eksemen när vintern och kallare väder närmar sig. Finns det någon

laserbehandling, och vad kan det tänkas kosta? Frågorna var många men

tacksamma att besvaras. MVH

Kappman
2009-12-06, 14:42
Hade en kollega på mitt förra jobb som jobbade med katalogproduktion. Dvs bildhantering dagarna i ända. Hon hade två skärmar framför sig och fick röda utslag i ansiktet. Om hon inte jobbade så blev det bättre osv. Helt klart skärmarna i hennes fall. Prova att inte sitta framför en dator på en vecka och se om det blir bättre.

wo0ord
2009-12-06, 14:48
Hade en kollega på mitt förra jobb som jobbade med katalogproduktion. Dvs bildhantering dagarna i ända. Hon hade två skärmar framför sig och fick röda utslag i ansiktet. Om hon inte jobbade så blev det bättre osv. Helt klart skärmarna i hennes fall. Prova att inte sitta framför en dator på en vecka och se om det blir bättre.

Jo, det blir nog lite bättre skulle jag nog garantera, men eksemen har jag haft nästan hela mitt liv. Effekten skulle nog mildras lite, men och bli av med dem blir nog svårt. Tänkte om man kunde köpa någon och ha till datorn, som någon strålningsminskare av något slag. När man hade tjocka datorskärmar fanns det nåt form av extraskal som var lite mildare för strålningen, tänkte om det finns något sånt på marknaden nu?

pbiddy
2009-12-06, 15:00
Det finns väl sånt där strålskydd man kan sätta framför skärmen?

wo0ord
2009-12-07, 11:06
Det finns väl sånt där strålskydd man kan sätta framför skärmen?

Vet du vart man kan köpa det? Vad kan det kosta tror du?

RebelYell
2009-12-07, 11:13
Jag hade faktiskt också problem just när jag köpt en NY skärm. Det gick över. Det kan inte vara något damm från lager/kartong/elkomponenter som bränns in?

PowPow
2009-12-07, 11:16
Finns det någon

laserbehandling, och vad kan det tänkas kosta? Frågorna var många men

tacksamma att besvaras. MVH

Man kan gå på ljusbehandling, och det fungerar för många. Det kostade 100 kr per gång (högkostnadsskydd täcker det). Men det måste ordineras av läkare. Jag har gjort det på grund av svåra eksem på händerna. Det fungerade, men det var drygt att åka till sjukhuset 3 gånger i veckan under några månader.. men just då var det lätt värt det. Kunde knappt använda händerna när det var som värst.

Ta dig till en hudläkare som säkert har koll på vad som funkar för dig. Finns många bra receptbelagda kortisonkrämer, men det kan vara lite vanskligt i ansiktet kanske. Läkarna vet..

pbiddy
2009-12-07, 11:36
Man kan gå på ljusbehandling, och det fungerar för många. Det kostade 100 kr per gång (högkostnadsskydd täcker det). Men det måste ordineras av läkare. Jag har gjort det på grund av svåra eksem på händerna. Det fungerade, men det var drygt att åka till sjukhuset 3 gånger i veckan under några månader.. men just då var det lätt värt det. Kunde knappt använda händerna när det var som värst.

Ta dig till en hudläkare som säkert har koll på vad som funkar för dig. Finns många bra receptbelagda kortisonkrämer, men det kan vara lite vanskligt i ansiktet kanske. Läkarna vet..

Gjorde också det, fast när jag va liten.
Gick fem gånger i veckan i ett år ungefär. Va riktigt segt vill jag minnas. Men det hjälpte verkligen så nu i efterhand va det helt klart värt det. Solade hela kroppen då.

pbiddy
2009-12-07, 11:37
Vet du vart man kan köpa det? Vad kan det kosta tror du?

Inte en aning faktiskt. Sökte lite snabbt på google nu men jag fick bara upp skydd för röntgenmaskiner :)
men ring sjukvårdsupplysningen eller ta kontakt med vårdcentralen så vet säkert dom.

Onigiri
2009-12-07, 11:59
Hudläkare hit och ljusbehandling dit.

På med plasten över datorn nu - problem solved. Kvarstår problemet får du bygga en hjälm av aluminiumfolie - problem solved.

Madame
2009-12-07, 12:03
du kan kolla om skärmen är märkt av TCOdevelopment (http://tcodevelopment.se/)


För att underlätta ditt arbete och för att du ska må bra, ska din IT-utrustning vara funktionell, enkel att använda, hållbar och säker. Därför ställer TCO-märkningen krav på ergonomi, bild- och ljudkvalitet samt på att buller och elektriska och magnetiska fält ska begränsas till ett minimum.

http://tcodevelopment.se/pls/nvp/Document.Show?CID=4146&MID=28


TCO'03 Displays

En märkning för bildskärmar avsedda för främst professionellt kontorsarbete, men kan självklart också användas för hemmabruk.
Bildskärmar märkta med TCO'03 Displays uppfyller krav på mycket låg energiförbrukning i vänte- och avstängt läge, bra synergonomi med mycket hög bildkvalitet och bra färgåtergivning, låga elektriska och magnetiska fält. Har strikta/höga krav gällande spridning av miljöfarliga ämnen vid tillverkning och återvinning.

http://tcodevelopment.se/pls/nvp/Document.Show?CID=4146&MID=47

Tolkia
2009-12-07, 12:35
Platt skärm eller gammal?

ryss
2009-12-07, 12:42
Platt skärm eller gammal?

+1, CRT eller LCD?

z_bumbi
2009-12-07, 12:56
Det finns väl sånt där strålskydd man kan sätta framför skärmen?

Raster, se till att det är jordat. Däremot har jag ingen aning om vilken effekt det har på en modern skärm då de oftast är lågstrålande så jag skulle inte springa iväg och köpa ett utan att veta mer om effekten.

wo0ord
2009-12-07, 13:33
Har funderat på gå på laserbehandligen för och bli av med det, men hydrokortisonsalvan har fungerat bra faktiskt.

Jag har en LG 22 tums plattskärm, i hörnet står det Flatron W2253TQ, om det är till någon nytta.